• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Har bilen i kallgarage under vintern med tillgång till el. Jag laddar batterierna genom bilens laddare och en timer. Timern har jag inställd på 2 timmar/dygn.
Jag funderar på om det skulle vara bra för batterierna att ha lite förbrukning genom att tex ha en lampa tänd detta för att få lite rörelse i batterierna vid laddning.
Vad säger expertisen?
 
F

F.d. 50063

Guest
Sv: Underhållsladdning

Ett funktionellt batteri överlever en svensk vinter i kallgarage alldeles utmärkt utan nån som helst underhållsladdning eller "rörelse". Se bara till att det är fulladdat och bortkopplat från förbrukare.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Underhållsladdning

Använd en underhållsladdare typ Cetek som står på hela tiden, så vet det hur batteriet skall skötas på bästa sätt.
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Du skriver modern laddare, menar du en Celtec?
Jag ansluter strömmen till intaget på bilen och använder således ordinarie laddare i bilen. Är det vad du kallar en modern laddare som laddar efter ett program "cykel"? Bilen är en Adria 2011, Fiat Ducato 2,3 multijet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Underhållsladdning

Cetek eller en med liknande funktion, som har ett avancerat laddprogram.
Jag rekomenderar starkt att du även använder denna laddare till att ladda ditt batteri i bilen några gånger om året även om du tycker att batteriet fungerar bra. Detta förlänger livslängden avsevärt. Har gjort experiment den sista tiden och provat at ladda upp gamla utdömda batterier med olika metoder både paralellkopplade och ensamma. Slutsatsen har varait att et batteri tar emot mycket mera laddning med en typ Cetek laddare. dessutom så renoveras batteriet i en viss mån.
vad du ha för bil spelar ingen roll.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Problemet med en Cetek-laddare är att blir det strömavbrott så slår laddaren ifrån och måste startas på nytt.
Den laddar heller inte bilbatteriet samtidigt.
//W
Det skall inte vara några problem att använda den inbyggda laddaren i ditt EBL 226. Den övergår till "flytladdning" när batteriet är fulladdat. Dessutom laddar den bilbatteriet också.
Tänk på att stänga av manöverpanelen helt, den drar 4 Ah/mån.
Detta för att slippa ladda ur batterierna om det blir ngt fel på 230V.
 
Senast ändrad:

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Min tanke var att ha lite förbrukning genom tex ha en lampa tänd så att batterierna får jobba lite, vilket jag tror är bra. Sedan om man skall ladda en gång/dygn eller /vecka vet jag inte?
Använder man den inbyggda laddaren slipper man krångel med batterikablar och sladdar och alla batterier laddas, även startbatteriet.
Tänker jag fel?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Nä, du tänker inte fel. Men ngn lampa behöver du inte ha tänd. Blir det strömavbrott eller annat problem en längre tid så är det risk att batterierna laddas ur. Du har alltid en viss självurladdning så batterierna motioneras ändå.
//W
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Underhållsladdning

Cetek eller en med liknande funktion, som har ett avancerat laddprogram.
Jag rekomenderar starkt att du även använder denna laddare till att ladda ditt batteri i bilen några gånger om året även om du tycker att batteriet fungerar bra. Detta förlänger livslängden avsevärt. Har gjort experiment den sista tiden och provat at ladda upp gamla utdömda batterier med olika metoder både paralellkopplade och ensamma. Slutsatsen har varait att et batteri tar emot mycket mera laddning med en typ Cetek laddare. dessutom så renoveras batteriet i en viss mån.
vad du ha för bil spelar ingen roll.
Juan - enig, også jeg har fået et 11 år gammelt batteri konditioneret til at starte 2,5 L dieselmotoren.
Utroligt hvad disse nye intelligente ladere kan præstere.
I dette tilfælde hvor der anvendes E-block er laderne i nært samspil med lidt styrende elektronik og de kan gribe forstyrende ind i hinandens styringer - forestiller jeg mig.
For os som har ældre styringssystemer har vi langt bedre muligheder med intelligente ladere.
Ærgeligt for dem som ikke kan opgradere husbilen til moderne ladere.
Jeg er ved at måle på konkrete opladningstider - lader contra generator.
Vender tilbage i http://www.husbilsklubben.se/forums/t52651/

Ønskes oversættelse tiL Svensk ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Underhållsladdning

Ja det kan du jo let sige' - men jeg forsøger at lære fællesnævneren - det Svenske sprog.
Det kan vel være lige så svært for mig at forstå det svenske sprog som for svenskere at forstå det danske.
Jeg er ikke sprogdum' men trods Tysk, Engelsk ( Fransk, Italiensk, Spansk ) er jeg somme tide nødt til at have lidt hjælp fra Google - ~25% for at forstå det svenske.
:);):oops::rolleyes:
 
N

nomad

Guest
Sv: Underhållsladdning

Jag skulle nog inte lita på att Cetek-laddarna är lösningen på alla laddproblem, jag har några stycken olika för div ändamål (MC, andra hobbybilen samt HBn).
Den modellen jag inte är speciellt imponerad av är Onyx, jag har haft en sådan inkopplad under en längre tid (> 2 år) på min andra hobbybil som jag startat sådär en gång i månaden tills för en tid sedan. Då var batteriet stendött, jag öppnade och noterade att en cell var fullständigt sulfaterad. Visst, batteriet var väl inne på sitt 8:e år men något slitage har det inte varit med om. På andra batterier kunde jag se att laddaren laddade upp batteriet och gick sedan över till vad jag gissar är underhållsladdning, tyvärr missade jag att mäta om det innebär någon ström överhuvudtaget. Vart jag vill komma är att beroende på laddare kan det nog vara en god idé att använda timer och låta laddaren gå igenom hela laddfasen istället för att vänta på att batteriet självurladdat till den nivå då laddaren toppar upp laddningen igen och under den tid batteriet ingen laddning får låta det sulfatera.

Bara min 2 cents.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Underhållsladdning

Jag använder bara Ctec på den vanliga bilen när vi är ute med husbilen. Det batteriet är 11 år gammalt. På min laddare står det bly/syra.

Ska vi slänga alla moderna laddare och bara använda dom gamla då?

Eller vilken laddare är lämplig till husbilens GEL-ackar? För där kör vi bara med EBL'n.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Underhållsladdning

Cetek laddaren är inget underverk, det är ett verktyg som man kan ladda batterier med mycket bättre än en vanlig bilgenerator eler en vanlig DC laddare. Vad den sista underhållsladdningen gör är att den laddar med en typ av överfyllnad som man alldrig skulle kunna göra med en vanlig DC laddare.
Har gjort följande experiment.
I min buss har jag två nya 12V 150Ah batterier seriekopplade, dom är urladdade och sedan laddade med en 24V automatisk verkstadsladdare.
Batteri 1 laddades till 12.71V och batteri 2 laddadestill 12.62V. dom har sedan stått på med underhållsladdning under 72timmar. Batterispänningen ligger oförändrad. Sedan har jag laddat det låga batteriet under 48 timmar, batteriets spänning har nu kommit upp till 13.6 Volt. Kommer nu i kväll skifta och ladda det andra batteriet tills det kommer upp till samma spänning. Detta innebär att man som Göteborgarna säger man knökar in lite mera.
 
N

nomad

Guest
Sv: Underhållsladdning

Att slänga *alla* moderna laddare är väl ingen bra idé, men man kanske bör fundera över hur man använder sin laddare - oavsett teknik.

Figuren som visar CTEKs laddningscykel illustrerar utmärkt det *jag* anser är ett problem på det sätt jag använt min CTEK (trots att CTEK skriver att laddaren kan vara ansluten månader i sträck). Avsulfatering sker under relativt kort tid i början av laddcykeln. Låter man laddaren vara ansluten utan avbrott under längre tid, säg sex månader, lär laddaren inte gå igenom avsulfatering igen, det är min poäng.

Jag har endast erfarenhet av bly/syra, GEL och annan teknik vet jag inget om.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhållsladdning

Problemet med en Cetek-laddare är att blir det strömavbrott så slår laddaren ifrån och måste startas på nytt.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Wizard, kanske bra att veta. De flesta större Cetek-laddarna har minne och startar på senaste inställningen efter strömavbrott. Så när man har en sådan fast monterad i husbilen hela tiden eller under vintern med ev. timer så är det bara att plugga in 230V sladden så sköter den sig själv.
Den kanske vanligaste för div. husbehov och vinterunderhåll på 3,5A saknar dock minne (i alla fall de lite äldre) och måste startas om med knapptryckning, och det kan nog ställa till huvudbry på vårkanten om den används som underhållsladdare.
Jag vet inte men undrar om de billigare varianterna som säljs på Jula och en del andra butiker också saknar minnesfunktion för senaste inställning.


M.v.h. JANKRO.
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Till min motorcykel har jag använt en laddare som heter Optimate 111. sedan 2003 som fungerat bra, den är alltid ansluten när motorcykeln står i garaget. Jag har inte behövt byta batteri än och jag åker inte många mil om året.


För att slippa krångla undrar jag fortfarande om det inte skall räcka med husbilens laddare för att hålla batterierna i bra kondition över vintern? För att få lite extra fart i batterierna förbruka lite ström med att tex ha en lampa tänd och ladda kanske 2tim/dygn eller ett dygn/vecka?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Underhållsladdning

Av Nomad *Avsulfatering sker under relativt kort tid i början av laddcykeln. Låter man laddaren vara ansluten utan avbrott under längre tid, säg sex månader, lär laddaren inte gå igenom avsulfatering igen, det är min poäng.* "


Ett laddat batteri oxiderar inte och behöver därför inte avsulfateras.

Alla Cetek laddare läser av batteripänningen med jämna mellanrum för att känna av statusen av batteriet det innebär att den inte börjar om ifrån början efter ett strömavbrått. Om den skulle börja om ifrån börja då skulle den först ladda ur batteriet.

När det gäller ONYX så har jag bara erfarenhet att det är en mycket bra och avancerad laddare för torrbatterier typ datorer radiostyrning mm.
Visste inte att dom tillverkade för blysyrabatterier.

Förstår inte det här med att slänga moderna laddare? menar ni vanliga DC laddare så är jag med. Dumt är att köpa dom om man vet bättre.
Frågan är hur och till vad man skall använda batterie till.

Och till sist GEL batterier bra batterier att lagra energi i, men själv skulle jag inte lägga dom pengarna på ett så ömtåligt batteri i en Bil som skakar gelen och gör batteriet odugligt. Ett vanligt AGM batteri eller till och med ett vanligt startbatteri duger faktiskt i vissa fall om man har kopplat det så att det slår ifrån på en viss spänning, så att det inte laddas ur helt och hållet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen