• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag tror nog att det är den här bilen du tänker på, John Dodd syntes mycket med den på den tiden! :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jo det är samma bil. Dom sa ju det på filmen att den brann upp och han renoverade den efteråt, men vågade inte sätta på RR kylen eftersom den har en massa delar ifrån andra bilar.
motorn kommer ifrån en spitfire ifrån 1942. Och han sa att han byggde om den för 27 år sedan
På hans visitkort står det PILOT så han vet säkert.

Nu i kväll så har jag hunnit med att sänka motorkåpan och svetsa dom första delarna till soffan. Allt kommer att skruvas fast i balkarna i govet
för att det skall kunna tas loss om jag får problem med bilprovningen.
jag glömde kameran i bussen så foton kommer i morgon.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

På tal om lite annat, nu blev fronten snyggare Juan !! (Tycker i allafall jag
new_applause.gif
)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det tycker jag med,
Verkligheten är inte det samma som ett papper.

I slutändan kommer jag nog att kiopiera dom Amrikanska HB srips
Några blygsamma ränder räcker nog.
Så här blev nu motorkåpan när jag har sänkt den 10Cm. Nu skall den målas och få ny ljudisolering.
Jag köpte en lampa på husbilsfirman och upptäckte att den har 4 Kablar och ingen instalations manual.
Vet någon hur dessa kablar skall kopplas?
Röd och svart grövre antagligen för + och -.
men gul och vit vad är dom till.
Lägger jag 12V på svart och röd så tänds inte lampan.
Lampan består av två stycken lysrör.
Idag har vi i Spanien våran Julafton (Los reyes magos) dom 3 vise männen så nu åker jag iväg till byn där jag har resten av familjen.

Feliz fiesta!
 

Bilagor

  • CIMG0950.JPG
    CIMG0950.JPG
    811,5 KB · Visningar: 7
  • CIMG0949.JPG
    CIMG0949.JPG
    438,7 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Den lampen er en utelampe? Hvilket fabrikat?

Hadde en lampe fra Froli på min forrige bil med innebygget bevegelses detektor, den ene lederen gikk til +12V via vender og slo på automatisk tenning av lyset. Den andre slo lyset på.

Er det ikke bevegelses sensor i lampen regner jeg med at den gule er for avstenging av lampen når du kjører - koblet til D+ Kan og tro at den hvite er for kontroll av lyset beregnet på dimmer mot jord eller +12V.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Det tycker jag med,
Jag köpte en lampa på husbilsfirman och upptäckte att den har 4 Kablar och ingen instalations manual.
Vet någon hur dessa kablar skall kopplas?
Röd och svart grövre antagligen för + och -.
men gul och vit vad är dom till.
Lägger jag 12V på svart och röd så tänds inte lampan.
Lampan består av två stycken lysrör.
Legg på rød og svart (+ og -) og + på en av de ledige ledningene tenner lampen konstant. + og - og + på den andre ledningen gjør at lampen tennes automatisk via bevegelsessensor eller annet. Må koples via bryter som gir + til enten den ene elle andre frie ledningen, + og - er alltid koplet.
 
F

F.d. 17026

Guest
Sv: bygga inredning

Häftigt!! Gud vad jag blir sugen på att bygga!

Mera bilder, riktigt skoj med bilder på sådana projekt.
Lycka till, ha det bäst //Lasse
håller på med en cheva van,vad är bästa isolering.Funderar på sprutpulieretan,hoppas någon kan ge ett tips.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det beror vad du vill isolera.
Troligtvis vill du Isolera emot Kyla, Värme och ljud.
Sprutskummet isolerar inte ljud då rekomenderar jag dig att använda någon typ av hårdpàckad bergsull. Det finns att köpa där dom säljer luftkonditionering. Använder du vanlig glasfiberull såfinns det risk att det skakar ner till botten.
Själv målade jag plåten innan med en ljudisolerande tjära får att förhindra problemet med vatten och rost det tar även bort plåtljudet.

Öppna gärna en tråd om ditt Chevabygge med foton här är vi många som gillar hemmabygge.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag varit och pratat med Todd och fich oljekylen.
Han berättade glatt om sin bil. Han blev väldigt intresserad av min husbil så det gick en timme...
Mycket riktigt den brann i Örebro 1973 försäkringen betalade honom bra och han byggde sedan denna skapelsen av de rester som blev kvar. denna bil var då det värsta som hade en nummerplåt.

Oljekylen var en universal som man fäster med några klips i vattenkylaren.
Sedan var det bara att fästa slangar och rör så nu är den på plats. Nu fattas det bara att hälla i oljan. så snart skall jag kunna starta och se om den rör på sig.
Soffan tar sin tid att bygga, det gäller att sätta skruvarna i balkarna så det sitter fast bra.
Sergio fick sig ett ryck och hjälpte mig att svetsa ihop delarna till dushen så nu är den på plats. Den blev 3mm för bred så den spänner ut väggen lite, jag får nu prova med dörren om det syns annars så är det bara att kapa och svetsa igen. I botten till dushen hade jag tänk mig att lägga någon typ av träbotten för att inte halka och för att det skall se snyggare ut.
 

Bilagor

  • CIMG0001.JPG
    CIMG0001.JPG
    809,4 KB · Visningar: 6
  • CIMG0002.JPG
    CIMG0002.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6
  • CIMG0003.JPG
    CIMG0003.JPG
    817,4 KB · Visningar: 6
  • CIMG0004.JPG
    CIMG0004.JPG
    717,8 KB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har i dagarna gjort ett nytt desperat försök att rädda den nya instrumentpanelan. Efter en massa slipande och lackande så ser den riktrigt snygg ut. Så nu ett sista lager med klarlack så kommer den att monteras.

Växellådan har nu fått olja Dexton III exakt 5 Gallon och i morgon skall jag starta och hälla i vad som oljekylen tar. Sedan skall det bara vara att köra den fram och tillbaka lite tills oljan har runnit ut till alla ställerna. det fattas massa jobb fortfarande med växel manöverenheten. Lådan borde ju komma förprogramerad med i alla fall 6 växlar och 1 back och detta borde rðcka för att provköra. Eftersom orginalenheten kostar nästan 3000€ så har jag inte köpt den eller kommer att köpa den. Det får räcka med att få den programerad av Allison. Detta innebär att jag måste stå ut med en dels mekanisk och dels elektronisk växelspak. Orginalenheten består av endast knappar som dels styr en elektrisk motor som ändrar mellan back, fram och friläge P saknas. Växlarna kan man programera hur man vill att den skall växla med olika program om man vill köra fort eller om man har en tung last. I mitt fall så behöver jag bara ett program som lämpart sig för husbil utan lågväxlar.

Recarostolarna har jag nu fått på plats. Hoppas att jag inte behöver sänka golvet under förarstolen i allafall inte före besiktningen.
 

Bilagor

  • CIMG0005.JPG
    CIMG0005.JPG
    1,6 MB · Visningar: 9
  • CIMG0008.JPG
    CIMG0008.JPG
    2,1 MB · Visningar: 4
  • CIMG0007.JPG
    CIMG0007.JPG
    1,1 MB · Visningar: 6

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan, när du startar motorn, tänk på att det inte endast oljekylet som fylls upp med olja. Även converten rymmer en hel del (om du inte fyllt den innan montering). Kolla oljan efter en kort stund.
Det vore ju synd om något skulle hända efter allt jobb du lagt ner.
:msn_thumbup::msn_thumbup:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack Wisard det har jag i tankarna lådan rymmer 18.9l den har en enorm sump och ett oljefilter. Skillnaden mellan låg och hög är 1 gallon. Enligt Todd så kan man överfylla den med ytterligare 1/2 gallon
Jag har tänkt mig att bara starta i några sekunder och sedan kolla nivån igen. Är nivån för låg så kopplas startspärren in. När jag fyllde olja så fyllde jag först till nivåskruven, och gjorde en referens på oljestickan sedan fyllde jag på Ca 4 liter till som kompensation för konvertern och kylen. Vad jag inte vet är hur stor skillnaden är mellan varm och kall. Hur mycket oljan expanderar.
När man nu tänker efteråt efteråt så skulle jag tömt lådan på den olja som fanns kvar efter provkörningen på fabriken och hällt i 18.9l plus lite till för kylen. innehållet i kylen är i stort sett försumbar i detta sammanhanget.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har varit iväg på verkstaden nu i kväll och rycte iväg en konstig pedal som satt till vänster om bromsen.:p: Jag trodde att det skulle gå fort, men det var inte lätt. skruvarna satt bakom tryckluftsrören och axeln gick inte att dra ut. Visserligen kunde jag bara såga bort den men det räknas väl som fusk. Eftersom bromsen och kopplingen satt på samma axel så fick jag ersätta kopplingspedalen med en bit rör för att inte bromsen skall flytta pä sig i sidled.
I morgon skall jag till biltillbehörsfirman och se om det finns något standard gummi till bromsen som nu skall vara lite större på automat. Om inte så är det bara att dra av en på skroten. hydralik anordningen kommer jag att spara den kommer säkert till nytta. Den är mycket starkare än en wire.
 

Bilagor

  • CIMG0006.JPG
    CIMG0006.JPG
    968,2 KB · Visningar: 7
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har varit iväg på verkstaden nu i kväll och rycte iväg en konstig pedal som satt till vänster om bromsen.:p: Jag trodde att det skulle gå fort, men det var inte lätt. skruvarna satt bakom tryckluftsrören och axeln gick inte att dra ut. Visserligen kunde jag bara såga bort den men det räknas väl som fusk. Eftersom bromsen och kopplingen satt på samma axel så fick jag ersätta kopplingspedalen med en bit rör för att inte bromsen skall flytta pä sig i sidled.
I morgon skall jag till biltillbehörsfirman och se om det finns något standard gummi till bromsen som nu skall vara lite större på automat. Om inte så är det bara att dra av en på skroten. hydralik anordningen kommer jag att spara den kommer säkert till nytta. Den är mycket starkare än en wire.

Bra Jonas, du sköter dig. Kollar på husbilar i Tyskland.
Lars Norte, pappa:swoon:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag vet att du kan det där med att köpa i Tyskland, men vad skall du köpa Stor, liten, ny, eller begagnad. Här på forumet kan du fråga innan du köper om vad man skall tänka på om varje modell. Om detta kan jag ingenting och kan inte hjälpa dig.
Det skall bli kul att se dig i en husbil . Då kan vi åka runt tillsammans.
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Alltid trevligt när man som son kan "hjälpa" sin far - inte minst med HB affärer.
Hoppas att han hittar något trevligt att färdas och bo i.
 
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Alltid trevligt när man som son kan "hjälpa" sin far - inte minst med HB affärer.
Hoppas att han hittar något trevligt att färdas och bo i.

Tack!! Men den grabben har " hjälpt " mej med att alltid inte ha behövt hjälp
om Du förstår vad jag menar.
Lasse
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag tror jag förstår - men "Grabben" är en baddare på att renovera/bygga om en buss till en riktigt trevlig HB -skapelse - Han ger mig och många andra en "kick" i vintermörkret.
- Äpplet faller inte långt från trädet - Gör en "ny" resa tillsammans.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har ni hunnit med att få dit en bred bromspedal så nu finns det inga spår efter en manuell låda, Nu fattas det bara att tillverka en ordentlig gaspedal som kommer att flyttas lite längre upp.
Den långa soffan skulle ha varit målad om jag inte satte gångjärnen "fel",När man öppnar så ramlar dörren ner. Jag lyckades med att svetsa fast dom upp och ner. Man kan väl skylla på bristande erfarenhet.
Gångjärnen är till ryggstödet som går att öppna så att man kan kliva in ifrån bodelen till pasagerarstolen.
Tillverkningen av elektroniken för växlandet fortsätter om det inte blir förhinder så hoppas jag att kunna köra bilen till helgen.
 

Bilagor

  • CIMG0012.JPG
    CIMG0012.JPG
    1,5 MB · Visningar: 4
  • CIMG0013.JPG
    CIMG0013.JPG
    873,8 KB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

"Recien pintado" Står det så på en bänk skall man inte sätta sig.

I kväll hann jag att måla både med grundfärg och ett känt husbilsfabrikats orginal bruna färg. blixten gjorde färgen mycket klarare. Jag skall se om jag kan ta ledigt i morgon och få klar sittgruppen. Fredag är sista dagen som papprena skall lämnas in så det blir att skynda sig. Ingenjören säger att det inte skall bli O-lagligt med ombyggnader, men det skall bli mycket svårare och dyrare. Varför vet ingen.
 

Bilagor

  • CIMG0014.JPG
    CIMG0014.JPG
    885,8 KB · Visningar: 5
Toppen