• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning under avställning

F

F.d. 3753

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

cachare!
Det handlar inte om bodelsbatterierna, dom kan väl inte påverka databoxen som styr bilens motor. Det måste handla om startbatteriet.
Så har jag i alla fall uppfattat det. Du har inga GEL-batterier som startbatteri väl?
 
F

F.d. 10755

Guest
Sv: Underhållsladdning under avställning

Jo , bägge verkar vara GEL-batterier. Det verkar som den största risken är att kodningen till nycklarna försvinner och då måste bilen bogseras till verkstad, enligt Ford, som dock inte vet om så är fallet.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Hej! Som ny medlem och nybliven husbilsinnehavare så är jag imponerad av all information som finns på denna utomordentliga hemsida. Speciellt nu på hösten då vi ställt våra "hus" i vinteride - då flödar frågor och förslag.
Min lilla erfarenhet när det gäller laddning och el är att det skiljer mycket mellan olika husbilsfabrikat. I min Fiat Ducato 2001 CI så laddas bara bodelsbatteriet via 220V, ej motorbatteriet. När man kör motorn laddas både motor och bodelsbatteriet.
I mitt vinteride har jag 220V inkopplat via timer 1h per dygn och har kompletterat bodelsladdaren med en CTEK (kopplad på bodelens 220V uttag) som laddar motorbatteriet.
Enda sättet som jag ser det att utröna hur och vad som laddas i er bil är att ta en bra digital voltmeter och mäta över respektive batteri; Ett friskt batteri som inte laddas håller ca 12,7V. När det laddas så ligger det på ca 13,4V.
Alltså sätt in 220V ett dygn (så att bodelsbatteriet hinner bli fullt) och kolla om motorbatteriet ligger på 12,7 eller 13,4 (220V fortfarande inkopplat). Om 13,4 så laddar alltså 220V även det batteriet.
För att kolla andra hållet; Lämna motorn på när ni kört ett par timmat och mät spänningen över bodelsbatteriet (220 ej inkopplat). Om 13,4V så laddas bodelen av motorn.
Var försiktig när ni mäter så ni inte kortsluter - 75Ah eldar bra om ni korsluter plus till chassiet. Lycka till!
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning under avställning

Facit efter dryga 5 månader i ide... 71 kWh. Jag betalade garageägaren en hundring. Nätsladden i hela tiden.
Väl invetserade slantar. Allt var laddat, inga kodlås strejkade och radioinställningen intakt. Bara starta och köra :)

71kWh på 160 dygn = 18,5W inkopplade effekt (cirka)

(Schaudt EBL225 + 85 Ah bodel + 90Ah fordon)
 
Toppen