Se inlägg #1 för introduktion till tråden, och förbehållet i inledningen av inlägg #2.
Underhåll av Comfortmatic
Vad underhållsschemat i instruktionsboken säger om Comfortmatic tycks ha varierat under årens lopp. För modell 2018 står det att nivåerna i de två vätskebehållarna (bild i inlägg #2) skall kontrolleras vartannat år/4800 mil och att vätskan i hydraulsystemet för kopplingen skall bytas vart 4:e år/9600 mil, "eller vartannat år". I den separata instruktionsboken för Comfortmatic (2014) står det att samma byte skall ske efter 9600 mil eller vartannat år. Som flera skrivit om tidigare här på HBK så är det inte ovanligt att verkstäderna har dålig koll på detta. Bytesintervall för oljan i systemet för växelmanövring nämns inte alls.
På ett par tyska husbilsforum finns det trådar med inlägg från engagerade medlemmar som gått på djupet i ämnet och rekommenderar fler och delvis annorlunda åtgärder än instruktionsboken gör. En stor del av rekommendationerna kan ha sitt ursprung hos firman F1-Hydraulik.de som är verksam inom "Service, support and repairs to electro-hydraulic circuits and automatic transmissions" och därför borde veta vad de talar om.
Vätskan i hydraulsystemet för kopplingen (lilla behållaren):
Kopplingens hydraulsystem innehåller DOT4 bromsvätska som behöver bytas ut eftersom den med tiden tar upp vatten och dessutom förorenas av slitagepartiklar från tätningar och annat. I likhet med ett bromssystem är det just ingen cirkulation i detta system, därför räcker det inte att enbart byta vätskan i den lilla plastbehållaren. Bytesintervallet finns det lite olika rekommendationer om. Definitivt minst det som FIAT anger, gärna oftare. En forummedlem har gjort en djupdykning i bromsvätskors specifikationer och kommit fram till att Bosch ENV6 är bäst.
- Gör rent behållarens och lockets utsida ordentligt.
- Tag av locket och sug ur behållarens innehåll med lämplig REN suganordning. Varningar: Behållaren är inte så stadigt monterad, håll därför fast den med andra handen när locket skruvas av eller på. Bromsvätska är aggressiv mot lack, undvik att spilla.
- Fyll på ny DOT4 bromsvätska i behållaren.
- Anslut en suganordning till luftnippeln vid slavcylindern. På växellådans utsida, åtkomlig när luftfilterburken plockats bort. Det kan också underlätta om kabeln till luftflödesmätaren kopplas ur.
- Öppna luftnippeln 1/2 - 1 varv åt vänster, sug ut gammal vätska och fyll efterhand på med ny i vätskebehållaren så att den inte töms. När man ser att ny vätska kommer fram vid nippeln (eller efter c:a 2,5 dl) är det klart.
- Stäng luftnippeln, fyll behållaren till strax under överkanten och sätt tillbaks locket.
Oljan i hydraulsystemet för växelmanövrering (stora behållaren):
Regelbundet utbyte rekommenderas starkt också för detta system, varje eller vartannat år. Här finns det en återcirkulation av oljan, därför kan det räcka att enbart byta innehållet i vätskebehållaren. Man bör dock se till att restvolymen är så liten som möjligt, dvs systemtrycket måste ha sjunkit så att oljan i tryckackumulatorn pressats ut ur den (och vätskebehållarens nivå stigit i samma grad).
- Ta bort elmatningen till systemets oljepump, t.ex. genom att plocka ur pumpens säkring (för 290/250 Facelift: F69 i bilden nedan). Alternativt ställ motorhuven på glänt så att du kan öppna den utan att först öppna förardörren (och därmed starta pumpen) när arbetet sedan skall fortsätta.
- Vänta 2 dygn så att tryckackumulatorn töms på olja.
- Gör rent behållarens och lockets utsida ordentligt.
- Tag av locket, notera oljenivån och sug ur behållarens innehåll med lämplig REN suganordning. Fyll på ny olja till samma nivå, eller om du misstänker att det var fel mängd i den, till rätt nivå. Vad som är "rätt" kan vara knepigt att avgöra. En del årsmodeller har nivåindikering på behållarens sida, andra inte. Finns det två "Max" indikeringar gäller antagligen båda med trycksatt system, den övre varmt och den nedre kallt. FIAT anger att systemet rymmer 7 dl så med kompensation för restvolymen som inte blivit bytt bör den påfyllda volymen vara något lägre. FIAT skriver att oljan skall vara TUTELA CAR CS SPEED, en "Specialolja med tillsats av typen ATF DEXRON III”. Sedan ett antal år avvisar F1-Hydraulik den föreskriften och rekommenderar i stället LiquiMoly Central Hydraulic System Oil LM-1127 (betecknas förmodligen LM-2366 på svenska marknaden). Anledning: ATF-tillsatser är till för komponenter som finns i automatlådor men Comfortmatic är ingen automatlåda, det är ett hydraulsystem, och LM 1127 är överlägsen i de egenskaper som är viktigast för ett sådant! ATF-tillsatserna gör här mer skada än nytta. Argumentationen finns på den här länken
- Sätt tillbaks locket, koppla åter in pumpen/strömmen om den varit bortkopplad.
- Om man vill få bort mer av den kvarvarande restoljan, t.ex. om den såg kraftigt förorenad ut, gör om proceduren efter att kört ett tag med bilen så att nya och gamla oljan blandats.
Länk till en illustrerad procedurbeskrivning. Här har man valt att ta bort vänstra strålkastaren för bättre åtkomst.
Att byta oljan i det här systemet och att byta oljan i själva växellådan är alltså två helt olika saker!
Tryckackumulatorn:
Tryckackumulatorns membran nöts av att töjas fram och åter när trycket ändras i systemet men åldras också av tiden. Ackumulatorn bör därför bytas åtminstone vart 10:e år, även om bilen inte körts mycket. Bytet är någorlunda enkelt, den är åtkomlig underifrån och bara att skruva loss och ersätta.
MYCKET VIKTIGT: säkerställ att systemet inte är trycksatt innan ackumulatorn skruvas bort, annars finns risk för personskada! Använd skyddsglasögon och handskar för säkerhets skull.
Elpumpens relä:
Systemets oljepump startas/stoppas via ett 50 A relä (för 290/250 Facelift: T55 i bilden nedan). Det finns fall där relät slutat fungera pga dålig kontakt i sockeln. Om man plockar ur relät ur hållaren bör det gå att se "repor" på anslutningsstiften, annars finns det risk att det är dåligt kontakttryck. Isåfall bör hylsorna i sockeln kollas upp.
Hur ofta relät får jobba beror naturligtvis på i vilken typ av trafik och med vilken körstil bilen körs. Det finns räkneexempel (antagande 15A last från pumpen) som visar att relät kan ha gjort sitt maximala antal till/frånslag efter 10.000 mil. Ett byte av relät någon eller några gånger under bilens livstid är alltså befogat. Eventuellt kan man byta till ett 70A relä istället, och klara sig 30.000 mil.
(T56 i bilden är startförreglingsrelät som ger klart-att-starta-motorn-signal till bilens centraldator när robotens oljetryck och övriga mätvärden är OK)
Elpumpen:
Om pumpen krånglar är det oftast elmotorn det handlar om. Ur slitagesynpunkt kanske det i första hand är kolborstarna som kan behöva bytas så småningom. Fel i andra delar av systemet, som tryckackumulatorn eller pumpens relä, kan göra att pumpen får jobba mycket mer än normalt och snabbt tar stryk. På ett av de tyska forumen finns bilder på en isärplockad pumpmotor från en bil som gått 10.000 mil och den ser fräsch ut, så uppenbarligen kan motorn hålla länge om allt annat är OK. Motorn är sig ganska enkel att plocka bort från pumpenheten men det sitter svåråtkomligt. Det går att demontera hela pumpenheten underifrån, men trångt och besvärligt. Här gäller SAMMA VARNING som i avsnittet om tryckackumulatorn!
Övriga kontroller, felsökningsscheman mm:
Den bifogade filen Selespeed_docu är en översättning till engelska av ett dokument jag fått på tyska från F1-Hydraulik.de, som också godkänt att det delas här på HBK. Det har några år på nacken och är dessutom skrivet för Alfa Romeo. Men likheterna med FIAT:s version av roboten är stora. En stor skillnad är att kopplingen manövreras på annat sätt, den mediekonverterare/huvudcylinder vi har för kopplingen finns inte hos Alfa, där är det istället ett ställdon på roboten som manövrerar kopplingen mekaniskt. Bortser man från det och lite annat Alfa-specifikt innehåll så är resten högintressant. (Multiecuscan har liknande funktioner som det i dokumentet nämnda verktyget Examiner.)
