• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Ja det är ju inte så långt från Alingsås bilen står i ett garage i Nödinge där utbytta delar ligger på golvet på passagerarsidan har inte själv studerat närmare ännu men tänker göra detta så småningom ev lägga in foton annars är du välkommen när jag är på plats.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Vet du vad som havererat i kopplingen? med tanke på priset verkar det vara mycket, att detta jobb skall ta 2 månader, och kräva konsult verkar amatörmässigt, jag förutsätter att det inte gjordes på en FIATverkstad.
Hej Olof väljer att svara dig eftersom jag ofta gillar dina funderingar.Verkstaden är auktoriserad men ganska nystartad,men det betyder ju inte att alla är sk experter blev ju bärgad hit.Övervägde att flytta bilen ett tag och kollade bla med Landvetter bil som har gott rykte men de hadde inte ens plats att ställa upp bilen och väntetid ca 3 veck det hadde då kostat mig 2 bärgn, kollade även med Bossings i Linköping dit jag kunde komma ganska omg, bärgn ca 15000kr,bilen väger ju för mkt för att bogsera med kompis bil och man är ju inte 20 år längre så detta var ju inte aktuellt.Kontakten med verkstad ändå ärlig och tyckte de gjorde vad de kunde.
Ha det Kenneth
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof väljer att svara dig eftersom jag ofta gillar dina funderingar.Verkstaden är auktoriserad men ganska nystartad,men det betyder ju inte att alla är sk experter blev ju bärgad hit.Övervägde att flytta bilen ett tag och kollade bla med Landvetter bil som har gott rykte men de hadde inte ens plats att ställa upp bilen och väntetid ca 3 veck det hadde då kostat mig 2 bärgn, kollade även med Bossings i Linköping dit jag kunde komma ganska omg, bärgn ca 15000kr,bilen väger ju för mkt för att bogsera med kompis bil och man är ju inte 20 år längre så detta var ju inte aktuellt.Kontakten med verkstad ändå ärlig och tyckte de gjorde vad de kunde.
Ha det Kenneth
Tack, det förklara varför det tog tid,kopplingshaverier är ovanliga åtminstone så tidigt,det är samma koppling på robot och manuell.
Lägg gärna upp bilder på delarna vid tillfälle.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vet att Mekonomen tog strax under 9k för jobbet , hade med egen kopplingsats som köptes på AutoDoc , konsulter är dyra :oops:
 

Nordichusbil

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3791
Medlemskap
2024
hej mitt problem jag hade vara nu "kill gissar jag" men vi hade problem med EV0 ventilen den sköter koppling, verkstaden byte denna men fick förmodligen fel ventil en EV1 ex vis, koppling funkade men denna ventil men det gick inte att kalibrera dragläget eller som fiat säger kisspoint,växeln lägs i men kopplingen släpper inte efter 2 veckor felsökining så byter man samma ventil igen en rekomendation från helpdesk fiat.då gick det att kalibrera,Det var lite infefterat på verksataden få fakturan blev dubbel så dyr, så jag glömde att få se på reservdelarna som var bytta,nu funkar allt som det ska men fick med mej att koppling var väldigt sliten,, personligen tror jag detta är en histria från verkstaden, det jag undrar var om andra har hatt samma erfarenhet med kort livslängd på koppling, Då jag vet att jag har kört enligt fiat instrutioner och kör liknade växellåda i tjänsten. Så funderar man vad som har gått fel, byter jag koppling och försätter att kör så som man ska och får bara 3000mil så känns detta inte rätt,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen