• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland & Långtradarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Javisst du har rätt men då skall väl även tyskarna betala vilket inte var tanken då dom skulle införa avgifter på sina motorvägar.

Bennie

Både ja och nej, tyskarna har ju betalt vägskatt för sina fordon sen tidigare och då är det väl inte rimligt att de ska betala dubbelt.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tyskland & Långtradarna

Javisst du har rätt men då skall väl även tyskarna betala vilket inte var tanken då dom skulle införa avgifter på sina motorvägar.

Bennie
Vet du vad tyskarna betalar hela aret?

Ni får tänka att hela Europa kör kors och tvärs genom Tyskland.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland & Långtradarna

Konsekvensen av internationaliseringen, globaliseringen är att många småföretag slås ut på det nationella planet. Jättestora globala företag dumpar priser, använder sig av ett enormt reklambombardemang och köper upp välskötta nationella bolag. I Sverige finns det många exempel på detta.

Utvecklingen går mot ett fåtal globala företag med tillverkning i länder där arbetskostnaden är lägst. Resultatet blir ökad arbetslöshet i många länder, ökade klassklyftor, ökad giftspridning i jordbruket, sämre kvalitet och så småningom prishöjningar om monopolsituation uppnås. Även inom EU kan man notera liknande utveckling. Grekland och de andra Medelhavsländerna är offer på EU:s och bankernas altare.

Den här utvecklingen leder till ökade transporter fram och tillbaka över klotet liksom inom EU.

Ska någon betala för ökat vägslitage så är det naturligtvis transportnäringen!

Jappe
 
Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jappe Grekland är inget offer. Om a<lla vi i Sverige fuskar med skatter osv och bara vill få av staten så skulle det inte heller fungerar här.

Ta bara en sån grej att det finns många där som har livstidsanställning trots att dom aldrig behöva gå till ett jobb, bara hämta lönen. Hela landet är så korrupt, där måste dom börja sanera. Ta hem alla miljarder som ligger oskattade i Schweiz.
Men det intresserar dom inte.
Tsipras och Varoufakis trodde också att dom kan göra vad som helst med hela EU.

framsidan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Både ja och nej, tyskarna har ju betalt vägskatt för sina fordon sen tidigare och då är det väl inte rimligt att de ska betala dubbelt.

Nja, nu är du inte påläst. Grunden till min kommentar är följande : Tyskland skulle införa avgifter typ vignett på sina motorvägar i år men samtidigt sänka den tyska bilskatten med motsvarande kostnad för att inte tyskarna själva skulle drabbas. Detta sade EU som bekant nej till & förslaget stoppades.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jappe Grekland är inget offer. Om a<lla vi i Sverige fuskar med skatter osv och bara vill få av staten så skulle det inte heller fungerar här.

Ta bara en sån grej att det finns många där som har livstidsanställning trots att dom aldrig behöva gå till ett jobb, bara hämta lönen. Hela landet är så korrupt, där måste dom börja sanera. Ta hem alla miljarder som ligger oskattade i Schweiz.
Men det intresserar dom inte.
Tsipras och Varoufakis trodde också att dom kan göra vad som helst med hela EU.

framsidan

Det är väldigt svårt att försöka få Medelhavsländerna att fungera på nord- och mellaneuropeiskt sätt. Skillnaderna är enorma och skuldsättningen bättrar inte på situationen ett dugg, bara ställer till det extra. Grekland kan bara lösa sina problem internt. All inblandning av främmande makt, såsom EU och bankerna, förvärrar läget för vanligt folk i dessa länder. Gamla, relativt väl fungerande strukturer, slås sönder och samman av EU:s intrång!

Jappe
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jappe Transportnäringen betalar inte det gör vi som handlar. Ökar kostnaden för frakt så läggs det på konsumentpriset. Så är det för det finns inget "Fraktfritt"" som erbjuds i annonserna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Ja, vad ska man säga om alla dessa olika inlägg?
Jag åker gärna i Tyskland, både på motorväg och andra vägar,Tyskland är ett vackert land som är värt att besöka.
Sedan är det kul att kunna gasa på ibland på motorvägarna, prova hastigheten i bilen som inte går att göra här hemma men det gäller att vara uppmärksam då trafikrytmen är ganska tuff.
Elisabeth
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Man talar gärna om den "Fria Rörligheten" men samtidigt så verka det som om man anstränger sig lite här och där genom div. pålagor.

Att man har kommit överens om att ta bort roamingavgifterna är ju en framgång. Då borde det väl även vara möjligt att den fordonsskatt man betalar i hemlandet även gäller för körning i övriga EU.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Tyskland & Långtradarna

Det kan vara lite knöligt att ta småvägarna om man har en höjd på fyra meter,man tittar på gps-enheten då står det att den är inte garanterad för den höjden.Det verkar som Tyskarna vill ha ut stora fordon på Autobahn ja jag vet inte:swoon:wub:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Nja, nu är du inte påläst. Grunden till min kommentar är följande : Tyskland skulle införa avgifter typ vignett på sina motorvägar i år men samtidigt sänka den tyska bilskatten med motsvarande kostnad för att inte tyskarna själva skulle drabbas. Detta sade EU som bekant nej till & förslaget stoppades.

Bennie

Nej, jag är kanske inte påläst men är säker på att endel av deras bilskatt går till underhåll och utbyggnad av deras vägnät. Om de också skall köpa vignette så blir det ju en typ av dubbelfinansiering för dem. För övrigt tycker jag inte det är konstigt att vi betalar till tyska vägnätet, i de flesta övriga europeiska länder betalar men ju för att köra på vägarna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jo men kruxet var ju att dom skulle få sin ordinarie bilskatt sänkt med motsvarande motorvägsavgiften så någon dubbelbeskattning var det inte frågan om. Vi skulle alltså betala för att köra på deras motorvägar men dom betalar inte för att köra på våra. Även vårt vägnät slits extra mycket pga utländska långtradare & vanliga bilister men det får vi vackert betala själva. Sedan är det ju så att Tyskland får in betydande summor via turistnäringen där alla icketyskar konsumerar & bidrager med en hel del.

Bennie
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Är det några som betalar är det tyska skattebetalare, dels för att bygga vägar för oss andra europeer och 89.000.000.000 € för att greker skall få ut sin pension redan vid 55.

Hmm, förlåt Knarrevik men EU statistik...
"Myt : Grekerna gick i pension vid 50 års ålder
Sanning: Precis som i Sverige har Grekland många förtidspensionärer. Men 2009 låg den genomsnittliga pensionsåldern på 61,5 år. Samtidigt låg snittet i Europa på 61,1 år. Problemet i Grekland var skattesystemet, som gjorde att staten bara fick in en bråkdel av sina tänkta inkomster. Pensionssystemet blev underfinansierat, och Grekland tvingades låna pengar för att betala ut bland annat pensioner."

Men det var ju långtradare i rubriken... Hälsar Björn i den Grekiska natten, +30.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tyskland & Långtradarna

Hmm, förlåt Knarrevik men EU statistik...
"Myt : Grekerna gick i pension vid 50 års ålder
Sanning: Precis som i Sverige har Grekland många förtidspensionärer. Men 2009 låg den genomsnittliga pensionsåldern på 61,5 år. Samtidigt låg snittet i Europa på 61,1 år. Problemet i Grekland var skattesystemet, som gjorde att staten bara fick in en bråkdel av sina tänkta inkomster. Pensionssystemet blev underfinansierat, och Grekland tvingades låna pengar för att betala ut bland annat pensioner."

Pensionsåldern i arbeten som klassas som "ansträngande" är så låg som 55 år för män och 50 för kvinnor ... mer än 600 grekiska yrken lyckades på något sätt bli klassade som ansträngande: hårfrisörer, radioreportrar, servitörer, musiker, och så vidare,och så vidare".
Källa Expressen
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tyskland & Långtradarna

Och när man läser att det är farligt för att t.ex. en reporter kan bli smittat av en mikrofon därför är deras yrke farligt.

Det finns 5 eller 6 länder i EU som alla tjänar mindre än folk i Grekland men skall betala deras skulder.

Ja Bennsan tyskarna skulle köpa vignett för även Bundesstrassen, inte bara för motorvägar som utländska bilar, och sedan får billigare försäkring.

Att jämföra trafiken här i Sverige och den i Tyskland är bara löjligt. Det är inte en bråkdel av bilar här jämfört med Tyskland. Och allt skall folk där betala.....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Orsaken till min ståndpunkt är att flera länder i Europa har infört "turistavgift" som ett sätt att delfinansiera sina satsningar på infrastruktur och underhåll. Inget ont i detta. Tyskarna själva skulle däremot slippa avgiften & åka gratis. Just därför säger EU-kommissionen nej till tyska vägavgifter med motiveringen att bilister från andra länder blir diskriminerade. Detta beslut mot diskriminering är ett beslut för ett rättvist EU vilket jag inte tycker är löjligt.Det är ju så man har uppfattat en del av intentionen med att vara med i denna union.

Ditt påstående att tyskarna skulle få billigare försäkring är fel det skall vara skatt.

Bennie
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen