• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland & Långtradarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Kjører en husbil over 3500 kg så kommer en like fort frem på B veier, grunnet omkjørings forbud på Abahn som gir en effektiv fartsgrense på 80 der også. Mindre trafikk og mer å se gjør en tur gjennom Tyskland til en opplevelse.

Kanske bör tilläggas att omkörningsförbudet inte är generellt, endast där omkörningsförbud för lastbil råder.

För övrigt, precis som några nämner, är det i princip lastbilsförbud på lördagar och söndagar året runt + en del andra helgdagar.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Klart det är mycket trafik på motorvägen. Detta vet jag om när jag skall köra i Tyskland. Vilket jag gjort i massor av år. Ökningen av långtradare är enorm de senaste 5-6 åren. För mej är det inga problem, det går i den takt det går bara anpassa sig eller bli hemma i Sverige.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland & Långtradarna

För övrigt, precis som några nämner, är det i princip lastbilsförbud på lördagar och söndagar året runt + en del andra helgdagar.

Lördagar är det fritt fram för långtradarna förutom semestermånaderna juli och augusti och då gäller förbudet mellan 07.00 och 20.00 lördagar. Så har jag uppfattat det.

Jappe
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jag har inbillat mig efter alla insändare på forumet att tyskland är rena paradiset, för husbilar med bra vägar första klassens ställ platser billiga priser inga bekymmer alls, medan sverige är Uland på allt nu börjar myten falla sönder sånu kan man intte tro pådet heller.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Tyskland är ett paradis för husbilister med ett undantag: långtradartrafiken på Autobahn om man envisas med att att köra där.

Jappe

Den tunga trafiken flyter oftast fram i 88-89 kmh. Lastbilarna har starkare motorer nu för tiden så det är mer sällan man hamnar bakom långsamt körande tungt lastad bil, när det är stora backar finns det ofta en separat fil för långsamma fordon.

På vanlig landsväg blir snitthastigheten i bästa fall 60 kmh, man skall ju igenom alla samhällen.

Man kan ju blanda lite vanlig väg och lite motorväg. planlägga så man slipper passera stor städer i rusningstid. Nu för tiden finns ju realtidsinfo att tillgå.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jag tycker att M. Torebring skall tillskriva Dobrinth, tysk Bundesverkehrsminister så att han ser till att inte lastbilar är ute när han tänkte att köra där....... Det är ju klart att Tyskland skall rätta sig efter honom

Jag har många gånger kört mellan Göteborg och söder om München, jobbigt ja.
Men oftast körde jag härifrån på kvällen, var bäst.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Vi förstår inte riktigt problematiken i ett flertal av ovanstående inlägg inkl. det inlägg som startade "debatten" !

Från slutet av 60-talet och fram till idag har vi kört tusentals och åter tusentals mil på tyska Autobahn och även vi har naturligtvis uppmärksammat att det är betydligt fler fordon av alla de slag som trafikerar världens bästa vägnät idag mot vad fallet var tidigare.

Även under senare år, när vi trafikerat framför allt A1 och A7, så upplever vi inga som helst problem med att ta oss fram i 90-100 km/h i vår husbil.
Visst är det åtskilliga långtradare i farten måndag-fredag, men att dessa skulle ställa till några problem för oss husbilsresenärer är oss helt främmande - med 2 undantag:

* under lördagar och söndagar är det oftast knökfullt på parkeringarna intill tankställena, men det ser vi heller inte som något problem - kör av Autobahn och åk in i närmaste by och tanka husbilen (mycket billigare dessutom) eller leta reda på ett ställe där ni kan stanna för att fika eller äta lunch = varför åka in på ett tankställe intill Autobahn överhuvud taget ???

* i samband med en trafikolycka bildas det ju ofta milslånga köer och då noterar även vi att långtradarna tar plats..., men att detta skulle få oss att gå i spinn - ja, det är oss helt främmande - tydligen till skillnad från vissa andra !?

Vi får heller inte glömma bort att Tyskland sedan ett 10-tal år bygger om stora delar av sitt motorvägsnät från 2 filer i vardera riktningen till 3 filer.
Skillnaden är verkligen märkbar - trafiken flyter oerhört mycket bättre på dessa 3-filiga motorvägar och det trots den växande mängden av långtradare.

Vi NJUTER av att köra tysk motorväg (tyskarna är, utan tvekan, världens bästa bilister), men däremellan njuter vi ännu mer av att köra på små landsvägar på den tyska landsbygden...!

Bosses och Gerds husbilsresor
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Lördagar är det fritt fram för långtradarna förutom semestermånaderna juli och augusti och då gäller förbudet mellan 07.00 och 20.00 lördagar. Så har jag uppfattat det.

Jappe

Vi har aldrig kört i Tyskland i juli och augusti, endast tidigare under våren och senare på hösten. Då har det i alla fall varit så gott som tomt på långtradare både lördag och söndag.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Hur tycker du att det låter då du skriver på detta sätt?

Aj aj nu kommer svenska turister i husbil och då finns det inte plats för yrkestrafiken..........
Fundera ett tag, vi vill ju alla ha semester och komma fram på våra vägar men kan ju snabbt konstatera att vi blir allt flera som skall samsas på både vägar och rastplatser, skall då en grupp stanna hemma för en annan grupp???
Vistas mycket på vägen i olika fordon, ibland långsamgående och ibland riktigt snabba fordon men det finns ju alltid något som man kan reta upp sig på.......
Kör försiktigt
Hälsningar Bror

Vad jag skrev och vad jag avsåg, är inte lastbilstrafiken som sådan, den är jag inte emot på något sätt, så länge det sker inom lagens gränser. Jag driver företag och köper varor från Europa och levererar varor inom hela EU. Jag skrev att i Frankrike ser vi det inte som ett stort problem, där fungerar det tack vara fransmännens sätt att lösa den uppkomna situationen, detta genom gigantiska parkeringsplatser. Vad jag vänder mig emot, som jag också tydligt skev, är att långtradarchaufförerna tar lagen i egna händer. Ingen av oss kan försvara nattparkering på Auotbahn eller att över ta parkeringsplatser för vanliga bilister. Jag har själv kört långtrad i hela Norden och Tyskland i min ungdom. Varför jag skrev inlägget var, för att jag hoppas Tyskland kommer att kunna förbättra situationen för yrkestrafiken och även för oss som semestrar. Med vänlig hälsning Matts Torebring
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Tyskland har en imponerande trafikkultur både vad det gäller vägnät & trafiken som helhet. Dessvärre är det väldigt många icketyskar som uppträder i trafiken som dom gör hemma i sitt eget land vilket ibland skapar situationer. Även autobahn har sina fördelar på gott & ont. Själva använder vi autobahn någon gång emellanåt & accepterar då trafiksituationen. Övernatta vid autobahn är för oss helt främmande. Det är ju bara att köra om ifall det går för sakta eller hålla avstånd om man tycker att trafiken flyter på. Det finns ju också alternativa vägar om det blir stopp i trafiken.
Jag har inga som helst problem med långtradare, hur skulle jag annars kunnat köpa min solcellsanläggning, mina däck & reservdelar till mina bilar, allt till ett betydligt bättre pris än i Sverige.
Sedan detta med onödig konsumtion, denna slitna klyscha börjar faktiskt låta en aning patetisk. Att minimera långtradartrafiken på våra vägar genom att begränsa konsumtionen till det nödvändiga är en utopi. Jag tycker att man skall vara glad att lastbilstrafiken finns & att det finns folk som långt hemifrån hem & familj ser till att transporterna flyter på. Utan lastbilstransporter stannar en stor del av världen likaså export & import, Vem tjänar på detta? Möjligen dom som vill komma fort fram & miljönissarna.:D

Bennie

Mycket bra och sakligt inlägg:) Tråkigt att en del inte har en susning om hur beroende vi är av Vägtransporter. Det jag är kritiskt till är hur vissa chaufförer då företrädesvis på Autoban i Tyskland har som ovana att lägga sig 0,5-1 m bakom mig för att sedan köra om något som aldrig skulle falla mig in. Det är inte trevligt att ha 25-30 ton så nära .:mad: Såg skillnaden i Belgien och Frankrike minst 50 m mellan tunga fordon på motorväg som var påbjudet:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Det här fenomenet har jag också råkat ut för & har fått för mig att det är mest öststatare ( inte menat som diskriminerande) som bär sig åt på detta vis, har väl med deras trafikkultur att göra. Numera då jag fixat mer kräm i motorn så är det bara att kolla backspegeln, blinka vänster & trycka plattan i botten:D. Jag undviker alltid att ha ett ett tungt fordon flåsande mej i nacken. Kan jag inte köra förbi så kör jag in på första bästa rastplats & låter dom få ett försprång innan jag ger mig ut igen. Inga problem med detta. Jag njuter varje minut jag tillbringar med HB'n, antingen jag kör, är passagerare eller sitter utanför med en pilsner. Jag säger som vår medlem Montreal : Resan är målet. Detta är en mycket bra devis & som precis beskriver hur jag uppfattar njutningarna med husbilslivet. En husbilsresa med "horn i pannan" kan kvitta då njuter man ju inte utan är mest irriterad & förbannad.

Bennie
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Det som kan förvåna är att det på Kontinenten där det oftast är bra motorvägsnät endast används LB med maxlängd 18m, oftast Trailar,. I Sverige är de flesta inrikes LB 24-25.5m Dessa har mer flakmeter och högre bruttovikt vilket gör att det behövs mindre LB på vägen ungefär två 24-25.5 m lastar som tre 18m. Borde minska antalet LB på vägarna. Så tänkte Sverige när EU ville att 18 m skulle gälla i hela EU.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tyskland & Långtradarna

Och om man envisas med att inte hålla samma hastighet som den tunga trafiken.

Långa kolonner av tradare på Autobahn ger mycket avgaser. Folk med friska fräscha lungor påverkas naturligtvis av den dåliga luften men märker det inte. Resultatet av exponeringen kommer senare i livet. Jag som har dåliga lungor märker tydligt skillnaden mellan luften på Autobahn och luften på mindre vägar med lite trafik och i princip inga tradare.

Varje gång jag kört längre sträckor på motorvägar, exempelvis till Spanien och tillbaka så har jag mått dåligt efteråt. Numera kör jag huvudsakligen vanliga vägar med lite trafik och mår mycket bättre. Det blir ett helt annat resande på det viset, ett resande där man verkligen utnyttjar husbilens fördelar!

"Reisen, nicht rasen!" Så står det på skyltar på Autobahn. Slarvig översättning: Res! Rusa inte!

Störd idyll. Inte så vanligt på vanliga vägar. Än så länge!
Störd idyll.jpg
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Ja visst blir det mer och mer, men samtidigt finns det en tillfredsställelse i detta, det betyder att det går bättre med handeln i EU. 2008 när allt havererade körde jag och min man i personbil upp till Stockholm, inte en bil inte en lastbil, det var dystert att se.
Som egen företagare med internationell business ser jag till att vid varje handel blir bättre och bättre i logistiken. Det handlar om att packa rätt och att inte nyttja en stor trailer för lite gods. Vi måste alla packa ihop oss helt enkelt så vi alla tänker "grönt".
Själv åkte vi ut på tyska vägarna i början av juni i år och det har blivit en stark försämring i vägnätet bara på ett år, dvs vägnätet slits och ibland hamnar man i en håla utan asfalt på en stor europaväg. Jag tycker det är dags att vi alla betalar med en vinjett på rutan som i Schweiz ca 40 euro/år så att även motorn i EU med ekonomin Tyskland har råd med fina vägar till oss alla. Den kostnaden bör vi alla som vill på semester kunna ha råd med ;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Javisst du har rätt men då skall väl även tyskarna betala vilket inte var tanken då dom skulle införa avgifter på sina motorvägar.

Bennie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen