• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk Gasolflaska

F

F.d. 889

Guest
Vi kommer att göra en längre resa i Europa och tänkte följa flera rekommendationer jag läst att köpa en tysk flaska (Typ P11) hos ex.vis Bauhaus i Tyskland och via adapter koppla denna till vår svenska reducerventil. Har någon aktuella priser på att köpa en flaska i tyskland samt priset för att byta denna framöver. Är också lite osäker på vilken adapter jag skall köpa här i sverige. Har hittat i ex.vis Kamas katalog en som heter G09-13, "Flaskadapter för inkoppling av europeisk flaska till svensk reducerventil med POL gänga". Är det en sådan jag behöver?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Alugas är en tysk firma som tillverkar gasflaskor av olika slag av aluminium. Om vi bara tittar på 11kg flaskor så är de de lättaste flaskorna på marknaden, till och med lättare än kompositflaskor om vi tittar på flaskvikt per kg gas.

Alugas gör också tankflaskor som kan fyllas på motorgasstationer (LPG), antingen via munstycke direkt på flaskan eller via slang och utvändigt munstycke (fast montage).

Tankflaskorna säljs inte längre direkt från fabrik som tidigare utan via en återförsäljare: Die Gasfachfrau Karin Nöfer
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Vår bil kommer att ha tysk flaska. Jag funderade på att köpa en PK6 för att dels använda på turer här i Sverige samt att ha som reserv vid längre turer utomlands (Sverige-Kroatien-Frankrike-England-Sverige).
Efter vad jag har förstått så räcker gasen otroligt långt om man bara använder bilen vår, sommar, höst, m.a.o inget uppvärmningsbehov.

Peter :)

Vi klarade oss på en flaska PA11, 4 veckor. Kyl/frys, matlagning.
Kaffekok flera ggr/dag.
Bra med alla tips som HBK-are kommer med, jag får mig en och annan tankeställare ibland, Varför frågade jag inte på HBK-forumet först?

//Per :msn_embarrassed:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Någon som vet om man kan beställa Alugas flaskor med transport till Sverige, eller måste man köpa på plats i Tyskland/Holland?

J.R. verkar vara saftigt prissatta, men man kanske landar någonstans där ändå med frakt?
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Svarar på min egen fråga :msn_wink:

Det gick alldeles utmärkt att beställa från gasfachfrau, tog en vecka från beställning tills de stod framför dörren, fraktkostnad knappt 250 kr för två 11L flaskor, fästen, adaptrar, slangar, elektronisk tankmätare, kort sagt rubbet.

De nya "fast-installation" fästena med vajrar är riktigt smarta.

Jag har inga aktier i gasfachfrau, men prismässigt mot att köpa i Sverige...kan löna sig :msn_laugh:
 
Toppen