• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk Gasolflaska

F

F.d. 889

Guest
Vi kommer att göra en längre resa i Europa och tänkte följa flera rekommendationer jag läst att köpa en tysk flaska (Typ P11) hos ex.vis Bauhaus i Tyskland och via adapter koppla denna till vår svenska reducerventil. Har någon aktuella priser på att köpa en flaska i tyskland samt priset för att byta denna framöver. Är också lite osäker på vilken adapter jag skall köpa här i sverige. Har hittat i ex.vis Kamas katalog en som heter G09-13, "Flaskadapter för inkoppling av europeisk flaska till svensk reducerventil med POL gänga". Är det en sådan jag behöver?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Du kan köpa din tyska gasolflaska på exempelvis Bauhaus i Tyskland. Jag vill minnas att priset ligger på cirka 35-40 Euro. Men det spelar ingen roll, för du kan närsomhelst sälja tillbaka flaskan för samma pris. Jag vill minnas att jag gav 16 Euro för ett flaskbyte i somras på Bauhaus i Lubeck.
Har du dessutom en GPS kan du gå in på Tyska Bauhaussidan och ladda ner alla deras affärer i Tyskland

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Har endan användt Tyske gasolflaskor sidan 1997.
14 € - 11 kg.
2 i husbilen och 1 extra hemma.

Komma ihåg en spec. nyckel - det finns vänstergänga.
Det är kalt och inte så bra utan,
Der finns specielle modeller.

Har även gjort en av en slangklämma och en skruv över - alltid på plats runt slang.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 889

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Ser ut att vara en bra permanent lösning. Eftersom vi kommer att använda husbilen mest utomlands borde man göra något liknande. Tänkte börja med att försöka hitta en enkel adapter mellan min svenska reducerventil och en tysk gänga. Tycker mig se att du har en sådan på bilden. Jag har för mig att jag sett en sådan adapter bland tillbehören hos Bengt i Örkelljunga (se bifogad bild).

adapter.jpg
 
F

F.d. 889

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Priset i tyskland verkar ju vara mycket fördelaktigt jämfört med Bauhaus här i sverige som skall ha drygt 1800:- för en fylld PC10 och sedan 450:- för att fylla den. Mest blåst blir man ju när man är ute med segelbåten och får betala 350:- för att byta en 2-kilos flaska.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Man kan köpa tysk flaska - eller fylla sin svenska hos tysk gashandlare.T.ex. Fischer Camping + Gas, Schmiedeweg 4, 38518 Gifhorn-Wilsche (norr om Wolfsburg). Jag betalade 15 Euro för 10 kg. Billigare än i Skandinavien!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Jag ställer mig frågan vad trådskaparen menar med längre resa i Europa? Skall ni åka mesta delen i Tyskland eller bara passera?

Den tyska flaskan är antagligen nästan lika svår att få bytt i andra länder än Tyskland som den svenska utanför Sverige. Men kommer du att resa runt och passera Tyskland då och då så är det knappast något problem. Skall du däremot stanna väldigt länge utanför Tyskland så är det kanske bättre att satsa på tankflaskor som du tankar på bensinmackar som har LPG.
 
F

F.d. 889

Guest
Sv: Tysk Gasolflaska

Du har helt rätt i att Tyskland kanske oftast blir ett transfer land till Schweiz, Italien och Spanien. En fördel med den tyska flaskan verkar vara att man betalar en pant för flaskan som man tydligen kan få tillbaks då den återlämnas samt att priserna verkar fördelaktiga i tyskland. Har inte läst så mycket om påfyllning men det kan ju vara ett intressant alternativ.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Vår bil kommer att ha tysk flaska. Jag funderade på att köpa en PK6 för att dels använda på turer här i Sverige samt att ha som reserv vid längre turer utomlands (Sverige-Kroatien-Frankrike-England-Sverige).
Efter vad jag har förstått så räcker gasen otroligt långt om man bara använder bilen vår, sommar, höst, m.a.o inget uppvärmningsbehov.

Peter :)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Vill bara meddela att Tyskland har olika leverantörer av gasflaskor, köpte för några år sedan en röd Tysk flaska från ett varuhus Märkt Sudgas, gick inte att byta där man hade grå flaskor.
Kunde isomras få den bytt på en byggmarknd till en röd flaska, 16 E tror jag betalade.

Tyska flskor är nog lättare att få påfylld/bytta i Europa, Husbilsfolket nr 1 är Tyskar.

Jägarn:quest:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tysk Gasolflaska

Kände inte igen den eftersom du tagit bort kragen.
Fungerar den bra?. Står i begrepp att köpa en men
vet inte om jag skall köpa i Tyskland eller Sverige.

Kragen sitter bara med 3 skruvar. Ska du ner i Tyskland sparar du halva pengen på att köpa den där. Men JR larm levererar ju även med adapters för andra länder. Men det drar iväg till ca: 4000 med frakt och adapters i Sverige. Adapters kan vara svårt att köpa i butikerna i Tyskland.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasolflaska

Vi kommer att göra en längre resa i Europa och tänkte följa flera rekommendationer jag läst att köpa en tysk flaska (Typ P11) hos ex.vis Bauhaus i Tyskland och via adapter koppla denna till vår svenska reducerventil. Har någon aktuella priser på att köpa en flaska i tyskland samt priset för att byta denna framöver. Är också lite osäker på vilken adapter jag skall köpa här i sverige. Har hittat i ex.vis Kamas katalog en som heter G09-13, "Flaskadapter för inkoppling av europeisk flaska till svensk reducerventil med POL gänga". Är det en sådan jag behöver?

Köp en tysk grå flaska i Tyskland , köp adaptern i Sverige. Tyska flaskan är lättare att
fylla utomlands än den Svenska. Tyskland är ett centralt land som man "måste" passera på väg till och från vårt land. Steg två kan sen vara att köpa en Alugasflaska. Så har jag gjort. köpte min flaska direkt på fabriken , kontant betalning. Mycket nöjd med tankflaskan.
 
Toppen