• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV Antenn

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej på er där ute i cyberspace,
har ni något tips på en tv antenn som man slipper på att vrida runt för att hitta tv masterna
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Kolla på Kjell i Piteå, har inte testat den mer än hemma ännu men för det priset.
://www.kjell.com/globalassets/productimages/298650_30301.tif?ref=14C0ED102D&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad
 

Bilagor

  • TVant.pdf
    138,3 KB · Visningar: 139

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
F

Fd.47585

Guest
Hade ett skatbo innan (Omnimax) och bytte till enligt länk. Nu får vi in 60+ kanaler där vi tidigare inte fick in nån.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Omnimax antenn..............

----------------------------------------------
Hej jag vill bara tala om fast du kanske redan vet, men de som säljer Omnimax'en är väldigt slöa (eller själva ovetande) med att tala om att den inte tar in VHF signaler.
När högupplösta TV-kanalerna kom och mer utrymme behövdes så började man åter att använda VHF-bandet till en del kanaler (tidigare använt av analog TV1).
Det är inte alla sändare som använder VHF bandet så det beror på sändarmasten.
Det är väl ingen katastrof men det kan nu fattas kanske fem/sex kanaler vid vissa sökningar, och troligen i framtiden ytterligare kanaler som läggs där.

Men Omnimax är inte ensamma, det är flera antenner som säljs som bara tar in UHF, naturligtvis utan att det finns med i reklamen ;).
Det gäller också en del utförande av Diginova-antennerna som inte heller tar in VHF.

Som avslutning så skall nu för tiden även en övre gräns på frekvens finnas i UHF-bandet för annars så går störning in från mobilnätet som nu fått övre delen av det som tidigare hörde till TV frekvenser. Så max. uppåt i UHF-bandet skall var 690 eller 700 MHz.
Om man har äldre antenner så finns det ett filter som man kan sätta på antennsladden som filtrerar bort de höga frekvenserna.
I det fallet måste man tänka på placering eller konstruktion på filtret om man har en spänningsbox till antennen för antennförstärkningen.
Antingen måste filtret placeras på "rätt" ställe eller också finns det filter som släpper genom spänningen upp till antennen.

Ville bara informera om saker som säljarkåren ofta "glömmer" bort att informera om vid köp. Eller som jag nämnde, inte ens vet om.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
----------------------------------------------
Hej jag vill bara tala ...

Ville bara informera om saker som säljarkåren ofta "glömmer" bort att informera om vid köp. Eller som jag nämnde, inte ens vet om.

M.v.h. JANKRO.
Tackar Jankro
Jag visste inte om VHF-bandet. Men jag har ett 4G-filter på rätt sida om antennförstärkaren så jag har kanon-mottagning trots en jäkla massa LED i husbilen.
Som reserv har vi router och cromecast.
Kenth
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
421
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Här är en länk till en variant av rundstrålande TV-antenn.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Denna antenn har jag
Som funkar bra
 

Bilagor

  • Screenshot_20210412-230731_Google.jpg
    Screenshot_20210412-230731_Google.jpg
    284,7 KB · Visningar: 23
F

Fd.47585

Guest
Hej
Det funkar så gör vi med en del program, men man ska veta det kostar surf som inte är helt gratis
Men å andra sidan är ju inte tv:n hemma gratis heller, vi har ip-tv från Telia och det kostar 399:-/månad. Mitt mobilabonnemang med fri surf kostar 299:-/månad, men man undrar ju varför reklam finansierad tv skall kosta?!?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och tack. Ja det blev ju lite strul där ett tag med antennerna. När de/vi började med digitala sändningar så använde de ju bara UHF bandet och inköparna av antenner började ju skippa att beställa VHF delen i antennerna som många gånger var några extra spröt ut från enheten.
Det finns ju också antenner som aldrig har haft någon VHF mottagning ute på marknaden.
När VHF bandet åter började användas så fanns det säkert flera orsaker till fortsatt försäljning av rena UHF antenner. Tyvärr så är troligen en orsak att det låg i lager och man ville bli av med dem, även ibland kanske ovetskap kan man hoppas.

Jag skickade efter en sådan där Omnimax eller Maxview (skatbot) av senaste modell från England åt en bekant, som är hemlandet för den antennen (ca. bara 700:- i pris därifrån innan brexit) funkar bra. På kartongen står det UHF/VHF vilket kan verka bra.... Men VHF mottagningen är för radiofrekvenser och ligger mycket lägre än våra VHF-TV-frekvenser och kan vara det som lurar vissa försäljare kanske, kan man hoppas.

Jag håller på just nu att installera en ny Diginova på min bil med senaste VHF delen och frekvensbegränsning så får vi se. Den gamla var en tysk Katherine som var jättegammal men funkade lika bra som de bästa nya, men tyvärr så har alla åren och erodering fått den att bli slö.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen