• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV Antenn

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Om trådskaparen frågar om val av TV antenn så vill han ju inte veta hur mycket surf ni har, suck...
Jag nämnde bara ett alternativ, och det är fler som skriver till mig och får Tips på mycket bra lösningar för tv:n.
om han står i valet att köpa en tv antenn så kanske inte ens behövs i det här fallet....
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Exact.
Tittar man på TV via Play eller via någon annan strömning får man bara Stockholmsnytt som sk "Lokala Nyheter". Märkligt att reklamen kan anpassas efter var du befinner dig, men inte nyhetssändning.
Om du kollar länken så kommer du hit. Riktigt ruggigt lång ut i spenaten, med Sthlm perspektiv.
1618745756167.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, som lite fortsättning på antennen Omnimax/Maxview (skatbot) som inte har mottagning på de VHF frekvenser som TV sänder på, utan ligger mycket lägre i VHF-frekvensbandet där radio (i England) ligger.
Jag fick tillfälle att testa och söka med både Maxview och Diginova, och Maxview får faktiskt in TVkanaler på VHF bandet fast den ligger helt fel i frekvens. Verkar bli en lite svagare signal. Men vid normal signalstyrka från en mast så verkar den i alla fall funka skapligt även på VHF, i alla fall med den nyaste antennförstärkaren som följer med de senaste och har reglerbar förstärkning.
På UHF bandet så funkar den nästan lika bra/starkt som en inte inriktad Diginova, vilket inte är dåligt alls, men riktar man in Diginovan mot sändarmasten så är det nog inte många andra antenner som hänger med.
(Helt ovetenskaplig undersökning men ändå lite bättre än ingenting :p.)

Det som blev en liten huuupkänsla som vanligt var priset jag nyligen såg på Maxview hos en svensk handlare med Kama-prislapp. Det stog 2745:- på prislappen, jag köpte en från antennens hemland England och betalade 720:- med frakt för senaste versionen (innan Brexit visserligen).

M.v.h. JANKRO.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ingen antenn sedan 2013 , trådskaparen vill slippa ratta antennen. Men ett irritationsmoment var att göra ny kanalsökning så fort man förflyttat sig.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har båda möjligheterna (marksänt/streaming).
Föredrar marksänt (har "rundmottagande antenn").
Kanalsökningen tar ca 4-5 minuter, inget irritationsmoment för mig. Det tar minst lika lång tid att rigga routern och klura ut var den ska placeras för bäst signalstyrka.
Streaming förutsätter bra täckning för att det inte ska lagga.
Dessutom innebär marksänt ingen (extra) kostnad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ingen antenn sedan 2013 , trådskaparen vill slippa ratta antennen. Men ett irritationsmoment var att göra ny kanalsökning så fort man förflyttat sig.
Hej, ja just Omnimax/Maxview, även kallad skatbot slipper man ratta runt för den är rundstrålande, och det var därför jag tog upp att den verkar ha ungefär samma mottagning som en inte inriktad Diginova, och det är ändå mycket bra. Samt att den funkar skapligt för TV VHF signaler i Sverige även fast den egentligen inte ligger på de frekvenserna.

Ungefär så här har jag fått förklarat för mig, med en nypa salt.
Anledningen till att vi måste göra en ny sökning när vi har flyttat på oss är ju att vi använder våra gamla kraftiga master som står långt ifrån varandra till modern digitalTV.
I många andra länder har de massor av små svaga sändarmaster som ger signal till TV'n. Den kan då få in signal från flera master samtidigt på samma frekvens, men eftersom det inte är så långt till någon av masterna så är tidsförskjutningen för samma signal så liten att mottagaren kan hålla reda på tidsförskjutningen och skapa en bild utan problem. Om man flyttar på sig så är det fortfaranade samma frekvenser men andra svaga småmaster som ger signalerna o.s.v.
Om vi skulle sända kanalerna på samma frekvenser i Sverige från alla stora master så skulle tidsförskjutningen på samma signal från olika master bli för lång när de når TV'n och TV-mottagaren skulle inte kunna knyta samman den för långa tidsförskjutningen på samma signal/frekvens till en bild.

M.v.h. JANKRO.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det där med VHF är en märklig historia. När man stängde det analoga nätet 2007 skulle VHF bandet aldrig mer användas. Då körde man runt och plockade ner dessa antenner. Åren gick och man snodde kanalerna 60-69 för datatrafik. Och efter ett tag så var man nere på kanal 48. För inte så längesedan så skröt vissa antenntillverkare om att deras antenner klarade upp till kanal 69. Det blev en kort historia, på dessa monterade man sedan spärrfilter på. Från att man sände på UHF kanal 21 till 69 så har vi nu kanal 21 till 48. Det är minus 21 kanaler i luften och cirka 147 TV kanaler om man kört grannkanal. Så när det blev trång i luften så körde man igång kanal 10 igen för tillstånd fanns tydligen. Och inte nog med det för tidigare så var det bara Malmö som sände på VHF nu drog man igång även Hörby på VHF!
TV masternas placering och antal är ett arv från 50-talet.
JANKRO måste rätta din sista mening. I Skåne har vi ett SNF nät (Singele-frequency network) sedan 1997 och det fungerar bra. Att man bestämde sig för detta var bekymmer med grannlandssändare från Danmark och Tyskland. Danska sändare når alltid hit men dom Tyska når hit vid högtrycksväder. Senaste kluddet jag mins med högtryck var en decembermånad för rätt många år sedan.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja man märker när man gör en sökning, för om det finns några kanaler på VHF bandet så kommer de upp vid början på sökningen och brukar vara ca. sju st. Man kan fundera på om de använder VHF från de sändare som de inte skrotade hela systemet på utan kanske bara stängde av och la i malpåse. De andra masterna kanske blir för dyrt att rusta upp igen, som de skrotade beredskapslagren runt om i Sverige, som ju också verkar behövas igen.

Jaha, ni är lite internationella alltså, jag tror att jag har haft någon fundering på att jag inte behövde göra ny sökning så ofta nere i sydspetsen på Sverige men förklarade nog bort det med det flacka landskapet och bra antenn.
Tack Dethleffskvalite, som sagt det går knappast någon dag som man inte lär sig, eller får reda på något nytt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns ju många förslag om att bara använda datauppkoppling i stället. Men då jag är hemma vill jag inte sitta fast i en tråd i backen för max uppkoppling som jag inte kan använda när jag är ute och reser, så har jag frivilligt beslutat att använda luftburen något begränsad datauppkoppling, och TV systemet genom våra gamla master. Datauppkopplingen funkar bra om man inte överdriver uttaget av datakraft och TV masterna fungerar bra både när man är hemma och när man reser om man har en bra antenn, med samma Boxerkort hemma i burken eller i husbilsTV'en.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen