• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv 12v

M

mtb bengt

Guest
Sv: Tv 12v

Alphatronics TV finns hos Hymer, Carthago, Concord
återförsäljarna
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Jankro: Du har alldeles rätt! Det är ingen LTC som jag har det är en 19" Laurus Gocamp köpt från Kama
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Jag söker också en 19" och har även tittat på denna Reflexion TV.
Tyvärr saknar den också DVB-T2 liksom alla andra tyska TV.
Det skall införas 2017 i Tyskland, så det kommer väl snart modeller som klarar det också.

Tyskarna spec:ar ofta t ex DVB-T, MPEG-4. Är inte det samma som DVB-T2?
Undrar Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tv 12v

DVB-T/MPEG-4 er en mellomgenerasjon mellom DVB-T/MPEG-2.
Norge startet direkte på MPEG-4 mens mange svenske kanaler sendes fortsatt på MPEG-2. DVB-T2 er en nyere overføringsteknikk som gir plass for flere kanaler.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tv 12v

Tyskarna spec:ar ofta t ex DVB-T, MPEG-4. Är inte det samma som DVB-T2?
Undrar Bosse

Nej, det är inte riktigt samma sak.
I Sveriges marksända nät är det idag några kanaler som bara sänds i DVB-T2, förutom HD kanalerna.
I Tyskland idag inga.
Detta kan jag väl iofs leva med idag, men Sverige har ju bestämt (eller förslag?) att flera kanaler skall flyttas över till DVB-T2 år 2017, för att ge mer utrymme åt mobilnäten.
Likaså Tyskland skall införa DVB-T2 år 2017.
Därför har varken Reflexion eller Alphatronic någon TV med DVB-T2 idag, detta enligt deras support.

Därför tycker jag att lägga en massa pengar på en TV som är halvt omodern redan när man köper den är ju trist.
Så den enda jag hittat är denna Grundig, men tyvärr saknar inbyggd Satellit dekoder (DVB-S), vilket jag önskar. Vision 2
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tv 12v

Jo, jag vet, men tyvärr har jag problem med att 19" är max storlek som får plats i det avsedda utrymmet.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Tv 12v

Fick löst mina problem med TV till Hymer Excis-t (som har en mycket smart låda till TV men som bara tar 19 tum).

Köpte en Dmtech LED19VT hos Teknikproffset för 1600 inkl moms. Bra pris för full HD, CI slot, två HDMI och inbyggd DVD. Kvalitén är "OK" men inte mer, dvs vad man kan förvänta sig för pengarna. Betraktningsvinklar rimliga. Lite lång tid för kanalsökning, DVD-uppstart mm, men det får man nog acceptera i prisklassen.

Dock var det väldigt struligt med Teknik-proffset. Leverans blixtsnabb, kom mindre än 24 timmar efter beställning. Men den kom utan 12v-sladd. "Alla frågor besvaras senast inom 24 timmar, normalt på ett par timmar". Efter 48 timmar (finns inget nummer att ringa) började jag härskna till. Hade då räknat ut att jag själv tänkt fel och att sladden är ett tillbehör. Men när svaret kom "Den lamparmatur du köpt går inte på 12v tyvärr" tyckte jag att läskunnigheten var lite väl låg. Det slutade med att jag köpte kabeln på Fyndbörsen för 159:-. Hade troligen gått med de flesta 12v-kablar, men jag ville inte riskera tänka fel på polaritet. Naturligtvis fungerade min "lampa" bra på 12v.

TV:n helt OK för sitt pris, en av väldigt få 19 tum som säljs och det är nog ingen stor nyproduktion. Många siter som säljer Dmtech hade slutat sälja den.
OBS bara DVB-t, inget mer.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tv 12v

Nu har jag nog hittat en TV som har både DVB T2 och S2.
Jag har ju bara plats för normalt 19" TV då den får vara max 48 cm.
Detta är en 20" men tunn ram som gör att den bara är 47,3 cm.

Dock är Dantax ett för mig okänt märke från Danmark och deras support svarar inte på frågor och har inte heller någon specifikation över modellen på sin hemsida, så man är ju lite fundersam.
Har någon erfarenhet av Dantax?
Detta är den aktuella TVn: DANTAX 20LED DV820 S2
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Vi har en dantax och är väldigt nöjda. Modellen vi har är en 19" och jag känner igen problemet med att hitta en specifikation på deras hemsida. Googlade runt länge innan jag bestämde mig för mig ett köp.

Modellen vi köpte heter "dantax 19led dv800dc t2" och kostade 2000:-.
Den modellen verkar nu ha fått er ersättare som heter: DANTAX 19LED DV801DC T2.

Vi är nöjda eftersom vår tv har allt vi ville ha: 12 volts drift med medföljande kabel, inbyggd dvd, uppspelning från USB-minne, strömsnål, nya mottagaren för HDTV (T2).

Det enda negativa hittills är att jag tycker den är lite seg på att leta upp kanaler när man flyttat på sig och måste göra en ny sökning. Men man ska inte stressa när man är ledig :wink:
 
J

janne 55

Guest
Sv: Tv 12v

Nästan alla 12v kommer från Vestel i Turkiet (Grundig,DmTech,Dantax osv det som kan skilja mellan modellerna är panelen (bildrutan)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Nästan alla 12v kommer från Vestel i Turkiet (Grundig,DmTech,Dantax osv det som kan skilja mellan modellerna är panelen (bildrutan)

Stämmer bra det.
Ska dock låta vara osagt om Grundig kommer från samma ställe/fabrik då byggkvalitet skiljer rejält (helt annan plast, menysystem o.s.v).

Peter :)
 
J

janne 55

Guest
Sv: Tv 12v

Grundig har Beko chassie ,men jag har för mig att den tillhör vestelfamiljen
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

I Dusseldorfmässans clubbmagasin 2014/1 finns en 19" tv.
Namnet, Megasat Royal Line.
Både visuellt och en hel del teknisk info stämmer överens med LTC1906 om man googlar dom.
Och Megasat har fått bra kritik.
LTC1906 som vi skaffade oss tidigare i år, fungerar bra.
Använder den med boxerkort och ci+ modul.
Jag har inte skaffat kort till Snipen ännu.
Krister.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Tv 12v

Hej Christina & Åke!

Jag har aldrig sett den till salu i Sverige, en annan modell av Alphatronics är installerad i Carthago, om man beställer den med bilen från fabriken.

Men ni kan säkert beställa den via webben av de olika tyska tillbehörshandlarna, vi köpte våran i höstas på väg till Spanien från Freistaat nära Munchen,
Elektro | Alphatronics | Kathrein | Maxview | Oyster | Webasto u.v.m.

Hälsning
jyrki


Hejsan, har en sådan från 2006 i husbilen:

alphatronics M-15-TIB - planaVista Gmbh

Min fråga: Hur vet jag om jag behöver en extern digitalbox till den. Eller är den redan klar för digitala signalen ?

Tack på förhand
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Finns det plats för kort/kortläsare? Brukar sitta på en av kortsidorna (häpp!).
 
Toppen