• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv 12v

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

I Dusseldorfmässans clubbmagasin 2014/1 finns en 19" tv.
Namnet, Megasat Royal Line.
Både visuellt och en hel del teknisk info stämmer överens med LTC1906 om man googlar dom.
Och Megasat har fått bra kritik.
LTC1906 som vi skaffade oss tidigare i år, fungerar bra.
Använder den med boxerkort och ci+ modul.
Jag har inte skaffat kort till Snipen ännu.
Krister.

Har kollat runt i ett par månader vid det här laget: Jag vill ha en full HD 22 tum med triple tuner, helst också med en CI (+) modul som klarar NDS/Videoguard - Viasat.
Jag har hittat följande intressanta alternativ:

  • Grundig Vision 8 22 tum - Imponerande: Ganska dyr, tar cirkus 32 W
  • Reflexion LDD2271 22 tum - Imponerande, samma härad tekniskt sett, men billigare och snålare (W)
  • Megasat Royal Line 22 - En höjdare, men mycket dyr! Drar bara 23 W!

Full HD = 1980x1020
Triple tuner: DVB-T2, DVB-C, DVB-S2
22W eller 32W, skit samma!
Priser? Bara att söka på Google/Chrome. idealo.de - Deutschlands großer Preisvergleich är en bra utgångspunkt!

Men: Mitt problem är att få in Viasat-kanalerna i norra Europa. Jag kan i och för sig använda min hemmamottagare (Samsung) med min inverter (150W fyrkantig från K&C räcker).
Tyvärr kan inte Viasat erbjuda en 12v mottagare. Det fanns en Pace variant tidigare, men den är död för mig!

Har en Reflexion LDD1971 (alltså en 19-tummare - i husbilens sovrum), en fantastisk liten apparat, men den klarar inte mitt NDS/Videoguard/Viasat kort (ett Giga Twin Cam kort, fungerar inte på CA modulen).
Har haft min modul på test i Kina. Nada. Dom fixar det inte! Har dock testat kortet på Satellitproffsen i Malmö, modulen fungerar på andra, separata, satellitmottagare.

Jagar fortfarande; Tar emot alla förslag! Man kan nog hitta en bra TV, bara fråga om pris/prestanda.
Men, hur får man tag i de kanaler man vill ha?
Så två frågor:
  • Vilken TV? Jag lutar åt Reflexion eller Grundig
  • Hur får man in Viasat från husbilsparabolen?
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Tv 12v

Till Botte 42.

Tänk på att i Tyskland har de inte ännu (skall vara infört 2017) DVB T2.
Letade själv där när jag nyligen sökte en 19" TV och mailade även och frågade deras kundtjänst, men ingen kunde erbjuda det.
Inte ens Alphatronic kunde erbjuda det, de ligger ju annars i framkant.

Så köp Grundigen här i Sverige den har det du behöver.

Själv fick det bli en Dantax med triple tuner, då fick jag en 20" TV med alla finesser till yttermått av en 19", vilket var haken i mitt fall.
Annars hade även jag köpt en Grundig.
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Tv 12v

Har tänkt att köpa en LTC 1906, passar den till Snipe parabol? Är det en bra TV?
 
F

F.d. 50825

Guest
Sv: Tv 12v

Hjälp Hej alla glada Har just hämtat vår HB som ska ha de senaste TV ALPHATRONICS och självinställd parabol. Bytte från comhem till Canal digital för att kunna ta med CI modulen hema och titta.

Får det ej att fungera. Tv hittar ej Thor satelite? Har talat med Canal digital som säger att de ej har med Aphatronics i sitt register och kan därför ej lova att det funkar.

NÅGON SOM HAR TIPS
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Vad är beteckningen på tvn? Parabolen ska hitta Thor utan tv ansluten så tror inte det är problemet?
Vad är det för parabol?
Fri sikt mot söder?
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Hjälp Hej alla glada Har just hämtat vår HB som ska ha de senaste TV ALPHATRONICS och självinställd parabol. Bytte från comhem till Canal digital för att kunna ta med CI modulen hema och titta.

Får det ej att fungera. Tv hittar ej Thor satelite? Har talat med Canal digital som säger att de ej har med Aphatronics i sitt register och kan därför ej lova att det funkar.

NÅGON SOM HAR TIPS

Styr TV parabolen direkt eller finns det en satellitbox efter parabol?
 
F

F.d. 50825

Guest
Sv: Tv 12v

Hej det är en alphatronics senaste model . Tyvärr måste jag skruva ner fästen etc för att kunna se modelbeteckning
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Tv 12v

Vad står det på parabol tallriken?

Teleco, Oyster, Alden eller Kathrein. Det sistnämnda verkar vara speciellt för nyaste Alphatronics systemet.
 
Toppen