• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil portad i Norge?

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Menar du att man kör olagligt om man framför en PB kl2 över 3,5 ton med ett B-kort taget före 1996?
I så fall är all information som hittils har framförts här med hänvisning till körkortsbehörigheter från Transportstyrelsen felaktig.

(eller ville du bara berätta att du innehar ett C-kort.:confused:)
Nej, jag menar inte att man kör olagligt, åtminstone inte i Sverige och troligen inte heller i övriga Europa. Men debatten här visar ju tydligt vilken förvirring som råder. Har du då ett C-kort slipper du bekymra dig för de besvär den här otydligheten kan ställa till med. Har du ett C på kortet slipper du de problemen.
Jag tror dessutom att en hel del skulle bli säkrare förare om de tog C-behörighet (frivilligt).

Lasse
(nej, jag har inget C-kort. Har haft, men valde att inte förnya det!)
 
Senast redigerad av en moderator:

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Här kommer svar från transportstyrelsen direkt till Husbilsklubben.se

Hej på er husvagns- och husbilsvänner!

Vi har fått många frågor om hur det är med körkortsbehörighet och tyngre fordon, speciellt vad gäller Norge, under de senaste dagarna.
Det här är det senaste informationen jag har fått från Hans Mattsson på trafikantenheten här på Transportstyrelsen.
____
" Jag har fått kontakt med vår jurist, som vi pratade om per telefon tidigare idag. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.

Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att ” hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.

Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:
·Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)
·Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.

Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.

Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag."
_______

Bifogar en länk här en hyperlänk till
Kommisionens beslut om gällande körkort.

Jag hoppas att ni kan hjälpa oss att åter igen sprida det här budskapet på diskussionsforum och liknande!

Med vänliga hälsningar
// Jenny



Jenny Norén
Utredare
Trafik- och vägenheten

Transportstyrelsen
Vägtrafikavdelningen
Box 267
781 23 BORLÄNGE
www.transportstyrelsen.se
Tfn: 0771-503 503
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Vad kan man nu dra för slutsats av all denna C-behörighetsförvirring som råder?
Det mest självklara, tycker jag, borde vara att alla med husbil +3500 kg utan C på kortet, skaffar ett sådant. Sedan kan man köra i alla länder utan att vara byxis och oroa sig över vad som händer om man blir stoppad av polis. I stället kan man njuta av semestern (och det är väl det som är meningen??) i den fasta förvissningen att man kör lagligt, och - i många fall - säkert betydligt säkrare, en icke oäven behållning av de pengar man lagt ut.

Lasse
Det låter som det är som att gå och köpa en liter mjölk, att ta c-kort. Helt onödigt eftersom lagen är tydlig. Det är ju folk på forumet som snurrar till begreppen så vissa knappt vet vad som gäller.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag tycker nog inte det är folk på forumet som snurrar till det utan Transportstyrelsen och dess norska motsvarighet.

Jag har fått följande från Torbjörn

PS. Dagfinn Mo, jurist på norska vägverket sa till mig att den svenska giltigheten inte gällde i Norge. Han sa att en utskrift från Internet inte gällde, kod 79 skulle det vara. Rådet var att skaffa behörighet C innan man reser till Norge. Detta besked satte igång hela denna diskussion. DS

Så vad ska folk tro med sådana diametralt motsatta besked från samma myndighet och vem är det som inte vet vad som gäller?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det låter som det är som att gå och köpa en liter mjölk, att ta c-kort. Helt onödigt eftersom lagen är tydlig. Det är ju folk på forumet som snurrar till begreppen så vissa knappt vet vad som gäller.
Tja, det är naturligtvis upp till var och en man om vill ha C-kort eller ej. Men håll med om att ett C i kortet skulle bespara många mycken oro.

Lasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För egen del anser jag att ett C-kort för att framföra en personbil kl.2 även över 3,5 ton vara ett väl tilltaget krav.
Sen kan man ju fundera om någon med en husbil som viktar 3,85 ton helt plötsligt blir en sämre förare än om bilen viktade max 3,5 ton.


Vad som stör mig i trådarna om behörighet för det ena eller andra att det till och med har utvecklats till någon slags "klasskamp" där man försöker att framhäva sin egen "förträfflighet" framför andras.
Vad som egentligen behövs är en betydligt bättre homogenitet bland husbilsfolket, för det som frågan gäller i grund och botten är "husbilen" även om den egentligen är en personbil klass 2.
Det borde finnas frågar, gemensamma för alla husbilsåkare, som kan ge betydligt mer för husbilskollektivet än den egna bokstavskombinationen på körkortet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det låter som det är som att gå och köpa en liter mjölk, att ta c-kort. Helt onödigt eftersom lagen är tydlig. Det är ju folk på forumet som snurrar till begreppen så vissa knappt vet vad som gäller.

Visst är det förbaskat trist med de här oklarheterna. Här går folk och köper en husbil och sedan verkar det som om man inte får köra den på sitt B-kort. Det känns helt enkelt för jäkligt! Sedan är det iofs jurister och folk i branschen som gjort olika tolkningar och när man läser grundhandlingarna som EU gett ut som förklaring blir man faktiskt snurrig. Det låter enkelt att alla ska ha kvar den behörighet man har i hemlandet men den behörighete framgår ju inte alltid av körkortet. Där kan ex ett B betyda olika saker i olika länder. Sen undra man hur en polis på gatan i ex Österrike ska kunna hålla reda på alla medlemsländernas olika kökort med dessa hundratals undantag. Det är den stackaren som ska tolka EU-kommissionens beslut och det är inte tydligt. Puh!
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Tja, det är naturligtvis upp till var och en man om vill ha C-kort eller ej. Men håll med om att ett C i kortet skulle bespara många mycken oro.

Lasse
Det är klart att det vore bra, men det är ju enklare som det är nu. I mitt fall väger husbilen 3150kg och totalvikten är 3850kg. Så det känns som lite överkurs med c-kort när det är så lite vikt.
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För egen del anser jag att ett C-kort för att framföra en personbil kl.2 även över 3,5 ton vara ett väl tilltaget krav.
Sen kan man ju fundera om någon med en husbil som viktar 3,85 ton helt plötsligt blir en sämre förare än om bilen viktade max 3,5 ton.


Vad som stör mig i trådarna om behörighet för det ena eller andra att det till och med har utvecklats till någon slags "klasskamp" där man försöker att framhäva sin egen "förträfflighet" framför andras.
Vad som egentligen behövs är en betydligt bättre homogenitet bland husbilsfolket, för det som frågan gäller i grund och botten är "husbilen" även om den egentligen är en personbil klass 2.
Det borde finnas frågar, gemensamma för alla husbilsåkare, som kan ge betydligt mer för husbilskollektivet än den egna bokstavskombinationen på körkortet.
Menar du en sådan här fråga ex:vis
Jag har köpt en ganska tung husbil, regad som personbil klass 2
Vad behöver jag TÄNKA PÅ SE TILL OCH ÖVA PÅ inan jag åker trollstigen
bosse b
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag har full förståelse och respekt för att lagar och regler ska följas.
Men - på något sätt verkar det som att en journalist har fel- eller övertolkat ett besked från Norska myndighetspersoner och därigenom skapat denna storm i ett vattenglas.
Någon hävdar att koden 79 löser alla problem och några anser att ett C-kort är den enda rätta lösningen.
Men - vad är det egentligen för kompetenser som vi med B-kort före 1996 behöver?
Vad är det vi ska kunna behärska utöver att ratta en helt vanlig något tyngre personbil?
Vi ska ju bara ratta en privat husbil som väger > 3,5 ton.
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Om inte våra kära beslutförfattare hade haft så brottom att fasa ut fordonsskatten mellan personbil o lätt lastbil för att få in mera pengar så hade allt varit lugnt. Hade man då också velat lyfta på huvudet och titta lite utanför våra gänser så hade många problem undanröjts.
Tror det här beslutet gick ganska snabbt att genomföra men jag hoppas jag har fel. För att rätta till allt så kommer det ta minst 7år. Ja faktiskt 7år. Togs inte beslutet 2006?
Man kan undra om vi som följt alla regler och investerat i bilar som inte behäftas med överlastrisk ska behöva ligga på sträckbänken till 2013. Om det ens blir klart då? Men jag tror det eller snarar hoppas. Detta gäller förstås även alla som enligt gällande regler typat upp "vanliga" husbilar till 3850kg/4250kg.
Varför är vi straffade??
Reglerna ser jag som klara men misstaget var att släppa vikten fri. Varför blev det inte 7,5ton som max. Har tidigare varit i kontakt för ev. upptypning av vår förra bil med Bilprovning och dom slet sitt hår att behöva släppa igenom bussar på 10-15ton. Men så är reglerna.
När det nu finns klara regler så varför inte ge berörda personer behörighet på körkortet för dessa husbilar. Hålla på med pappersutskrifter på diverse språk för att visa i berörda länder. Hör ni inte själva hur löjligt det låter. Utskrifter från websidor??? Otroligt.
Beslutet måste gå fortare än 2013 och ev utbildning ska fastslås. Givetvis också kostnad för kortbytet.
Ska det vara så svårt att rätta till det här?
Visst kan man ta C-kort som vissa propagerar för. Men varför. Det är ju fel behörighet. Tror inte dom flesta vill vet allt som gäller för yrkesmässig trafik med last osv.

Vi vill bara köra våra husbilar precis som vi idag har laglig rätt till.

Nu retar man väl upp några igen, men det bjuder jag på.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Menar du en sådan här fråga ex:vis
Jag har köpt en ganska tung husbil, regad som personbil klass 2
Vad behöver jag TÄNKA PÅ SE TILL OCH ÖVA PÅ inan jag åker trollstigen
bosse b

Om det kan vara av intresse kan jag rekommendera Aursjövägen. Inte allt för långt från Åndalsnes och dessutom betalväg 100:- (2009) Grusväg, smalare än Trolstigen och inga vägräcken utan bara några större stenar som markering mellan vägen och stupet där man kör vid kanten, och nog minst lika kurvig som Trollstigen. Inget att rekomendera för höjdrädda men enorma vyer, men tyvärr svårt med parkeringmöjligheter. Förra året mötte jag bara en, och passerade en parkerad bil på den c:a 7 mil långa vägen.
Vägen är ursprungligen en arbetsväg från tiden när man anlade dammen vid Aursjön.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det är klart att det vore bra, men det är ju enklare som det är nu. I mitt fall väger husbilen 3150kg och tjänstevikten är 3850kg. Så det känns som lite överkurs med c-kort när det är så lite vikt.

Peter, du menar nog totalvikt 3850 kg ?

Jojje
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag körde ju en hel del lastbil i lumpen och fick det /tog det där samtidigt men sen efter det har det ju inte blivit så mycket kört mer än husbilen som störst och det räcker för om man köper en tyngre husbilen så har man ju behörigheten men samtidigt sätter man sig ju inte i en "riktigt tung" lastbil och det är ju samma sak som många ( jag skulle göra det :) ) sätter sig inte på dessa "plastraketer/motorcyklar" trots behörigheten finns .

Man tycker det borde även finnas något mellanting mellan B och C .
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

19 januari 2013 får även Sverige körkortsklassen C1, som gäller lastbil från 3,5 till 7,5 ton.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det står att läsa i det körkortsdirektiv som antogs i slutet av 2006: http://www.husvagnsbranschen.se/media/l_40320061230sv00180060.pdf

Om fler hade läst detta diektiv, hade vi sluppit mycket "tyckande" här på HBK...


Kanske lite väl mycket begärd av den enskilde körkortsinnehavaren vad som gäller i andra länder än Sverige, i alla fall av de som ej brukar förkovra sig i mängden av förordningar och regler som liksom haglar över oss.
Säkert är tydligen att inte ens trafikmyndigheternas jurister (Norge) blir säkra innan en del påstötingar.

Att trafikpoliser i andra länder ej känner till undantaget kan väl ändå kallas en brist i utbildningen, eller?

Men den stora syndaren i sammanhanget är i alla fall enligt min mening de svenska myndigheterna som lider av någon slags beslutsångest och utsätter medborgarna för andra länders polisers godtycke, just på grund av att dokumentation saknas på på körkortet.:mad:
 
Toppen