• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil portad i Norge?

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Hela inlägget kan man läsa här Husvagnochcamping.se - Nyheter - Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands

Det är alltså inte bara i Norge utan i alla länder utanför Sverige som det kan bli problematiskt eftersom andra länder tydligen inte har plikt att godkänna nationella särregler.

Det är inte ens säkert i Sverige intill det blir prövat i domstol.
Det är ju inte bara den exakta ordalydelsen i lagtexten som gäller utan också vad var lagstiftarens avsikt med texten.
Och en sak är ju helt klar, inte var det den gången tanken att man skulle kunna framföra hur tunga fordon som helst med B-behörighet.
Det var ju för att dom som hade tunga personbilar den gången 3,5 tonsregeln infördes inte skulle behöva sälja sina bilar.

Jag är i alla fall glad för att jag tog ett C-kort när jag vägde upp min bil för ett par år sedan för nu kan man ju köra var som helst utan att behöva vara orolig för att bli stoppad. Jag trodde i och för sig också på att det skulle gå bra men ville inte riskera att bli stoppad av en spansk bypolis som säkerligen inte har någon kunskap om svenska särbestämmelser.

Man måste ju från svensk sida få ordning på det här på något vis. Hur många är det inte som nu köpt tunga bilar i den fasta förvissningen att man lugnt kunde köra med dessa var som helst inom EU.

Efter alla frågor till Norge har väl den norska polisen nu också blivit uppmärksam på att många svenskar kör tunga husbilar på B-kort.
Någon sa tidigare här eller i en annan tråd - väck inte den björn som sover, risken är väl att den norska har vaknat.

Det är i sådana här situationer som klubben kunde göra verklig nytta genom att genom samarbete tillsammans med övriga husbilsföreningar få till stånd en gemensam aktion gentemot myndigheterna.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Så här står det, ordagrant, i "Körkortshandboken":
Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla.

På en direkt fråga har Transportstyrelsen meddelat att detta inte påverkas när det nya körkortsdirektivet träder i kraft.

/Ingrid

Här är det olika budskap, jämför med inlägg 21.
Vad gäller?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Här är det olika budskap, jämför med inlägg 21.
Vad gäller?
Som jag ser det så kommer jag, med transportstyrelsens ord i ryggen att lugnt åka vidare med min 3850 kilos husbil på b-kort. Det vore illa annars om vi inte kan lita på denna myndighets ord.
Det kan inte vara den lilla mäniskans ansvar att hålla på och gissa om jag får eller inte.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Som jag ser det så kommer jag, med transportstyrelsens ord i ryggen att lugnt åka vidare med min 3850 kilos husbil på b-kort. Det vore illa annars om vi inte kan lita på denna myndighets ord.
Det kan inte vara den lilla mäniskans ansvar att hålla på och gissa om jag får eller inte.:mad:

Jag har läst igenom de flesta trådar i detta ämne och kan bara konstatera att förvirringen är total.
Tror lösningen är C1 som införs jan 2013.
Hoppas då att vi med B-kort och som bevisligen kört en tid med fordon >3,5t får ta den behörigheten med några teorilektioner samt en uppkörning.
Nu gäller det att klara sig fram till dess.
 
F

F.d. 10980

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag tycker att alla som kör husbil ska ha C-kort! I våran familj har alla det som kör husbil. Har mött flera husbilar som ligger på mittlinjen och nästan tränger en av vägen för de vet ej var de har högersidan. En jäkla skillnad att köra lastbil kontra personbil. växelådsrasen hade nog uteblivet, man lägger inte i högsta växeln i 60-70 på en lastbil som man gör i en personbil
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

I utlandet är det osäkert vad som gäller utom i Norge där man tydligen klart deklarerat från myndigheten att det är C-kort som gäller för oss svenskar.

I Sverige är det ju så att inte ens Transportstyrelsens jurister vet vad som gäller. Därför kan man i Sverige lugnt åka vidare eftersom det aldrig kan bevisas ett uppsåt. Det värsta som kan hända är att polisen/åklagaren på någon tidpunkt bestämmer sig för att pröva detta rättsligt. Har man då otur blir man det fall dom anmäler.
Man blir inte dömd i ett sådant fall men när domstolen sagt att man inte får köra med B-kortet blir ju förhållandet annorlunda för då finns det en tolkning.

Så har jag i alla fall förstått det hela
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag tycker att alla som kör husbil ska ha C-kort! I våran familj har alla det som kör husbil. Har mött flera husbilar som ligger på mittlinjen och nästan tränger en av vägen för de vet ej var de har högersidan. En jäkla skillnad att köra lastbil kontra personbil. växelådsrasen hade nog uteblivet, man lägger inte i högsta växeln i 60-70 på en lastbil som man gör i en personbil

Man kanske ska skilja på tung och tung. 3850kg som i mitt fall och många med mig är ingen skillnad man märker av. Eller hur?
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag tycker att alla som kör husbil ska ha C-kort! I våran familj har alla det som kör husbil. Har mött flera husbilar som ligger på mittlinjen och nästan tränger en av vägen för de vet ej var de har högersidan. En jäkla skillnad att köra lastbil kontra personbil. växelådsrasen hade nog uteblivet, man lägger inte i högsta växeln i 60-70 på en lastbil som man gör i en personbil

Jag skulle inte citerat dig förut. ursäkta.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag tycker att alla som kör husbil ska ha C-kort! I våran familj har alla det som kör husbil. Har mött flera husbilar som ligger på mittlinjen och nästan tränger en av vägen för de vet ej var de har högersidan. En jäkla skillnad att köra lastbil kontra personbil. växelådsrasen hade nog uteblivet, man lägger inte i högsta växeln i 60-70 på en lastbil som man gör i en personbil

Jag vet inte om jag tror att det är körkortet detta beror på... Dagligen när vi kör hem möter vi en buss på en rätt bred väg utan mittlinje, och varannan gång får vi nästan stanna vid vägkanten för busschauffören ligger en meter från kanten...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För att "dagligen slippa stanna vid väggrenen" kan du ringa upp företaget och påtala
bristen hos föraren så han hon kan skickas på utbildning eller tas ur tjänst. Då blir ju problemet (trafikfaran) löst.

Gurra
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

I utlandet är det osäkert vad som gäller utom i Norge där man tydligen klart deklarerat från myndigheten att det är C-kort som gäller för oss svenskar.


Så har jag i alla fall förstått det hela

Jag har faktiskt inte sett nån klar och tydlig norsk deklaration i ämnet... Bara lokala tjänstemän och en artikel i husvagn och camping. En länk till en officiell norsk sida vore mycket intressant! Jämför med att vi får åka utomlands med släpvagnar tyngre än 750 kg utan E kort. Det står ingenstans på ditt svenska körkort att vi har detta undantaget i Sverige och man rekomenderas därför ha ett internationellt körkort med sig vid färd utomlands.
Hur som helst så kan denna osäkerheten inte vara särskilt kul...
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För att "dagligen slippa stanna vid väggrenen" kan du ringa upp företaget och påtala
bristen hos föraren så han hon kan skickas på utbildning eller tas ur tjänst. Då blir ju problemet (trafikfaran) löst.

Gurra

Ja det har du helt rätt i, vi får börja göra detta men man borde nog ha nåt bildbevis. Och fota samtidigt som man möter en buss som liggerför långt ut är nog inte så bra... :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

En annan tanke jag fick, när man går utbildning för c-kort får man lära sig olika saker som inte ingår i utbildningen för b-kort. med tanke på bussen som ligger en meter in från vägkanten kom jag att tänka på väggrenens bärighet det kanske är så enkelt att vägen inte bär bussen utan brister om han kör närmre kanten med följd att bussen åker ner i diket och passagerare skadas.

Gurra
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Men du får inte passera mitten och tvinga ner mötande i diket...:wink:
Denna väg är dessutom en länsväg!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Eftersom ni möts varje dag vet ni ju om problemet, då bör ni ju mötas där vägen är bredare (framförhållning, samarbete i trafiken);)Tycker du skall ringa bolaget och påpeka det hela ;)

Gurra
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag tycker nog följande rader från artikeln i H&C är ganska entydig och jag tror inte dom hade skrivit så om dom inte hade kollat detta ordentligt.

Husvagn & Camping har varit i kontakt både med Transportstyrelsen i Sverige och med det norska Vejdirektoratet, och deras jurister har varit i kontakt med varandra. Sanningen är bister men tydlig: I Norge får du inte köra med en husbil som väger mer än 3,5 ton med körkortsbehörighet B. Punkt. Det krävs C på behörigheten.

Men var och en får ju naturligtvos tolka detta som dom vill och agera därefter.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Hej tråden berör många aspecter om nationella regler.
Sverige är inget undantag. Tråden borde mer handla om kompetensen att köra tungt fordon. T.Ex jag vägrar låta min sambo köra vår 4 tons bil. Hon har rätt att köra tung motorcyckel o iomed dagens regler även köra våran husbil. Ja nu kan det bli konflikt.
Meeen sunt förnuft måste råda kan man eller kan man inte. Låt oss vänta lite tills transportstyrelsen fixat till gamla synder. Så länge är det ju upp till oss sjäva,eller hur.
 
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Ni som inte har C kort får väl vänta på myndigheternas nästa drag ,,,eller gardera Er genom att ta C kortet. Jag som har C kortet följer med utvecklingen va annars???
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För länge sedan räckte det med ett intyg från någon som ägde en lastbil att man kunde köra lastbil så fick man C, likaså fick man ju A automatiskt fram till 1976.

Det är nog mängder som har C som aldrig suttit bakom ratten till en lastbil och är enligt min mening mycket farligare än någon med B-kort som kör tung husbil.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Behövdes inte ens ett intyg. Bara en underskrift av den som ville ha kortet. Intygade gjorde personen själv.:confused:
 
Toppen