• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil portad i Norge?

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För länge sedan räckte det med ett intyg från någon som ägde en lastbil att man kunde köra lastbil så fick man C, likaså fick man ju A automatiskt fram till 1976.

Det är nog mängder som har C som aldrig suttit bakom ratten till en lastbil och är enligt min mening mycket farligare än någon med B-kort som kör tung husbil.

Tung lastbil eller tung husbil ??

GH
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För länge sedan räckte det med ett intyg från någon som ägde en lastbil att man kunde köra lastbil så fick man C, likaså fick man ju A automatiskt fram till 1976.

Det är nog mängder som har C som aldrig suttit bakom ratten till en lastbil och är enligt min mening mycket farligare än någon med B-kort som kör tung husbil.


1983 kunde man till och med själv intyga att man hade kört lastbil för att få ett C. Det påstods att man skulle skriva att man minst kört 100 mil det senaste året. :)
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Läsa vet jag inte...
Men jag skrev 150 mil och ett C fick jag! :wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Gjorde du rätt i Ulf B. Ingen skugga på dig för det.

Men som sagt, så lätt va det då.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag vill minnas att fordonet måste ha ett axelavstånd på mer än 2,5 m, en stort merca räckte.
Leffe
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Gjorde du rätt i Ulf B. Ingen skugga på dig för det.

Men som sagt, så lätt va det då.

Ja i mitt fall var det inget ljug. Jag jobbade på posten året innan och fick intern lastbilsutbildning på en Volvo F 85. (tror jag den hette) :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Diskussionerna kring körkortsbehörigheter är i och för sig alltid intressanta..., men snälla svara mig...., vad gör man i Norge? :eek:
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Hmm njae vad finns det att läsa :confused:

Körkortsförordning(1977:722)
Körkortsklasser 7par.
F1982:858 (ändr.) F1983:2
Den som har ett kk med B, AB,BE eller ABE som har kört lastbil i betydande omfattning under olika trafikförhållanden de senaste 12mån. får efter ansökan byta ut sitt kk mot ett kk där behörigheten C ingår . Ansökan före utgången av dec. 1983. Intyg om körvana från arbetsgivare eller själv intyga inför polismyndigheten där sökanden är kyrkobokförd. m.m. formalia.
/Dakota
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Diskussionerna kring körkortsbehörigheter är i och för sig alltid intressanta..., men snälla svara mig...., vad gör man i Norge? :eek:

Nej du, det är en bra fråga...:confused:

Jag vill fortfarande tro att det Ingrid och Pålle skriver i början av tråden är det som gäller. Har man med papper där den svenska regeln är beskriven och papper som visar att husbilen är reggad som personbil så tror jag inte att man ska få några problem om man blir stoppad. Men fortsättning lär väl följa i ämnet... Det ska bli intressant att läsa vad det står i pappersutgåvan av Husvagn och Camping. Glöm inte att det inte varit några problem med det svenska undantaget om släpvagnsvikter som gällt i 100 år!;)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.632
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Undantagsregler, liknande den som är aktuell när det gäller körning med "tung" husbil på "gammalt" B-kort finns i de flesta länder.

Den internationella benämningen är "grandpa´s right" -- d.v.s. att farfar har rätt att köra det han fick köra när körkortet utfärdades.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Jag har varit i kontakt med Torbjörn som skrev artikeln i H&C.
Enligt honom har han varit i kontakt med chefsjuristen i det norska
vejdirektoratet och det han skriver i artikeln är det som gäller och inget annat.
Detsamma vad gäller uttalandet från Transportstyrelsen.
Vad andra tjänstemän har för uppfattning är enligt honom inte relevant.
Det som står i artikeln är den officiella hållningen från de bägge myndigheterna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Tyvärr så verka det vara så att norska och svenska myndigheter har diametralt motsatta uppfattningar.
Men för egen del håller jag på "att det som gäller i mitt land, gäller även i andra länder".
Att det kan finnas enskilda myndighetspersoner som har en annan uppfattning är väl mera regel än undantag. Skulle jag bli "stoppat" skulle jag följa transportstyrelsens råd att förklara de för oss gällande reglerna genom medhavd dokumentation men under inga som helst omständigheter erkänna "förseelsen". Kan naturligtvis medföra en hel del "tjafs" och obehag mmen i nödfall blir man nog tvungen att anlita konsulatets tjänster.;)

(men återigen ett illa skött handhavande av myndigheterna)
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Håller med dig, det är ju själva grunden för att köra fordon i Europa, även om det förståss aldrig är kul men en sån här osäkerhet. Jag har varit på semester i Norge minst en gång om året i 30 (!) år och bara visat körkort en (1)! gång för norsk polis. Och det var i samband med en fortkörning! (76 km/h på en 60 sträcka en söndagförmiddag med svärföräldrarna i bilen...:() Så för den som följer trafikreglerna är ju inte risken så stor att ens bli stoppad...:)
 
F

F.d. 10980

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Tyngsta jag provat är en semitrailer med en Leopard stridsvagn 128 t.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.632
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Även vi har varit i kontakt med Transportstyrelsen, och fått följande svar från Hans Mattsson därstädes:

Jag har fått kontakt med vår jurist. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.

Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att
”hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.

Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:


1) Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)


2) Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.


Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.


Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det låter ju bra, hoppas det stämmer.

Finns det ett namn att referera till för det här uttalandet från Transportstyrelsen.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Vad kan man nu dra för slutsats av all denna C-behörighetsförvirring som råder?
Det mest självklara, tycker jag, borde vara att alla med husbil +3500 kg utan C på kortet, skaffar ett sådant. Sedan kan man köra i alla länder utan att vara byxis och oroa sig över vad som händer om man blir stoppad av polis. I stället kan man njuta av semestern (och det är väl det som är meningen??) i den fasta förvissningen att man kör lagligt, och - i många fall - säkert betydligt säkrare, en icke oäven behållning av de pengar man lagt ut.

Lasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Vad kan man nu dra för slutsats av all denna C-behörighetsförvirring som råder?
Det mest självklara, tycker jag, borde vara att alla med husbil +3500 kg utan C på kortet, skaffar ett sådant. Sedan kan man köra i alla länder utan att vara byxis och oroa sig över vad som händer om man blir stoppad av polis. I stället kan man njuta av semestern (och det är väl det som är meningen??) i den fasta förvissningen att man kör lagligt, och - i många fall - säkert betydligt säkrare, en icke oäven behållning av de pengar man lagt ut.

Lasse

Menar du att man kör olagligt om man framför en PB kl2 över 3,5 ton med ett B-kort taget före 1996?
I så fall är all information som hittils har framförts här med hänvisning till körkortsbehörigheter från Transportstyrelsen felaktig.

(eller ville du bara berätta att du innehar ett C-kort.:confused:)
 
Toppen