• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckstyrd vattenpump i husbil

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
När jag hade båt hade den vattenarmaturer (kranar) typ "hemma" där vattenpumpen reagerade på undertryck när en kran öppnades. Alla husbilar (jag sett) verkar ha kranar med en microbrytare. Är det någon som vet vad anledningen är att husbilar inte förses med tryckstyrd pump? Det kan ju vara kostnadsskäl men en vattenarmatur med microbrytare kostar mer än en pump från t.ex. Johnson som är ganska vanlig i båtsammanhang. Denna pumptyp är inte dränkt utan monteras utanför vattentanken.
Jag har beställt en tryckstyrd pump till vår nya Nordic, levereras i april, just pga att jag upplever dem driftsäkrare (bytte pump en gång på 10år i båten) och sortimentet av "kranar" är ju helt plötsligt betydligt större.
 
F

F.d. 22252

Guest
pump med tryckvakt har sina risker lätt att man låter strömmen till pumpen att stå på, fick en spricka i ett plastfilter och gissa om mattan blev våt innan jag märkte problemet sen har jag ju ett klickgolv som ligger över plastmattan där pumpen stod var det bara plastmatta och så fint vattnet omärkligt kunde rinna mellan klickgolvet och plastmattan och sprida sej överallt. Stod i spanien när det hände så kunde inte göra annat än att slänga ut mattan köpte en ny sen den gamla var inte gammal men köpt på dollarstore så tålde inte vatten!!
Kastade av med plastfiltret och satte dit en bit silikonslang istället. Mycket plast som har ett bästföre datum och som man älskar att montera i husbilar. Höjden är en klocka där armbandet gick av efter ett år helt utan belastning eftersom det inte tålde att man svettades. var ett sånt där armband man får kasta klockan när det är trasigt dataklocka med blodtryck och allt.
Microbrytare är ju bättre och en kombination kan ju vara ännu bättre eftersom sytemet blir trycksatt. men problemet med de dränkbara pumparna med brytare har nog mest att göra med kapaciteten på pumparna. Tror inte det sitter någon backventil där heller. Den jag har är ju rejält stor och drar mycket ström, onödigt mycket tryck svårt att få skarvar att hålla ihop när man slår på vattenvärmaren eftersom slangarna blir mjuka. Har funderat på att koppla en glödlampa i serie som motstånd för att minska trycket vågar mej inte in i tryckvakten för då har man väl sönder något som inte har reservdelar. Håller ungefär samma tryck som hemma.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lätt att blanda ihop men mikrobrytare i kranarna betyder inte per automatik att man saknar en riktig tryckpump.

Min grova hobbygissning delvis baserad på erfarenhet är att billigare och mindre bilar samt kompakta plåtisar ofta har dränkpump med mikrobrytare i kranarna, mellanklassbilar har ofta en kombination av tryckpump och mikrobrytare och premiumbilar som inte är så viktkänsliga har tryckpump med rejälare blandare utan brytare.

Säkerhets, funktions, och viktmässigt är väl den bästa kompromissen kombinationen tryckpump med mikrobrytare i blandarna. Tyvärr får man ju den rejält plastigare känslan på köpet:(.
KABE kör med dränkpumpar,dom bilarna tillhör inte dom billigaste.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Förstår att många gillar och föredrar de tryckstyrda pumparna. Men varför måste de föra sånt oväsen! Om man står intill en bil med tryckstyrd pump så hör man ju vare gång pumpen startar. Lite irriterande tycker jag. Vet inte om de finns längre men på båtar var det vanligt med en lite dyrare, tyst remdriven vattenpump.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Förstår att många gillar och föredrar de tryckstyrda pumparna. Men varför måste de föra sånt oväsen! Om man står intill en bil med tryckstyrd pump så hör man ju vare gång pumpen startar. Lite irriterande tycker jag. Vet inte om de finns längre men på båtar var det vanligt med en lite dyrare, tyst remdriven vattenpump.
Håller helt med dig,det tog ett tag innan man vande sig vid ljudet, efter att bytt bil med tryckvattensystem,remjohan finns forfarande,dyr!
Par tryckvattenpump remdriven – Hjertmans.se
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Håller helt med dig,det tog ett tag innan man vande sig vid ljudet, efter att bytt bil med tryckvattensystem,remjohan finns forfarande,dyr!
Par tryckvattenpump remdriven – Hjertmans.se

Hade för många år sedan en sådan pump i vår husvagn. Tyvärr fick den sitta kvar i vagnen när vi sålde den och skaffade husbil istället. En helt underbar pump! Bytte dock till mjukare gummiupphängningar, och då blev den ännu tystare.

Pålle
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns ju även en annan väg att gå om man ändå har eller kan stå ut med de bättre varianterna av kranar med brytare i.

Om man skaffar en "finare" bättre dränkpump med högre lagom kapacitet ex. en REICH 25L/minut max tryck 2.1bar, (eller mindre beroende på vad vattensystemet i bilen tål eller vad man behöver, eller om man bygger nytt), och ett litet expansionskärl om man tycker att luftfickan i V.V. beredaren inte räcker, samt en bra backventil så är det ingen större skillnad mot en tryckpump. Enda skillnaden är att själva pumpen har en begränsad styrka som bestämmer max. uppbyggt tryck och inte en tryckavkännande brytare som i tryckpumpar.
Stor kapacitet på pumpen gör att den hinner med att hålla trycket uppe på max. när man tappar vatten och då också håller upp trycket i expansionskärlen.
Luftficka i V.V. beredaren och kanske ett extra expansionskärl gör att man får jämt flöde och vatten direkt man öppnar kranen och innan brytaren hinner slå till.

En bra backventil och ev. ett litet expansionskärl (eller bara en uppochnervänd Sodastreamflaska med en slangnippel i hatten) i ett vanligt enkelt dränkpumpsystem gör att även den enkla varianten funkar helt ok. och mycket "mjukare" än originalet.
Kan ev. kombineras med lite elektronik som fördröjer avstängningen av pumpen några sekunder efter man stängt kranen för att veta att man har fullt tryck nästa gång man öppnar en kran.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade original dränkpump till allt samt blandare med mikrobrytare, utom toastolen som har egen tryckpump.
Har idag en tryckpump till det övriga.
Bakom diskmaskinen har jag ett expansionskärl samt en tryckbrytare som startar pumpen då trycket sjunker där, har även en vanlig strömbrytare ifall jag bara vill ha pumpstart via blandarna.
Med dränkpumpen så kunde trycket ibland bli för lågt för diskmaskinen som då stoppade.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min första HB, en CI Granduca 2007 som inte kan räknas till de dyrare, hade tryckvattenpump medan min nuvarande, en Hymer Tramp 2012 som jag vill räkna till de lite dyrare bilarna har dränkpump.

CI:n hade ingen separat brytare till pumpen så det var bara att stänga huvudströmen om man lämnade HB:n. Likadant på natten vilket var lite opraktiskt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för alla värdefulla tips. Vår f.d. Kabe 780xLXL -18 hade system med mikrobrytare i kranarna. Jag tyckte det kändes billigt.
Jag tror vår Nordic Extreme med 5.5t totalvikt klarar av den extravikt som kranar av "hemmatyp" och en tryckreglerad pump innebär. Jag måste dock lägga till i "kom-ihåg" listan att Nordic installerar en brytare till den pumpen. Det gör de säkert ändå...
 

Massen

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
30794
Medlemskap
2024
Dom flesta husbilar är inte gjorda för tryckstyrda pumpar.
För det mesta är vatten installationen bara kopplade med slangklämmor inte bra, håller inte för högt tryck en längre tid då.
 
F

f.d. 53452

Guest
Finns det någon som följer detta? det låter bra på papperet, då har tillverkaren ryggen fri om något händer.
När jag hämtade ut min nya husbil för några år sedan så kunde jag inte förstå den första övernattningen att cirkulationspumpen gick hela tiden. När jag hade somnat tystnade den eftersom den inte gick på morgonen när jag vaknade.
Nu visade det sig att det inte var cirkulationspumpen utan vatten dito som gick och innan morgonen gav upp. Efter pumpbyte och några månader så kom jag av en händelse på att kranen i garaget troligen inte hade varit helt stängd så microbrytaren gjorde att pumpen gick men tack vare reglaget på spraymunstycket tätade så läckte inget vatten ut i garaget.
Därefter så lyssnar jag alltid efter pumpljud samt stänger huvudströmbrytaren till vattenpumpen under färd (hör inte pumpen om den av vibrationer i någon kran skulle gå igång) och när jag lämnar bilen.
Många rekommendationer i instruktioner kan vara svårt att förstå bakgrunden till men det finns alltid skäl till dem och det mest långsökta är att de är till för tillverkarens skull.
P.S. Pumpbytet gick på garantin så jag "erkände" för säljaren när jag listat ut hur det gick till så kan de i sin tur informera. D.S.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
På våran veteran sitter det Rapid kopplingar. Vilket är trycklufts kopplingar. Har inte hittat någon spec på dessa.
Trycklufts system ligger väl på 8-10bar. Kopplingarna i dagens system är i mina ögon väldigt lika trycklufts kopplingar. Vad som är ett max arbets tryck dessa vet jag inte. Ligger man då på 1,4 bar gissar jag att marginalen på kopplingarna rätt stor.
Tittar jag på det vikt optimerade leksaken till tryckvattenpump som jag monterat i våran bil . Då är det inte frågan om det ska börja läcka utan när.
Jag har monterat pump, tryckkärl kopplingar till varmvattnet och kall vattnet samt en dränerings kran i en 30liters behållare, ska även läggas i ett vatten larm I den. Men jag kanske är lite onödigt nojig. Men prylarna inger inget förtroende.
Sitter även en lättåtkomlig strömbrytare till pumpen, kommer att vara avstängd förutom när man använder vattnet.
Göran i Björnarbo
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Monterade för många år sedan 2 st Shurflo tryckstyrda pumpar i vår båt. En för sötvatten och en för sjövatten. Som säkerhet satte jag dit ett mekaniskt tidur till pumpen för sjövattnet. Fick vrida på uret så det gick några minuter då man skulle tappa upp vatten från sjön. Det var sedan en garanti att inte sänka båten om någon slang lossnade. Vår Rapido har likadan pump som båten. Har fungerat utan anmärkning i alla år. Det vore nog inte fel med tidur som extra säkerhet även i husbilen. Då glömmer man aldrig att bryta strömmen.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ett alternativ är att man följer råden i husbilens instruktionsbok:

Vattenpumpens strömbrytare ska endast slås till i samband med att du tappar upp vatten. Undvik att strömbrytaren är kontinuerligt tillslagen, och slå alltid ifrån den när du lämnar husbilen.

Pålle
Exakt ,så har jag det ..strömbrytare slås på endast när jag tappar vatten ..fast inte på grund av säkerheten utan att mina kranar stänger inte pumpen ..så det är husvagnshandlare i Passau som fixade detta ..funkar perfekt
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Exakt ,så har jag det ..strömbrytare slås på endast när jag tappar vatten ..fast inte på grund av säkerheten utan att mina kranar stänger inte pumpen ..så det är husvagnshandlare i Passau som fixade detta ..funkar perfekt
Om en tryckstyrd pump inte stannar när du stänger kranen så har du en läcka.
 
Toppen