• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckstyrd vattenpump i husbil

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
När jag hade båt hade den vattenarmaturer (kranar) typ "hemma" där vattenpumpen reagerade på undertryck när en kran öppnades. Alla husbilar (jag sett) verkar ha kranar med en microbrytare. Är det någon som vet vad anledningen är att husbilar inte förses med tryckstyrd pump? Det kan ju vara kostnadsskäl men en vattenarmatur med microbrytare kostar mer än en pump från t.ex. Johnson som är ganska vanlig i båtsammanhang. Denna pumptyp är inte dränkt utan monteras utanför vattentanken.
Jag har beställt en tryckstyrd pump till vår nya Nordic, levereras i april, just pga att jag upplever dem driftsäkrare (bytte pump en gång på 10år i båten) och sortimentet av "kranar" är ju helt plötsligt betydligt större.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag hade båt hade den vattenarmaturer (kranar) typ "hemma" där vattenpumpen reagerade på undertryck när en kran öppnades. Alla husbilar (jag sett) verkar ha kranar med en microbrytare. Är det någon som vet vad anledningen är att husbilar inte förses med tryckstyrd pump? Det kan ju vara kostnadsskäl men en vattenarmatur med microbrytare kostar mer än en pump från t.ex. Johnson som är ganska vanlig i båtsammanhang. Denna pumptyp är inte dränkt utan monteras utanför vattentanken.
Jag har beställt en tryckstyrd pump till vår nya Nordic, levereras i april, just pga att jag upplever dem driftsäkrare (bytte pump en gång på 10år i båten) och sortimentet av "kranar" är ju helt plötsligt betydligt större.
Det förekommer båda varianterna i husbilar också,men kostnaden för tryckstyrd är större det är nog huvudanledningen,dränkpumpar är nog vanligast annars dom brukar hålla 2-3år.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Priset :)

Min bil har tryckstyrd pump och "vanliga" armaturer, men modellen brukar benämnas "premium". Så går man upp i prissegmenten så hittar du tryckstyrda pumpar överallt. Ännu mera "premium" så har du t.o.m. ett expansionskärl/ackumulatortank efter pumpen för att slippa pumpar som gör kontinuerliga on-off vid låga vattenflöden.

Jag hade också tryckstyrd pump på min båt och ställde därför upp ett krav på att det skulle vara likadant i bilen.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Antagligen har vissa husbil fabrikanter insatt nackdelen att bara ha pumpen tryckstyrd.... För skulle det bli en läcka...... Ja... Då tömmer pumpen ut allt vatten i husbilen :eek:... Har du microbrytare på kranen och en tyckstyrd pump.... Så tömms bara det vatten som är under tryck ut vid läckan.... :yes::bye:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, varianten med tryckstyrd pump, men även brytare i kranarna förekommer också i en del bilar och modeller.
De har tryckpumparnas jämna flöde, tryck och fördelar, men samtidigt så måste en kran vara öppen för att tryckpumpen skall tillåtas gå. Troligen en säkerhet mot läckage som kan förekomma utan att man märker något förrän det är för sent om pumpen är tillåten att pumpa upp och hålla fullt tryck i systemet hela tiden, eller om något går sönder så flödet öppnas fullt.
Fördelen är säkerheten, nackdelen är att utbudet på bra kranar minskar. Funktionen går säkert att bygla över så man kan använda vanliga kranar i stället om man vågar.

Ps. muskatten hann lite före ;).

M.v.h. JANKRO.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Jag kommer från båtvärlden och här gäller ”riktiga” komponenter som har hög säkerhet avseende funktion länge. Dvs tryckvattensystem och helst med utjämningstank för jämnt flöde.
Dränkbara pumpar med el-brytare i kranarna är att likställa med leksaker. Ger ofta problem efter några år.
Detta är ett exempel på att allt ska vara lätt och produktionsvänligt där funktion o kvalitet kommer i andra hand på husbilar jämfört med båtar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kommer också från båtvärlden och håller med om mycket när det gäller skillnader i hur man bygger och hur robusta lösningar man har. En inte oväsentlig orsak till en del skillnader är vikt. På de flesta båtar är vikten inget man behöver bry sig om. I en husbil eller husvagn betyder det allt. Framför allt nere på kontinenten förlorar du en väldigt stor del av marknaden om du kommer över 3.5 ton i totalvikt. Tillverkarna tittar på vartenda gram för att klara den gränsen. Kranar av "huskvalitet" väger trots allt betydligt mer än en enkel kran med mikrobrytare.

MVH
Hans
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Antagligen har vissa husbil fabrikanter insatt nackdelen att bara ha pumpen tryckstyrd.... För skulle det bli en läcka...... Ja... Då tömmer pumpen ut allt vatten i husbilen :eek:... Har du microbrytare på kranen och en tyckstyrd pump.... Så tömms bara det vatten som är under tryck ut vid läckan.... :yes::bye:

Det gäller nog bara om vattentanken ligger under lägsta punkten för en av kopplingarna. Ligger tanken högre och en koppling brister lär hävertverkan inträda och tanken töms.

Jag har aldrig haft dränkbar pump så min erfarenhet är begränsad men det jag har sett beträffande armaturer med strömbrytare imponerar inte på mig. Ofta små och av plast även om det finns ett visst utbud i metall också. Efter vad som skrivs förefaller dränkbara pumpar ha en kortare livslängd också vilket antagligen förtar prisskillnaden mellan tryckvatten- respektive dränkpump över tid, något som kanske skall tas i beaktande vid köp av husbil (även om summorna är små i förhållande till hela bilkostnaden).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett alternativ är att man följer råden i husbilens instruktionsbok:

Vattenpumpens strömbrytare ska endast slås till i samband med att du tappar upp vatten. Undvik att strömbrytaren är kontinuerligt tillslagen, och slå alltid ifrån den när du lämnar husbilen.

Pålle
Finns det någon som följer detta? det låter bra på papperet, då har tillverkaren ryggen fri om något händer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mmm, jag försökte alltid följa det på vår Niesmann. Nu var jag ju inte själv i bilen plus att jag också glömde ibland....:confused:

Där är det bra med hybridlösningen som Jankro skrev. Det har vi nu i vår Hobby från -05 där kan man slappna av lite och inte behöva tänka på att stänga av pumpen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min gamla 89:a Hymer. Pumpen har bara bytts ut en gång.
Det var i mitten på 90-talet jag bytte ut pumpen.
Den har fungerat sedan dess. Kranarna har jag bytt ut.
Inte dåligt att en dränkbar pump har hängt med i 25år.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Finns det någon som följer detta? det låter bra på papperet, då har tillverkaren ryggen fri om något händer.
Ja jag efter vattenläcka slang på hetvattsida till kökskran släppte när vi var på promenad
Tömde ut 20.30 liter ur tanken
Så nu stänger jag av pump när vi sover och när vi lämnar bilen
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har läst på detta eminenta forum att många har med sig en dränkbar pump som reservdel, men aldrig någon med tryckstyrd...... men i gengäld aldrig någon som fått tanken tömd pga av någon brusten koppling eller sprucken slang, håller nog med Lennart i detta fallet och klassar det åt leksakshålllet
:yes:
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hade tryckpump på den förra bilen.
Mikrobrytararmaturer på nuvarande.
Det jag upplever som sämre med den senare är att det går irriterande långsamt att fylla upp vatten i en gryta eller kaffepanna. Stor skillnad mot den förra bilen.
En sak dock som är positiv med mikrobrytare, glömmer man att bryta matningen till pumpen & det blir kallt så frostvakten till vattnet löser ut så kommer inte pumpen att börja gå & fortsätta att gå efter systemet har tömt sig. Hände mig i och för sig inte med den gamla bilen, men är ju inte helt uteslutet att råka ut för då det är lätta att glömma av om man kommer hem sent på den kallare årstiden. Vad som sen händer om pumpen går torr har jag ingen aning om men för eller senare går den nog varm då. Skulle ju kunna leda till totalförstörd bil i värsta fall.
Verkar numera vara vanligaste med tryckstyrd och det är lätt att tänka att ovanstående kan vara en orsak.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gäller nog bara om vattentanken ligger under lägsta punkten för en av kopplingarna. Ligger tanken högre och en koppling brister lär hävertverkan inträda och tanken töms.

Jag har aldrig haft dränkbar pump så min erfarenhet är begränsad men det jag har sett beträffande armaturer med strömbrytare imponerar inte på mig. Ofta små och av plast även om det finns ett visst utbud i metall också. Efter vad som skrivs förefaller dränkbara pumpar ha en kortare livslängd också vilket antagligen förtar prisskillnaden mellan tryckvatten- respektive dränkpump över tid, något som kanske skall tas i beaktande vid köp av husbil (även om summorna är små i förhållande till hela bilkostnaden).

Hmmm.... Tror du inte vattnet rinner ut nu även om du inte har ett tryck system :rolleyes: :swoon::bye:

Den skadan du beskriver har ju inte ett dugg med vilket system eller pump du har..... Eller hur ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hade tryckpump på den förra bilen.
Mikrobrytararmaturer på nuvarande.
Det jag upplever som sämre med den senare är att det går irriterande långsamt att fylla upp vatten i en gryta eller kaffepanna. Stor skillnad mot den förra bilen.
En sak dock som är positiv med mikrobrytare, glömmer man att bryta matningen till pumpen & det blir kallt så frostvakten till vattnet löser ut så kommer inte pumpen att börja gå & fortsätta att gå efter systemet har tömt sig. Hände mig i och för sig inte med den gamla bilen, men är ju inte helt uteslutet att råka ut för då det är lätta att glömma av om man kommer hem sent på den kallare årstiden. Vad som sen händer om pumpen går torr har jag ingen aning om men för eller senare går den nog varm då. Skulle ju kunna leda till totalförstörd bil i värsta fall.
Verkar numera vara vanligaste med tryckstyrd och det är lätt att tänka att ovanstående kan vara en orsak.

Efter att jag har fått byta några kranar med Micro brytare.... Så har jag lärt mig, att när du behöver köpa en ny kran med Micro brytare så skall du köpa den typen där microbrytaren slår till innan vattnet börja rinna :spinny:....
Sen finns det kranar där du måste öppna för fullt innan microbrytaren i kranen slår till.... Då får du just det du skrev.... Dåligt tryck :eek:
Samma tillverkare kan ha identiska kranar men skillnaden kan ändå vara olika när det gäller hur microbrytaren fungerar... :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tycker du att trycket är dåligt när du har ett system med microbrytare med tryck i systemet :rolleyes:
Då kan du göra som jag gjorde med kökskranen.. . Kranen har microbrytare men ändå hände det att under tiden jag diskar så fick jag vänta på att pumpen skulle komma upp i tryck.... Jag satte in en tidsfördröjare :rolleyes:
Så även om jag stänger kranen helt så ges ändå en signal till pumpen att den skulle fortsätta pumpa (den är inställd på 10min) men om trycket når toppen så stänger ändå pumpen av.. Med denna konstruktion så är trycket i kökskranen högt under hela tiden jag diskar..... Tar disken mer än 10min så ger den ändå en ny signal på 10min varje gång jag öppnar för kranen :yes: :spinny: :bye:

IMG_20210111_204958.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hade tryckpump på den förra bilen.
Mikrobrytararmaturer på nuvarande.
Det jag upplever som sämre med den senare är att det går irriterande långsamt att fylla upp vatten i en gryta eller kaffepanna. Stor skillnad mot den förra bilen.
En sak dock som är positiv med mikrobrytare, glömmer man att bryta matningen till pumpen & det blir kallt så frostvakten till vattnet löser ut så kommer inte pumpen att börja gå & fortsätta att gå efter systemet har tömt sig. Hände mig i och för sig inte med den gamla bilen, men är ju inte helt uteslutet att råka ut för då det är lätta att glömma av om man kommer hem sent på den kallare årstiden. Vad som sen händer om pumpen går torr har jag ingen aning om men för eller senare går den nog varm då. Skulle ju kunna leda till totalförstörd bil i värsta fall.
Verkar numera vara vanligaste med tryckstyrd och det är lätt att tänka att ovanstående kan vara en orsak.

Lätt att blanda ihop men mikrobrytare i kranarna betyder inte per automatik att man saknar en riktig tryckpump.

Min grova hobbygissning delvis baserad på erfarenhet är att billigare och mindre bilar samt kompakta plåtisar ofta har dränkpump med mikrobrytare i kranarna, mellanklassbilar har ofta en kombination av tryckpump och mikrobrytare och premiumbilar som inte är så viktkänsliga har tryckpump med rejälare blandare utan brytare.

Säkerhets, funktions, och viktmässigt är väl den bästa kompromissen kombinationen tryckpump med mikrobrytare i blandarna. Tyvärr får man ju den rejält plastigare känslan på köpet:(.
 
Toppen