• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckstyrd vattenpump i husbil

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
När jag hade båt hade den vattenarmaturer (kranar) typ "hemma" där vattenpumpen reagerade på undertryck när en kran öppnades. Alla husbilar (jag sett) verkar ha kranar med en microbrytare. Är det någon som vet vad anledningen är att husbilar inte förses med tryckstyrd pump? Det kan ju vara kostnadsskäl men en vattenarmatur med microbrytare kostar mer än en pump från t.ex. Johnson som är ganska vanlig i båtsammanhang. Denna pumptyp är inte dränkt utan monteras utanför vattentanken.
Jag har beställt en tryckstyrd pump till vår nya Nordic, levereras i april, just pga att jag upplever dem driftsäkrare (bytte pump en gång på 10år i båten) och sortimentet av "kranar" är ju helt plötsligt betydligt större.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Pumpen vi bytte till för två år sedan, lilie by Shurflo,
DSC_3385_copy_2393x1346.jpg
upplever vi att den går tyst.
Tystare än Shurflo trail-king 7 pumpen som satt där tidigare.

Kranar med microbrytare, går att använda i trycksystemen.
Det är bara att klippa av elkablarna.
Har själv gjort så när jag bytt kranar.

Hälsn. Krister.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har bytt från dränkpump till tryckstyrd extern pump, jag behöll brytarna i alla blandare så strömmen bryts via dem, men kan växla med en brytare för tryckstyrning när jag t.ex startar diskmaskinen, det funkar bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo, pumpen sköter sej själv, därför kan man kapa ledningarna till brytarna i kranen :spinny:
Nackdelen med att låta pumpen sköta allt, är om du får ett slangbrott... Så tömmer pumpen tanken, och sitter brottet inne i hb.. . Så får du ditt vatten där.....
Har du en brytare i kranen så pumpar pumpen bra ut det vatten som är under tryck... Själv skulle jag aldrig förlita mig på ett system där bara pumpen styr vatten flödet.. .
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Enligt mig så är det ett alldeles förträffligt system med tryckstyrt, men försöker att komma ihåg att bryta inför lämnadet av bilen eller natten , leta efter små tunna kablar som går av när man minst anar det med en älskad hustru som fräser när det inte fungerar SOM hon tänkt, det kan tära på äktenskapet :wub:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nackdelen med att låta pumpen sköta allt, är om du får ett slangbrott... Så tömmer pumpen tanken, och sitter brottet inne i hb.. . Så får du ditt vatten där.....
Har du en brytare i kranen så pumpar pumpen bra ut det vatten som är under tryck... Själv skulle jag aldrig förlita mig på ett system där bara pumpen styr vatten flödet.. .

Så har jag det, alla kranar har brytare som stoppar min tryckstyrda pump, utom diskmaskinen den har ju ingen kran, har en ställare där jag kan välja tryckstyrd, ifall jag kör diskmaskinen.

Fördelen är som Muskatten nämner, att slippa otrevliga överraskningar vid ev. läcka,
samt skulle en brytare i en kran lägga av, växlar jag bara till tryckstyrd, och får fram vatten fortsatt.
 
Toppen