• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma + Webasto eller Alde värme ?

J

Jarn

Guest
Jag skall nog inom kort göra en beställning av en ny husbil och då är frågan vilket värmesystem jag skall välja.
Jag har idag Truma med elpatron och Webasto dieselvärmare.
Det lilla jag provat det så fungerar det mycket bra, tyst och med bra spridning i min helintegrerade bil.
Tror det är ett underskattat system här i Sverige.
Enligt en husbilssäljare så beror det på att många husbilsägare haft husvagn tidigare och då är vana vid Alde systemet.
Tester har ju också visat att de är ganska lika avseende uppvärmning av två lika bilar.
Använder husbilen bara sommarhalvåret, men när frun också slutar arbeta så kanske det blir lite mer, dock ingen riktig vintercamping.

Alt1 är Truma digital med elpatron, värmeväxlare samt Webasto värmare.

Alt2 är Alde varmvattenvärme med booster och värmeväxlare.

Prisskillnaden är 6-7.000:- som Alde är dyrare.

Lite för o nackdelar som jag ser det:

Truma alternativet
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart

Alde alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ?
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme

Någon som har lite fler konkreta för eller nackdelar ?
 
F

F.d. 53268

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Hej Sören, visst är det så.

Jag startade tråden okt -13 då jag skulle beställa en ny bil och valet blev Aldealternativet med värmeväxlare och booster.

Tyckte jag kunde prova något nytt efter att ha haft 7 husbilar tidigare med Truma, som iofs funkat bra.

Fick bilen i månadsskiftet maj-juni och har bara använt den i sex veckor, varav största delen i Italien.
Därför kan jag inte uttala mig om vad jag tycker om värmen, då jag ej använt den.
Endast använt varmvatten några gånger, både el och gasdrivet och det har funkat kanon.
Ser fram emot ett kallt höstlov då jag skall med barnbarnen till Tropical Island, så att jag kan testa det riktigt.... :)

Hej Roland!
Vore tacksam för återkoppling från den gångna vintern, vad ser du för för och nackdelar?
MVH Fredrik W
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Numera finns även alternativen Truma Combi 6D och Webasto Dual Top Evo 8. Båda dessa dieseldrivna och Webasto även med väl fungerande elpatron. Båda dessa betydligt mindre bullriga än klassiska dieselvärmare (och jag har eller har haft alla typerna), men jag skulle dock ändå satsa på ett vattenburet värmessystem om jag skulle bygga nytt.

aake

Kan man eftermontera en Truma dieselvärmare (även för varmvatten) med elpatron? Har beställt Webasto dieselvärmare Evo Top 8 men dom får inte fram brännare, leveransproblem med underleverantör!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Kan man eftermontera en Truma dieselvärmare (även för varmvatten) med elpatron? Har beställt Webasto dieselvärmare Evo Top 8 men dom får inte fram brännare, leveransproblem med underleverantör!

I min förra bil (en plåtis) så lät jag byta ut den befintliga Truma gasolpannan mot en Truma Combi D6 och det gjorde Johansen Flüssiggas på Fehmarn på en dag.

aake

PS. Elpatronen i Webasto Dual Top Evo 8 fungerar ypperligt, vilket jag har fått höra att elpatron till Truma inte gör, det sistnämnda har jag dock ingen personlig erfarenhet av.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Såg inte det var ett gammalt inlägg.
Jo jag såg att det var ett gammalt inlägg :)

Vi funderar över Truma eller ALDE ändå. Vi är ganska nyblivna husbilsägare 6 eller 7 år och är inne på vår 2a husbil. Vår 1a var en Joint 566WMA årsmodell 2006, som jag fick köpa till bra pris av min chef ( vi skulle egentligen bara låna den för att konstatera att husvagn var bäst, det gick ju sådär med facit i hand ) , den hade Truma, längst bak i bilen och var väl egentligen värdelös under +10. men vi frös aldrig i vilket fall och trivdes med bilen och förutom att det var en med alkov och höjdrädsla samt ålder gör ju att man inte vill ha en sådan :)

Historien är ju att vi har haft husvagn med vattenburen värme tidigare, den underbara Adrian med "skorstenspannan" (ALDE) och sedan en Polar 520 med sedvanlig ALDE vattenburen värme.

I fjol så hittade min fru (som gör att värmesystem egentligen är sekundärt) en bil som vi älskade planlösningen på så vi köpte den till ett fördelaktivt pris trots att den hade Truma värmesystem. Pannan är en 4002 utan eltillsats och verkar funka utmärkt, vi har campat ner till ca - 9 och inte frusit en sekund, pannan är placerad lite framför mitten av bilen vilket gör att det är varmt framme och svalt i sovdelen (långbäddar) och vi är otroligt imponerade av värmen, bättre än ngn av våra husvagnar. Är verkligen ALDE bättre eller har Truma kommit i fatt och ytterliggare, eller har placeringen av Truma pannan så stor betydelse? En ALDE kan ju placeras i stort sett var som eftersom vattnet är värmebäraren.

Nu har vi hittat en bil med ALDE och frågan är om vi kan bli mer nöjda med den än med samma modell med Truma? Vikten på bilen är inte ett problem och bilen vi hittat är begagnad, utan frågan är egentligen om vi kan bli mera nöjda när det blir kallare än med den bil vi har?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, Vi har haft 2 st. truma, en 2018 med elpatron 1800w, samt en truma 2019 utan elpatron, och nu 2021 en alde med 3000w elpatron samt elgolvvärme, det är ingen tvekan att vi upplever jämnast komfort med alde, även om man aldrig behöver frysa med truma heller, dock saknade vi elpatronen i truman, då man måste använda en separat värmefläkt när man stod på elstolpe. och denna fläkt måste vara en riktig kvalitetsfläkt om man inte tycker om att ömsom svettas eller frysa pga, undermåliga termostater, rekommenderar , Ecomat , var vi nöjda med.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Jag skall nog inom kort göra en beställning av en ny husbil och då är frågan vilket värmesystem jag skall välja.
Jag har idag Truma med elpatron och Webasto dieselvärmare.
Det lilla jag provat det så fungerar det mycket bra, tyst och med bra spridning i min helintegrerade bil.
Tror det är ett underskattat system här i Sverige.
Enligt en husbilssäljare så beror det på att många husbilsägare haft husvagn tidigare och då är vana vid Alde systemet.
Tester har ju också visat att de är ganska lika avseende uppvärmning av två lika bilar.
Använder husbilen bara sommarhalvåret, men när frun också slutar arbeta så kanske det blir lite mer, dock ingen riktig vintercamping.

Alt1 är Truma digital med elpatron, värmeväxlare samt Webasto värmare.

Alt2 är Alde varmvattenvärme med booster och värmeväxlare.

Prisskillnaden är 6-7.000:- som Alde är dyrare.

Lite för o nackdelar som jag ser det:

Truma alternativet
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart

Alde alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ?
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme

Någon som har lite fler konkreta för eller nackdelar ?
Man kan ju stoppa in en Webasto även fast man har Aldevärmare.
Vi har Aldevärme med värmeväxlare och booster samt en Webasto.
Dessutom har vi en Trumatic E2400 som vi kan använda för att snabbt få upp värmen.
(Verkar dock som att E2400 ersatts av Varioheat produkter.)

Om man ska campa senhöst, vinter och tidig vår är det bara att göra så mycket som möjligt för att säkra upp värmetillförseln tycker vi.
När man tänker på vad en husbil kostar är det ju, i sammanhanget, ganska små summor det rör sig om.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har haft båda systemen men väljer utan tvekan Alde, fläktljudet i Truman stör mig ,men en Alde monterad under sängen är ännu värre(första bilen) jag upplever att Alde ger behagligare värme,en fördel är också att värma bodelen under färd med värmeväxlare ,alternativt värma motorn innan start.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En ovärderlig fördel med Aldes system är ju att man kan värma bodelen med värmeväxlare under färd.

Till det behöver man ju inte nödvändigtvis Alde, en del bilar har en Värmeväxlare/Fläktkonvektor kopplad till motorn
utan att man har Alde, vår bil har en sådan, fungerar perfekt på vintern.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Till det behöver man ju inte nödvändigtvis Alde, en del bilar har en Värmeväxlare/Fläktkonvektor kopplad till motorn
utan att man har Alde, vår bil har en sådan, fungerar perfekt på vintern.
Kommer ju inte i närheten av uppvärmning med en fläktbooster. Med Alde håller man drygt 50grader i systemet under färd o får då fin värme runt i hela bilen. Så en värmebooster ger ju bra värme lokalt men räcker inte långt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kommer ju inte i närheten av uppvärmning med en fläktbooster. Med Alde håller man drygt 50grader i systemet under färd o får då fin värme runt i hela bilen. Så en värmebooster ger ju bra värme lokalt men räcker inte långt

Vattentempen i vår är ju 80-90 grader (motortemperaturen)! och den värmer hela bakre delen av vår bil. Problemet
är snarast att det blir för varmt p.g.a. att fläkten går för fort, men det är precis på väg att lösas eftersom jag monterar en
pwm varvtalsreglering i stället för den 2-stegs som funnits där förut. Den kommer sedan kompletteras med en termostat.
Vi kör f.ö. aldrig med pannan på, inte heller på vintern.
Det finns inget behov. :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vattentempen i vår är ju 80-90 grader (motortemperaturen)! och den värmer hela bakre delen av vår bil. Problemet
är snarast att det blir för varmt p.g.a. att fläkten går för fort, men det är precis på väg att lösas eftersom jag monterar en
pwm varvtalsreglering i stället för den 2-stegs som funnits där förut. Den kommer sedan kompletteras med en termostat.
Vi kör f.ö. aldrig med pannan på, inte heller på vintern.
Det finns inget behov. :)
Vi har också en sådan värmeväxlare i vår och den fungerar oklanderligt men som sagt vi har aldrig campat under -5 .

Nu blev det hur som en Carthago med ALDE så får vi se hur det utvecklar sig :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vattentempen i vår är ju 80-90 grader (motortemperaturen)! och den värmer hela bakre delen av vår bil. Problemet
är snarast att det blir för varmt p.g.a. att fläkten går för fort, men det är precis på väg att lösas eftersom jag monterar en
pwm varvtalsreglering i stället för den 2-stegs som funnits där förut. Den kommer sedan kompletteras med en termostat.
Vi kör f.ö. aldrig med pannan på, inte heller på vintern.
Det finns inget behov. :)
Det stämmer att det snabbt blir varmt. Vi har en 4-stegs som värmer både förardel och bodel där det där det sitter en egen värmeväxlare längre bak i bodelen. Den har aldrig körts annat än i läge 1 inte ens i -15 grader, när det är råkallt på vår och höst kan man bara ha den på en stund. Detta gäller vid körning, när vi står still får vi värmen genom en Truma.
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Jag skall nog inom kort göra en beställning av en ny husbil och då är frågan vilket värmesystem jag skall välja.
Jag har idag Truma med elpatron och Webasto dieselvärmare.
Det lilla jag provat det så fungerar det mycket bra, tyst och med bra spridning i min helintegrerade bil.
Tror det är ett underskattat system här i Sverige.
Enligt en husbilssäljare så beror det på att många husbilsägare haft husvagn tidigare och då är vana vid Alde systemet.
Tester har ju också visat att de är ganska lika avseende uppvärmning av två lika bilar.
Använder husbilen bara sommarhalvåret, men när frun också slutar arbeta så kanske det blir lite mer, dock ingen riktig vintercamping.

Alt1 är Truma digital med elpatron, värmeväxlare samt Webasto värmare.

Alt2 är Alde varmvattenvärme med booster och värmeväxlare.

Prisskillnaden är 6-7.000:- som Alde är dyrare.

Lite för o nackdelar som jag ser det:

Truma alternativet
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart

Alde alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ?
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme

Någon som har lite fler konkreta för eller nackdelar ?
Hej fördelen med alde värmesystem är ju att man har värmeväxlare och kan få som jag har förstått det både värme och varmvatten från motorn. Sedan har jag förstått det så att om man har en dieselvärmare så kan man få värme i hela husbilen med hjälp av värmeväxlaren. Jag är inte helt säker på om man måste göra någon ytterligare instalation för att det ska fungera eller om det bara är att köra. Sedan finns ju dual top från webasto luftvärme och varmvatten och elpatron. Det tycker jag värkar ganska bra om man inte vill ha gas. FÖrdelen med Alde är ju att man kan få golvärme också. Tycker att alde borde komma med ett dieseldrivet alltenativ för då skulle man ju klara sig på ett bränsle. Sedan tycker jag alde värkar ha så låg varmvattentemperatur på normalläge minst 40 grader läste jag. Tur att det finns ett legionälla skydd. Sedan med alde kan man ju få fulständig klimatkontroll med både värme och AC.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej fördelen med alde värmesystem är ju att man har värmeväxlare och kan få som jag har förstått det både värme och varmvatten från motorn. Sedan har jag förstått det så att om man har en dieselvärmare så kan man få värme i hela husbilen med hjälp av värmeväxlaren. Jag är inte helt säker på om man måste göra någon ytterligare instalation för att det ska fungera eller om det bara är att köra. Sedan finns ju dual top från webasto luftvärme och varmvatten och elpatron. Det tycker jag värkar ganska bra om man inte vill ha gas. FÖrdelen med Alde är ju att man kan få golvärme också. Tycker att alde borde komma med ett dieseldrivet alltenativ för då skulle man ju klara sig på ett bränsle. Sedan tycker jag alde värkar ha så låg varmvattentemperatur på normalläge minst 40 grader läste jag. Tur att det finns ett legionälla skydd. Sedan med alde kan man ju få fulständig klimatkontroll med både värme och AC.
Varmvattnet på Alde är betydligt varmare än 40 grader ,legionella är aldrig ett problem i en husbil med små volymer som omsätt ofta.
 
Toppen