• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma + Webasto eller Alde värme ?

J

Jarn

Guest
Jag skall nog inom kort göra en beställning av en ny husbil och då är frågan vilket värmesystem jag skall välja.
Jag har idag Truma med elpatron och Webasto dieselvärmare.
Det lilla jag provat det så fungerar det mycket bra, tyst och med bra spridning i min helintegrerade bil.
Tror det är ett underskattat system här i Sverige.
Enligt en husbilssäljare så beror det på att många husbilsägare haft husvagn tidigare och då är vana vid Alde systemet.
Tester har ju också visat att de är ganska lika avseende uppvärmning av två lika bilar.
Använder husbilen bara sommarhalvåret, men när frun också slutar arbeta så kanske det blir lite mer, dock ingen riktig vintercamping.

Alt1 är Truma digital med elpatron, värmeväxlare samt Webasto värmare.

Alt2 är Alde varmvattenvärme med booster och värmeväxlare.

Prisskillnaden är 6-7.000:- som Alde är dyrare.

Lite för o nackdelar som jag ser det:

Truma alternativet
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart

Alde alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ?
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme

Någon som har lite fler konkreta för eller nackdelar ?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Vi har Truma med 800+1000w (1000+800w?) elpatron och den ger inte mycket värme på el.
Vi har som du vet pannan i bak och det största kallraset är ju i fram så jag har fått dragit om slangarna rejält för att vi skall få behaglig värme vid förar/passagerarstolarna.
Vi som kör även på vintern vet att när det blir - 10-20 och kallare så låter Truma pannan som en riktig hötork...

Nästa bil blir med vattenburen värme och finns den som dieseldrivet alternativ så är det ett plus.


Förlåt Roland (off-topic) men köp även med kompressor drivet kylskåp....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53289

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Nu när vi är inne på olika värme anläggningar, så undrar jag om det finns ngn där ute som har erfarenhet från Pössl 2win och de olika värmarna som det märket erbjuder.

Efter ett antal husvagnar sedan 1972 (Alde) och nu husbil, Hobby med Truma
så vet jag inte om jag vågar byta bil. Har aldrig frusit i någon vagn/bil, tidigare.

Men frugan och jag funderar på att åka även på vintern. Tips någon....:music-icon:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Ja Krister det stämmer för Truma upplever jag att det är som att starta en hårfön och stänga av den och sätta på den och stänga av osv... Jojo värme.

I min förra bil hade jag dieselvarianten, Truma Combi D6, och den verkade arbeta steglöst. Hur bra motsvarande med elpatron (Truma Combi D6-E) fungerar vet jag inte. Däremot vet jag att elpatronen på Webasto Dual Top EVO 8 fungerar mycket bra efter en vinter här hemma sedan värmarbytet.

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Varför välja, ta båda vetja.
Jag har det, kanon.
Ett Truma vattenburet golvsystem som tar hela bohaget+stora sängen bak
Ett Truma luftburet+varmtappvatten som tar hela bohaget
Ett Truma luftburet som tar cockpit
En Eberspächer som tar maskin+cockpit
Extra gasoltub rekommenderas.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Vi har bara en Eberspächer dieselvärmare (luft) för värmen. Har inte erfarenhet av något annat. Fungerar mycket bra, drar lite ström, större risk för bastu än att det blir kallt. Garaget under underslafen bak är uppvärmt men det blir lite svalare bak än fram.
Varmvattnet går på en Truma.
Står man mycket på stolpe och är ute på vintern så kan väl en elpatron vara bra? Personligen hade jag inte betalat ett öre extra för vattenburet om det inte är dieselvärmt. Nu vet jag inte hur lång tid ett vattenburet behöver på sig för att bli varmt, mitt luftburna behöver bara en eller ett par timmar samt att det går att köras under färd vilket uppskattas när vi ska ut på fisketur under kall höst. Vi står aldrig på stolpe så ev. elpatron är bortkastad på oss. Gasolen (1 flaska) räcker ca 1 år i dagsläget.

Alternativ Nr.1 hade varit självklart för mig !

Peter :)
 
Senast ändrad:

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Mina erfarenheter med Webasto är något delade. Efter att ha kört den en morgon med kondens på vindrutan tömdes startbatteriet fullständigt.
Min fråga är nu: Hur länge kan man normalt köra Webaston utan risk för detta? (jag förutsätter att batteriet är normalladdat och i gott skick).
Tacksam för svar!
ORVAR
PS Min husbil var grundutrustad med Webasto, ingick i det sk Nordenpaketet, med golvvärme, förvärmning av förgasare etc! DS
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Mina erfarenheter med Webasto är något delade. Efter att ha kört den en morgon med kondens på vindrutan tömdes startbatteriet fullständigt.
Min fråga är nu: Hur länge kan man normalt köra Webaston utan risk för detta? (jag förutsätter att batteriet är normalladdat och i gott skick).
Tacksam för svar!
ORVAR
PS Min husbil var grundutrustad med Webasto, ingick i det sk Nordenpaketet, med golvvärme, förvärmning av förgasare etc! DS

Webasto ligger på ca 30W plus bilens värmefläkt. Så det borde inte vara några bekymmer att köra den i 20 minuter. Med ett dåligt batteri kan det förstås bli problem redan efter halva tiden. Jag har kört i en halvtimme som längst då helt utan bekymmer vid start.

Om vi räknar på en förbrukning på 100W så drar det ju ungefär 8A om då batteriet är på 90Ah
och vi inte vill tömma det mer än till hälften och även ha kraft kvar att starta så borde man kunna köra i minst en timme och då stora reserver kvar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Mina erfarenheter med Webasto är något delade. Efter att ha kört den en morgon med kondens på vindrutan tömdes startbatteriet fullständigt.
Min fråga är nu: Hur länge kan man normalt köra Webaston utan risk för detta? (jag förutsätter att batteriet är normalladdat och i gott skick).
Tacksam för svar!
ORVAR
PS Min husbil var grundutrustad med Webasto, ingick i det sk Nordenpaketet, med golvvärme, förvärmning av förgasare etc! DS

Jag har webasto i flera av mina personbilar, har körtiden ställd på 30min. men kör en period till då och då kör kupefläkt på 2, typ mellanfart.
Har aldrig märkt nån försämring i batteriet.
Rekommendationen från Webasto är dock att man kör med bilen lika länge efter man kört webaston, å laddar på batteriet. Följer man inte denna rekommendation (har jobbarkompis som provat) så kommer batteriet till slut att krokna.
Är det svinkallt <-20grader kör jag aldrig webaston över 30min.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Har haft flera bilar med antingen Webasto eller Eberspächer motor- och kupevärmare och när det råder sträng vinterkyla brukar värmarna vanligen få gå upp mot en timme, vilket har varit min grundinställning. Aldrig drabbats av batteriproblem pga detta, en uppvärmd motor blir så mycket mer lättstartad om det är 25 minusgrader.

I min pick-up med Eber brukar jag lämna värmaren på när jag gör ärenden inne i Östersund och då händer det ofta att det blir mer än tidurets maxtid (120 min), visserligen då med en del bilkörning mellan stoppen. Både denna pick-up och min föregående husbil var utrustade med 2 x 100 Ah startbattterier. Inga problem och mer än normal livslängd på batterierna.

aake
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Mina erfarenheter med Webasto är något delade. Efter att ha kört den en morgon med kondens på vindrutan tömdes startbatteriet fullständigt.
Min fråga är nu: Hur länge kan man normalt köra Webaston utan risk för detta? (jag förutsätter att batteriet är normalladdat och i gott skick).
Tacksam för svar!
ORVAR
PS Min husbil var grundutrustad med Webasto, ingick i det sk Nordenpaketet, med golvvärme, förvärmning av förgasare etc! DS

Webaston på vår husbil är kopplad på bodelsbatterierna.
Det är bra då kan vi alltid få igång motorn.
Mats
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Jag skall nog inom kort göra en beställning av en ny husbil och då är frågan vilket värmesystem jag skall välja.
Jag har idag Truma med elpatron och Webasto dieselvärmare.
Det lilla jag provat det så fungerar det mycket bra, tyst och med bra spridning i min helintegrerade bil.
Tror det är ett underskattat system här i Sverige.
Enligt en husbilssäljare så beror det på att många husbilsägare haft husvagn tidigare och då är vana vid Alde systemet.
Tester har ju också visat att de är ganska lika avseende uppvärmning av två lika bilar.
Använder husbilen bara sommarhalvåret, men när frun också slutar arbeta så kanske det blir lite mer, dock ingen riktig vintercamping.

Alt1 är Truma digital med elpatron, värmeväxlare samt Webasto värmare.

Alt2 är Alde varmvattenvärme med booster och värmeväxlare.

Prisskillnaden är 6-7.000:- som Alde är dyrare.

Lite för o nackdelar som jag ser det:

Truma alternativet
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart

Alde alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ?
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme

Någon som har lite fler konkreta för eller nackdelar ?

Hej Roland,
Jag vet att du köpt en ny bil med Alde och använt den en tid.
Kanske kan det vara intressant för tråddeltagarna att höra om dina praktiska erfarenheter av båda systemen.
Hälsningar
Sören
 
J

Jarn

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Hej Sören, visst är det så.

Jag startade tråden okt -13 då jag skulle beställa en ny bil och valet blev Aldealternativet med värmeväxlare och booster.

Tyckte jag kunde prova något nytt efter att ha haft 7 husbilar tidigare med Truma, som iofs funkat bra.

Fick bilen i månadsskiftet maj-juni och har bara använt den i sex veckor, varav största delen i Italien.
Därför kan jag inte uttala mig om vad jag tycker om värmen, då jag ej använt den.
Endast använt varmvatten några gånger, både el och gasdrivet och det har funkat kanon.
Ser fram emot ett kallt höstlov då jag skall med barnbarnen till Tropical Island, så att jag kan testa det riktigt.... :)
 
Toppen