• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma + Webasto eller Alde värme ?

J

Jarn

Guest
Jag skall nog inom kort göra en beställning av en ny husbil och då är frågan vilket värmesystem jag skall välja.
Jag har idag Truma med elpatron och Webasto dieselvärmare.
Det lilla jag provat det så fungerar det mycket bra, tyst och med bra spridning i min helintegrerade bil.
Tror det är ett underskattat system här i Sverige.
Enligt en husbilssäljare så beror det på att många husbilsägare haft husvagn tidigare och då är vana vid Alde systemet.
Tester har ju också visat att de är ganska lika avseende uppvärmning av två lika bilar.
Använder husbilen bara sommarhalvåret, men när frun också slutar arbeta så kanske det blir lite mer, dock ingen riktig vintercamping.

Alt1 är Truma digital med elpatron, värmeväxlare samt Webasto värmare.

Alt2 är Alde varmvattenvärme med booster och värmeväxlare.

Prisskillnaden är 6-7.000:- som Alde är dyrare.

Lite för o nackdelar som jag ser det:

Truma alternativet
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart

Alde alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ?
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme

Någon som har lite fler konkreta för eller nackdelar ?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Ja här fins en del handlare som har stannat i utvecklingen presis som husbilararna. men denna harju ändå rätt annalys men där tycks kunskapen tryta men så många husvagnsägare kan det inte vara som han tycks tro som gått över till Husbil , då hade där inte varit så många med truma så kunskapen verkar inte så stor,
jag har haft Aldevärme i 40 år och aldrig haft några problem man kan ha Alde + Webasto ,
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Hej Roland!

Jag har en Truma 6 e, samt en webasto som även värmer kylvattnet, kanon tycker jag men smaken e ju som baken så du får nog lika många svar av vad som är bäst..luft eller vattenburet.
Vi fricampar året runt och har aldrig frusit iaf!

Med vänlig hälsning
Pilot
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Vilken som går tystast tycker jag inte är självklart. Där jag mest störs av ljudet är i sängen. På vår förra bil satt en Alde i garderoben vid fotändan av sängen och i den nuvarande en Truma bakom passagerarsätet. Ingen diskussion vilken som stör mest i det fallet. Så frågan är om inte placering av pannan är viktigast om man tänker på ljudnivån, sen kan man prioritera olika...
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Tycker också att den största fördelen med Truma är snabbheten vid uppvärmning. Men det är väl också den enda förutom vikten kanske. Att hålla värme ner till -10 eller mer inga problem på gasol men glöm elpatronen.

Vad det gäller Alde så kan man köra värmen utan energikälla. Då kan du köra in värmen i systemet från Webaston. Du kompletterar givetvis också med en värmeväxlare så får du samma funktion när du kör på väg. Den är komfortablare än Truma och tystare. Sedan det här med elvärmen så går det inte att jämföra Alde med Truma som har elvärme som en nödlösning med mycket dålig effekt.

Men som sagt det beror på hur man vill nyttja bilen och kanske lite tycke o smak. För många fungerar Truma bra.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Hej
I södra Sverige behöver man väl inte ha annat än BLÅSVÄRME.
Du får väg göra som en annat HB:ägare gjort köpa isoleringsmattor på Biltema och klistra fat dem på golvet.
Piloten vet att det räcker med Blås i Skåne på vintern.
Men inte norr om Göta kanal.

/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Numera finns även alternativen Truma Combi 6D och Webasto Dual Top Evo 8. Båda dessa dieseldrivna och Webasto även med väl fungerande elpatron. Båda dessa betydligt mindre bullriga än klassiska dieselvärmare (och jag har eller har haft alla typerna), men jag skulle dock ändå satsa på ett vattenburet värmessystem om jag skulle bygga nytt.

aake
 
J

Jarn

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Hej
I södra Sverige behöver man väl inte ha annat än BLÅSVÄRME.
Du får väg göra som en annat HB:ägare gjort köpa isoleringsmattor på Biltema och klistra fat dem på golvet.
Piloten vet att det räcker med Blås i Skåne på vintern.
Men inte norr om Göta kanal.

/Vidhem

Tack för ett genomarbetat och seriöst svar med som vanligt klara fakta.....:mad:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

For en del år tilbake gjorde en tysk tidning en sammenlikning mellom Truma varme og Alde varme i en husvagn. De fant at Alde ga raskest oppvarming. Hos Alde strømmer varmen opp langs veggene og fordeler seg i hele rommet, men Truma varmer luften i rommet mens veggene og møbler forblir kalde. Den undersøkelsen viste også at et feil installert Alde anlegg ga dårligere varme enn et rett innstalert Truma anlegg. En annen ulempe med blåsevarme er at tørr dammholdig luft blåses rundt i rommet. Det er en nackdel for allergikere.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Har haft 2 husvagnar och 2 husbilar. Truma i en husvagn och husbil, Alde i en husvagn och nu i husbilen. Hustrun och jag är helt överrens att vi tycker Alde är bättre, upplever den som tystare och ger jämnare värme i hela bilen. Enda nackdelen som jag ser det är att Truma som är luftburen värmer upp fortare än Alden. Vi har även golvvärme i bilen.

Ett tips jag fåt är att sätta Alden på gasol i början, tar endast några minuter sen är det varmt och stänger då gasolen och sätter på Alden via elpatronen. Funkar väldigt bra.

En annan fördel som jag ser det är att om det är kallt ute ner mot 2-3 grader och bara kan köra på 1 kilowatt så kan man konpensera detta med att sätta på gasolen så täcker den upp till det gradantal man ställt in på termostaten. För några veckor sedan var det kallt om natten kunde bara köra på 1 kilowatt och det blev endast 14 grader i bilen, satte på gasolen och plötsligt hade jag 19 som var inställt på termostaten.

Min erfarenhet av Alde + att deras service är i världsklass.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Hej RolandN
Ingen orsak, det är ju tur att som många vet bättre och har den enorma
kunskapen här på forumet.
Men Lura bara inte dem som inte vet vad ALDE är, och tro att Truma är bättre.
/Vidhem
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Håller i stort med om detta:

Truma-alternativet med Webasto som komplement:
+ Snabb uppvärmning om det blir lite rått en kväll eller natt
+ Tre energislag gas, el o diesel.
+ Om pannan lägger helt av så har jag ändå Webaston att tillgå
- Något högljudd vid maxfart
- Webaston är också högljudd, speciellt vid start.

Alde-alternativet:
+ Tyst även vid full effekt
+ "Skönare" värme ? Speciellt om någon använder linser, inte så torr luft.
- Kräver mer kontroll av systemet, typ läckage i vattenledningar, glykolnivå, luft i systemet, cirkulationspump m.m.
- Om pannan lägger helt av = ingen värme
- Fricamping och gasen tar slut = ingen värme
- Kan ha separat Webasto som vi har. (motor o cupévärmare, högljudd)
++ Kan ställa in dag/nattemperatur med klockslag.
+ Kan sättas igång med veckotimer. Går då 24 tim. startar igen veckan efter osv.
+ Med värmeväxlare blir hela bilen varm ända ner mot -5 grader innan gas/el måste sättas på.
+ Vi har cirkulationspump till motorvattnet vid värmeväxlaren vilket gör att pannvattnet värmer upp motorn innan man ska iväg.

Tror ni blir nöjd med vilket ni än väljer. Våra två tidigare bilar hade Truma + Webasto motorvärmare. Frun med linser uppskattar Alde-pannan mest.

Står man med el så är det bra att ha en större eller ett par små cupévärmare som reserv
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Ett par små tankar: Jag antar att merpriset 6000-7000 kr bara är för Alde, inte Alde + Webasto?
Om man väljer Truma, så är ju en värmeväxlare från motorvärmen ett bra komplement.
Då får man många möjligheter, motorvärme, Truma, Webasto. Gas, Diesel, El. :)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Ett par små tankar: Jag antar att merpriset 6000-7000 kr bara är för Alde, inte Alde + Webasto?
Om man väljer Truma, så är ju en värmeväxlare från motorvärmen ett bra komplement.
Då får man många möjligheter, motorvärme, Truma, Webasto. Gas, Diesel, El. :)

Ja, det stämmer, alternativen jag har är Truma med nya digital panelen (som Alde) och elpatron, plus värmeväxlare, plus Webasto
Eller Alde med värmeväxlare och ingen Webasto.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma + Webasto eller Alde värme ?

Har använt både Webasto och Truma 6d(Eberspäcker). Den senare är tystare och mycket effektiv, men den tickande pumpen hörs fortfarande.

I min förra bil hade jag en Truma Combi D6 och i min nya bil har jag precis bytt från Webasto Dual Top till den nya versionen (Dual Top Evo 8) med elpatron och ljudnivån är för båda versionerna klart lägre än i den gamla bilen med Trumas variant på dieselcentralvärme. Strängt taget inget annat än fläktljud som hörs. Pannan är monterad i dubbelgolvet, men många monterar vad jag förstår under bilen.

aake
 
Toppen