• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Är det någon som monterat en Saphir Comfort i en Adriatik Corall 660 SL eller bil med liknande planlösning?

Gärna lite bilder om någon har.

Mvh,

Peter:bock:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Förstår att gallren ökar ljudet.
En tanke, som dök upp är att förse varje rör med ytterligare ett utlopp genom en Y-koppling eller T-koppling till utlopp två. Den blir ju samma volym kyld luft men hastigheten i utloppen bör ju minska med mindre brus som följd. Truma anger ju att minst ett utlopp måste finnas på varje rör. Det går således att ha flera även om de skulle ligga nära varandra.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej Peter!

Några bilder som visar min garageinstallation av Truma Saphir Compact i vår Hobby Van långbädd. Med hänsyn till nivåskillnaden på golven i garaget och bodelen blev det en specialare! Har testat funktionen och tror inte 90-gradersböjarna påverkar luftutflödet märkbart .. korta avstånd i bilen. Saknas dock ventilationsgaller, som skall monteras i trappans sättsteg.
Saphiren tar ju lite utrymme i garaget, men det är OK för oss och en stor fördel är ju att slippa en takmontering.

Roadglider
 

Bilagor

  • Bild 467.jpg
    Bild 467.jpg
    882 KB · Visningar: 15
  • Bild 468.jpg
    Bild 468.jpg
    1,4 MB · Visningar: 10
  • Bild 458.jpg
    Bild 458.jpg
    1,3 MB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej!

Beställde Truma original ljuddämpare för kanalerna i golvet till Saphir AC-n främst som ett skydd för att förhindra vattensprut upp i aggregatet. Blev något fundersam, när de anlände. Trodde de utvändigt skulle vara av något hårt materiel, som klarar fukt och stensprut. De är dock tillverkade av något material, som liknar hoppressad lite sladdrig "filt".
Någon som har erfarenhet av denna konstruktion och hur den klarar miljön under bilen?

Roadglider
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Jag kan tänka mej att matrialet är extra ljud absorberande. själv valde jag en vanlig förvarings box i plast ( c:a L:30, B:15, H:15 cm ) inte för ljuddämpningen utan för att insuget till AC:n skulle hamna längre ner än utblåset ( värmen stiger uppåt ).

Har inget kort på detta i datorn, men skall försöka fixa det.

Peter.
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Skall också montera en utvändig ljudämpare, men blir lite fundersam hur den skall monteras. Skall öppningen på ljuddämparen monteras rakt under hålet i golvet för utblåset ??
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Tyckte faktiskt inte att ljudet utanför bilen var besvärande, så avstod därför från ljuddämpningen.
Däremot tyckte jag att aggregatets öppningar var lite väl utsatta. Golvet i garaget är ju bara några cm tjockt i vår bil.
Hittade på en loppis två gamla serveringsskålar i rostfritt, 10 kr!st.
Svetsade på två rostfria gångjärn och har nu från garaget två lätt wire-manövrerade skydd med små dräneringshål över öppningarna under färd.

Roadglider
 

Bilagor

  • ring 003.jpg
    ring 003.jpg
    1.000,1 KB · Visningar: 5
  • ring 002.jpg
    ring 002.jpg
    980,7 KB · Visningar: 5
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Skall också montera en utvändig ljudämpare, men blir lite fundersam hur den skall monteras. Skall öppningen på ljuddämparen monteras rakt under hålet i golvet för utblåset ??

I anvisningen för Truma originalljuddämpare står det att de skall ligga så långt från varandra som möjligt.

Roadglider
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Ljuddämparna kan skjutas något i längsled eftersom de är tvådelade. utbklåsgallren i resp dämpare blir då förskjutet i förhållande till originalhålet. Jag försköt den ena framåt och den ena bakåt. Det passade bäst med balkar och annat på vår bil. Att förskjuta hålen från varandra verkar förbättra prestandan något. Kan vara att det annars finns risk att insuget suger varmluft från utsuget. Dessutom blir det svårare för vattensprut och annat att komma rakt upp i aggregatet. Annars tycker jag nog att det också dämpade "blåsljudet" ganska bra.

Krister N
 
Toppen