• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Är det någon som monterat en Saphir Comfort i en Adriatik Corall 660 SL eller bil med liknande planlösning?

Gärna lite bilder om någon har.

Mvh,

Peter:bock:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej alla med stor tänkarmössa på.

Jag valde den sämsta dagen för att ligga ute i husbilen och skruva, puh!!!

Det blir ju en hel del funderingar om placeringen och det som ställt till mest problem är rambalkarna under golvet.

Här kommer endel funderingar.

Bild 1 visar hur det lämpligaste eller minsta möjliga modifiering.

Sedan ett par bilder på garaget och att eventuellt gå genom väggen (med hela saphiren) längtst mitt mitten som då kommer att sticka ut i garaget till metalllisten. Väl inne i utrymmet under högersängen är det bra med utrymme invid hjulhuset och upp till gadroben dit jag vill komma.

Det blir inte de 200mm för filterbyte, men vid sådant tillfälle kan man ju lossa banden och dra bak den enbit.
Återluften borde man kunna ta från pannans återluftsintag eller ett separat.

Alternativt skulle man kunna lägga den som bild 1 visar fast uppe på hyllan om man modifierar samma vägg och flyttar golvvärmen och lite annat till andrasidan väggen.

Sista bilden visar var IR mottagaren skall sitta åvanför gadrobsdörren för att vara nåbar från stolarna fram och från vänster säng.



Kom gärna med tankar och synpunkter.

Peter.
 

Bilagor

  • P6290089.JPG
    P6290089.JPG
    2,1 MB · Visningar: 12
  • P6290090.JPG
    P6290090.JPG
    2,2 MB · Visningar: 10
  • P6290092.JPG
    P6290092.JPG
    2,1 MB · Visningar: 10
  • P6290093.JPG
    P6290093.JPG
    2,1 MB · Visningar: 9
  • P6290095.JPG
    P6290095.JPG
    2,2 MB · Visningar: 9
  • P6290096.JPG
    P6290096.JPG
    2,2 MB · Visningar: 12
  • P6290097.JPG
    P6290097.JPG
    2,2 MB · Visningar: 10
  • P6290088.JPG
    P6290088.JPG
    2,1 MB · Visningar: 13

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej Peter.

Jo, det blir lätt en del att fundera över! :) Håltagningen under aggregatet är beroende av att aggregatet kan suga in och trycka ut uteluften direkt genom ett inte allför tjockt gods. Mig veterligt finns det inte motsvarande kitt som för att förflytta insuget för inneluften. Dvs, du får svårt att bygga det på hyllan. Sedan tjänar man på att komma så lågt som möjligt även med tanke på ljudet. Aggregatet hörs en del. Så en mellanliggande hylla eller garagetak kan ev förses med lite tunn ljudisloering. Sängarna är ju precis ovanför.

IR-placeringen verkar bra. Bra tänk att du ska kunna "träffa" med fjärrkontrollen både framifrån och bakifrån.

:-/<rister
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej igen.

Det kan se ut som om golvet är 15cm tjockare uppe på hyllan men det är samma tjocklek som i garaget. Det vill säga att de bara har vinklat ner det för att få mer höjd i garaget. Jag är inte speciellt orolig att det skulle bli betydligt mer ljud med placeringen på hyllan då man kan konstatera att garageutrymmet är långt ifrån hermetiskt tillslutet.

Visserligen hade jag tänkt mej göra en form av isolerad täcklåda var än placeringen blir för att försöka få det lite snyggt.

En fördel att ha agregatets front framåt i utrymmet under sängen är att det blir minimalt arbete med slangdragningen (om man nu kan kalla det det). och skulle man inte vilja gå hela vägen med återföringsluften kan man bara glänta på jalusi dörren för att släppa in den den vägen.

En tanke som kan vara lite svår att förstå utifrån bilderna är att sätta ett nytt galler för återluften på vänster (på bilden) sida om intaget till värmaren. I väggen mellan utrymmet under sängen och utrymmet under trappan i framkant borra 2 st 100mm hål ( bör ge 314 cm2) och i vinklen som uppstår bocha en aluminiumslpåt som fästs runt hålen och gallret vilket bliren fast luftkanal med tillräckligt genomsläpp.

Det är svårt att förklara detta genom ord men man kan tänka sej en kub som delas diagonalt med tät diagonal och öppna sidor (nu blev det nästan värre).

Peter:msn_dontknow:.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Ja, det blir sällan som man tänkt sej. Det var inte möjligt att montera AC;n enligt min tanke då orginalramen börjar under golvet.

Nu blir det på golvet i garaget.

När jag tog hål i golvet så är det en sandwich konstruktion med ett tunt lager glasfiber på under och översida med 1,5-2 cm frigolit i mellan. Inget optimalt att fästa skruv i.

Hur gör nia andra i sådana fall, genomgående skruv eller någon sorts plugg eller expander?

Sen undrar jag vad som ingår i tillufts satsen, om det ingår galler?

Det är väl det som är 190 x 350 mm, vilket kan bli svårplacerat.

Peter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Tror inte på genomgående bult. Risk att du "drar samman" sandwichkonstruktionen om där inte är distanser eller bärare mellan glasfiberlagren. Kan du inte istället limma en 5 - 10 mm marinboard, eller motsvarande, ovanpå garagegolvet, i håltagningsmallens profil, innan du lägger dit mallen och gör hål? Vinklarna kan sedan skruvas fast med träskruv som är något längre än boarden och det översta glasfiberlagret tillsammans. Tänk bara på att göra boarden så stor att vinklarna inte kommer utanför! Tycker du skruvarna blir väl korta så dubbla antalet fästpunkter genom vinklarna ner i boarden, borra alltså fler hål i vinklarna. När väl aggregatet är fixerat i ramen av vinklar och monterat med spännbanden, har det inget rörelseutrymme. Då ska det mycket till innan det ger sig iväg med vinklarna. Jag fäste en gång en extra tältskena i en husvagn, under den ordinarie skenan, i bara plåten med lim och 5 mm plåtskruv. CC 10 cm gjorde att det blev en jäkla massa skruv, men det höll i de 10 år jag hade vagnen. Med en markis i skenan! Många skakade på huvudet men det höll.

Passar inte insugningsgallret i inredningen, får du väl konvertera slangen i ett Y-rör, sprida två slangar och sätta två insugningsgaller. Bara du få ungefär samma area. Glöm då att filtret måste sitta kvar i aggregatet.

Det är mina funderingar Peter, det är inte vetenskap! :)

Krister
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Nu är själva AC:n på plats. Har sågat upp alla hål och satt dit alla fäst element. I instruktionen rekomenderades att täta snittyterna med underredsmassa, men eftersom det var glasfiber och frigolit valde jag att använda Gelcoat och det blev riktigt bra.

Trots AC:N storlek när den stod inne i hallen, såg den inte märkvärdig ut i det stora garaget (där man ändå knappt kan lasta något (3500 Totalvikt)).

Jag har kopplat elen till stickutaget i garaget med vanlig kontakt och var tvungen att kolla om det fungerade. Jo då, den startade upp och började blåsa kallt. Stänge garagedörren och lät den gå i 5 minuter, som att öppna kylskåpsdörren.

Nu väntar jag bara på rör, ljudämpare, utsläpp mm,mm som nog kommer från Tyskland i slutet av nästa vecka, så man kan slutföra installationen.

Trevlig helg till alla,

Peter:applaus:.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Värmen påskyndade min installation. Nu är det klart. Monterade aggregatet i garaget. Var tvungen att montera längsgående för att klara håltagningen genom golvet utan att komma i konflikt med Alkos chassibalkar. Valde att montera långt till vänster, eftersom garaget smalnar av där pga gasolboxen. Drog sedan slangarna till dubbelgolvet ünder den högra sängen, eftersom Aldepanna och elinstallation redan delvis "förstört" utrymmena där. Då fick jag utrymmet under vänstra sängen intakt för packning.

Det grova insugningröret med sin filterinsats monterade jag också i utrymmet under den högra sängen, eftersom filterinsatsen är så klumpig och ful. Sedan ett stort galler i skåpsdörren från utrymmet mellan sängarna för att insatsen ska kunna suga inneluften obehindrat.

En kylslang fick sin ljuddämpare monterad på garageväggen medan de andra två monterades i garderoben. Ett utsläpp framåt och ett bakåt högst upp i garderoben och det tredje längst "fram" i sänggaveln också riktat framåt.

Infrakännaren till fjärrkontrollen i sidan på den högra sängen, så att den nås med fjärren både bakifrån och framifrån.

Sedan de yttre ljuddämparna under garagegolvet. Se till att förskjuta det varma utsläppet från insuget så mycket som möjligt så AC:n inte suger varmluft. (Det finns tillfällen när det inte är en fördel att ha en lågbyggd husbil! Sedan ska gamla gubbar förmodligen bara köra husbil, inte åla under dem!) :)

Jag får ganska lätt ner tempen till under 20 grader i stort sett i hela husbilen, även när den står mitt i solen de här varma dagarna. Ljudnivån är helt OK. Betydligt lägre än i någon takmonterad jag lyssnat på. Det hörs lite brum när man ligger i sängarna. Luftljudet inne blir lågt pga dämparna på kylslangarna. Sedan tysta de yttre ljuddämparna också mycket. Man kan obehindrat köra AC:n varma nätter utan störr risk att störa grannarna.

Bilderna blev inte bra, min gamla pålitliga externblixt pajade, så det fick bli den inbyggda.
 

Bilagor

  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    3,1 MB · Visningar: 8
  • Bild 010.jpg
    Bild 010.jpg
    2,6 MB · Visningar: 13
  • Bild 018.jpg
    Bild 018.jpg
    3,2 MB · Visningar: 12
  • 40.JPG
    40.JPG
    161,2 KB · Visningar: 10
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Såg bra ut.

Väntar på resterande grejor från Tyskland. Då sätter jag fart.

Tror ni Kipor 2000 driver Saphiren (mest orolig för när kompressorn drar igång)?

Peter.

Grejorna från tyskland kom idag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.


Är det någon som vet om det finns en utloppsventil med längre gänga ??????

Det är ju klart att sista stället för montering så var skivan tjockare och det går inte att få dit muttern.

Hjälp, hålet äer redan gjort.

Peter:msn_cry:.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej Peter.

Menar du kalluftsutsläppen? Använd luftutsläpp SCW 2, vridbart men ej stängbart. Finns svarta och beige. Fästs med fyra skruvar utifrån och funkar oavsett godstjocklek. Funkar troligen i samma hål, annars får du kanske vidga det några millimeter.

Krister N
 

Bilagor

  • 39971-01.jpg
    39971-01.jpg
    28,4 KB · Visningar: 1
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej!

Intressant läsning.
Efter nära 40 grader varmt i Kroatien har jag funderingar på en Saphir Compakt i vår Hobby Van med långbäddar. Vill helst undvika en takmonterad. Kanske en omöjlig uppgift att få in den. Ser på bilderna att böjradien på slangarna i likhet med värmaren blir rätt stora. Hade tänkt en montering där vattentanken sitter under tvåsitssoffan och byta denna till en mindre på annan plats. Två slangar går nog bra att dra till höga utsläpp framtil, men svårt att nå sovdelen. Toan spärrar effektivt. Med Saphiren i garaget får jag svårt att snyggt dra några slangar överhuvudtaget till bodelen. I toan går det också att få ett utblås. En stängbar öpnning i väggen till sovdelen kan möjligen ge viss kyla även där.
Kanske 90-gradersböjarna som finns kan underlätta det hela. Någon som har använt sådana? Är ljudnivån utan dämpare besvärande...har svårt få in sådana pga tjockleken.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Riktigt snyggt jobb Peter!

Sedan roadglider funkar det med låga utsläpp. De kan vinklas ganska rejält uppåt. Själv har vi ett lågt utsläpp framåt i bilen eftersom vi inte heller kunde dra slangarna som vi ville. Det funkar som sagt riktigt bra. 90-gadersböjarna fungerar också bra. Rören i sig tål något tuffare böjar än både jag och Peter visar på våra bilder. Man kan också använda Trumas vanliga varmluftsslangar som är av tunn aluminium och som kan böjas ändå mer. De har dock en något högre ljudvolym. De invändiga ljuddämparna dämpar luftsuset i rören effektivt. Många stör sig dock mer på aggregatets och kompressorns ljudnivå. Har man aggregatet inne i bilen väsnas det lite mer än luftsustet i rören och då har inte de inre ljuddämparna så stor betydelse. Det går att göra väldigt kompakta installationer med Saphir där man kör alla utsläppen lågt. Du får då inte riktigt samma jämnhet på kylningen, men ändå riktigt bra luftkylning.

Krister N

PS! Jag har haft Saphir installationer i två olika fordon.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Tack för detta.

Läser och begrundar. De höga utblåsen är tydligen inte helt avgörande. Vår bil har ju dessutom små innermått, som ju är positivt för kylningen, men försvårar desvärre monteringen. Det enklaste vore ju att ha alla tre utblåsen direkt från sofflådan, men detta kanske reducerar kylningen för mycket. Placeringen i sofflådan medger också utrymme för viss extra isolering. Kan man lägga den direkt mot Saphiren eller medför detta risk för någon överhettning? Luftintaget givetvis undantaget. Ser att ni köpt i Tyskland...tror det är klart billigare än Kama???

Roadglider
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Tror säkert det fungerar utmärkt att ha alla tre utblåsen direkt från sofflådan. Den avgivna kyleffekten är ju densamma. Läs och få mer tips på www.truma.de.
 

Bilagor

  • 377831_9824548ad5.jpg
    377831_9824548ad5.jpg
    38,5 KB · Visningar: 537

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Det borde säkert gå att rikta utsläpp rakt upp, t.ex. mellan sängarna, den kylda luften sjunker ju sedan. Det borde nästan ge bättre spridning? :)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej!

Har nu kommit fram till en genomförbar och med i bodelen osynlig kanaler i Vanen utan att riva halva inredningen och med aggregatet (Compact) i garaget och varmluftsintaget nederst på trappan till sängarna.
Ett utblås baktill mellan långbäddarna omedelbart under väggskåpen (högt utblås).
Ett utblås framför och mellan sängarna ovanför trappan inställt uppåt mot köket ( halvhögt utblås).
Ett utblås i övre främre delen av köksbänken vid dörren inställt uppåt mot sittgruppen (halvhögt utblås).

Måste utnyttja en rörböj på varje kanal och detta minskar väl effekten något.

Vad tror ni, som har erfarenhet av monteringar?

Roadglider
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.
Läste någon stans att man skulle försöka dra så rakt som möjligt för bästa effekt men hur lätt är det i en husbil. Sedan tyckte jag att utblåsljudet blev högre när man satte in "gallren" i utblåsventilerna.

Ser fram mot lite bilder.


Peter:applaus:
 
Toppen