• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Är det någon som monterat en Saphir Comfort i en Adriatik Corall 660 SL eller bil med liknande planlösning?

Gärna lite bilder om någon har.

Mvh,

Peter:bock:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej Kjell.

Har du någon aning om vad det menades med " förbered för AC" ? Misstänker att det rör sig om elen, kanske framdraget till gardroben.

Mvh//Peter.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Så har även jag förstått att det är, d.v.s. ett förinstallerat elkablage för en takmonterad AC.
Problemet är enligt min mening att hitta lämpligaste förvaringsplats för Saphir aggregatet. Garaget under sängen verkar vara enda tänkbara lösning. Misstänker att rördragningen ev. kan rymmas bakom kylskåpet. Har dock inte rotat i det än. Hoppas som Du att någon i klubben har en färdig och beprövad lösning.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Förberedelsen för AC ligger mycket riktigt i att det finns el framdraget. Denna el består av ett par relativt grova kablar som är parvis ihopkopplade med en markeringsetikett. De ligger i sin tur i en grå slang som mynnar under golvet i batteriskåpet respektive under garderoben. Det är det hela så vitt jag har kunnat se.

Det går att få fram en slang inder köksskåpet men det tullar lite på utrymmet. Bäst är antagligen att låta slangen följa hjulhuset och ta upp ett större hål i botten på skåpet under lådorna. Det är dock lite osäkert om du kan komma förbi de två varmluftslangarna under kylskåpet. En av dessa mynnar ut vid dörren och den andra dyker ner under bilen för att sedan dyka upp i batteriskåpet. Om du skall ha ett utlopp vid dörren går det kanske att flytta värmeslanen till ny plats och låta kylslangen använda den gamla ventilen.

På andra sidan blir det knivigt att komma förbi toaletten. Jag tror inte det finns plats för en extra slang under toakassetten. Möjligen skulle det kanske gå att gå ovanför luckan till kassetten men det blir trångt med vattenslangarna till kranen vid handfatet.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Jag var ute och damsög inför morgondagens resa norrut och kollade snabbt hur det skulle kunna se ut. Jag skulle gärna vilja ha utsläppen så högt som möjligt och min tanke i en 660 skulle kunna vara att montera den i garaget dra slangarna genom utrymmet under höger säng, upp i gadroben sedan ett blås mot sängarna, ett uppe i gadroben mot ugnen (framåt) sedan gå med en slang åvanför grillen genom skåpet åvanför spisen för att mynna ut till vänster om dörren.

Problemet kan ju vara att man blokerar avluftningen för ugnen.

Peter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Om det er et Tec-tower eller tilsvarende så føres avluftingen i en metallslange opp til takventil (eller veggventil). Det er plass bak denne slangen for annen luftslange.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Jag ska montera en Saphir Comfort i min LMC 6600 ti Finish. Den ska monteras i framkanten av garaget. Håltagningsmall medföljer vid leverans. Var säker på att få de lite kraftigare papprören som kylrör i stället för Trumas original aluminiumrör. Papprören isolerar kylan bättre och systemet blir tystare. Man kan komplettera med ljuddämpare på slangarna i efterhand om man vill ha det ännu tystare. Det finns också ljuddämpare att montera utvändigt, under golvet, för att dämpa utblås och insug. Jag har också kompletterat med ett insugningskitt som innebär att jag suger inneluften via ett galler monterat mellan sängarna, genom ett slang, direkt in i Saphiren. På så vis kyler man bara använd inneluft. Man slipper kyla ner en massa garagluft mm. Jag har ett visst problem med kalluftslangarna. Kan inte riktigt får dem som jag vill. Det lutar åt att jag drar fram slangar från de två starkaste utblåsen till garderoben. Där har jag möjlighet att göra ett utsläpp framår och ett bakåt. Kan bli ganska bra. Det tredje utblåset styr jag när jag känt effekten av de andra två. Ett alternativ är att koppla det treje utblåset på något av de andra två via en V-koppling, eller att hitta plats för ett tredje utsläpp. Kan vara lågt placerat och riktat uppåt.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Jag har ju ett 220 uttag i garaget som används till golvvärmen vintertid, borde inte det vara OK att koppla in AC:n med en vanlig stickkontakt?

Lär ju inte använda AC:n och golvvärmen samtidigt.


Peter:msn_dontknow:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Fuzzy 3,0 ....och skulle du vilja använda båda grejerna samtidigt så är det lättast med en grenkontakt.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej, Peter!

Tacksam om Du fotar och lägger ut bilder på Din installation, så snart Du fixat det.
Trevlig Midsommar och Sommar!
Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej, Peter!

Tacksam om Du fotar och lägger ut bilder på Din installation, så snart Du fixat det.
Trevlig Midsommar och Sommar!
Hälsningar Kjell

Hej.

precis packat upp anläggningen efter hemkomst från Norrland. Skall ta på den stora tänkarmössan nu till helgen och hoppas hjärncellerna håller sig i form.

Peter:wall:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Jag är också tacksam för bilder. Har inte själv kommit igång. Har tidigare monterat samma anläggning i husvagn. Tänk på håltagningsmallen, så att aggregatet verkligen kan står där man lägger mallen. Det är lätt att missa någon ojämnhet i sidorna så att inte aggregatet machar mallen. Kolla också att håltagningarna funkar med chassi, balkar, tankar, bromsrör mm, under bilen, det kan vara lite klyddigt att överföra måtten till undersidan.

Sedan hade jag också dubblat eluttaget. Det sitter i regel en Europakontakt original på aggregatet. Jag tänker också montera agregatet så jag lätt kan ta ut det vid resor där det inte behövs. 25 kg motsvarar 3 flak pilsner! :) Det är också smidigt att lätt komma åt för att byta filter och för eventuell service. När väl håltagningarna är gjorda för insug, utblås och kondensvatten, lägger man aggregatet i en profil av låga vinkeljärn som man skruvar i golvet och spänner sedan enkelt fast med två spännremmar. Sedan kan man lossa remmarna, elkontakt, elektronikkontakt och de tre kylslangarna och ta ut aggregatet. Är ganska smidigt från ett husbilsgarage, lite tuffare från en sänglåda.

En sak som kan vara lurigt är att kännaren till termostaten inte sitter i den rumsmonterade mottagern till fjärrkontrollen som man kan tro, utan i inneluftsinsuget direkt i aggregatet. Vid montering utan insugningskittet, (där man i princip flyttar insugningspunkten från aggregatet till någon plats i inredningen där man vill suga inneluften), suger aggregatet från befintlig plats och drar till sig den varma luften genom att skapa ett undertryck. Då kan det diffa rejält på temperaturen i ett lågt monterat aggregat, jämfört med rumsluften. Det innebär att den slutar kyla för tidigt. Det kan bli så stor diff att den lägst inställbara tempen på Saphiren, 16 grader, inte räcker till.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej igen.

Är det någon som tänkt tanken att dra kylrören på utsidan under bilen och sedan isolera dessa ??

Borde ju i vissa fall vara bra mycket enklare än att trockla mellan värme slangar gasledningar mm.

Peter.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Krinil ..... Har du redan skaffat adaptern för bodelsluft in... och i så fall var har du beställt den ifrån??

Eftersom jag också tänkt montera den i garaget blir det ett måste.

Jag har också lagt märke till givaren bakom filtret till "bodelsluft in" som väl troligtvis är termostaten.

Vet du om det finns PVC rör i dimentionen 65mm vilka skulle vara hållfasta och bra om man väljer att dra kylningen under bilen??

Var menar du att man skall ta in "bodelsluften" högt eller nära golvet???


Mvh//Peter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Standard på pvc-rör är 75 mm utvändigt. Finns hos vilken vvs-handel som helst. Närmast under är järnrör 2", som är ungefär 60 mm.
Calle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej Peter.

Jag kollade in vad jag behövde på Aldes hemsida. www.alde.se De är svenska generalagenter för Truma. Har ibland ringt dem och fått prata med kunniga tekniker. Både ang AC men också tidigare ang Truma värmeanlägningar. Ta sedan kontakt med din handlare så han köper hem direkt ifrån Alde och inte går omvägen om Kama.

Jag har också funderat på att dra någon av slangarna under golver. Är väl lite mesig med att göra hål i golvet. Annars har faktiskt en hel del Truma värmeinstallationer dragit varmluftsrör under golvet. Då brukar de dra vanlig slang, ofta utan isolering men med skyddsmassa. Tror inte man behöver isolera kalluftsrör eftersom det i regel är betydligt svalare under bilen än inne i den. PVC-rör är säkert en god idé och då är Bonaths tips om standard 75 mm VVS-rör ett bra alternativ. De är ju väldigt tåliga.

Det vore kanske idealet att suga ner den varma luften från taket, men jag kommer att montera insugningsgallret till insugningskittet direkt från garaget mellan sängarna. Tror att våra planlösningar är ganska lika där. Då suger man in varm rumsluft lågt och levererar den avkylda luften högt. Tror det är ganska bra att inte suga in och leverera i samma höjd. Det är min egen gissning. Fast å andra sidan, takmonterade AC fungerar bevisligen! :)

Hälsningar
Krister
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Energimessig er det riktig å ta inn luften lavt, en trenger da mindre el for å få ned til ønsket temp. Det er 2 svakheter med dette: plasseringen av termostaten i AC og mengden med støv (damn?). En må rense inntaksfilteret noe oftere med en lavt plassering. Termostatens plass i luftstrømmen gjør at en må finne sin komfort temp - noen grader lavere enn en trodde.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Här kommer lite fler tankar. Det här röret som har papp på insidan är det böjbart och skulle det kunna sitta under bilen i regn och rusk???

Sladden verkar bli för kort för min montering och det borde gå att gå in och byta den,

Fråga:hur får man upp eldelen på åvansidan utan att ta fel skruvar.

Peter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Truma Saphir Comfort i Adriatik Coral 660 SL ?

Hej.

Här kommer lite fler tankar. Det här röret som har papp på insidan är det böjbart och skulle det kunna sitta under bilen i regn och rusk???

Sladden verkar bli för kort för min montering och det borde gå att gå in och byta den,

Fråga:hur får man upp eldelen på åvansidan utan att ta fel skruvar.

Peter.

Papprören är också böjbara. De gör lite mer motstånd än aluminiumrören. Däremot vet jag in vad som händer om du drar den under bilen. Det är ju en väldigt tuff miljö. Tror faktiskt det finns ett särskilt ytterrör för utvändig montering av både varm- och kalluftrör. Typiskt en fråga att ställa till Alde i Färlöv!

Jag har haft av eldelen. Jag har också bytt kretskortet inuti eldelen. Tror faktist att man behöver lossa på alla skruvarna. Däremot känns det enklare att dra kabel och montera ett utvändigt EU-uttag närmre aggregatet i stället för att förlänga kabeln. Då sliper du demontera eldelen och behöver aldig förklara dig vid en eventuell reklammation, så hade jag gjort.

Krister
 
Toppen