tony o nette
HBK Medlem
En dag så gick säkringen i el-blocket. Jag kollade fläkten. Den gick tungt.
Isär skruvning av toppkåpan med fläkten skedde med lätthet då det finns gott om utrymme i skåpet.
Vi har ju en bil med en extra lucka på utsidan av värmaren och klädskåpets dörr på insidan.
Efter att ha letat rätt på en insex-nyckel modell "mycket" liten och med mycket kraft
lyckats få bort fläkttrumman så rengjordes motoraxeln då det satt en massa sopor där som
bromsade fläkten.
Motorn togs isär för kontroll av kolen. Dom är som nya. Ca 2mm slitna av ca12mm. Detta efter 18År.
Detta sattes ihop och allt fungerade som det skulle.
I helgen som var så blev det problem igen. Jag och Nette vakande mitt i natten och hörde att
fläkten gick upp och ner i varv på ett sätt som inte är normalt.
Nette gick på toa i bilen och sa till mej att det luktade bränd plast.
Jag slet upp klädskåps dörren och kände att något inte stod rätt till.
Jag stängde av värmesystemet men fläkten fortsatte att gå.
Sagt o gjort så spärrade jag frostvakten för att inte förlora den lilla mängd vatten vi hade kvar.
Sedan drog jag ur spänningsmatningen till truman och då slutade naturligtvis fläkten att snurra.
Väl hemma så plockades det dyraste som finns i bodelens elektroniksamling (Trumans kretskort ca7600kr) ut.
Det lades på mekbordet och redan då såg jag att regler transistorn (IRF4905) med kylare satt
snett och något plast-aktigt satt mellan dennes ben.
Denna löddes loss och det syntes att den blivit lite för varm då metalldelen separerat från plastdelen.
Jag beställde 2st för säkerhets skull från den snabba firman Electrokit.
Idag kom dessa och en av dom har monterats med kylaren och en klick pasta som borde funnits där innan
men inget spår av detta fanns på varken kylaren eller trissa.
Detta har nu provkörts i HB:n men jag tycker att trissan och kylaren blir för varma.
Trissan skall dock tåla 175grader men vid mätning med IR-temp mätaren så visar den knappa 100grader
och strömmätaren på fläktens plusmatning visar ca 4Ampere vid fullfart.
Den drar ca 1Amp vid långsam uppstart.
Nu till frågan efter denna långdragna text.
Finns det någon här i klubben med info som kan säga mej vad eran fläkt drar i högsta hastighet
och om det är möjligt att någon har kollat vilken temperatur kylaren har då?

Nu har jag kollat med tempmätaren i min multimeter. Den har ju en mätprob med ett mätområde till 1000grader.
Jag får som mest 120grader på ett ställe på kylaren och jag tycker att detta är lite väl högt.
Jag har större kylare att sätta på men jag vill ju veta om dessa värden är rätt eller fel innan jag fortsätter.
Isär skruvning av toppkåpan med fläkten skedde med lätthet då det finns gott om utrymme i skåpet.
Vi har ju en bil med en extra lucka på utsidan av värmaren och klädskåpets dörr på insidan.
Efter att ha letat rätt på en insex-nyckel modell "mycket" liten och med mycket kraft
lyckats få bort fläkttrumman så rengjordes motoraxeln då det satt en massa sopor där som
bromsade fläkten.
Motorn togs isär för kontroll av kolen. Dom är som nya. Ca 2mm slitna av ca12mm. Detta efter 18År.
Detta sattes ihop och allt fungerade som det skulle.
I helgen som var så blev det problem igen. Jag och Nette vakande mitt i natten och hörde att
fläkten gick upp och ner i varv på ett sätt som inte är normalt.
Nette gick på toa i bilen och sa till mej att det luktade bränd plast.
Jag slet upp klädskåps dörren och kände att något inte stod rätt till.
Jag stängde av värmesystemet men fläkten fortsatte att gå.
Sagt o gjort så spärrade jag frostvakten för att inte förlora den lilla mängd vatten vi hade kvar.
Sedan drog jag ur spänningsmatningen till truman och då slutade naturligtvis fläkten att snurra.
Väl hemma så plockades det dyraste som finns i bodelens elektroniksamling (Trumans kretskort ca7600kr) ut.
Det lades på mekbordet och redan då såg jag att regler transistorn (IRF4905) med kylare satt
snett och något plast-aktigt satt mellan dennes ben.
Denna löddes loss och det syntes att den blivit lite för varm då metalldelen separerat från plastdelen.
Jag beställde 2st för säkerhets skull från den snabba firman Electrokit.
Idag kom dessa och en av dom har monterats med kylaren och en klick pasta som borde funnits där innan
men inget spår av detta fanns på varken kylaren eller trissa.
Detta har nu provkörts i HB:n men jag tycker att trissan och kylaren blir för varma.
Trissan skall dock tåla 175grader men vid mätning med IR-temp mätaren så visar den knappa 100grader
och strömmätaren på fläktens plusmatning visar ca 4Ampere vid fullfart.
Den drar ca 1Amp vid långsam uppstart.
Nu till frågan efter denna långdragna text.
Finns det någon här i klubben med info som kan säga mej vad eran fläkt drar i högsta hastighet
och om det är möjligt att någon har kollat vilken temperatur kylaren har då?







Nu har jag kollat med tempmätaren i min multimeter. Den har ju en mätprob med ett mätområde till 1000grader.
Jag får som mest 120grader på ett ställe på kylaren och jag tycker att detta är lite väl högt.
Jag har större kylare att sätta på men jag vill ju veta om dessa värden är rätt eller fel innan jag fortsätter.
Senast ändrad: