• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma C6002EH problem

Status
Stängd för vidare inlägg.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En dag så gick säkringen i el-blocket. Jag kollade fläkten. Den gick tungt.
Isär skruvning av toppkåpan med fläkten skedde med lätthet då det finns gott om utrymme i skåpet.
Vi har ju en bil med en extra lucka på utsidan av värmaren och klädskåpets dörr på insidan. :)
Efter att ha letat rätt på en insex-nyckel modell "mycket" liten och med mycket kraft
lyckats få bort fläkttrumman så rengjordes motoraxeln då det satt en massa sopor där som
bromsade fläkten.
Motorn togs isär för kontroll av kolen. Dom är som nya. Ca 2mm slitna av ca12mm. Detta efter 18År. :)
Detta sattes ihop och allt fungerade som det skulle.

I helgen som var så blev det problem igen. Jag och Nette vakande mitt i natten och hörde att
fläkten gick upp och ner i varv på ett sätt som inte är normalt.
Nette gick på toa i bilen och sa till mej att det luktade bränd plast.
Jag slet upp klädskåps dörren och kände att något inte stod rätt till.
Jag stängde av värmesystemet men fläkten fortsatte att gå.
Sagt o gjort så spärrade jag frostvakten för att inte förlora den lilla mängd vatten vi hade kvar.
Sedan drog jag ur spänningsmatningen till truman och då slutade naturligtvis fläkten att snurra.

Väl hemma så plockades det dyraste som finns i bodelens elektroniksamling (Trumans kretskort ca7600kr) ut.
Det lades på mekbordet och redan då såg jag att regler transistorn (IRF4905) med kylare satt
snett och något plast-aktigt satt mellan dennes ben.
Denna löddes loss och det syntes att den blivit lite för varm då metalldelen separerat från plastdelen.

Jag beställde 2st för säkerhets skull från den snabba firman Electrokit.
Idag kom dessa och en av dom har monterats med kylaren och en klick pasta som borde funnits där innan
men inget spår av detta fanns på varken kylaren eller trissa.
Detta har nu provkörts i HB:n men jag tycker att trissan och kylaren blir för varma.
Trissan skall dock tåla 175grader men vid mätning med IR-temp mätaren så visar den knappa 100grader
och strömmätaren på fläktens plusmatning visar ca 4Ampere vid fullfart.
Den drar ca 1Amp vid långsam uppstart.

Nu till frågan efter denna långdragna text.
Finns det någon här i klubben med info som kan säga mej vad eran fläkt drar i högsta hastighet
och om det är möjligt att någon har kollat vilken temperatur kylaren har då?


20200705_213810.jpg 20200705_213901.jpg 20200705_214432.jpg 20200708_165026.jpg 20200708_172704.jpg 20200708_173419.jpg 20200708_172613.jpg

Nu har jag kollat med tempmätaren i min multimeter. Den har ju en mätprob med ett mätområde till 1000grader.
Jag får som mest 120grader på ett ställe på kylaren och jag tycker att detta är lite väl högt.
Jag har större kylare att sätta på men jag vill ju veta om dessa värden är rätt eller fel innan jag fortsätter. :)
 
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
Ingen i klubben som lagat eller gjort mätningar på dessa dyra kretskort?
Inte röra något som fungerar:)
Dock har jag gjort mätning på fläktens strömförbrukning.
Lägsta ligger runt 0,6-0,7 A och högsta ligger mellan 4,6-4,9 A. Tångamperemätare nyttjad.
Lite konfunderad varför det varierar på högsta men kan bero på att temperaturen i utrymmet stiger efterhand
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vår fläkt brann helt enkelt upp, den som sitter under Truman ! Hade stått en kall natt i Kungsör, vaknade tidigt på morgon av att fläkten gick galet högt. Somnade om och vaknade av iskyla inne i bilen. Truman stod still och allt lös rött då var det -2 ute och +2 inne. Kan lova det vart snabb uppstigning då. Fick igång bilen och laddningen som gått slut under natten. Dåligt startbatteri som inte pallade kyla. Startade hemresan och helt plötsligt var hela bilen rökfylld, kortis i Truma fläkten. Den brann upp ! Tog oss hem och in på verkstad, ny fläkt a` 3800:- den gamla hade verkligen brunnit men kortet klarade sig som av ett under. Nu med ny fläkt går Truman som ny igen.
Vi hade inga varningar på kvällen allt fungerade som det skulle, säkringarna var hela allt var ok då vi la oss. Det är en Truma 6002
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Inga mätningar, men på förra bilen tog jag ut hela värmaren och blåste rent och spolade varmvattenberedaren ren. Smörjande även fläktarna med tunn olja. Kan meddela att det fanns mycke skräp i varmvattenberedaren och damm på flänsarna. Vad jag vet vad så funkar den fortfarande.

Hälsningar Sanddammaren
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack snälla Moby Dick för att du kollade med tången.
Då är det OK med strömförbrukningen på den fläkten.
Den andra fläkten blåser normalt och utan missljud så den gör jag inget åt ännu.
Tack MrMagoot för din info.
Tack Sanddammaren. Det får bli ett vinterprojekt.

Våran värmare sitter i ett väldigt litet utrymme och jag vet att, i garderoben blir det
väldigt varmt.
Jag funderar på att sätta en ventil eller någon typ av galler på dörren
så att lite svalare luft tar sig in till utrymmet.
I bland har vi öppnat dörren på glänt för att den värmen som bildas där inne skall komma ut och värma bodelen. :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Lite konfunderad varför det varierar på högsta men kan bero på att temperaturen i utrymmet stiger efterhand
Det gör min också. Stänger jag alla luftutsläpp så går strömmen ner konstigt nog.
Borde vara tvärtom men det var ju inte många milliamps skillnad. Ungefär som dina.
Jag fick aldrig 4.9A utan 3,9-4,2A som max. Liten skillnad i sammanhanget.
Det beror på så många faktorer.
Jag skulle ha mätt strömmen på inkommande 12Volt istället men så långt tänkte jag aldrig.
Det är ju där som den stora skillnaden kommer att ses om den andra fläkten tar mer ström än vad som är normalt.
Skall kolla detta i morgon.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hmm. Trodde att motståndet i slangarna gjorde så att fläkten drog mer ström men
det är ju klart att fläkten går ju saktare då och strömmen minskar.
Det blir väl tvärtom om man täpper till insuget på fläkten. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fläktar o pumpar som flyttar luft/media drar minst effekt med helt strypt flöde, oavsett ifall strypningen sker på sug eller trycksidan.
De drar mest effekt vid full arbetsbelastning = max flöde.

Du märker detta tydligt på en dammsugare, som går lätt och varvar upp ifall du håller för sugmunstycket, samt flyttar mest luft helt utan slang, och drar då som mest effekt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tony, strömmen i en permanentmagnetmotor ökar med belastningen. Utan belastning fullt varvtal och den inducerade EMKn (motspänning) maximal.
Iin=Uin-EMK/ Ri alltså i starten innan rotorn börjat röra sig I=Uin/Ri, startströmmen begränsas bara av inre resistansen!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack Göte men nu är det överkurs för min del. hihi
Det jag har gjort med en sådan motor var att linda av all lackad tråd
och lindat på en annan tråd för att trimma den samt såga upp mer ventilation
på den.
Men det var ju ca45år sedan och det var 3-6Volts drift på den. :spinny:
Här syns den andra trimmade motor jag gjorde. Den första brann upp. :)
Undrar om någon behöver dessa motorer idag. Jag skall nog skicka dom på återvinningen
och använda lådan till något bättre. hihihi

20200710_103547.jpg 20200710_103644.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Göte men nu är det överkurs för min del. hihi
Det jag har gjort med en sådan motor var att linda av all lackad tråd
och lindat på en annan tråd för att trimma den samt såga upp mer ventilation
på den.
Men det var ju ca45år sedan och det var 3-6Volts drift på den. :spinny:
Här syns den andra trimmade motor jag gjorde. Den första brann upp. :)
Undrar om någon behöver dessa motorer idag. Jag skall nog skicka dom på återvinningen
och använda lådan till något bättre. hihihi

Visa bilaga 195860 Visa bilaga 195861

Det måste ju vara historiskt värde på så gamla Miniracingmotorer idag? :) Har också lindat en massa sådana en gång i tiden, trimmat med specialmagneter, kullager värmesköldar o.s.v. Finns fortfarande en del utrustning kvar här också!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
I trumas fläktmotor sitter en diod som är underdimensionerad. Jag har öppnat ett par motorer och bytt diod till en som klarar högre effekt och det har fungerat bra. Vad dioden har för funktion vet jag inte men kan tänka mig att man kan få olika fenomen beroende på om den är kortsluten eller öppen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Min hade ingen diod. Skumt. Någon har kanske bytt motor (som jag funderade på) när kolen knappt var slitna.
Kanske dags att sätta dit en på kabeln istället.
Har du någon info om vilket nummer den har som du satt dit?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Halloj allihop!
Nu har jag varit hos den proffsiga butiken Kämpes Husvagnsservice i Alvesta.
Där finns det helt outstanding personal så här mitt på sommaren.
Där köpte jag en komplett fläkt inkl kåpan för bodelsluften (dom har bara 2-3st kvar).
Tog bort gamla fläktenheten och kollade ner i flänsarna. Rent och snyggt är det där.
Jag jämförde även de båda fläktarna och kan konstatera att gamla fläkten går tyngre =
dåligt utförd kontroll/ihopsättning av mej själv.
Monterat enheten och startat upp anläggningen.
Den drar nu 2,5Amp på full fart och den lilla IRF-trissan blir bara kännbart varm.
Rep. kostnad 0kr
Delar ca 3000kr
Tänkte köpa baslåda för dom pengarna.
Tur att BRL i Jönköping inte hade någon hemma.
 

Bilagor

  • 20200723_154949.jpg
    20200723_154949.jpg
    2,8 MB · Visningar: 83
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen