• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Trimma motorn

Cesar80

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31104
Medlemskap
2021
Hej.
Någon som känner till en duktig disel meckare i nordvästra skåne området?
Har en husbil Hymer Swinger Fiat Motor från 2000 2.8 idtd 122hk. Den orkar inte riktigt i 5:ans växel. Bilen har allkov och är vind känslig. Har bytt bränsle staven i förgasaren men osäker om den kom rätt, märker ingen direkt förbättring.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210302-094259_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210302-094259_Samsung Internet.jpg
    190,8 KB · Visningar: 45

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Bytte åt andra hållet och sänkte varvet vid 90 med ca 550rpm. Inga problem att hålla farten utan trimmad motor Hymer 614B 3900kg tot 2.8JTD (128HP) .
Intressant! Bara så att jag förstår det rätt, du kör alltså i 5an i 90 km/t med 550 rpm lägre än innan modifieringen? Teoretisk borde det bli lägre förbrukning, och det är väl bra! Men funkar det bra i uppförsbackar eller lite starkare motvind?
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Intressant! Bara så att jag förstår det rätt, du kör alltså i 5an i 90 km/t med 550 rpm lägre än innan modifieringen? Teoretisk borde det bli lägre förbrukning, och det är väl bra! Men funkar det bra i uppförsbackar eller lite starkare motvind?
Märker ingen större skillnad på förbrukningen. Ingen större skillnad i backar eller vind men segdrar aldrig på 5an utan växlar hellre ner då det går bra att köra på 4an i 70-80. Största skillnaden är lägre motorljud.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tråden är ju några år gammal från början men....
----------------------------------------------------------------------------

Hej, nu är det lite äpplen och päron och kanske även plommon blandat i samma korg ;).

Det som kolvbyte och nedväxling av femman för både bättre kraft och bättre hållbarhet gäller är främst modellen och motorn/växellådan som kom -94/-95 och då även en nyare rundare hyttmodell på Ducato'n.
Den motorn var på 2.5L och hade turbo samt en helmekanisk bränslepump som innehöll kolven som turbotrycket styr, och justerskruvar m.m. och kraften angavs till 116 Hk.
Där satt också en nykonstruktion av växellåda som inte höll något vidare om man plågade den för mycket i uppförsbackar m.m. och ännu sämre hållbarhet med trimmad motor på just femmans växel, för en husbil rullar ju alla sina mil med maxlast/maxvikt för konstruktionen och det funkar inte utan man bör/borde växla ner om det gick trögt helt enkelt.
Den konstruktionen fanns kvar till ca. -01/02.
De senare åren med denna modell så kom det några 2.8L turbomotor med mekanisk pump och några hästkrafter till, 122 har jag för mig.
Det kom också några 2.5L turbomotorer med en elektromekanisk bränslepump. De bilarna känner man igen för det står CAT på stänkskärmen. De var mer avgasrenade och behövde då den elektrisk styrda mekaniska pumpen för att snabbt kunna ändra bränslemängd när lambdasonden säger till.
Ingen ovanlig och dum pump ändå, den satt i massor av dieselpersonbilar som VOLVO och AUDI m.m.
Den pumpen/motorn är nästan för lätt att trimma genom att bygga en liten elbox för en hundralapp....... (Det är den dieselmodellen av gammal VOLVO som är populär bland de gasglada bilintresserade ungdomarna.... En liten box, en större turbo sen jä.... Bild inlägg #11).

Sedan -01/-02 så kom tredje generationens Ducato med i princip elektronisk bränsleinsprutning JTD och 2.8L motorer. De blev lite kraftigare i styrka typ 128 Hk som steg till några med 146 Hk Powermotorer vid -95 innan 3.0 L motorn kom med sin helt nya sexväxlade låda (och då även flera varianter med 2.3 L motorer som klenare variant).
De 2.8 L JTD gick att trimma med boxar som då kom, och även den som senare redan hade 146 Hk gick att trimma upp med 20 Hk till, i alla fall i IVECO's variant.
När den modellen kom så kom även en ny växellåda, samma konstruktion men starkare och helt hållbar även på femmans växel. Det fanns omväxlingssatser till femman även till den, men det var inte för hållbarheten utan bara för att få lite mera kraft, och då kanske mest användbart till de större/tyngre bilarna, och att det började komma mer varianter med boggi bak.

Ja, ungefär så har fruktkorgen sett ut :p. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Hej, tråden är ju några år gammal från början men....
----------------------------------------------------------------------------

Hej, nu är det lite äpplen och päron och kanske även plommon blandat i samma korg ;).

Det som kolvbyte och nedväxling av femman för både bättre kraft och bättre hållbarhet gäller är främst modellen och motorn/växellådan som kom -94/-95 och då även en nyare rundare hyttmodell på Ducato'n.
Den motorn var på 2.5L och hade turbo samt en helmekanisk bränslepump som innehöll kolven som turbotrycket styr, och justerskruvar m.m. och kraften angavs till 116 Hk.
Där satt också en nykonstruktion av växellåda som inte höll något vidare om man plågade den för mycket i uppförsbackar m.m. och ännu sämre hållbarhet med trimmad motor på just femmans växel, för en husbil rullar ju alla sina mil med maxlast/maxvikt för konstruktionen och det funkar inte utan man bör/borde växla ner om det gick trögt helt enkelt.
Den konstruktionen fanns kvar till ca. -01/02.
De senare åren med denna modell så kom det några 2.8L turbomotor med mekanisk pump och några hästkrafter till, 122 har jag för mig.
Det kom också några 2.5L turbomotorer med en elektromekanisk bränslepump. De bilarna känner man igen för det står CAT på stänkskärmen. De var mer avgasrenade och behövde då den elektrisk styrda mekaniska pumpen för att snabbt kunna ändra bränslemängd när lambdasonden säger till.
Ingen ovanlig och dum pump ändå, den satt i massor av dieselpersonbilar som VOLVO och AUDI m.m.
Den pumpen/motorn är nästan för lätt att trimma genom att bygga en liten elbox för en hundralapp....... (Det är den dieselmodellen av gammal VOLVO som är populär bland de gasglada bilintresserade ungdomarna.... En liten box, en större turbo sen jä.... Bild inlägg #11).

Sedan -01/-02 så kom tredje generationens Ducato med i princip elektronisk bränsleinsprutning JTD och 2.8L motorer. De blev lite kraftigare i styrka typ 128 Hk som steg till några med 146 Hk Powermotorer vid -95 innan 3.0 L motorn kom med sin helt nya sexväxlade låda (och då även flera varianter med 2.3 L motorer som klenare variant).
De 2.8 L JTD gick att trimma med boxar som då kom, och även den som senare redan hade 146 Hk gick att trimma upp med 20 Hk till, i alla fall i IVECO's variant.
När den modellen kom så kom även en ny växellåda, samma konstruktion men starkare och helt hållbar även på femmans växel. Det fanns omväxlingssatser till femman även till den, men det var inte för hållbarheten utan bara för att få lite mera kraft, och då kanske mest användbart till de större/tyngre bilarna, och att det började komma mer varianter med boggi bak.

Ja, ungefär så har fruktkorgen sett ut :p. M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO
Hej, tråden är ju några år gammal från början men....
----------------------------------------------------------------------------

Hej, nu är det lite äpplen och päron och kanske även plommon blandat i samma korg ;).

Det som kolvbyte och nedväxling av femman för både bättre kraft och bättre hållbarhet gäller är främst modellen och motorn/växellådan som kom -94/-95 och då även en nyare rundare hyttmodell på Ducato'n.
Den motorn var på 2.5L och hade turbo samt en helmekanisk bränslepump som innehöll kolven som turbotrycket styr, och justerskruvar m.m. och kraften angavs till 116 Hk.
Där satt också en nykonstruktion av växellåda som inte höll något vidare om man plågade den för mycket i uppförsbackar m.m. och ännu sämre hållbarhet med trimmad motor på just femmans växel, för en husbil rullar ju alla sina mil med maxlast/maxvikt för konstruktionen och det funkar inte utan man bör/borde växla ner om det gick trögt helt enkelt.
Den konstruktionen fanns kvar till ca. -01/02.
De senare åren med denna modell så kom det några 2.8L turbomotor med mekanisk pump och några hästkrafter till, 122 har jag för mig.
Det kom också några 2.5L turbomotorer med en elektromekanisk bränslepump. De bilarna känner man igen för det står CAT på stänkskärmen. De var mer avgasrenade och behövde då den elektrisk styrda mekaniska pumpen för att snabbt kunna ändra bränslemängd när lambdasonden säger till.
Ingen ovanlig och dum pump ändå, den satt i massor av dieselpersonbilar som VOLVO och AUDI m.m.
Den pumpen/motorn är nästan för lätt att trimma genom att bygga en liten elbox för en hundralapp....... (Det är den dieselmodellen av gammal VOLVO som är populär bland de gasglada bilintresserade ungdomarna.... En liten box, en större turbo sen jä.... Bild inlägg #11).

Sedan -01/-02 så kom tredje generationens Ducato med i princip elektronisk bränsleinsprutning JTD och 2.8L motorer. De blev lite kraftigare i styrka typ 128 Hk som steg till några med 146 Hk Powermotorer vid -95 innan 3.0 L motorn kom med sin helt nya sexväxlade låda (och då även flera varianter med 2.3 L motorer som klenare variant).
De 2.8 L JTD gick att trimma med boxar som då kom, och även den som senare redan hade 146 Hk gick att trimma upp med 20 Hk till, i alla fall i IVECO's variant.
När den modellen kom så kom även en ny växellåda, samma konstruktion men starkare och helt hållbar även på femmans växel. Det fanns omväxlingssatser till femman även till den, men det var inte för hållbarheten utan bara för att få lite mera kraft, och då kanske mest användbart till de större/tyngre bilarna, och att det började komma mer varianter med boggi bak.

Ja, ungefär så har fruktkorgen sett ut :p. M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO!!
Det går säkert hitta flera andra frukter också i det jag skrev. :) Håller på att lära mig...
Jag har en Hymer 584, årsmodell 2000, 2,8 idtd. Ut av vad jag läst och förstått så har även jag en växellåda med "kritisk konstruktion".
Gamla ägaren har inte haft ngt problem så jag kanske också klarar mig, men vill ändå lära mig mer om bilen så att jag vet vad jag tar med mig på vägarna. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack JANKRO

Tack JANKRO!!
Det går säkert hitta flera andra frukter också i det jag skrev. :) Håller på att lära mig...
Jag har en Hymer 584, årsmodell 2000, 2,8 idtd. Ut av vad jag läst och förstått så har även jag en växellåda med "kritisk konstruktion".
Gamla ägaren har inte haft ngt problem så jag kanske också klarar mig, men vill ändå lära mig mer om bilen så att jag vet vad jag tar med mig på vägarna. :)
Hejsan, ingen fara alls ;) med att blanda ibland, och det är inte lätt att veta när vissa skiften sker på modeller och ibland bara på motorer m.m. och därför blir det lite underligt ibland med både frågor och svar på både bilar, motorer, växellådor och inte minst kylskåp och värme m.m. som kan göra att det kan bli liiite felaktiga åtgärder i onödan.
Så har vi ju de helintegrerade bilarna som ännu mindre skvallrar om modell när plåthytten är borta.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kom bara att tänka på de två varianterna av växellådor mellan --94/-95 och fram till den sexväxlade.
Den tidiga från -94/-95 fram till ca. -01/-02 som inte håller så bra på femman vid överbelastning har backväxeln "till höger och bakåt" på spaken.
Den nyare som är mycket hållbar från -01/-02 och fram till den sexväxlade, men ändå kan växlas om vid behov har backen " till vänster och framåt" på spaken.
Så går det lätt att skilja på dem vid tveksamhet.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack JANKRO!!
Det går säkert hitta flera andra frukter också i det jag skrev. :) Håller på att lära mig...
Jag har en Hymer 584, årsmodell 2000, 2,8 idtd. Ut av vad jag läst och förstått så har även jag en växellåda med "kritisk konstruktion".
Gamla ägaren har inte haft ngt problem så jag kanske också klarar mig, men vill ändå lära mig mer om bilen så att jag vet vad jag tar med mig på vägarna. :)
Man skall inte överdriva det där med växellådan, rätt använd fungerar den utmärkt, men det verkar finnas en del husbilsägare som är livrädda att
använda den, och när de väl har fått i femman bara trampar hårdare på gasen istället för att växla ned i tid.
Byt olja i lådan, fyll med 3L märkesolja och använd den till att växla ned när det börjar gå tungt vid 70-80km/tim.
Jag har provar runt en del med oljor i lådan, och trevligast går vår med mineralisk växellådsolja GL4 75-90.
Dyr designerolja är inte nödvändigt, byt lite oftare istället.
Vår växellåda inkl. 5:e växel har hittills gått nästan 28.000mil utan problem, bara ett par oljebyten som service. Och ett par korta bara för att prova oljor..?! ;)
 
Senast ändrad:

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Man skall inte överdriva det där med växellådan, rätt använd fungerar den utmärkt, men det verkar finnas en del husbilsägare som är livrädda att
använda den, och när de väl har fått i femman bara trampar hårdare på gasen istället för att växla ned i tid.
Byt olja i lådan, fyll med 3L märkesolja och använd den till att växla ned när det börjar gå tungt vid 70-80km/tim.
Jag har provar runt en del med oljor i lådan, och trevligast går vår med mineralisk växellådsolja GL4 75-90.
Dyr designerolja är inte nödvändigt, byt lite oftare istället.
Vår växellåda inkl. 5:e växel har hittills gått nästan 28.000mil utan problem, bara ett par oljebyten som service. Och ett par korta bara för att prova oljor..?! ;)
Stort tack! Tanken var att, för att inte förstöra resplanen, förbereda mig och beställa en sats till 5an och boka tid för eventuellt byte men jag tror att det klokaste är att avvakta och se i vilket skick lådan egentligen är.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Aproppå att blanda, kanske inte skall blanda in lamdasensorer på gamla dieslar, dom finns inte.
Hejsan, ok bra och tack så det inte blir fel, men det finns avkänning i avgaserna som jag sett. Kan det sitta en avkänning bara för att få info och felmeddelande om avgaserna då, fast den inte alls styr insprutningstiden på de här gamla pumparna med solenoider som öppnar i stället för en kam. För katalysatorn mår väl inte så bra med för fet blandning.
Eller är de kanske eftermonterade bara för avläsning, eller ev. koll av katalysatorns funktion om avkänningen sitter efter den.
Fiat's 2.5 L dieselmotor satt i JEEP Cherokee också på den tiden med den elstyrda pumpen, så lite bilder från dem ligger kvar i minnet.

(Det finns ju även "riktiga" trimboxar till de här pumparna men de var/är väl inte så poppis som de billiga hembyggda har jag för mig, och betydligt dyrare.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Stort tack! Tanken var att, för att inte förstöra resplanen, förbereda mig och beställa en sats till 5an och boka tid för eventuellt byte men jag tror att det klokaste är att avvakta och se i vilket skick lådan egentligen är.
Det är nog det bästa alternativet, byt olja direkt så att du är säker på att det är tillräckligt med olja i lådan (3L) då får 5:ans drev som är stänksmord från resten av växellådan, alltid tillräckligt med olja. Använd absolut inte olja som säljs som "extra vidhäftande" eller liknande, då fungerar ju inte stänksmörjningen.
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Det är nog det bästa alternativet, byt olja direkt så att du är säker på att det är tillräckligt med olja i lådan (3L) då får 5:ans drev som är stänksmord från resten av växellådan, alltid tillräckligt med olja. Använd absolut inte olja som säljs som "extra vidhäftande" eller liknande, då fungerar ju inte stänksmörjningen.
Yes, ska göra det
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För katalysatorn mår väl inte så bra med för fet blandning.
En dieselmotor går hela tiden med luftöverskott, extremt stort eller mindre stort.
Är dieselmotorn så ny att den har katalysator sitter det ofta NOX sensor, i de allra nyaste dieslmotorerna (Euro 6 avgasrening?) kan det sitta bredbandslamdasensor och partikelsensor.

Jag går en balansgång här, men den som vill veta hur en dieselmotor funkar rekomenderar jag att läsa på.
Den funkar inte alls som en bensinmotor.
 
Toppen