• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Trimma motorn

Cesar80

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31104
Medlemskap
2021
Hej.
Någon som känner till en duktig disel meckare i nordvästra skåne området?
Har en husbil Hymer Swinger Fiat Motor från 2000 2.8 idtd 122hk. Den orkar inte riktigt i 5:ans växel. Bilen har allkov och är vind känslig. Har bytt bränsle staven i förgasaren men osäker om den kom rätt, märker ingen direkt förbättring.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210302-094259_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210302-094259_Samsung Internet.jpg
    190,8 KB · Visningar: 44

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Vi hade en sådan i en tidigare husbil och omdrevad 5a samt ett extramonterat krängningssrag bak kompletterat med luftfjädring bak . En enorm skillnad och krängningarna vid långtradarmöten och sidvind försvann nästan helt :)
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Hej.
Någon som känner till en duktig disel meckare i nordvästra skåne området?
Har en husbil Hymer Swinger Fiat Motor från 2000 2.8 idtd 122hk. Den orkar inte riktigt i 5:ans växel. Bilen har allkov och är vind känslig. Har bytt bränsle staven i förgasaren men osäker om den kom rätt, märker ingen direkt förbättring.
Kolla denna tråden, Mer kraft i motorn | Husbilsklubben.se
Där finns mycket att läsa för den intresserade, kolla t.ex. inlägg 25
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Cesar80, om du har den vita plastringen kvar som stoppar rörelsen så kan du prova med att ta bort den. Den begränsar slaglängden på kolven.
Om du har ringen i din din insprutningspump och tittar på den gamla kolven så är det nötta märket troligen inte längre än bara ca. 8m.m. och då ger en ny kolv inte så mycket mer. Om du har plastringen kvar och tar bort den så ökar slaglängden till 12m.m. på en excentrisk originalkolv har jag för mig.....
Men om du har stoppat dit en DT-pistong så är/eller i alla fall var.... (för det är många år sedan jag pillade med kolvarna och tillsammans med en kompis gjorde egna för experiment).... den DT-kolven längre så slaglängden ändrades inte trots att man tog bort plastringen för kolven slår i botten på huset, bara kurvan på den korta slaglängden blev annorlunda.
En DT kolv har/hade ungefär samma kurva som en originalkolv som är excentrisk och som man vred på bort från "pinnen 4" för att få max med bränsle, plus på originalkolven så kunde man alltså även öka slaglängden.

Om någon redan hade vridit på din originalkolv till max och tagit bort plastringen, så får du i princip ingen större förändring med en DT kolv, kanske t.o.m. kortare slaglängd.
Du kan även öka på slaglängden på pumprörelsen åt andra hållet lite med justeringsskruven på utsidan "skruv 10".

Kolven begränsar rörelsen åt ena hållet med hjälp av pinnen 4 och justerskruven åt andra hållet med justerskruv 10 (väldigt känslig justering).
Dieselpump.JPG

En kolv från Dieselmecken ändrar kurvan mer än både vad en vriden originalkolv eller en DT kolv gör.

Som redan nämnts så gör en omväxling av femmans växel stor nytta, men tyvärr är det nästan omöjligt att få tag i den satsen numera för den verkar vara slut på marknaden. En större firma här i Sverige som hade köpt upp satser fick slut på dem för flera år sedan. Det fanns två satser i England på eBay för något år sedan som jag tänkte köpa för ev. framtida behov åt någon :p .... Men det bara dammade till så var de sålda tyvärr. Satserna som funkade bäst ökade motorns varvtal med ca. 250 till 300 r/min. vid normal landsvägsfart.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Cesar80

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31104
Medlemskap
2021
Hej Cesar80, om du har den vita plastringen kvar som stoppar rörelsen så kan du prova med att ta bort den. Den begränsar slaglängden på kolven.
Om du har ringen i din din insprutningspump och tittar på den gamla kolven så är det nötta märket troligen inte längre än bara ca. 8m.m. och då ger en ny kolv inte så mycket mer. Om du har plastringen kvar och tar bort den så ökar slaglängden till 12m.m. på en excentrisk originalkolv har jag för mig.....
Men om du har stoppat dit en DT-pistong så är/eller i alla fall var.... (för det är många år sedan jag pillade med kolvarna och tillsammans med en kompis gjorde egna för experiment).... den DT-kolven längre så slaglängden ändrades inte trots att man tog bort plastringen för kolven slår i botten på huset, bara kurvan på den korta slaglängden blev annorlunda.
En DT kolv har/hade ungefär samma kurva som en originalkolv som är excentrisk och som man vred på bort från "pinnen 4" för att få max med bränsle, plus på originalkolven så kunde man alltså även öka slaglängden.

Om någon redan hade vridit på din originalkolv till max och tagit bort plastringen, så får du i princip ingen större förändring med en DT kolv, kanske t.o.m. kortare slaglängd.
Du kan även öka på slaglängden på pumprörelsen åt andra hållet lite med justeringsskruven på utsidan "skruv 10".

Kolven begränsar rörelsen åt ena hållet med hjälp av pinnen 4 och justerskruven åt andra hållet med justerskruv 10 (väldigt känslig justering).
Visa bilaga 206785

En kolv från Dieselmecken ändrar kurvan mer än både vad en vriden originalkolv eller en DT kolv gör.

Som redan nämnts så gör en omväxling av femman stor nytta, men tyvärr är det nästan omöjligt att få tag i den satsen numera för den verkar vara slut på marknaden. En större firma här i Sverige som hade köpt upp satser fick slut på dem för flera år sedan. Det fanns två satser i England på eBay för något år sedan som jag tänkte köpa för ev. framtida behov åt någon :p .... Men det bara dammade till så var de sålda tyvärr. Satserna som funkade bäst ökade motorns varvtal med ca. 250 till 300 r/min. vid normal landsvägsfart.

M.v.h. JANKRO.
Tack så mycket för så mycket info. Du är bäst
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar inte som kolvbyte har gett några större problem, för det är inte något som direkt har tagits upp i inlägg.
Däremot så skall man som sagt vara försiktig om man ändrar på justerskruvens "10" läge och försöka hålla reda på hur läget var på den från början. Det handlar bara om max 1/4 varv mellan provkörningar kanske ännu mindre, bara 1/8 varv.

För att undanröja ev. tvivel om kolvens ursprung, så ser en kolv från Dieselmecken ut så här...

Dieselmecken.JPG
och uttaget som är i stället för en helsvarvad kona skall alltså, när man skruvar fast kolven på membranet placeras så det hamnar exakt mitt för "pinnen 4".

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Cesar80

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31104
Medlemskap
2021
Hej, det verkar inte som kolvbyte har gett några större problem, för det är inte något som direkt har tagits upp i inlägg.
Däremot så skall man som sagt vara försiktig om man ändrar på justerskruvens "10" läge och försöka hålla reda på hur läget var på den från början. Det handlar bara om max 1/4 varv mellan provkörningar kanske ännu mindre, bara 1/8 varv.

För att undanröja ev. tvivel om kolvens ursprung, så ser en kolv från Dieselmecken ut så här...

Visa bilaga 206812
och uttaget som är i stället för en helsvarvad kona skall alltså, när man skruvar fast kolven på membranet placeras så det hamnar exakt mitt för "pinnen 4".

M.v.h. JANKRO.
En dum fråga, vilket håll skall jag vrida nr 10 åt eller det går bara åt ett håll? :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En dum fråga, vilket håll skall jag vrida nr 10 åt eller det går bara åt ett håll? :)
Hej. Nej ingen dum fråga bara förebyggande, den går att skruva både in och ut.
Det är ju en "vanlig" skruv med en låsmutter. Den skall skruvas utåt för att få mer bränsle och följaktligen inåt för att minska.
Det brukar nog för det mesta bara vara en spårskruv, men kan också vara en insexskruv. Kolla först noga läget på spåret om det är en spårskruv och rita gärna av vinkeln på ett minnespapper.
Stoppa en bra mejsel i spåret som håller fast skruven i läget och lossa låsmuttern, skruva ut skruven liiite som sagt ovan och dra åt muttern utan att skruven vrider sig.
Om det blir bättre eller bra efter några tester så rita av nya läget på spåret på papperet samt skriv också "skruven utskruvad (ex.) 1/3 varv" som minnesanteckning, så du nästa dag eller nästa år inte har någon tvivel om originalinställningen på skruven.

Enligt många så verkar det ok. om man kan se lite rök under acceleration och i seg uppförsbacke, men absolut inte för mycket :p .
Deiselrök.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Är Fiat 2,8 -00 samma motor som Renault 2,8 -01? Om det är så, kan jag trimma min Renault på samma sätt som ovanstående? Renault motorn är ju bara på 114 hk
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Hasse, kan tyvärr inte svara på din egentliga fråga om det är samma motor i din bil.
Men det är ju faktiskt inte själva motorn man trimmar utan insprutningspumpen. Det här är ju en "vanlig" BOSCH pump som sitter i många konstruktioner, kanske/troligen även i din bil även om motorn inte är helt samma.
Sedan beror det ju på hur pumpen är standardutrustad m.m.

Har du en sådan här mekanisk pump i din motor och inte någon annan mer elektrisk variant av insprutning ?
dieselpump..JPG

Det finns även en likadan pump, men som är elektromekanisk.... Ja, skillnaden på den är att insprutningstiderna bestäms av magnetspolar i stället för mekanik.
Den finns även i några sena nittiotals Ducato men det beror på att det står Cat. på framskärmen, och då sitter det också en lambdasond i avgassystemet, och elektroniken är till för att kunna styra bränslet efter lambdavärdet. Men utan Cat så har du troligen inte en sådan.
(Men de är nästan ännu enklare att trimma i.o.f. :p.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Såg nu, inte samma motor enligt Topaz, men kanske ändå samma pump.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hejsan Hasse, kan tyvärr inte svara på din egentliga fråga om det är samma motor i din bil.
Men det är ju faktiskt inte själva motorn man trimmar utan insprutningspumpen. Det här är ju en "vanlig" BOSCH pump som sitter i många konstruktioner, kanske/troligen även i din bil även om motorn inte är helt samma.
Sedan beror det ju på hur pumpen är standardutrustad m.m.

Har du en sådan här mekanisk pump i din motor och inte någon annan mer elektrisk variant av insprutning ?
Visa bilaga 206913

Det finns även en likadan pump, men som är elektromekanisk.... Ja, skillnaden på den är att insprutningstiderna bestäms av magnetspolar i stället för mekanik.
Den finns även i några sena nittiotals Ducato men det beror på att det står Cat. på framskärmen, och då sitter det också en lambdasond i avgassystemet, och elektroniken är till för att kunna styra bränslet efter lambdavärdet. Men utan Cat så har du troligen inte en sådan.
(Men de är nästan ännu enklare att trimma i.o.f. :p.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Såg nu, inte samma motor enligt Topaz, men kanske ändå samma pump.
Får gå ut och lyfta på locket och titta på pumpen om den liknar den på bilden. Är ju ganska bra kraft i min motor men alltid kul om man kan få lite till :)
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Hej, nu ser jag att kommentarerna är gamla men jag testar med en ny fråga i tråden iaf…
Många klagar på att ”avståndet” mellan 4an och 5an är för stort och man skulle egentligen behöva en ”närmare” 5a, där av byte av 5ans kuggparti… Själv är jag blivande ägare till en Hymer 584 med ducato idtd 122 hp. Antar att jag kommer att uppleva samma utmaning som alla andra i motlut. Har ngn testat att trimma motorn -> fler Hp -> högre varvtal på 4an innan växla till 5a -> växla till 5an med högre varvtal och hastighet och på så sätt kanske 5an orkar vidare -> ”problemet” löst? Är jag jätteotydlig nu? Jag vet att det beror på lutningen på uppförsbacken, last, vind osv men kan bara en trimning räcka till de flesta situationer?

5an verkar vara en svag punkt för växellådetypen men tappar man inte mycket toppfart om man växlar ner 5an?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, nu ser jag att kommentarerna är gamla men jag testar med en ny fråga i tråden iaf…
Många klagar på att ”avståndet” mellan 4an och 5an är för stort och man skulle egentligen behöva en ”närmare” 5a, där av byte av 5ans kuggparti… Själv är jag blivande ägare till en Hymer 584 med ducato idtd 122 hp. Antar att jag kommer att uppleva samma utmaning som alla andra i motlut. Har ngn testat att trimma motorn -> fler Hp -> högre varvtal på 4an innan växla till 5a -> växla till 5an med högre varvtal och hastighet och på så sätt kanske 5an orkar vidare -> ”problemet” löst? Är jag jätteotydlig nu? Jag vet att det beror på lutningen på uppförsbacken, last, vind osv men kan bara en trimning räcka till de flesta situationer?

5an verkar vara en svag punkt för växellådetypen men tappar man inte mycket toppfart om man växlar ner 5an?
Tror nästan att du kan få högre toppfart om du växlar ner 5an, de flesta husbilar orkar inte varva ut på högsta växeln.
 
Toppen