• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Trimma motorn

Cesar80

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
31104
Medlemskap
2021
Hej.
Någon som känner till en duktig disel meckare i nordvästra skåne området?
Har en husbil Hymer Swinger Fiat Motor från 2000 2.8 idtd 122hk. Den orkar inte riktigt i 5:ans växel. Bilen har allkov och är vind känslig. Har bytt bränsle staven i förgasaren men osäker om den kom rätt, märker ingen direkt förbättring.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210302-094259_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210302-094259_Samsung Internet.jpg
    190,8 KB · Visningar: 45

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. Men det här är ju en rätt gammal motor och i, runt -97 och då sitter det ju en katalysator bara i ett fåtal husbilar och i många av Jeep'arna med samma motor, (kanske då med en NOX sensor?), samt då i kombination med en delvis elektronisk dieselpump med samma övriga funktioner som den mekaniska.
Kan ju vara ev. för att få en finare kurva på bränsleökningen bara. Motorn i de här bilarna har 109hk i stället för 116 i de mekaniska vilket kanske kan tyda på att de går lite renare.

Det verkar som det mest var i Australien man kom på och började med att bygga egna boxar för att få fart på Jeep'arna i vildmarken för det var lätt tror jag, utan säker källa och då troligen mycket mer utsläpp,
Vi kommer nog inte längre med ev. rening, skall se om lite forskning kan ge något ev. svar på likheter eller olikheter och hur eller varför, från landet där det troligen började manipuleras med en motor som troligen var menad att vara lite renare från början :).

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ok. Men det här är ju en rätt gammal motor och i, runt -97 och då sitter det ju en katalysator bara i ett fåtal husbilar och i många av Jeep'arna med samma motor, (kanske då med en NOX sensor?), samt då i kombination med en delvis elektronisk dieselpump med samma övriga funktioner som den mekaniska.
Kan ju vara ev. för att få en finare kurva på bränsleökningen bara. Motorn i de här bilarna har 109hk i stället för 116 i de mekaniska vilket kanske kan tyda på att de går lite renare.

Det verkar som det mest var i Australien man kom på och började med att bygga egna boxar för att få fart på Jeep'arna i vildmarken för det var lätt tror jag, utan säker källa och då troligen mycket mer utsläpp,
Vi kommer nog inte längre med ev. rening, skall se om lite forskning kan ge något ev. svar på likheter eller olikheter och hur eller varför, från landet där det troligen började manipuleras med en motor som troligen var menad att vara lite renare från början :).

M.v.h. JANKRO.
Jag har byggt ett par sådana boxar.
Det boxen gör är att förvränga signalen från temperatursensorn. Då ökar mängden insprutad diesel trots att motorn har rätt arbetstemperatur och man får högre effekt.
Ökar man lite för mycket går motorn orent och ryker ökar man mer så dör den.
Sedan finns det olika varianter på hur mycket flödet ska ökas vid olika varvtal.
Byggde några boxar med "tvåstegs raket".
Första ökningen kom när man gav lite grundgas och en större ökning när plattan var i mattan.

Det funkar hyfsat men framförallt är det billigt....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som jag indikerat tidigare o tråden*, hur många dieselmotorer har katalysator?
(* att ta reda på hur en dieselmotor funkar)

Jaha, är det att det inte finns någon katalysator alls på äldre Fiat dieselmotorer eller andra vi diskuterar? Om det nu gör någon nytta eller inte vet jag inget om, men det står Cat på framskärmarna på en del husbilar runt -97 som jag skrev, och under bilen sitter den här som finns att köpa som reservdel till lite olika storlek på dieselmotorer, en bekant har en sådan.
De få jag stött på har då haft den elektromekaniska pumpen, och i någon Jeep jag såg från de årsmodellerna med fiatmotorn så satt det en grej med sladdar ut från avgasröret efter grenröret som jag bedömde till en lambdasond, men kunde ev. har varit någon annan avkänning eller eftermontering. Den bilen var då bättre begagnad och reggad som lätt lastbil, och försäljaren sa att den var avgasrenad, vilket inte var något plus i kanten på den tiden.

Katalysator Fiat Ducato.JPG
Jag vet rätt skapligt hur en diesel funkar men erkänner att jag inte grottat ner mig i det mer än jag varit tvungen, inte heller hur själva trimboxen mest är användbar. För mina JEEP'ar har haft bensinmotorer, och i en gammal husbil med diesel så passar nog en köpt box bättre för karaktären.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Japp, då vet vi och även jag.

Nytt för mig, då jag tydligen är mer uppdaterad på senare teknik innom dieselavgasrening.

Tillägas bör att en dieselkatalysator fungerar på ett annat sätt än för en bensindriven bil. (med lambdasensor)
Diesel cat på 90-talet är 2-vägs och är oreglerad, på bensinmotorer är det 3-vägs och motorns förbränning regleras med lamdasond.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det går nog inte att komma längre. Jag skulle kolla lite med de som säljer delar till amerikanare typ JEEP tänkte jag, och då delar och tillbehör till deras dieselbilar samt ev. vad som satt instoppat i avgasröret.
Men intresset verkar svagt... Det jag fick fram var det här. Det finns t.o.m. förklaring inom parentes för de ovetande o_O på vad TD står för.

JEEP Diesel..JPG
Anledningen att de har vattenpumpen är nog för motorn är ju inte på tvären i Jeep'arna utan troligen helt special, eller kanske IVECO.

Jag lovar att titta efter, om jag ev. skulle snubbla på en någonstans, och hoppas på att inte bli attackerad av ägaren :).

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen