• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trelleborg-Rostock

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...

Däremot förstår jag inte hela Ditt resonemang som slutar med att konstaterande att "... munskydd borde förbjudas...". Jag vet inte vad för bakgrund Du har för att föra fram sådan budskap.
Själv har jag över 30års erfarenhet av kliniskt arbete som kirurg, samt lika lång erfarenhet av medicinsk forskning...
Med dina sextio års erfarenhet så tycker jag du skall citera rätt och inte utesluta de väsentliga orden "gemene man". Gemene man har kanske inte dina sextio års erfarenhet och vet hur ett munskydd skall hanteras.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej,
Vi ska åka till Tyskland imorgon och jag var intresserad av hur det är i Tyskland med smittan och bemötande men det handlar inte denna länken om eller hur?
Magnus tack att du rättar oss tillbaka till ämnet. Jag be om ursäkt att jag hjälpte till att driva ämnet från huvudfrågan.

Förresten, även gemene man behöver inte ha akademisk utbildning inte heller försvara avhandling för att förstå hur en munskydd ska användas. Sverige är ju föregångsland i så många avseenden...
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Hej
Körde idag till Danmark över bron, ingen kontroll.
Tog båten Rödby Puttgarden till Tyskland, ingen kontroll.
Står nu på ställplatsen i Burg ingen fråga efter vaccinations papper.
Ha det bäst alla
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det kanske är så enkelt att det inte längre är något problem att folk förflyttar sig mellan länderna längre.
En svensk i korvkön i Tyskland smittar inte mer än en tysk som står där och det påverkar inte spridningen i Tyskland heller. Dom flesta i riskgupp är dessutom vaccinerade i en stor del av Europa.
Det vi har kvar är väl någon form av gemensamt lätt överdrivet skyddstänk (bl.a munskyddsrekommendationerna) för att vi inte skall släppa allt.
 

ConnyW

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kungälv
När så många nu är vaccinerade så börjar det ju kännas att det inte är så viktigt längre så jag förstår att det "slarvas". Jag undrar själv varför jag sätter på mig munskydd när det krävs ibland.
Idag är det väl främst antivaccarna i riskgrupp som bör vara oroliga och leta andra vägar.
Så typiskt svenskt att det inte är viktigt. På färjorna från Sverige är det folk som varit eller bor i Sverige och då är inte munskydd något som man bör bry sig om. Du kan smitta andra och själv bli smittad även om du själv är vaccinerad. Söderut genom Tyskland och ner mot Kroatien har folk munskydd och spritar händerna när trängsel uppstår. Du bör nog läsa på mer om vad vaccinering innebär för din egen och andras skull.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Håller verkligen inte med dig om att det skulle vara "typiskt svenskt" att "inte bry sig".
Åkte nyligen färjan till Tyskland och där hade uppskattningsvis 1 av 100 munskydd på sig och min uppskattning är att ca 80% av passagerarna inte var svenskar.
Har nu åkt genom Tyskland och handlat, tagit in på camping samt stått på ställplats. Först när vi klev in på en Lidl och när vi stannade för att tanka var mask ett uppenbart krav och användes av precis alla.
Är nu på en camping i Innsbruck och här har ingen mask heller. Eftersom vi knappt har sett någon svensk bil på hela resan kan man ju undra om det verkligen är så "typiskt svenskt". Kan tillägga att vi ätit på restaurang varje kväll.

Det är absolut fritt fram även för dig att läsa på lite mer noggrant om hur vaccinet skyddar och hur liten risken verkligen är att man blir smittad och då sen eventuellt rent teoretiskt kan smitta andra. Jag förstår att fullvaccinerade slappnar av även om regler givetvis skall följas.
 
Senast ändrad:

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej Roger! Har det varit svårt att få plats på ställplatserna? Vi åker på fredag eftermiddag via broarna sen 7an ner till Kempten, hoppas kunna stå på någon trevlig plats vid floden Main i närheten av Kitzingen, lite norr eller söder på lördagen till söndagen.
Mvh
Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej
Vi har inte haft så många stopp men överlag verkar det vara gott om plats. Jag tycker det verkar vara väldigt lite husbilar ute i trafiken jämfört med andra år. Än har jag inte sett en enda svensk husbil sedan vi lämnade Wismar och nu är vi i Österrike.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Hallå, tänkte åka till Italien, vi har Covid-pass, men där finns delade meningar om detta att man ska ha ett papper på när man passerar Tyskland samt Österrike och Italien, där man skriver in dag och klockslag, och hur länge man tänker stanna, någon som vet detta?
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hallå, tänkte åka till Italien, vi har Covid-pass, men där finns delade meningar om detta att man ska ha ett papper på när man passerar Tyskland samt Österrike och Italien, där man skriver in dag och klockslag, och hur länge man tänker stanna, någon som vet detta?
Hej!
Min fru och jag är fullvaccinerade, men för vår 14åriga son ska vi fixa ett antigen test med engelskt reseintyg i Malmö, sen har vi 48timmar på oss att ta oss till Brennero, så vi har inte tänkt stanna mer än 1 natt i södra Danmark, kanske Åbenrå, o 1 natt i södra Tyskland, några timmars direkt transit genom Österrike, kolla på Sweden Abroad / UDs resklar sida/app
Vad gäller Tyskland; om du inte varit i Norrbotten eller Värmland de senaste 10dagarna behövs ingen registrering.
Mvh
Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
För Italien ska man fylla i
"EU Digital Passenger Locator Form (dPLF)." Finns även som "pappers-verson" i pdf format att skriva ut o fylla i, det har vi inte gjort ännu, ska kolla ikväll hemma
Denna info hittade jag via appen SA Sweden-abroad
Mvh
Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi har nu åkt Sverige-Tyskland-Österrike-Italien och ingen gränskontroll eller annat på vägen. Har bara fått visa vaccinationsintyget på en camping i Tyskland.
Men det betyder givetvis inte att man skall chansa.

Vi har fortfarande inte sett en enda svensk husbil sedan vi lämnade Wismar i söndags...:oops:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi tänkte kanske landa i Wismar i övermorgon, var det många bilar på ställplatsen när ni var där ?
Vilken av de båda platserna använde ni ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi var på Caravan Park Westhafen.
Vi kom dit vid 15.30 cirka och då fanns det runt 5-6 platser lediga. Tror det blev fullt ett par timmar senare.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Vi har nu åkt Sverige-Tyskland-Österrike-Italien och ingen gränskontroll eller annat på vägen. Har bara fått visa vaccinationsintyget på en camping i Tyskland.
Men det betyder givetvis inte att man skall chansa.

Vi har fortfarande inte sett en enda svensk husbil sedan vi lämnade Wismar i söndags...:oops:
Vad har ni för planer nu, ska ni till Kroatien via Trieste?
Vi ser just nu på TG1 italienska nyheter, igår haglade det jätte stora hagel i Piemonte, värst verkar det varit nära Milanos storflygplats malpensa lite söder om lago Maggiore och även runt Alba, även på Sardinien visade dom en camping med husbilar som flyttats av vind o vatten.
Våra planer är att sova första natten i Italien på söndag natt i närheten av Bolzano eller Trento o sen kanske vila ut ytterligare en natt vid Garda sjön, sen bör vi komma fram till Biella (Cossato) på tisdag kväll, onsdag 21/7 ska jag lämna husbilen till vår "familje-mekaniker" för att göra den årliga servicen, sen har vi inga andra fasta planer, vi har en massa fina ställen i närheten, oftast åker vi upp (ca 30min) i bergen på 1000 - 1500m för att sova, om det är 35 grader nere i dalen, så är det 20-25 uppe i bergen.
Mvh
Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi står nu vid Iseo och är lite osäkra på vart vi skall röra oss sen. Eventuellt hoppar vi över Kroatien nu och tar oss upp till Moseldalen i början på nästa vecka. Lite av charmen med att inte ha alldeles för spikade planer :). Vädret påverkar en del också.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Vi står nu vid Iseo och är lite osäkra på vart vi skall röra oss sen. Eventuellt hoppar vi över Kroatien nu och tar oss upp till Moseldalen i början på nästa vecka. Lite av charmen med att inte ha alldeles för spikade planer :). Vädret påverkar en del också.
Hade varit trevligt att träffas o visa er "vår" del av Italien, som inte är så känd, men jättefin, men det får kanske bli en annan gång, ser ut som vi kommer ner med det fina vädret vi har i Sverige nu! På lördag/söndag kommer det bli bättre!
Kör ni genom Schweiz upp till Mosel?
Mvh
Anders
 
Toppen