• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trelleborg-Rostock

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Biella är en trevlig stad på ca 500möh med berg (2400-2500m) bakom o risfält framför på Po-slätten. Jag jobbade där 2år med textil maskiner o träffade min fru, jag jobbade med hennes bästa vän som tyckte vi skulle träffas, 2002 gifte vi oss där, men pga ekonomin, (min fru jobbade på Fila, huvudkontoret låg i Biella, jag har kompisar som träffat Stenmark o Borg, när dom gjorde reklam för Fila!) så flyttade vi tillbaks till Göteborg. Biella/Biellese var en av de rikaste regionerna fram till mitten 90-talet, många kända märken bl.a. Cerutti 1881, Zegna med dyra kostymer ligger i Biella.
Ett fint o speciellt ställe är Oropa, ett kloster o stor kyrka som ligger mycket fint på ca 1000m med en kabin som går upp till 1800m, därifrån går en korglift upp till monte Camino på ca 2400m, en klar dag ser man ner till Ligurien med sina berg.
Det finns en bra ställplats en liten bit från där cabinen startar, man betalar o får kod i klostret, runtom även inom klostret ligger massa restauranger o caféer, kan rekomendera polenta concia (majs gröt med smält smör) med olika ostar, salami, bröd o gott rött vin, finns massa lokala goda viner! En annan piemontesisk specialitet är bagna cauda, en typ av fondue gjort på bl.a anjovis o vin, som man doppar grönsaker som selleri, paprika mm i, supergott. Detta var lite tips för att locka er :)


20190705_092729.jpg
20200727_123148 (1).jpg

Buona serata
Anders
 
Senast ändrad:

janne skåne

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
Jag förstår att många tycker att alla andra miss sköter sig när det gäller munskydd,
men om man går till rubriken så skulle jag vilja veta följande.
hur mycket kostar det med husbil 7 m två pers.+ mat och hur lång tid tar resan.
vore tacksam för et svar inte hänvisning till Stena
 
F

F.d. 32985

Guest
Det som är lätt att svara på är att färjan tar ca 6 timmar på sig (olika tider mellan dag- och nattavgång).
Pris är desto svårare då det är olika priser beroende på dag, tid, månad, val av biljett. Efter en snabb sökning på Stena så var det priser mellan 1000:- till 3300:- (detta utan mat), men som sagt väldigt skiftande.
Frukost kostar 119:- och lunch/middag 149:-
Allt ovan är utan HBK-rabatt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi fick punga ut med ca 2.400:- efter rabatt. Det blev billigare när vi tog den dyrare flexibiljetten där rabatten går att nyttja.
Lördag morgon, 7m husbil, 2 personer, 2 vilstolar och en riktigt dålig frukost.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hade varit trevligt att träffas o visa er "vår" del av Italien, som inte är så känd, men jättefin, men det får kanske bli en annan gång, ser ut som vi kommer ner med det fina vädret vi har i Sverige nu! På lördag/söndag kommer det bli bättre!
Kör ni genom Schweiz upp till Mosel?
Mvh
Anders
Ja det hade verkligen varit riktigt trevligt :) men tyvärr hinner vi nog rulla vidare innan ni kommer ner. Får hoppas ni sprider lite fint väder på vägen också.
Vägen och nästa mål är väldigt oklara ännu. Det är visserligen jag som alltid håller i ratten men inte alltid jag som styr ;)

Jag hoppas Labic ursäktar trådkapningarna:oops:
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Ja det hade verkligen varit riktigt trevligt :) men tyvärr hinner vi nog rulla vidare innan ni kommer ner. Får hoppas ni sprider lite fint väder på vägen också.
Vägen och nästa mål är väldigt oklara ännu. Det är visserligen jag som alltid håller i ratten men inte alltid jag som styr ;)

Jag hoppas Labic ursäktar trådkapningarna:oops:
Tack! Såg på svt.se söder om Bonn var det hemska översvämningar o rasade hus även mycket tråkigt nog döda. Men hoppas ni får en fortsatt trevlig resa!
Mvh
Anders
 

janne skåne

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
Det som är lätt att svara på är att färjan tar ca 6 timmar på sig (olika tider mellan dag- och nattavgång).
Pris är desto svårare då det är olika priser beroende på dag, tid, månad, val av biljett. Efter en snabb sökning på Stena så var det priser mellan 1000:- till 3300:- (detta utan mat), men som sagt väldigt skiftande.
Frukost kostar 119:- och lunch/middag 149:-
Allt ovan är utan HBK-rabatt.
Tack
tror nog att jag tar Finnliens Malmö- travemunde 9 Tim överfart husbil 7 m med hytt mat frukost+ lunch 3200 kr är HBK rabatt
 

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2024
Jag förstår att många tycker att alla andra miss sköter sig när det gäller munskydd,
men om man går till rubriken så skulle jag vilja veta följande.
hur mycket kostar det med husbil 7 m två pers.+ mat och hur lång tid tar resan.
vore tacksam för et svar inte hänvisning till Stena
Vi bokade häromdagen(30/8 - 7/9), upp till 8m husbil 2 vuxna med hund, 1990:- flexi,inkl rabatt med volvokort.
 

janne skåne

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
Nej, ingen mat lr vilstol.
Var ute och kollade Finnliens Malmö Trave avg 27/8 kl 10 husbil upp till 8 m höjd över 2,1, åter 17/9 .kl 10.
pris inklusive vilstol 165,50€ Med dags hytt utsidan och med frukost och lunch pris 251.66€ flex med
star club medlem och HBG ett tips gå ut och jämför er resa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag förstår att många tycker att alla andra miss sköter sig när det gäller munskydd,
men om man går till rubriken så skulle jag vilja veta följande.
hur mycket kostar det med husbil 7 m två pers.+ mat och hur lång tid tar resan.
vore tacksam för et svar inte hänvisning till Stena
Bästa pris under Juli ToR ca 2700kr,det enklaste är fortfarande att söka på Stenas hemsida välj lågpriskalender för bästa pris,sedan om lönar sig att använda HBK rabatt eller inte får man också prova på hemsidan,man måste välja en dyrare biljett för att få rabatt.
När det gäller mat,ät innan avfärd eller tag med egen mat på resan,maten som serveras ombord är ingen höjdare.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Bokade ToR biljett Trelleborg- Rostock, husbil 7 m+2 perzoner. Flexibiljett med rabatt från Motor. Lunch på vägen ner samt komfortpaket på hemresan med hytt samt lunch med 4 dryck i restaurangen. Totalt 2480 kr ett hyfsat pris. Avresa i mitten av augusti samt retur i oktober.
 
Toppen