• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trelleborg-Rostock

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi åker samma väg nu på fredag så man får hoppas dom löst problemen med vaccinpassen för Region Stockholm tills dess..:oops:
Jag tog min andra spruta för snart 2 veckor sedan men mitt pass visar fortfarande bara den första och det räcker ju inte.
Tydligen något problem med överföringen av datat från Region Stockholm till det centrala vaccinationsregistret.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Står nu på en Ställplats i Langwedel. Här krävdes det att man kan uppvisa ett coronatest alt. ett digitalt coronabevis. Första gången sedan vi anlände till Tyskland som vi har behövt visa det.
Det är därför jag inte åkte till Bayern, man vet inte om ställplatsen är stängd eller inte
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Vi åker samma väg nu på fredag så man får hoppas dom löst problemen med vaccinpassen för Region Stockholm tills dess..:oops:
Jag tog min andra spruta för snart 2 veckor sedan men mitt pass visar fortfarande bara den första och det räcker ju inte.
Tydligen något problem med överföringen av datat från Region Stockholm till det centrala vaccinationsregistret.
Har läst det skall vara minst 2 veckor efter andra sprutan.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja för att man skall ha fullt skydd men problemet nu är att region Stockholm har problem med att uppdatera det centrala registret med tagna doser. Mitt pass visar fortfarande bara min 1a spruta.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Ja för att man skall ha fullt skydd men problemet nu är att region Stockholm har problem med att uppdatera det centrala registret med tagna doser. Mitt pass visar fortfarande bara min 1a spruta.
Eftersom jag reste precis innan coronapasset 1/7 tog jag en utskrift från vaccinationer/min journal på 1177 det godtogs utan problem De kollade bara datum på vaccination nummer två så det var 14 dagar sedan
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Är idag på ställplatsen i Flensburg utanför Citti Park. Fick visa mitt covidbevis för andra gången på den här resan. Nu för att komma in på restaurangen. Endast med bevis och testade fick komma in.
Har känslan att tyskarna har blivit mycket noggrannare att följa upp och hålla på reglerna än i höstas när vi var nere.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är idag på ställplatsen i Flensburg utanför Citti Park. Fick visa mitt covidbevis för andra gången på den här resan. Nu för att komma in på restaurangen. Endast med bevis och testade fick komma in.
Har känslan att tyskarna har blivit mycket noggrannare att följa upp och hålla på reglerna än i höstas när vi var nere.
Hur har du visat det? Har det räckt med att visa det på mobilen?

Har skrivit ut och laminerat ett reservex till mig och gumman för att ha liggandes men det är ju inte så smidigt att springa omkring med det på stan :)
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hur har du visat det? Har det räckt med att visa det på mobilen?

Har skrivit ut och laminerat ett reservex till mig och gumman för att ha liggandes men det är ju inte så smidigt att springa omkring med det på stan :)
Det räckte att visa på mobilen. Det som de kollade noga var att man hade fått båda sprutorna samt när sista togs.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Om det är broarna du menar så runt 1600kr för båda,men det finns rabattavtal som sänker priset en hel del, läs hemsidan
Då är det billigare med färjan i Helsingborg och sen Storabält bron för bilen under 6 m allt med Autobiz ,287 kr färjan och 337 sv.kronor (245 Dk) Storabältbron
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
För bro priser,


För vår 4ton, 7m blir det ca 1300kr enkel-väg, easygo kostar inget, men bropass för öresundsbron kostar 435kr/år

Vi åker nästa fredag!
Mvh
Anders
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
När så många nu är vaccinerade så börjar det ju kännas att det inte är så viktigt längre så jag förstår att det "slarvas". Jag undrar själv varför jag sätter på mig munskydd när det krävs ibland.
Idag är det väl främst antivaccarna i riskgrupp som bör vara oroliga och leta andra vägar.
Att du bär munskydd är för att skydda andra att bli smittad, eftersom du kan vara smittbärare.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Dessa bestämmelser gäller för vilken typ av munskydd i Tyskland.
Jag kan varken säga be eller bu för jag är hemma,men nyligen innan 1 juli har Kanalbolaget i Rendsburg tagit bort kravet att bära masken i tunnel under kanalen,annars var kravet på det under nästan juni månad.Så man får se hur det blir i augusti när jag åker ner igen .
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Att du bär munskydd är för att skydda andra att bli smittad, eftersom du kan vara smittbärare.
Detta är bara dumheter av vår statsepidemiolog. Det skyddar såklart även bäraren. ;)Om det bara skyddar i en riktning, så vänd det bak och fram ;). Skälet att han går ut med detta är att vi behandlas som förskolebarn som bara kan få en information (håll avstånd) för att klara av den.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja, 67 sjömil. När det gäller detta om munskydd.... Alla har rätt... Alla har fel..
Det finns olika..typer..sorter klassning av munskydd. Men de enklaste skyddar mest bara andra inte så mycket bäraren... men finns ju andra typer.
Googla så klarnar det... eller så finns det säkert kunskap här kring detta. Hur var det? Inlägg 28 ?
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Står nu på Brönnerup Strand (dk).
Ingen kontroll vid gränsen mot Danmark vid Flensburg. Danmark är nu som Sverige inget masktvång. Skall bli intressant att åka Grenå-Halmstad imorgon.
 
Toppen