• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trelleborg-Rostock

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Att du bär munskydd är för att skydda andra att bli smittad, eftersom du kan vara smittbärare.

Saxat från folkhälsomyndigheten:
"Genom att vaccinera dig, skyddar du både dig själv och andra. Om du är vaccinerad är det en mycket liten risk att du blir smittad och för smittan vidare. Det i sin tur minskar smittspridningen i hela samhället på sikt."

Det är väl det i kombination med att så många nu börjar bli vaccinerade som gör att folk slappnar av och kanske struntar i vissa regler. Man behöver inte skydda sig själv och riskerar heller inte att smitta andra.

Jag kliver på färjan på lördag, skall bli intressant att se hur det ser ut då.

Fick ett mail idag med info om att det är masktvång under hela resan:

1625690398264.png
 
Senast ändrad:

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Åker nu med båten Grenå-Halmstad. Inget munskyddskrav. Ganska glest med passagerare så inget att oroa sig för.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Åker nu med båten Grenå-Halmstad. Inget munskyddskrav. Ganska glest med passagerare så inget att oroa sig för.
Känns som Danmark är det land som fortfarande är krångligast att åka till eller transit, men kanske är de smartast oxå!

Tyskland är ju öppen för stora delar av Sveriges nu, bara 2 län som inte är gröna!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Åkte Trelleborg Rostock nu i förmiddags och uppskattar att ca 1 av 100 hade munskydd. Ingen av personalen hade det.
Detta trots krav på munskydd så det säger väl en del om vad folk tycker.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det kanske säger en del om staternas svaghet... om munskyddskrav är grundat i lagen. Att inte se till att lagen efterlevas... Eller är detta anarki?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Återigen vår erbarmliga statsepidemiolog. Detta tjänstemannavälde! Kan inte riksdagen med lagstiftning köra över honom? Riksdagen är ju förståndig nog att bära munskydd vid sina möten!

Munskyddsbärare vid alla offentliga inomhusvistelser.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Dessa munskydd som folk bär är ett otyg. Fullständigt livsfarliga!!!!!

Varför tycker jag så? Jo, när jag möter någon som bär munskydd tycks dessa tro att de är 100% skyddade mot att få, men också att ge, smitta. De sniker förbi i affärerna utan att ta någon som helst hänsyn, plöjer sin väg mellan personer som försöker hålla avstånd eller sätter sig gärna i närheten av andra. Dessutom tar de av och på dem lite hur som utan att tänka på att de skulle kunna vara fulla av virus som de sedan smetar av på närmsta pryl. Hur ofta tafsar de på själva skyddet för att det kanske sitter fel eller känns obehagligt och därmed kontaminerar sina fingrar? Eller de som emellanåt har det under hakan för att strax dra upp det över munnen och ibland även näsan för att, när de anser faran vara över, åter dra ner det under hakan.

Ett annat problem med munskydden är hur de skall hanteras efter användning. Slängas i vanliga papperskorgen? Tveksamt! Värst var kanske killen som blev körd till tågen i Nybro av som far (skulle jag tro). De satt i bilen framför oss och väntade på tåget från Kalmar klockan 05:11 i torsdags. När tiden närmade sig klev de ut. Killen hade munskydd under hakan och baxade ur en stor resväska ur baksätet. Plötsligt gick han tillbaka till passagerardörren, öppnade och tog ut ett ljusblått munskydd som han sedan slängde i en cykelkorg på en parkerad cykel strax intill dem. Chauffören/förmodade fadern tycktes tycka det var OK men efter tillsägelse plockade killen upp skyddet och slängde det sedan i en papperskorg några meter bort.

Nej, mun skydd borde förbjudas för gemene man som uppenbarligen inte vet varför de har dem eller hur de skall tas på, användas och tas av.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Tack Mickel precis så upplever vi när vi är och handlar använder inte själva munskydd men är noga med avstånd har så gjort sedan pandemin börjarde och det har gjort så vi har hållit oss friska och nu blivit vaccinerade men fortsätter hålla avstånd utan munskydd
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Återigen vår erbarmliga statsepidemiolog. Detta tjänstemannavälde! Kan inte riksdagen med lagstiftning köra över honom? Riksdagen är ju förståndig nog att bära munskydd vid sina möten!

Munskyddsbärare vid alla offentliga inomhusvistelser.
Hur tänker du här?

Jag ser ingen som helst koppling till Tegnell. Brukar han åka med färjan eller är det kanske hans rederi?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jamen Roger? Nu är du ute o cyklar...seglar. Visste du inte att det är hans rederi? Det trodde jag att alla visste? Fast tydligen inte du? Nåja..inte för sent att lära nåt nytt? Eller?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Dessa munskydd som folk bär är ett otyg. Fullständigt livsfarliga!!!!!

Varför tycker jag så? Jo, när jag möter någon som bär munskydd tycks dessa tro att de är 100% skyddade mot att få, men också att ge, smitta. De sniker förbi i affärerna utan att ta någon som helst hänsyn, plöjer sin väg mellan personer som försöker hålla avstånd eller sätter sig gärna i närheten av andra. Dessutom tar de av och på dem lite hur som utan att tänka på att de skulle kunna vara fulla av virus som de sedan smetar av på närmsta pryl. Hur ofta tafsar de på själva skyddet för att det kanske sitter fel eller känns obehagligt och därmed kontaminerar sina fingrar? Eller de som emellanåt har det under hakan för att strax dra upp det över munnen och ibland även näsan för att, när de anser faran vara över, åter dra ner det under hakan.

Ett annat problem med munskydden är hur de skall hanteras efter användning. Slängas i vanliga papperskorgen? Tveksamt! Värst var kanske killen som blev körd till tågen i Nybro av som far (skulle jag tro). De satt i bilen framför oss och väntade på tåget från Kalmar klockan 05:11 i torsdags. När tiden närmade sig klev de ut. Killen hade munskydd under hakan och baxade ur en stor resväska ur baksätet. Plötsligt gick han tillbaka till passagerardörren, öppnade och tog ut ett ljusblått munskydd som han sedan slängde i en cykelkorg på en parkerad cykel strax intill dem. Chauffören/förmodade fadern tycktes tycka det var OK men efter tillsägelse plockade killen upp skyddet och slängde det sedan i en papperskorg några meter bort.

Nej, mun skydd borde förbjudas för gemene man som uppenbarligen inte vet varför de har dem eller hur de skall tas på, användas och tas av.
:msn_deadflower: Det är bra att berätta en anekdot, och bra anekdot kan förstärka det man vill säga eller vill påstå.
Jag håller med Dig om det oacceptabla sättet att hantera munskydd (och oacceptabla sättet att uppfostra barn, om förmodad fadern är riktig far).

Däremot förstår jag inte hela Ditt resonemang som slutar med att konstaterande att "... munskydd borde förbjudas...". Jag vet inte vad för bakgrund Du har för att föra fram sådan budskap.
Själv har jag över 30års erfarenhet av kliniskt arbete som kirurg, samt lika lång erfarenhet av medicinsk forskning och jag tycker att man ska följa ansvariga myndigheters föreskrifter, krav, etc. Gällande munskydd har vi Läkemedelsverket som tillsynar medicintekniska produkter, IVO har ansvar för hur produkter används, Folkhälsomyndigheten ansvar för bl. a. smittskydd, Sociastyrelsen för bl. a. utarbetande av riktlinjer, och vad gäller för munskydd kan Du se om Du går på deras hemsidor...

Sedan finns det etiska intressanta funderingar kring problematiken, så jag rekommenderar gärna en publikation om mänskliga rättigheter som Per Bauhn, en svensk professor i filosofi, skrev nyligen "Leva fritt och leva väl". Den här boken skulle, för övrigt, kunna vara bra att läsa av alla, för att vi i samhället och olika föreningar, grupperingar och t o m i HBklubben skulle bättre respektera varandra och leva väl.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag uppfattade det mer som att poängen var att munskydd inte skall användas av dom som inte vet hur dom skall hanteras.
Falsk trygghet o.s.v.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Däremot förstår jag inte hela Ditt resonemang som slutar med att konstaterande att "... munskydd borde förbjudas...". Jag vet inte vad för bakgrund Du har för att föra fram sådan budskap.


Jag tror han menar att han insett att gemene man är idioter. Dom klarar inte av denna ”frihet” att använda det på bästa sätt. Du med din bakgrund begriper, det gör inte vanligt folk. Det är därför dom tränger sig kön med argumentet ekandes inne i huvudet. ”Jag är ju vaccinerad”

Om alla kunde hantera det så skulle det vara perfekt, men med den bristande tankeverksamhet massorna har blir det livsfarligt. Hellre utan munskydd så att folk backar/håller undan.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Dessa munskydd som folk bär är ett otyg. Fullständigt livsfarliga!!!!!

Varför tycker jag så? Jo, när jag möter någon som bär munskydd tycks dessa tro att de är 100% skyddade mot att få, men också att ge, smitta. De sniker förbi i affärerna utan att ta någon som helst hänsyn, plöjer sin väg mellan personer som försöker hålla avstånd eller sätter sig gärna i närheten av andra. Dessutom tar de av och på dem lite hur som utan att tänka på att de skulle kunna vara fulla av virus som de sedan smetar av på närmsta pryl. Hur ofta tafsar de på själva skyddet för att det kanske sitter fel eller känns obehagligt och därmed kontaminerar sina fingrar? Eller de som emellanåt har det under hakan för att strax dra upp det över munnen och ibland även näsan för att, när de anser faran vara över, åter dra ner det under hakan.

Nej, mun skydd borde förbjudas för gemene man som uppenbarligen inte vet varför de har dem eller hur de skall tas på, användas och tas av.
Michael, jag håller delvis med dig. Det är riktigt, avstånd är viktigast, och egentligen det enda som gäller. Så stort som möjligt under rådande omständigheter. Men, munskydd är ett komplement ovanpå avstånd när andra inte förstått budskapet.

Det har framställts som om handhavande av munskydd skulle vara rocket science. Det enklaste sättet att tänka sig är: vad skulle hända om jag mötte en smittande person och jag inte hade munskydd.

I 99% av fallen är ditt munskydd (FFP2 kvalitet) osmittat och du kan ta i det hur du vill, och kan återanvända det. Har du anledning att tro att någon har nyst på det, så ta ett nytt.

Ja, sedan är jag tillräckligt gammal för att räcka ut en arm, eller vid tillfällen paraplyn, för att tvinga folk ifrån mig. Men, det skall erkännas, att jag vänder mig om för att se att jag inte får en kniv i ryggen. Fast de flesta förstår och ler tillbaka.

Sedan irritera jag mig på att kommunerna inte gör mer. I bäst fall: en liten skylt med "tänk dig för", då det i stället borde vara: "för helvete håll avstånd."

Och kom ihåg att FHM sysslar med det generella smittskyddet (flockimmunitet) och inte med ditt smittskydd. Det måste du sköta själv. Skyddar du dig mot smitta, så skyddar du också de du träffar.
 
Toppen