• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Växellåda på FIAT

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Min bil en 99:a blev tydligen bytt redan efter 3300 mil , jag hittade papper på det i bilen , men inget som Ösgötakamping informerade mig om.
Jag har precis beställt nya kugg för att få upp varvet för att slippa detta med att inte gå under 80 på 5:an . Jag beställde direkt från "Axel vad det nu hette" och detta kostar mig endast ca 2500 och lite jobb . Linköpings företaget som det står om i inlägget ovan heter BOSSING .....

Kan även meddela att jag trimmat min bil i dieselpumpen eftersom inte våra bilar går att chippa . den blev betydligt starkare och senaste tankningen låg på 0,93 mot tidigare 1,05-1,15
Jag hoppas få ner detta ännu mer med en 5:a man kan nytja även på 70 väg .

//Mats o Cilla

"trimmat min bil i dieselpumpen"
låter kul..Skruvade du upp pumpen?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Det låter väldigt intressant hur det i praktiken går till och hur man kan trimma bränslepumpen på en dieselmotor. Det har jag aldrig varit med om trots att jag en gång i tiden fick lära mig plocka ner och sätta ihop dieselmotorer i halvtaskigt ljus och där durken hela tiden gungade.
V-backen ;)
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Det låter väldigt intressant hur det i praktiken går till och hur man kan trimma bränslepumpen på en dieselmotor. Det har jag aldrig varit med om trots att jag en gång i tiden fick lära mig plocka ner och sätta ihop dieselmotorer i halvtaskigt ljus och där durken hela tiden gungade.
V-backen ;)

Va! är du gammal sjökis, samma här
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Kraftigt överpris......9600 hutlöst
Jag köpte mina drev hos Axel augustins i Tyskland , endast dreven inte synkningen , jag gav 2300 för detta, jobbet gjorde jag själv på ca 2 timmar.

Nu inväntar jag Norge resa om ca 2 veckor för att se vad det gör totald med trimningen och nytt drev , kan det bli höga 0,8 kanske ???

Mats O Cilla
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej,

Har du någon länk in i Axel webben? Ganska svårt att hitta vad man skall ha där tycker jag.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jag mailade till dem på Engelska och fick svar inom någon timme.

De vill ha Chassie nummer på din bil för att veta vad som passar , så ett tipps kolla detta först och sedan maila både det och vad du är ute efter så hjälper de dig.

Betalade gjorde jag med mitt Plusgiro med hjälp av IBAN och BIC nummer till deras bank.

Från Order till jag hade paketet tog max 1 vecka , troligen snabbare.

Mats o Cilla
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Tack - skall göra så.

För övrig så är jag grymt imponerad av priserna. Kollade lite snabbt på hjullager. Mekonomen tar ca 1100 SEK och Axel 54Euro. Samma stora prisskillnad verkar det vara på andra delar.

/Erik
 
S

suneAl

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Läser man forumet angående FIAT:s växellåda, därav ställer jag denna fråga.

Fråga 1: Hur många av HBK:s medlemmar har haft fel på växellådan eller enbart 5:an ?


Är det enbart 5:an växel som har rasat eller har man fått ta ner HELA Drivlinan " MOTOR,Växellådan & Kraftöverföringen"
för allt detta är ju ett paket. Det händer också.

Om det är enbart 5:an drevsats med simmsringar så är det c.a 1,5 tim. arbete + nya delar, för 5:ans växel är på vänstersidan om växellådan under en egen kåpa, bakom vänsterhjul.

Fråga 2: Är det någon som har haft MOTORHAVERI ?
PS! det gäller motorn inte generatorer, startmotor eller etc.DS!
Häls 571

:mcride:

Efter min fråga hur många har haft VÄXELLÅDS HAVERI var inte många utom en.
Däremot har många kört sönder synkringarna i 5:ans växel, vilket jag beteknar som ett handhavande fel med anledning att SEGDRAGA en 3 - 4 tons bil i för låga hastigheter "70-80 km" för då händer det något. 5:ans växel är en ÖVERVÄXEL därav skall man dreva om den som mångar gjort och fått på köpet en helt annan bil att köra med.
Motorhaverier är det ingen som har skrivit om.
När det gällde motorn och växellådan tänkte jag i första hand på bilar från 2002 och framåt "Common Rail motorer samt 5- eller 6 växlade VÄXELLÅDOR.
De äldre bilarn med åldernsrätt och ev. med många ägare borde ha fått mer på nöten.

Det är fantastisk att dessa vår Husbilar med FIAT,Peugeot & Citroén inte är ITALIENSSKIT som många har talat och skrivit!

Ha det bra alla husbilsägare.

Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Vilket artikelnr var det som du köpte, lite svårt att förstå vilket av de 3 satserna jag ska ha?
-kurz 20km
-lang 20km
-normal
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hei!
Det virker som om de som har hatt problem er modeller opp til 2000. Selv har jeg en 2,8jtd 2005 mod. Er det noen som vet om det har vært problemer med växellådan som kom etter 2001? Det ble jo gjort noen endringer da.
mvh Kangas'n
 
F

F.d. 17318

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Trimma disel pumpen?
det enda man kan göra med en mekanisk pum är väl att ställa på skruven så pumpen lämnar med disel? Eller finns det andra sätt? Om inte var 2500 dyrt för att skruva på en skruv!!!
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Till er som tänker meka 5:ans drev själva.
OBS OBS pluggen på framsidan av lådan är ej en nivå plugg , jag blev livrädd efter att ha tagit bort den och upptäckt att det var en lång bult som troligen höll något viktigt inne i lådan.
Fyller lådan gör man genom att ta bort back kontakten uppe på lådan.
Hittade lite bra bilder när jag letade info på nätet.

Picasa Web Albums - Garry - Fiat Gearbox#

//Mats o Cilla
 
F

F.d. 9997

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej!
Har en Fiat Ducado 91 kan du beskriva hur du gjorde när du bytte drev, är det mycket jobb m m. Hoppas du kan hjälpa mig.

mail adress adolf.kropf@soderhamn.com
tel 0761604212
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej AntonOOOOO, eftersom du har en -91 så har du inte samma växellåda som de som finns i texten. "Din" låda hängde med till -94. Från -95 kom en ny låda, kaross (den rundare nya plåthytten) och även motor. Men idén på lådorna är ungefär den samma och instruktionerna går att använda.
Klicka på länken nedan så kommer du till den hemgjorda instruktionen som Mats O. hänvisade till
Picasa Web Albums - Garry - Fiat Ducato B...#

Om du du vill köpa delar till bra priser så har du en länk här till Axel Augustin i Tyskland, han har drev och delar även till din (och min :)) äldre låda.
Ersatzteilversandhandel Axel Augustin Online Shop - Fiat Transporter (Ducato)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej på er!

Vi har en FIAT 2,5 lit/motor Turbo diesel, 5 växlad från 1990 som har gått över 30 000 mil utan att 5ans drev har rasat, jag om dom inte har ändrat något i lådan på senare bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Mig veterligen är Peugeot och Citroen franska bilar....
Tja, varebilene Boxer og Jumper bygges i Italia på samme fabrikk som Ducato.
Citroen C1, Peugeot 107 + 1007 og en Toyota bygges på en fabrikk i Tchekien. Andre modeller bygges i Spania og Portugal, men merkenavnene er Franske.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Spelar ingen roll var dom byggs, finns Volvobilar som byggs i Belgien. Tror knappast att ngn vill hävda att Volvo är ett Belgiskt bilmärke.
 
Toppen