• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Växellåda på FIAT

S

suneAl

Guest
Läser man forumet angående FIAT:s växellåda, därav ställer jag denna fråga.

Fråga 1: Hur många av HBK:s medlemmar har haft fel på växellådan eller enbart 5:an ?


Är det enbart 5:an växel som har rasat eller har man fått ta ner HELA Drivlinan " MOTOR,Växellådan & Kraftöverföringen"
för allt detta är ju ett paket. Det händer också.

Om det är enbart 5:an drevsats med simmsringar så är det c.a 1,5 tim. arbete + nya delar, för 5:ans växel är på vänstersidan om växellådan under en egen kåpa, bakom vänsterhjul.

Fråga 2: Är det någon som har haft MOTORHAVERI ?
PS! det gäller motorn inte generatorer, startmotor eller etc.DS!
Häls 571

:mcride:
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jeg har eiet 5, - FEM -, Ducato med 5 trinns gearkasse og INGEN problemer eller antydninger til problemer.

Bare for å balansere litt...........

;)
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Vi har en Lmc m. Fiat 2,8 jtd.Har varit noga med att aldrig segdra eller köra under 80 km/tim på 5:an.
Efter 6000 mil rasade drevet i allaf.Om man läser lite kring detta så verkar det ju vara runt den milgränsen som något händer.Däremot har jag inte hört att någon behövt byta drev 2 ggr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Vi hadde i 2000 et havari på andregir - drevet sprakk, men hele innmaten i kassa ble byttet på garantien - kilometerstand ca. 20 000. 5an hold til jeg ønsket å bytte til kort utgave, de drevene som vi byttet ut ved 120 000 km var uten slitasje.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Är det verkligen bara två som har haft växellådsproblem ?

och en har inte haft några problem.


Häls 571
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jodå, nog har vi haft problem med växellådan! Saxar ett avsnitt ur reseberättelsen: Venedig april 2009.

I en tunnel utanför Graz hoppade femmans växel ur. Ett inte helt okänt fenomen på denna typ av växellåda. Det visade sig att Peugeot-verkstaden bara låg några kilometer därifrån och med ”Beiruts” hjälp hittade vi dit så att vi nästa dag, på skärtorsdag, kunde få husbilen undersökt.

3 Femte växeln.jpg

Både femmans kugghjul och den tillhörande axeln var skadade. Nu var goda råd dyra, men det var inte tillrådligt att överhuvudtaget köra med bilen i detta skick, då kunde femmans växel fastna och ge ett totalhaveri av hela växellådan. Så det var bara att resignerat acceptera denna kostnad och försöka göra det bästa av situationen.

Vi fick behålla husbilen inne på verkstadens gård över påskhelgen (dvs torsdag kväll till tisdag morgon) så att vi hade någonstans att bo och sedan skulle man på tisdagen kommande vecka riva växellådan och bygga in de nya delarna som fick anskaffas från ett centrallager i Österrike. Måtte det inte behövas fler grejor, sådant vet man inte förrän växellådan är demonterad.


Efter en massa krångel och två veckors stillestånd i Graz åkte vi hem, en erfarenhet rikare och 40000 spänn fattigare.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej,

Är snart ägare av en Bürstner från 1997 på Fiat Ducato. Växellådan är renoverad - vad nu detta innebär.

Trist att behöva lägga 40kkr under en långresa - det känns ju som om hela sommarens budget försvann i ett nafs. 40kkr känns grymt mycket för ett kugg och en axel.

Men hur förbereder man sig på det hela? Om man skall ut på en 2mån+ resa? In med alla verkstäder i GPS:en. Köpa med sig lite reservdelar?

/Erik
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej
Bytte i förra veckan 5-ans drev och ökade samtidigt varvtalet på 5-an med 200 varv. Jobbet utfördes hos Billings i Linköping och kostade 9600 inkl moms.
Enligt dom så hade dom inte haft någon reklamation på drevbyten och hade gjort c:a 1500 byten.
Vill för övrigt rekommendera Billings för det var den bästa service man kunde få.
Parkering med el utanför verkstaden, kaffe på morgonen, lånebil mm.mm och väldigt trevlig personal. Eftersom jag var intresserad av hur dom gjorde drevbytet och samtidigt ville inspektera bilen under så uppehöll jag mig i verkstaden en hel del men inget gnyande om det. :)
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Min bil en 99:a blev tydligen bytt redan efter 3300 mil , jag hittade papper på det i bilen , men inget som Ösgötakamping informerade mig om.
Jag har precis beställt nya kugg för att få upp varvet för att slippa detta med att inte gå under 80 på 5:an . Jag beställde direkt från "Axel vad det nu hette" och detta kostar mig endast ca 2500 och lite jobb . Linköpings företaget som det står om i inlägget ovan heter BOSSING .....

Kan även meddela att jag trimmat min bil i dieselpumpen eftersom inte våra bilar går att chippa . den blev betydligt starkare och senaste tankningen låg på 0,93 mot tidigare 1,05-1,15
Jag hoppas få ner detta ännu mer med en 5:a man kan nytja även på 70 väg .

//Mats o Cilla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hade jag vetat vad jag vet idag, före debaclet i Österrike, så hade jag nog renoverat växellådan och möjligen ändrat utväxlingen lite, innan den rasade. Det är ju femmans växel som spökar. Jag har en 2,5TDI från 1999. Visserligen en liten bil (Peugeot Boxer) men den är tung ändå.

För de 40000 kronorna fick jag en fabriksrenoverad låda. Dyrt, javisst men bilverkstäder är sig lika, även i Österrike. Det är ju besvärligt när sådant händer utomlands. Det känns som om man är mer utsatt där än hemmavid.

Jag vill inte skrämma upp folk i onödan, men dom som har samma låda kanske skulle ta sig en funderare.

Det har skrivits mycket om detta i andra trådar.

Jappe
 
Senast ändrad:

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jag har bytt 5:ans drev på vår gamla bil Fiat -97, den packade i hop när vi skulle hem från Öland tjuvhöll spaken till rondellen straxt efter Kalmar mot Skåne men sen var det ingen ide längre, fick köra på 4:an som högsta växel, väl hemkommen kontaktade jag Bossings i Linköping och beställde tid inga problem att köra dit med bilen eftersom 5:an ligger utanför växellådan passade på att sänka varvtalet så den blev starkare på 5:an. Kanon bra, efter bytet så behövde jag inte längre växla ner i backen söderut från Jönköping.Ttrotts att det blev ett högra motorvarv för samma fart med det nya drevet sjönk bränsleförbrukningen inte så mycket men den steg inte tror det rörde sig om någon halv deciliter eller så. vid haveriet hade bilen gått 8000 mil.

Kastanj.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej Mats Olsson.
Jovisst heter företaget BOSSING ...
Vem gjorde jobbet med dieselpumpen och vad tog dom för det ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jag skall kontakta min vän och se om han vill att jag skrivet ut firmanamnet och jag måste även se vad hans normalpris är då jag antar att jag gav ett kompis pris .
Samt än så länge är ej husbilen besiktad med detta så jag vet ej vad det ger i rökgastäthet .

Mats o Cilla
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Var fick ni dieselpumpen trimmad?
Ang. bränsleförbrukningen: Har ni en alkovbil?

Min bil en 99:a blev tydligen bytt redan efter 3300 mil , jag hittade papper på det i bilen , men inget som Ösgötakamping informerade mig om.
Jag har precis beställt nya kugg för att få upp varvet för att slippa detta med att inte gå under 80 på 5:an . Jag beställde direkt från "Axel vad det nu hette" och detta kostar mig endast ca 2500 och lite jobb . Linköpings företaget som det står om i inlägget ovan heter BOSSING .....

Kan även meddela att jag trimmat min bil i dieselpumpen eftersom inte våra bilar går att chippa . den blev betydligt starkare och senaste tankningen låg på 0,93 mot tidigare 1,05-1,15
Jag hoppas få ner detta ännu mer med en 5:a man kan nytja även på 70 väg .

//Mats o Cilla
 
C

chmse

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Jag skall kontakta min vän och se om han vill att jag skrivet ut firmanamnet och jag måste även se vad hans normalpris är då jag antar att jag gav ett kompis pris .
Samt än så länge är ej husbilen besiktad med detta så jag vet ej vad det ger i rökgastäthet .

Mats o Cilla
tanka ca 20 liter raps olja och resten diesel, säger de som vet har gjort det samma på min fiat 1999 års modell den går så gött själva jobbet betalade jag en hundring men sen var jag så jä... glad att jag tog ett ärevarv och det kostade 1500 i fortkörning men vad gör man inte för känslan att få en ny husbil
hälsningar christer
 
P

Pelle

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

5:an rasade i happarand på min förra (-99 2,8 idTD TEC Alkov). Körde hem till järfälla på 4:an utan problem och bytte drev och synkring (det är egentligen synkringarna som rasar ínte kuggarna på dreven) själv.
Den nya (-01 2,8 JTD Pilote helint.) har jag drevat om +200 var vid 90 funkar kanon båda drevsattserna inköpta på Axel Agustin för en bråkdel av priserna i sverige. Omdrevningen var lite mer tidskrävande än de 1,5h som nämnts då ABS krafset sitter i vägen och gör det svårt att få ner tåckkåpan.

Pelle
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Vi har en Lmc m. Fiat 2,8 jtd.Har varit noga med att aldrig segdra eller köra under 80 km/tim på 5:an.
Efter 6000 mil rasade drevet i allaf.Om man läser lite kring detta så verkar det ju vara runt den milgränsen som något händer.Däremot har jag inte hört att någon behövt byta drev 2 ggr.
Vårt hade varit bytt en gång innan.
Jag bytte i förebyggande visste ej om det var bytt. Ja förebyggande trodde jag , växellådan satt helt lös också, och drevet slitet.
Men nu är han som ny./susanne
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Har detta felet byggts bort på nyare Fiat eller finns det fortfarande kvar? Vilket år skedde skiftet i så fall?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Dagens låda er en 6 veksels uten kjente problemer. Kom samtidig med X250 chassiet ca. 2006.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Trasig Växellåda på FIAT

Hej
Bytte i förra veckan 5-ans drev och ökade samtidigt varvtalet på 5-an med 200 varv. Jobbet utfördes hos Billings i Linköping och kostade 9600 inkl moms.
Enligt dom så hade dom inte haft någon reklamation på drevbyten och hade gjort c:a 1500 byten.
Vill för övrigt rekommendera Billings för det var den bästa service man kunde få.
Parkering med el utanför verkstaden, kaffe på morgonen, lånebil mm.mm och väldigt trevlig personal. Eftersom jag var intresserad av hur dom gjorde drevbytet och samtidigt ville inspektera bilen under så uppehöll jag mig i verkstaden en hel del men inget gnyande om det. :)

Kraftigt överpris......9600 hutlöst
 
Toppen