• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på Dometic kylskåpet

F

F.d. 64253

Guest
Hej, är det någon som vet vilket kylskåp man skall köpa, har nu en Dometic 7855 med ugn överst, har experimenterat med allt, olika inställningar på temperaturen, bytt kylpasta, monterat fläkt, prövat olika varianter av luftflöde bakom skåpet men blir inte nöjd med kylan.
Verkar vara rena skiten dessa kylskåp. I Husvagnen hade vi ett mindre kylskåp som fungerade gudomligt bra.
Vill inte montera ett kompressorkylskåp då man måste ha en grym elförsörjning. I husvagnen kunde man köra kylskåpet i många veckor på en gasoltub.
Jag vill inte ha gissningar, vill veta vilket kylskåp jag kan ersätta detta skräp med.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst har du rätt. Fläkten gör mest nytta vid det övre gallret som evakueringsfläkt. Och där bör den vara placerad. Som du skriver konvektion stiger alltid.

Det som jag tycker tillverkarna har missat är någon form av kylning för elektroniken. Kanske en annan konstruktion av boxen till modulen så att elektroniken inte blir för varm.

Det borde gå att bygga in en styrning i kretskorten från början för att tex starta en fläkt för att kyla ner elektroniken. Det finns olika sånna lösningar.
Ett exempel är elmotorer om den blir för varm. De Finns PTC givare i lindningen som stoppar motorn via extern styrning.

Eller att modulen inte är placerad bakom kylskåpet.
Det kan bli ganska varmt bakom skåpet.
Det är nog ganska ovanligt att elektroniken där nere skulle bli varm... För normalt skall ju ny kall luft komma in därnere, och då kyler den ju ner området runt elektroniken... Har du mätt upp värmen så du vet att elektroniken blir varm..
Under alla mina år nere vid Medelhavet där jag varit med på temp upp till +42, men ändå har elektroniken inte lagt av..... Så jag förstår inte varför du skulle få problem med för varm elektronik...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tyvärr,den ska vara rund inte fyrkantig ..har jobbat på Electrolux i 35 år och aldrig set en munstycket med fyrkantig hål
Hej, jag har småmeckat med många äldre kylskåp och i de flesta som jag har gjort rena så har hålet visserligen inte varit fyrkantigt utan rektangulärt. Ser ut som det vore gnistat fram. Har även sett instruktioner om att inte pilla med något runt i det fyrkantiga hålet, även om man inte skall pilla alls med något hårt i för rengöring...... mysko ? Kanske ev. i äldre tyska/utländska bilar som byggdes om för 30mbar och export till ex. Sverige när det var 50mbar original i Tyskland ??

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är nog ganska ovanligt att elektroniken där nere skulle bli varm... För normalt skall ju ny kall luft komma in därnere, och då kyler den ju ner området runt elektroniken... Har du mätt upp värmen så du vet att elektroniken blir varm..
Under alla mina år nere vid Medelhavet där jag varit med på temp upp till +42, men ändå har elektroniken inte lagt av..... Så jag förstår inte varför du skulle få problem med för varm elektronik...
Det är ju en del som har fått byta ut sina moduler. Det har varit en hel del trådar om just det. Olika märken av husbilar är lika med olika montering av kylskåpen. Sen finns det en hel olika modeller av kylskåp också.
Så variationen av monteringarna är nog ganska stor. Vissa bättre och vissa sämre.

Alla har inte heller fläktar till sina kylskåp.
Många har själva satt dit fläktar.

Jag har i princip ingen elektronik i mitt gamla skåp från 89:a.
Det fungerar fortfarande efter 32 år.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är ju en del som har fått byta ut sina moduler. Det har varit en hel del trådar om just det. Olika märken av husbilar är lika med olika montering av kylskåpen. Sen finns det en hel olika modeller av kylskåp också.
Så variationen av monteringarna är nog ganska stor. Vissa bättre och vissa sämre.

Alla har inte heller fläktar till sina kylskåp.
Många har själva satt dit fläktar.

Jag har i princip ingen elektronik i mitt gamla skåp från 89:a.
Det fungerar fortfarande efter 32 år.
Jodå jag har läst några sådana där de fått byta "elboxen"... Men att den skulle lagt av pga för hög värme har jag inte kunnat läsa mig till... Om jag inte har missat något. :rolleyes:
Vad jag förstår så byts delar ut istället för att ställa en diagnos och sen reparera dem, typ elboxen, gasventilen och kretskortet... Men jag tror att dessa byts ut för att det är billigare än att felsöka och reparera....
Träffade en HB ägare som fick bytt gasventilen... Han bad om att få den gamla... Tog hem den och öppnade den.. Rengjorde den med någon spray och slutligen sprutade på typ 5-56... Satte tillbaka den... Och den fungerade direkt.. Vi träffades många år senare och den fungerade fortfarande :swoon:
Det hade ju varit bra att få en diagnos Så man kunde kvalitetssäkra produkten bättre... :yes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Glömde skriva.... Att under mina ca 10 år 365/året vid Medelhavet så har elboxen slutat att fungera säkert 3-4 ggr... Det jag gjorde då var att ta loss den långa kontakten.. Spraya på El-rengörings spray... Både på stiften och in i kontakten... Satta den tillbakas.... Och startade kylen.... Än i dag har jag samma elbox.... Men hade jag åkt till en verkstad... Så hade jag varit inne på min 3-4 box, och sen retat mig på den dåliga kvalitén.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Kompressorn tar väldigt mycket ström under några sekunder innan den snurrar igång minsta problem med strömmatningen gör att den slår ifrån och försöker starta om med samma resultat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det jag gjort genom åren för att få min gamla kyl/frys RM7655L effektivare är:
-Demontering/rengöring av brännare, gasoltillförsel
-Sågat upp större hål och monterat större galler/ram vid nedre luftinloppet.
-Monterat Dometic's originalfläkt med termostat enligt deras anvisning nedtill på bakstycket, den startar automatiskt vid behov.
-Monterat 4st. 80x80 fläktar i luftutsläppet på taket. (på den gamla bilden är det bara2st) dessa startar jag på våren vid påställning, och stoppar på hösten vid avställning.
Min kyl/frys går idag bättre än när den var ny, kör på gasol i första hand, och 230V ifall jag skulle råka vara inkopplad, kör aldrig kylen på 12V.
Temp i frys håller sig alltid mellan -25 till -23C oavsett utetemp. i sverige
Temp i kylen håller sig alltid mellan +3 till +6C.
Termostaten inställd på typ 75%. 3 av 4 lampor tända.
Jag är äntligen nöjd med funktionen på min kyl/frys :)
 

Bilagor

  • 2015-07-09 15.10.15.jpg
    2015-07-09 15.10.15.jpg
    2,7 MB · Visningar: 109
  • 2015-07-09 15.09.01.jpg
    2015-07-09 15.09.01.jpg
    3,1 MB · Visningar: 109
  • 2019-06-09 12.31.52.jpg
    2019-06-09 12.31.52.jpg
    2,9 MB · Visningar: 114
  • 2019-06-16 16.43.37.jpg
    2019-06-16 16.43.37.jpg
    2,6 MB · Visningar: 111
  • 2019-06-18 12.13.01-1.jpg
    2019-06-18 12.13.01-1.jpg
    2,8 MB · Visningar: 113

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Lycka till.... Hör gärna av dig om du undrar över något i installationen...
Ja Peter nu är avgasröret på plats. Hoppas jag gjort det enligt din idé.
Det blev ett galvat 36mm rör från Biltema.
DSC_0010_copy_2393x1346.jpg
Fanns tyvärr inget rostfritt i den storleken.

36mm rör är lite större än röret på kylen.
Men jag hade inte fått på ett en mindre rör utan att flytta ut kylen en bit.
Mycket svårt att komma till.
Längdåtgång på röret knappt 70 cm

Och så här sitter röret i takventilen nu._20210910_141630_copy_1167x2052.jpg
Innan luckan kommit på.

Blir kanske inte ordentligt testat förrän och om vi kommer till Spanien och Portugal denna vintern.
Fläkt i takluckan väntar jag med till behov finns.

Krister.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja Peter nu är avgasröret på plats. Hoppas jag gjort det enligt din idé.
Det blev ett galvat 36mm rör från Biltema.
Visa bilaga 215471
Fanns tyvärr inget rostfritt i den storleken.

36mm rör är lite större än röret på kylen.
Men jag hade inte fått på ett en mindre rör utan att flytta ut kylen en bit.
Mycket svårt att komma till.
Längdåtgång på röret knappt 70 cm

Och så här sitter röret i takventilen nu.Visa bilaga 215472
Innan luckan kommit på.

Blir kanske inte ordentligt testat förrän och om vi kommer till Spanien och Portugal denna vintern.
Fläkt i takluckan väntar jag med till behov finns.

Krister.
Hej.. Det ser bra ut, men glöm inte att isolera hela röret, annars kommer du att få problem....
Sen tror jag att du inte behöver någon fläkt baktill.... Det är mycket värme som du nu får bort när du leder avgaserna upp genom taket... Skall bli spännande att höra hur bra det blev....
:applaus:
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hej. Jag står på el. Jag har monterat Dometic kylskåpsfläkt bakom kylskåpet. När termostaten står på 3 eller 4 så går fläkten nästan hela tiden. Ställer jag kylskåpet på det högsta 5 så går fläkten bara då och då. Jag trodde att ju högre effekt på skåpet jag körde, ju varmare blir det bakom skåpet. Utetemperaturen ligger på ca 25-28 grader. Är det ngn som har en förklaring?
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Det kan finnas en felaktig termobrytare i kretsen som bryter istället för att slutas. - en möjlig orsak- en oftast rund sak med två flatstiftskontakter på ledningen till fläkten-eller - hittar du den så prova med att lossa stiften och sätt dom mot varandra- funkar fläkten då ä felet hittat.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Ja Peter nu är avgasröret på plats. Hoppas jag gjort det enligt din idé.
Det blev ett galvat 36mm rör från Biltema.
Visa bilaga 215471
Fanns tyvärr inget rostfritt i den storleken.

36mm rör är lite större än röret på kylen.
Men jag hade inte fått på ett en mindre rör utan att flytta ut kylen en bit.
Mycket svårt att komma till.
Längdåtgång på röret knappt 70 cm

Och så här sitter röret i takventilen nu.Visa bilaga 215472
Innan luckan kommit på.

Blir kanske inte ordentligt testat förrän och om vi kommer till Spanien och Portugal denna vintern.
Fläkt i takluckan väntar jag med till behov finns.

Krister.
Självklart skall vi ses i Portugal och Spanien.
Kånnkård
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Självklart skall vi ses i Portugal och Spanien.
Kånnkård
Ja, fast vi bor några hus ifrån varandra så är väl Portugal säkraste platsen att träffa varandra.
Vi är kvar i Avesta ännu.
Åker på jobb hela tiden av mågen. Två lackjobb på hans entusiastbilar, Mercedes 500 sel 84a och Mercedes E 500 09a. Sen en arbetshelg som snickarhantlangare på stugan i Idre och nu ett staket vid deras hus i Avesta.
Men jag måste ner och testa kylskåpet i varmare klimat.
Men Peter gav mej ett nytt problem, och det är hur och med vilket material jag ska isolera avgasröret jag monterade.
Det finns ingen plats att komma till. Så jag får antagligen ge mig, och lossa kylen och dra ut den en bit för att komma till.

Stannar ni i Portugal hela vintern?
Det ser inte ut så om vi kommer hem innan ni åker.
Så vi önskar en trevlig resa ner.

Krister o. Ursula
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hoppas du monterade avgasröret på dragavbrottet, och inte direkt på det lodräta röret.

Pålle
Om du monterar det så.... Då kommer avgaserna inte att orkas tryckas upp, utan de går ut just vid dragavbrotet.
Jag lärde mig detta eftersom det nya "skorsten" inte är varmt hela tiden och då blir motståndet större än utsläppet i dragavbrottet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, fast vi bor några hus ifrån varandra så är väl Portugal säkraste platsen att träffa varandra.
Vi är kvar i Avesta ännu.
Åker på jobb hela tiden av mågen. Två lackjobb på hans entusiastbilar, Mercedes 500 sel 84a och Mercedes E 500 09a. Sen en arbetshelg som snickarhantlangare på stugan i Idre och nu ett staket vid deras hus i Avesta.
Men jag måste ner och testa kylskåpet i varmare klimat.
Men Peter gav mej ett nytt problem, och det är hur och med vilket material jag ska isolera avgasröret jag monterade.
Det finns ingen plats att komma till. Så jag får antagligen ge mig, och lossa kylen och dra ut den en bit för att komma till.

Stannar ni i Portugal hela vintern?
Det ser inte ut så om vi kommer hem innan ni åker.
Så vi önskar en trevlig resa ner.

Krister o. Ursula
Jag använde typ detta till isolering. .. Sätt en rad med dubbelhäftande tejp på avgasröret (bara för att isoleringsbandet inte skall glida) lägg det i ca 45° och kant i kant. Lägg två ggr men andra gång går du i 45° från andra hållet... Då låset isoleringen bra och du kan böja röret utan att isoleringen lossnar. Avsluta med att linda en tunn ståltråd över hela röret.... Och fixera den innan du klipper tråden... Med lite tur behöver du nu inte ta ut kylen ...... Lycka till..... Och gör inte som Pålle skrev för då får du bara mer problem :twitcy:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hoppas du monterade avgasröret på dragavbrottet, och inte direkt på det lodräta röret.

Pålle
Jag har monterat avgasslangen på detta sättet enligt en snabb skiss.
_20210815_172227.JPG
_20210912_114120.JPG
Avgasröret från brännaren är 25mm och avgasslangen 36mm i diam.
Det blir då ett space mellan avgasrör och avgasslangen som bör ge lite ejectorvekan i röret av värmen som hjälper avgaserna ut genom röret.
Det är inget jag har något direkt belägg för, utan bara en tanke sen jag sålt verktyg och torkanläggningar med ejectorvekan att torka vattenbaserad lack med.
Men jag tar tacksamt emot tips eller varningar för eventuella fel jag kan ha gjort.

Vi står på ström just nu.
Men testade med gas under ca fem timmar igår utan några problem.

Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag använde typ detta till isolering. .. Sätt en rad med dubbelhäftande tejp på avgasröret (bara för att isoleringsbandet inte skall glida) lägg det i ca 45° och kant i kant. Lägg två ggr men andra gång går du i 45° från andra hållet... Då låset isoleringen bra och du kan böja röret utan att isoleringen lossnar. Avsluta med att linda en tunn ståltråd över hela röret.... Och fixera den innan du klipper tråden... Med lite tur behöver du nu inte ta ut kylen ...... Lycka till..... Och gör inte som Pålle skrev för då får du bara mer problem :twitcy:
Tack Peter! Känns som jag är på rätt väg nu.
Är du på väg neråt nu?

Krister
 
Toppen