• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på Dometic kylskåpet

F

F.d. 64253

Guest
Hej, är det någon som vet vilket kylskåp man skall köpa, har nu en Dometic 7855 med ugn överst, har experimenterat med allt, olika inställningar på temperaturen, bytt kylpasta, monterat fläkt, prövat olika varianter av luftflöde bakom skåpet men blir inte nöjd med kylan.
Verkar vara rena skiten dessa kylskåp. I Husvagnen hade vi ett mindre kylskåp som fungerade gudomligt bra.
Vill inte montera ett kompressorkylskåp då man måste ha en grym elförsörjning. I husvagnen kunde man köra kylskåpet i många veckor på en gasoltub.
Jag vill inte ha gissningar, vill veta vilket kylskåp jag kan ersätta detta skräp med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med absorbsjon skåp (gammel Electrolux patent) ligger mye i størrelsen på skåpet. De små uten intelligent styring fungerer normalt veldig bra. De store med masse automatikk gir mange mulige feilkilder. Selv det at de startes og stoppes ofte kan gi problemer i gasskretsen, tilbakekoblingen fra diverse følere til styringselekronikken kan feil, samme gjelder elektronikken. På toppen av dette gir størrelsen nye krav til ventilasjon bak skapet. For mye og flammen på gasolbrenneren kan blåse ut, for lite og det blir for varmt for kjølingen av gassen.

Hovedprinsippet i disse skap er at varmen sørger for sirkulasjon av kjølemiddel (opprinnelig amoniakk) fordampingen som krever vame skjer inne i skåpet nedkjølingen bak skåpet kondenserer gassen til flytende form igjen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag upplevde när vi hade besvär med kylskåpet . När gasen tog slut i flaskan som vi fyllt med gasol lösvikt
Bytte till en flaska från bauhus du blev det en stor skillnad
Det är exakt samma typ av gas ,så problemet låg någon annanstans.
Ryktesspridning om "fulgas" förekommer men det finns ingen sanning i detta!!
 
F

F.d. 64253

Guest
Ja då har man experimenterat i flera dagar, tar ju lite tid innan man ser resultatet.
kört på El hela tiden o lyckats få temperaturen mellan + 4-8 grader i kylskåpet och - 10-13 i frysen, tempen inne i Husbilen har legat mellan 18-33 grader. Körde sen på Gasolen för att se resultatet på Gas, blev självklart besviken då temperaturen ökade många grader, tog lös brännaren och den såg bra ut, skruvade lös röret mellan brännaren och magnetventilen och där fann jag tydligen munstycket, pillrade lite med en nålbrotsch i munstycket och nu blev det fart på kylan även på Gasoldrift.. så nu verkar jag ha fått bra fart på kylskåpet..
 
F

F.d. 940

Guest
Ja då har man experimenterat i flera dagar, tar ju lite tid innan man ser resultatet.
kört på El hela tiden o lyckats få temperaturen mellan + 4-8 grader i kylskåpet och - 10-13 i frysen, tempen inne i Husbilen har legat mellan 18-33 grader. Körde sen på Gasolen för att se resultatet på Gas, blev självklart besviken då temperaturen ökade många grader, tog lös brännaren och den såg bra ut, skruvade lös röret mellan brännaren och magnetventilen och där fann jag tydligen munstycket, pillrade lite med en nålbrotsch i munstycket och nu blev det fart på kylan även på Gasoldrift.. så nu verkar jag ha fått bra fart på kylskåpet..
Aldrig använda metall för rengöring av munstycket,hålet skall vara fyrkantigt.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Tidigare så satt det en rubin med ett borrat hål i så väldigt litet håk mao. Rengöres mycket försiktigt. Blir hålet större så blir lågan kraftigare och effekten högre. När det satt rubin då kunde man peta bort den om man var oförsiktig och då kom det en rejäl eldkvast !
 
F

F.d. 64253

Guest
Aldrig använda metall för rengöring av munstycket,hålet skall vara fyrkantigt.
Har beställt nytt munstycke, men kan inte påstå att det gamla var med fyrkantig hål. Mina nål brotschar är fyrkantiga, skulle känna direkt om hålet inte vore runt.mina brotschar är gjorda för att pillra upp hål från 0,01 millimeter till Max 1 millimeter. 10st är det i denna sats, så det är ganska bra känsla i brotscharna..
 
F

F.d. 64253

Guest
Kan inte annat än att säga att jag har sparat in 30000:-, kylskåpet har fått en rejäl chock, fungerar perfekt nu..
När jag körde på el så kunde jag hålla på skorstenen, samma sak när jag körde på Gasol, där avgaserna kommer ut om man kör på Gasol, blev helt klart varmt, när jag kör på gasol nu så kan jag hålla i några sekunder. Vilket måste vara fullt normalt..kan man hålla med fingrarna på avgassidan när man kör på Gasol så är det helt klart för lite gas genom munstycket..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 64253

Guest
Har beställt nytt munstycke, men kan inte påstå att det gamla var med fyrkantig hål. Mina nål brotschar är fyrkantiga, skulle känna direkt om hålet inte vore runt.mina brotschar är gjorda för att pillra upp hål från 0,01 millimeter till Max 1 millimeter. 10st är det i denna sats, så det är ganska bra känsla i brotscharna..
Sorry, 7st var det..dom är välanvända i småmotor optimering..dom flesta motorer som kommer från USA är för snålt ställda, går skit pga för lite bränsle..
 
F

F.d. 940

Guest
Kan inte annat än att säga att jag har sparat in 30000:-, kylskåpet har fått en rejäl chock, fungerar perfekt nu..
När jag körde på el så kunde jag hålla på skorstenen, samma sak när jag körde på Gasol, där avgaserna kommer ut om man kör på Gasol, blev helt klart varmt, när jag kör på gasol nu så kan jag hålla i några sekunder. Vilket måste vara fullt normalt..kan man hålla med fingrarna på avgassidan när man kör på Gasol så är det helt klart för lite gas genom munstycket..
Värmen skall överföras till kylslingan inte gå ut i röret, stor risk för brand.
Arne
 
F

F.d. 64253

Guest
Aldrig använda metall för rengöring av munstycket,hålet skall vara fyrkantigt.
Hej
, köpt nytt munstycke och studerat den under lupp, hålet är runt och inte fyrkantigt, nu fungerar kylskåpet riktigt bra med dubbla fläktar också. Det kan vara så galet att det satt ett för liten munstycke tidigare, verkar vara samma storlek på lågan som med det gamla munstycket när jag hade brotschat upp hålet lite. Munstycket är beställt från Dometic med produktnumret från kylskåpet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tittade på kylskåpet som är monterat i barnens Husvagn, där sitter denna monterat, varför är det inte samma på Husbilen, då slipper man en stor del av värmen bakom kylskåpet när man kör gasolen.
Jag kan hålla med dig._20210728_104028.JPG
Så såg vår gamla dometic -kyl ut när vi bytte.
Vi har takutsläpp för ventilationen.
Och här blir det en massa extra värme från avgasröret vid gasdrift.
Det skulle helt klart va en fördel om avgasvärmen kunde släppas ut på annat sätt.

Krister.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sitter en sån skorsten i min 89:a Hymer.
Det blir även varmt med en sån skorsten.

Den på bilden verkar ha en skorsten som mynnar ut på taket.
Det är ganska bränt på kylskåpet.
Kanske brist på isolering.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sitter en sån skorsten i min 89:a Hymer.
Det blir även varmt med en sån skorsten.

Den på bilden verkar ha en skorsten som mynnar ut på taket.
Det är ganska bränt på kylskåpet.
Kanske brist på isolering.
Det finns ingen skorsten.
Avgasen släpps ut bakom kylskåpet.
Skulle kanske gå att komplettera med en rörförlängning upp i takventilationen?
_20210728_112405.JPG
Takventilen ser ut så här.


Krister.
 
Toppen