• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på Dometic kylskåpet

F

F.d. 64253

Guest
Hej, är det någon som vet vilket kylskåp man skall köpa, har nu en Dometic 7855 med ugn överst, har experimenterat med allt, olika inställningar på temperaturen, bytt kylpasta, monterat fläkt, prövat olika varianter av luftflöde bakom skåpet men blir inte nöjd med kylan.
Verkar vara rena skiten dessa kylskåp. I Husvagnen hade vi ett mindre kylskåp som fungerade gudomligt bra.
Vill inte montera ett kompressorkylskåp då man måste ha en grym elförsörjning. I husvagnen kunde man köra kylskåpet i många veckor på en gasoltub.
Jag vill inte ha gissningar, vill veta vilket kylskåp jag kan ersätta detta skräp med.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Glömde länken till isolerings bandet....

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har monterat avgasslangen på detta sättet enligt en snabb skiss.
Visa bilaga 215571
Visa bilaga 215570
Avgasröret från brännaren är 25mm och avgasslangen 36mm i diam.
Det blir då ett space mellan avgasrör och avgasslangen som bör ge lite ejectorvekan i röret av värmen som hjälper avgaserna ut genom röret.
Det är inget jag har något direkt belägg för, utan bara en tanke sen jag sålt verktyg och torkanläggningar med ejectorvekan att torka vattenbaserad lack med.
Men jag tar tacksamt emot tips eller varningar för eventuella fel jag kan ha gjort.

Vi står på ström just nu.
Men testade med gas under ca fem timmar igår utan några problem.

Krister
Hej igen...
Glömde svara dig... :eek:
Ejektorn kanske hjälper en liten bit.... Men då du har köpt 36mm rör så finns risken att avgaserna saktas ner... Speciellt om du inte isolerar röret....
Avgasrören till Kina värmare passar perfekt i kylens avgasrör och de är i "rostfritt".... Jag har ett helt nytt på över 1 meter liggande ifall du skulle behöva mindre ø på röret. Du kommer nog att märka om du behöver mindre när kylan kommer...
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Biltema har även avgasbandage : Avgasbandage
kanske lättare att köpa där!
Absolut, men välj då den aluminiumbelaga för 339 kr från länken ovan.
Jag har provat bägge, och det "naturella" avgasbandaget är ett (sätt in valfri svordom) att hålla på med.
Den blir bara värre med (kort) tid, dammar och är mycket otrevlig att komma i närheten av.

Den aluminiumbelagda är bättre/bra.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Ja, fast vi bor några hus ifrån varandra så är väl Portugal säkraste platsen att träffa varandra.
Vi är kvar i Avesta ännu.
Åker på jobb hela tiden av mågen. Två lackjobb på hans entusiastbilar, Mercedes 500 sel 84a och Mercedes E 500 09a. Sen en arbetshelg som snickarhantlangare på stugan i Idre och nu ett staket vid deras hus i Avesta.
Men jag måste ner och testa kylskåpet i varmare klimat.
Men Peter gav mej ett nytt problem, och det är hur och med vilket material jag ska isolera avgasröret jag monterade.
Det finns ingen plats att komma till. Så jag får antagligen ge mig, och lossa kylen och dra ut den en bit för att komma till.

Stannar ni i Portugal hela vintern?
Det ser inte ut så om vi kommer hem innan ni åker.
Så vi önskar en trevlig resa ner.

Krister o. Ursula
Det blir att alternera mellan Portugal och Spanien. Vi börjar i Manta Rota iaf. Har tandläkarbesök och service på bilen i Faro.
Vi väntar på er.
N/L
 
Toppen