• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej!
Det tips jag precis har fått är att sätta ett motstånd (på +12V ledningen) före en 5V reläspole.
Motstånder skall vara ca 20% större än motståndet över spolen.
Sedan prova med en 1000 nF kondensator parallellt med spolen och se hur länge det dröjer inann reläet "öppnar" för 220V.
Synpunkter?
//Conny
 
N

nomad

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Montreal,

vad är det för batterimonitor du använder?

Jag funderar på att skruva ihop en egen, men, så många projekt - så lite tid ...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Holder litt på med Ctek og få en forklaring på D250S og Smartpass. Litt kjipt at D250S som jeg har tydligvis er erstattet med D250S Dual og at et produkt får et snaut åra levetid. Kort i bobilverden, men lang i elektronikkverden.

Slik jeg kan forstå vil også Smartpass gi mye bedre lading til batteriene i den første ladetiden. Når man tenker på at en kan trykke innpå en 25-35A på batteriene i begynnelsen og har man 2 eller 3 batterier i parallell på batteribanken, kunne man fått på maks 80A med Smartpass istedet for bare 20A med D250S.

Når jeg tenker på hvor mye bedre lading jeg fikk når jeg monterte D250S og bare får en litt bedre økning med Smartpasset er det vært vær krone. Jeg har flere batterier som bodelsbatter og derfor tror jeg på en forbedring.

Kan noen fortelle meg hva en batteriemonitor gjør for noe mer enn et Voltmeter og litt hoderegning?

Tar batterimonoteren hensyn til antall utladninger og hvor mye batteriet utlades for å redusere kapasiteten på Ah som er igjen tilsvarende?

Vil % eller Ah tallet bli redusert eller viser det 100% på batteriet når det er nytt og fremdeles 100% når batteriet er f.eks. 3 år gamelt og fult oppladet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Montreal,

vad är det för batterimonitor du använder?

Jag funderar på att skruva ihop en egen, men, så många projekt - så lite tid ...

Nasa BM1 C heter den, kördes som drive på SeaSea i Höstas 1495:- :) Liten och smidig, behöver inte fällas in, Kanske lite tråkig färg (vit) Jag kommer nog att lackera min så den passar till inredningen.
 
Senast ändrad:
N

nomad

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Montreal, tack för info!

Jag har kikat lite i produktbeskrivningen för att få ett hum om vad den klarar av.
Har du haft möjlighet att testa den under "normala" förhållanden? Jag intresserad av hur bra den klarar att uppskatta laddning-/urladdningsförlopp. Det nämns ju inget om den tar hänsyn till självurladdning etc.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej, ursäkta det sena svaret! Jag tycker inte att jag kört tillräckligt ännu för att ge något riktigt omdöme om BN1, men det jag har sett hittills så uppfyller den vad jag behöver, d.v.s. den visar laddningsström, laddningsspänning och kalkylerad laddningstid när jag kör, och när jag står stilla visar den urladdningsström, spänning och kalkylerad återstående batteritid med den aktuella belastningen. Jag tror inte den tar hänsyn till batteriernas självurladdning, men den är ju ganska försumbar vid användning av bilen eftersom batterierna laddas ganska ofta?
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej!
Efter att ha funderat på flera olika användningsfall för laddning av bodelsbatteriet och annan utrustning har jag valt att gå vidare med den lösning som JANKRO utsprungligen startade denna tråd med. Sedan 5/12 har jag ritat och anlyserat 20 olika utförande som alla borde fungera som de är tänka, men även fungera som de inte är tänkta om jag glömmer något (för tillfället letar jag efter en motorsåg som jag glömt någonstans) eller gör fel. Med andra ord så har glömska och fel varit svårast att eliminera då det finns direkt motsatta krav.

Hur som helst så tror jag mig ha hittat en lösning som jag gått vidare med men fortfarende kan revidera om någon hittar en svaghet. Därför bifogar jag en enkel beskrivning av lösningen för granskning och/eller kopiering. Ursprunget är en betydligt mer detaljerad analys.
//Conny
 

Bilagor

  • JANKRO - principen 2011_01_32 Skiss.doc
    71,5 KB · Visningar: 202
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej HBKare!

Lägger upp en artikel om Ctek-laddare i husbilen.
För oss fungerar det bra! Källan är Husbilen Test.

Vi ses på Kistamässan!
 

Bilagor

  • Laddskolan – hur man laddar ett batteri 2.doc
    38 KB · Visningar: 138
  • Diagram 1 laddkurvor för D250S+Smartpass.jpg
    Diagram 1 laddkurvor för D250S+Smartpass.jpg
    51,3 KB · Visningar: 13
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Finns det ngn som har koll på vilken CTEK produkt som skla väljas när man vill ha bättre laddning under färd, och hur den kopplas in. Hade tänkt koppla in den via EBL. Har en Adriatik 650 SP 2008. Såg att Angan har en identisk bil, försökte kontakta honom, men gick inte att skicka ett privat meddelande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

DC-DC Laddaren Ctek 250S är rätt produkt, men om den fungerar via EBL vet jag inte, kanske känner någon annan till det?
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Finns det ngn som har koll på vilken CTEK produkt som skla väljas när man vill ha bättre laddning under färd, och hur den kopplas in. Hade tänkt koppla in den via EBL. Har en Adriatik 650 SP 2008. Såg att Angan har en identisk bil, försökte kontakta honom, men gick inte att skicka ett privat meddelande.

Konstigt att inte det funkade med PM...

Nåväl. Jag har kopplat in laddaren före EBL, alltså på den inkommande plinten.
I samma plint sitter även en ledning (Adriatik 650) som matar kylskåpet (via ett relä i EBL). Man måste behålla den kopplingen så man får skarva ihop dessa två ledningar till en som blir inkommande på D250S. Från D250S går sedan en ledning in till EBL:s inkommande plint. D250S innehåller ett 'eget' skiljerelä som styrs av laddspänningen. Man får då två sådan funktioner i serie men det har inte varit något problem med det. Fördelen är att min inte måste förändra inne i EBL.

Vet inte om D250S DUAL kan kopplas på samma sätt.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Konstigt att inte det funkade med PM...

Nåväl. Jag har kopplat in laddaren före EBL, alltså på den inkommande plinten.
I samma plint sitter även en ledning (Adriatik 650) som matar kylskåpet (via ett relä i EBL). Man måste behålla den kopplingen så man får skarva ihop dessa två ledningar till en som blir inkommande på D250S. Från D250S går sedan en ledning in till EBL:s inkommande plint. D250S innehåller ett 'eget' skiljerelä som styrs av laddspänningen. Man får då två sådan funktioner i serie men det har inte varit något problem med det. Fördelen är att min inte måste förändra inne i EBL.

Vet inte om D250S DUAL kan kopplas på samma sätt.

Antar att det är en D250S jag ska ha, eftersom jag inte har ngn solpanel. Ska nog ta och beställa en sådan i vinter och klura lite på inkopplingen i vinter. Om jag inte missminner mig så hade du ngt schema som du modifierat med inkopplingen av CTEK.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ctek D250S er utgått og erstatet av D250S Dual. Dette er selve laderen og Dual har også tilkopling fra solcellepanel og blir da en MPPT regulator for panelet.

D250S Dual har en maks ladestrøm på ca 20A. Har målt 23A på min med utladet batteri. Har man større bodelsbatteri enn ca 100Ah kan man få en enda kortere ladetid ved og benytte en Ctek Smartpass i tillegg.

Er ladestrømmen over 20A vil Smartpass ta over og en kan få inntil 80A ladestrøm, når strømmen synker til 20A tar D250S over og laderbatteriet i en 5 trinns ladesyklys.

Som gjenngitt i illustrasjon høyere opp i tråden her vil en kunne redusere ladetiden til 2/3 ved å benyttet Smartpass i tillegg.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nej! Den senaste Cetek heter D250S Dual, där dual står för den andra funktionen som Solpanelsregulator. Laddaren kan ladda från likspänning (generator) och solpanel till likspänning (bodelsbatteri) med max 20A. Skall du köpa en DC-DC laddare, köp D250S Dual och inte den gamla D250S. Den nya har fyra anslutningar och den gamla har tre.
Smartpass kan inte användas utan DC-DCladdaren. Smartpass kan ladda med betydligt högre strömstyrkor, om jag inte minns fel, upp till 80A, tillsammans med D250S. Den klarar man sig utan i en husbil om du inte har väldigt stor batteribank och då talar jag om 400-600Ah. eller mer.
Googla på Cetek så får du all den information du behöver. Priset på D250S Dual är 2200kr.
Julian
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

:)

Alla ni med dessa dyrbara låt enheter, hur länge ska du köra för att återställa 0,2 kWh :confused: :confused:

Teorin är bara ett medel till en bra byggnad - det är praktiken som räknas.

Det är verkligen relevant i tråden: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd. (Inte med solenergi).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

:)

Alla ni med dessa dyrbara låt enheter, hur länge ska du köra för att återställa 0,2 kWh :confused: :confused:

Teorin är bara ett medel till en bra byggnad - det är praktiken som räknas.

Det är verkligen relevant i tråden: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd. (Inte med solenergi).

Uppriktigt jag förstår inte vad du menar, klart det är bättre att man kan ladda med med 8A mot kanske på sin höjd 2A. Har man husbil för ett par hundra tusen så ska det inte sitta fast i 2500 kr, dessutom är det kul att förbättra efter sina egna behov.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Bredo
Jeg er en som har disse dyre enhetene og jeg er utrolig godt fornøyd med dem og de har helt klart svart til både forventningene og reklamen.

Å gi et svar på hvor lang tid det tar og gjennvinne/lade 0,2kWt er avhengig av mange faktorer og kan ikke svares entydig på. Det er jo drøye 16Ah og putte 16Ah inn på et flatt batteri går forholdsvis fort og putte 16Ah inn på et batteri for å få det 100% oppladet tar forholdsvis lang tid.

Og en bilgenerator vil aldri greie å lade et batteri 100%, det må en ha en "ordentlig" 230V lader til for å greie eller noe dyrt utstyr på bobilen.

Men vil en bobilist reagere på om bare batteriet er f.eks. 85% oppladet, nei det vil han ikke så lenge han har nok strøm. Det er først når man går tom for strøm man får et problem og må gjøre noe med det.

Da kan man kjøpe dyrt utsyr for å fylle det batteriet man har bedre/helt, eller man kan kjøpe et ekstra batteri og en trenger ikke å fylle/lade batteriene helt.
 
Toppen