• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man kan även mäta syravikten i alla celler när Cetek'en är klar och då får man jättebra slutkoll på var de ligger.
Jag måste även erkänna att mina fyra batterier har stor ålderskillnad 8, 6, 4 och 2 år gamla, men alla har alltid laddads med Cetek-laddare och även det älsta visar fortfarande full syravikt efter laddning.

M.v.h. JANKRO.
Hej, anser nog att man bör vänta minst 5-6 tim innan man mäter (och hellre med voltmeter), då har laddningen "satt sig".

För att säkert och billigt mäta ett batteris tillstånd/kapacitet/laddning så kan man lägga på en känd förbrukare över polerna (ex en glödlampa ex 100watt el dyl) och se hur länge den lyser skarpt, baserat på den då kända uttagna effekten och tiden som lampan lyser skarpt så kan batteriets verkliga tillstånd enkelt räknas fram!
/ Ha de bra, Relax

PS; de går ju bra för Hästen, Snoka, Dolphins ... konstigt men jag gläds som gammal Norrköpingsbo i förskingringen
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

För att säkert och billigt mäta ett batteris tillstånd/kapacitet/laddning så kan man lägga på en känd förbrukare över polerna (ex en glödlampa ex 100watt el dyl) och se hur länge den lyser skarpt, baserat på den då kända uttagna effekten och tiden som lampan lyser skarpt så kan batteriets verkliga tillstånd enkelt räknas fram!
/ Ha de bra, Relax

PS; de går ju bra för Hästen, Snoka, Dolphins ... konstigt men jag gläds som gammal Norrköpingsbo i förskingringen
Skyllermark.se har ett fint informationsblad som handlar om vikten av bra kablage, batterier, laddning mm. Det skulle vara till stor glädje för många på forumet. Speciellt dom som använder 2,5 kvadratmm kablar och är förvånade över att det är livsfarligt och att dom har dålig laddning.

Men förutom detta så beskriver dom på ett bra sätt hur man kan kontrollera vilken kvarvarande laddkapacitet ett begagnat batteri har. När jag köpte en båt med några år gamla batterier så kunde jag konstatera att batterierna bara hade 50% av sin kapacitet kvar. Man behöver bara en klocka, en voltmeter och en belastning. Är man klen på huvudräkning så kan det vara bra med en kalkylator men det är inga svåra beräkningar precis som behövs.

Här hittar man informationen: Hur stor är min batteribank? | Skyllermarks.se
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej, anser nog att man bör vänta minst 5-6 tim innan man mäter (och hellre med voltmeter), då har laddningen "satt sig".

För att säkert och billigt mäta ett batteris tillstånd/kapacitet/laddning så kan man lägga på en känd förbrukare över polerna (ex en glödlampa ex 100watt el dyl) och se hur länge den lyser skarpt, baserat på den då kända uttagna effekten och tiden som lampan lyser skarpt så kan batteriets verkliga tillstånd enkelt räknas fram!
/ Ha de bra, Relax

PS; de går ju bra för Hästen, Snoka, Dolphins ... konstigt men jag gläds som gammal Norrköpingsbo i förskingringen

Helt rätt, det är ett enkelt och bra sätt, men det är kanske svårt att avgöra när man avbryter urladdningen genom att bara se på lampan.

Om man har en voltmeter ansluten så kan man se exakt när spänningen gått ned till den nivå där det anses helt urladdat. För ett gel-batteri som jag har är det 12 V.

Tyvärr blir nog många besvikna för batterierna går ofta snabbt ned i kapacitet, och dessutom kan de vara dåliga redan när man köper en ny husbil. Jag råkade ut för det men fick ett nytt som var i alla fall var bättre.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej och mycket läsning blev det.
Vi har hjälpt många med laddningen och det största problemet är kabelarean till ebl laddaren.
Det enklaste är att helt enket dra ny kabel till bodelsbanken via ett skilje relä.
Anledningen är enkel och beror på att det främre bildelsbatteriet fortare blir fullt och detta känner regulatorn av och börjar pulsladda.
Men säger då många vi laddar ju batteriet bak så detta borde inte kunna ske, men problemet är att just kabeln är så klen att förbrukningen blir så liten från det främre batteriet och då hamnar inte genomsnittet så högt.
Att dra en extra kabel eller hitta på en massa andra lösningar skall INTE göras på de nyare bilar där antalet kvarvarande amperetimmar ( eller procent ) uppges i displayen.
Detta kommer att medföra att instrumentet inte stämmer och oavsett om era batterier är fulla kommer ebl stänga av strömmen när den visar 0Ah.
Tyvärr är det likadant om en större inverter kopplas in på batteribanken i dessa nya bilar, det kommer inte heller att visas och använder man då invertern lite för mycket kommer ebl även här att visa fel i detta fall att du har mer ström kvar än vad du i verkligheten har.
Däremot kan kylen enkelt kopplas om istället för att den är kopplad till bodelsbatteriet via ebl kan den kopplas till bilbatteriet via D+ skiljerelä på så sätt tar inte kylen något från laddningen ( göres idag på de flesta nya fordon ).
Generatorerna ger på dieslar full effekt från ca 2000v/m och klarar alla era behov utan en massa elektriska boostrar och dylikt.
Tyvärr har inte tillverkaren av EBL schaudt ( kan vara felstavat) insett att vi fricampar och är i behov av laddning för då hade de sett till att det går att ansluta kablar och inte sytråd till enheten.

Mvh
Michael Rudolfsson
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.920
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Låter ju bra för de som har en bil med sådan laddare (EBL) Men jag undrar ändå om den blir lika effektiv som en bra DC-DC laddare som anpassar laddningsspänningen till batteriernas behov exakt, och även tar hänsyn till batteriernas temperatur. ibland sitter ju faktiskt batterierna nedsänkta i golvet och kyls då av fartvinden under körning, vilket gör att de behöver en väsentligt högre laddningsspänning för att överhuvudtaget bli fulladdade, oberoende av hur långt man kör. Problemet är naturligtvis mindre på sommaren, när temperaturerna är högre och förbrukningen lägre. På vintern däremot är ju det mycket viktigt att man får i så mycket ström som möjligt, eftersom förbrukningen är högre. Detta gäller ju vid fristående, om man har tillgång till 220 är det ju inget problem, då fungerar ju det mesta. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag förstår vad du menar men om ett batteri klarar att ladda upp sig i ett motorrum så klarar nog även ditt batteri under bilen detta.
Du får mer laddning från din generator än vad du får genom en batteriladdare under förutsättning att ledningsarean är tillräcklig och naturligtvis om generatorn är frisk.
Det finns ingen trådlös ström så oavsett hur du gör krävs rätt kabelarea.
Den lilla fördel du har med att ladda via en batteriladdare kommer du väldigt sällan att utnyttja då det endast gäller när batteriet är helt fullt uppladdat och laddaren ligger och optimerar det allra sista.
Detta gör även regulatorn i nyare bilar och mitt råd är därför att byt regulator i bilens generator till en modern (kostar inte många kronor) så får du även ett bra laddat bilbatteri på köpet.
Mvh
Michael Rudolfsson
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag förstår vad du menar men om ett batteri klarar att ladda upp sig i ett motorrum så klarar nog även ditt batteri under bilen detta.
Du får mer laddning från din generator än vad du får genom en batteriladdare under förutsättning att ledningsarean är tillräcklig och naturligtvis om generatorn är frisk.
Det finns ingen trådlös ström så oavsett hur du gör krävs rätt kabelarea.
Den lilla fördel du har med att ladda via en batteriladdare kommer du väldigt sällan att utnyttja då det endast gäller när batteriet är helt fullt uppladdat och laddaren ligger och optimerar det allra sista.
Detta gör även regulatorn i nyare bilar och mitt råd är därför att byt regulator i bilens generator till en modern (kostar inte många kronor) så får du även ett bra laddat bilbatteri på köpet.
Mvh
Michael Rudolfsson

Och var hittar jag den underbara lilla manick som laddar bättre än en flerstegs CTEK laddare? Dessutom till olika batterityper. Startbatteri som är ett traditionellt starbatteri samt ett standard bodelsbatteri typ 85Ah GEL batteri i parallellkoppling?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag förstår vad du menar men om ett batteri klarar att ladda upp sig i ett motorrum så klarar nog även ditt batteri under bilen detta.
Du får mer laddning från din generator än vad du får genom en batteriladdare under förutsättning att ledningsarean är tillräcklig och naturligtvis om generatorn är frisk.
Det finns ingen trådlös ström så oavsett hur du gör krävs rätt kabelarea.
Den lilla fördel du har med att ladda via en batteriladdare kommer du väldigt sällan att utnyttja då det endast gäller när batteriet är helt fullt uppladdat och laddaren ligger och optimerar det allra sista.
Detta gör även regulatorn i nyare bilar och mitt råd är därför att byt regulator i bilens generator till en modern (kostar inte många kronor) så får du även ett bra laddat bilbatteri på köpet.
Mvh
Michael Rudolfsson
Hei Michael
Mye riktig i det du skriver, men også endel som ikke er helt riktig? En generator vil aldri greie og lade et batteri 100% og det fordi orginalregulatoren er laget slik at når spenningen stiger synker strømmen,

Ser man på laderkaraktristikken til en elektronisk lader vil man se at strømmen er konstant selvom spenningen stiger. Helt korrekt at om man setter inn en ny regulator på genereatoren kan man få en mye bedre lading og ikke minst en gjevn ladestrøm selv om spenningen stiger.

Den billigste jeg har sett av de regulatorene her i Norge ligger på ca. 2000Nkr. Når jeg skal stille in dip bryterene på den regulatoren skal jeg stille den inn på bodelsbatteriets størrelse eller startbatteriet? Skal jeg legge tempføleren med startbatteriet eller bodelsbatteriet?

Og ikke minst skal jeg få full utnyttelse av generatorstrømmen må jeg legge nye kabler til bodelsbatteriet for ikke å få for mye spenningsfall og evt varmeskader.

Med den 25A DC/DC laderen jeg monterte slipper jeg og gjøre noe med kablene som orginalt er tykke nok ca. 16mm2 Tempføleren ligger ved bodelsbatteriet og laderen ligger 10cm fra batteriet. Fra tidligere og ha ca 12 timers ladetid med generatoren før batteriet var tilsynelatende fult, bruker jeg i dag under 3 timer på og få det fult.

Så ved lite arbeide og mindre utgift, mener jeg i dag at jeg har en minst like bra løsning som med en ny elektronisk spenningsregulator, nye ledninger, mer arbeid og større utgift.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Den gamla trots allt gällande elläran verkar i många stycken satt ur spel! Trots allt så måste batteriladdning avpassas till det batteriobjekt som skall laddas - batterier måste ses som de individer de är avsedda att vara (användnings- och prestandamässigt, etc).

Denna värld med batterier vidareutvecklas och anpassas ständigt till vissa utpekade användnings- och laddningsförutsättningar, det är bara att gilla och förstå läget, eller att betala för sina misstag och ändå bli utan 12v el!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Helt enig Relax. Det er like kjedelig om ikke mer og gå tom for strøm midt på natten som gass. Derfor har jeg i de senere år hatt resevebatteri som jeg kan slå over på og komme meg ihvertfall gjennom natten for så og lade senere. Har bare en vender inni bobilen og slår over når spenningen blir for liten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.920
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Men det måste väl vara bättre att koppla in hela batteribanken och se till att den är så välladdad som möjligt och sova lungt hela natten? :)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

I senaste nr,av den emenenta tidningen Husbilen som kom i brevlådan i går,har Stig Forsberg en mycket bra artickel om just alla dessa problem med dålig laddning.
Den lösning Stig har är CTEC Dual 250 S, samt CTEC Smartpass.
Suveränt.
Mvh Bernt
 
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej 1840 Gunnel & Bernt!

Tack för berömmet - det värmer alltid.

Jag bifogar några artiklar om bilel: Laddning, batterier, LED-lampor och solceller.
Alla har tidigare varit publicerade i Husbilen Test. Det är fritt att kopiera om källan anges.

Ha det gott!
 

Bilagor

  • Så fungerar LED-lampor 2.doc
    34 KB · Visningar: 114
  • Batteriskolan med korrigering efter kommentarer av Stefan (3).doc
    40,5 KB · Visningar: 179
  • Figur 1B Batteriet läcker.pdf
    37,9 KB · Visningar: 113
  • Figur 3 Laddningsgrad.pdf
    31,8 KB · Visningar: 161
  • Figur 8 Koppla in båda sidorna på batteribanken.ppt
    54 KB · Visningar: 166
  • Solcellskolan redigerad - SFG.doc
    75 KB · Visningar: 150
  • Hur står det till med ELSÄKERHETEN i våra husbilar.doc
    39,5 KB · Visningar: 109
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

I senaste nr,av den emenenta tidningen Husbilen som kom i brevlådan i går,har Stig Forsberg en mycket bra artickel om just alla dessa problem med dålig laddning.
Den lösning Stig har är CTEC Dual 250 S, samt CTEC Smartpass.
Suveränt.
Mvh Bernt
Blir konfunderad av artikeln ”laddaren som orkar” och frågar därför om följande;
# Inget sägs om ”förbrukningsbatterityp” som laddas? Drar därför slutsatsen att det rör sig om någon form av startbatteri för att tåla beskrivet uttag till 2 Kw omformare (= > 160 Amp) alla andra batterier knäcks snabbt! I startbatterityp tål batteriet även mycket höga laddningsströmmar, så varför begränsa laddningsström innan batteriet laddats till åtminstone 80%?

# Förbrukningsbatteri (ex GEL-typ) tål däremot varken höga ladd- eller urladdningsströmmar (laddn ca 10% av energiinnehållet, dvs 100Ah tål ca 10Amp laddning)! En större förbrukningsbatteribank tål och kan ta emot mer laddning med fortsatt bra effekt (till 80%)! Normala HB-laddare har laddeffekter på ca 20Amp, vilket torde vara optimalt för en batteribank på upp till ca 200Ah!

# Förstår inte ström eller tidsaspekten diagrammet som visar laddkurvor, ex hur lång tid resp hög ström fram till den gemensamma skärningspunkten (körtid för den då laddade energin saknas, 80% laddat ... )? Utan mer vetskapen och bara läsa diagrammet som det är ritat så tillförs över tid(?) mer laddning utan att blanda in D250S?

# Fler ex på frågor; 1)vad är en körningsetapp, mil/tim? 2)om batteribanken ökas med 20% ger då inte orginalladdaren samma värden som redovisade ändringar? 3)det som ändras med beskriven lösning påverkar väl endast batteriladdningen utöver 80% om jag läser rätt?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei

Det kan sies mye om batteri og lading og et par ting er helt sikkert. 1) Jo mer en leser jo mer utlært/forrviret blir en. For skal man være generell blir det en del kompromisser og det vil ikke være fakta/riktig i alle sammenhenger. 2) Batterier er sjefen og bestemmer hvor mye støm det vil la seg lade med og er ikke laderen og kabler tilpasset batteriet vil en ikke få det optimale resultatet.

Jeg må også få berømme Stig med hans artikkel og takke for at vi får lese det her i forumet. (regner med det er de vedleggene som er gjenngitt i innlegget?) Det erj o veldig sammenfallende med det jeg har skrevet på NB sin hjemmeside?

Alle batterier har datablader og skal det bli optimalt må en følge det. Her er et eksempel fra noen Mastervolt batterier og der angis maks laderstøm, hvilken spenning det skal foregå ved, hvor mange trinn laderen skal lade med og ikke minst hvor lang tid kritiske ladetrinn skal være.

Reultatet om ikke dette følges er jo egentlig bare at batteriet ikke blir 100% oppladet og får redusert levetid. Ingen dramatisk konsekvens, men uøkonomisk og fare for å gå tom for strøm?
 
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej 6539 Relax!

Batterierna som laddas är våra bodelsbatterier. De är av typen öppet blybatteri på 2 x 120 Ah, dvs 240 Ah. Vi har en omformare på 2 kW, vilken sällan utnyttjas till mer än 850W. Lite medlidande med batterierna har vi trotts allt! Det är micro, kaffekokare och vattenkokare som används.

Att det blev 2 kw beror på att vår laserskrivare kräver mycket just när den startar upp under några delar av en sekund. Dessvärre är omformarna sådana att det tål dubbel effekt, men endast under 20-30 millisekunder!

Den svarta kurvan visar hur ett batteri normalt laddas. Att strömmen sjunker beror på att batteriet inte låter sig laddas snabbare vid en konstant spänning. Genom att konternuerligt höja spänningen så kan Duo 250 hålla laddstömmen uppe till 20A under hela laddfasen, röd kurva.

Med Smartpass som kopplar förbi Duo 250 direkt till batteriet så länge mer än 20 A finns tillgänligt så tillkommer den strömmen, grön kurva. Båda kurvorna laddar så att säga i parallell! Allt förutsätter att generatorn orkar! Laddningen sker efter behov, dvs batterispänning och temperatur. I morse när vi startade, minus 9 ute, laddades vårt batteri med 14,9 volt, något som en normal generator/laddare aldrig klarar av.

Hög spänning är svaret för att få fullt batteri. Hög spänning ger inte en normal hubilsgenerator. Den ger 13,5 till 13, 9 volt. I bästa fall 14,2. Vi behöver 14,2 till 14,5 volt vid normaltemperatur. När det är kallt upp till 15 volt!

Hög spänning under den korta tid vi kör, oftast endast 1-2 timmar!

Ha det gott!
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nätet är rikt på information men ”vetet måste sållas från agnarna” och ett råd – gör inget som du inte själv förstår, det kan bli dyrt om man inte ser till helheten (bla; laddningsprofil - batteriprestanda – egen förbrukningsprofil!

I pkt 1-6 har jag strukturerat och samlat ihop information från Tudor så att den blir åtkomlig och ger viss vägledning på ett enkelt sätt – tycker för min del att den är ovanligt seriös och enkel att förstå, detsamma gäller informationen från Skyllermarks i pkt 7-8;

1) Grundläggande information kring och tips på hur du bör sköta om dina batterier
och få dem att hålla längre à http://www.exide.nu/wp/wp-content/uploads/2010/04/Exide_Batteriskotsel.pdf

2) Startbatteriets konstruktion och funktion à http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/startbatteriets-konstruktion-och-funktion.pdf

3) Laddning av batterier, tips och råd kring laddning av dina batterier,en vetenskap för sig à http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

4) Frågor och svar, de vanligaste frågorna i från kunder och användare
à http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/05/FAQ-Frågor-från-kunder_Tudor.pdf

5) Frågor och svar, av lite mer teknisk karaktär à http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Tudor_FAQ.pdf

6) Ny bilteknik förändrar kraven på batterierna, en intressant artikel om bilar, batterier och framtid à http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/ny_bilteknik.pdf

Samt information från Skyllermarks där följande trådar endast utgör axplock av mkt bra info;
7) Tre saker som avgör storleken på din laddning àhttp://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/tre-saker-som-avgor-storleken-pa-din-laddning

8) För dig som har ett gammalt elsystem har vi satt ihop en lista med de tre förbättringsförslag som ger mest laddning för pengarna àhttp://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/mest-laddning-f-r-pengarna
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej!
Jag och några till har fortsatt med den urspungliga lösningen från JANKRO som startade denna tråd. Förvisso är det som man säger på CTEK en omväg och verkninggraden kan vara så låg som 30%. Men det bästa alternativet som är en DC/DC batteriladdare plus en Snartpass från CTEK kostar runt 5000:- och då får jag ingen växelriktare eller batteriladdare för 220V på köptet.
Jag har valt att köpa en växelriktare på 300W som ger en ren sinusvåg från Clas Ohlson och batteriladdaren M200 på 15A från CTEK. M-laddare har ett NIGHT-läge som bara ger 5A om jag är orolig för att överbelasta växelriktaren. Som en parantes så är M-serien "vassare" än några andra laddare från CTEK och just nu går de att köpa på julrea hos Hjertmans.
Nu till mitt problem.
Jag har upptäckt och fått verifierat att växelriktaren inte skall var ansluten till något på 220V- sidan då den startas. Risken är att den skadar sig själv eller det som är anslutet, och jag vill inte chansa. Därför har jag letat efter något enkelt sätt att fördröja belastningen som exempel tidrelä med tillslagsfördröjning, men letar efter alternativ. Det har i stort sett ingen betydelse om fördröjningen är någon sekund eller flera minute, alternativt oregelbunden.
Förslag efterlyses!
//Conny
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Borde kanske räcka att belastningen går över ett relä som startas av växelriktaren? Trögheten i relät ger ju viss fördröjning, men kanske inte passar i din koppling?

Mvh Marita
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.920
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Referar till Conny:s inlägg här ovan. Jag kör själv med en 250S Dual i min bil, med en batterimonitor så att jag kan se vad som händer medan jag kör. Med min uppsättning med 210A batteribank, är det mycket kort tid efter start som man kommer upp i de 20A laddström som 250S kan ge.
Detta borde betyda att att Smartpass inte är nödvändig om man inte har ett mycket stort laddbehov, allså tömmer batterierna ordentligt vid varje tillfälle man står stilla, eller om man har en mycket stor batteribank.
Däremot laddar 250S med hög och anpassad laddspänning hela tiden man kör, beroende på batteriernas temperatur och fyller på batterierna mycket effektivt. Dessutom är den en mycket bra mppt laddningregulator till solcellerna samtidigt, och ersätter dessutom skiljereläet, så jag tycker att den är värd varenda krona!
Samtidigt tror jag inte Smartpass är nödvändig annat än i extremfall, och då blir ju kostnaden inte så stor! I kombination med en batterimonitor känns det som att man har
full koll! :)
 
Senast ändrad:
Toppen