• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på att bli trängd!!

F

F.d. 50195

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Man kan argumentera fram och tillbaka i frågan, men kom ihåg det är bara hur domstolarna tolkar lagarna som har relevans, har ingen kollat efter lämpligt rättsfall? och jag menar då inte hur försäkringsbolagen gör upp i frågan.
mvh Jerry
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trött på att bli trängd!!

Var i Tyskland förra sommaren och körde på autobahn och där gäller nog uttrycket 'Störst är först' för kom det en långtradare på accelerationssträckan så fanns det ingen återvändo. Den körde bara rätt ut utan att ta minsta notis om att lilla jag låg i vägen. Lärde mig snart att det var bara att bromsa eller gasa för att undvika en olycka. För min del tyckte jag att detta var det sämsta med att köra på autobahn. Förflyttningen mellan olika orter gick ju fort men jag valde helst att köra på de mindre vägarna om det inte blev för stora omvägar.
Men det är kanske andra regler som gäller där. :spinny:

Hej ett typexempel där det gäller att ha framförhållning vad gäller hastigheten när man ser ett tungt fordon i accfältet, tradaren (bussen) har ju inget val den kan ju inte anpassa farten efter trafikströmmen på motorvägen som de flesta vet. Så här gäller det ju att öka farten eller sänka den, men bromsa på motorvägen tycker jag är en synd.
Principen kan även tillämpas vid andra tillfällen när så krävs


Gurra
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Trött på att bli trängd!!

Var i Tyskland förra sommaren och körde på autobahn och där gäller nog uttrycket 'Störst är först' för kom det en långtradare på accelerationssträckan så fanns det ingen återvändo. Den körde bara rätt ut utan att ta minsta notis om att lilla jag låg i vägen. Lärde mig snart att det var bara att bromsa eller gasa för att undvika en olycka. För min del tyckte jag att detta var det sämsta med att köra på autobahn. Förflyttningen mellan olika orter gick ju fort men jag valde helst att köra på de mindre vägarna om det inte blev för stora omvägar.
Men det är kanske andra regler som gäller där. :spinny:

Nej, det är precis samma regler. Tyska motorvägar är bland de säkraste i världen. Därför trivs vi väldigt bra att köra där. Suveräna och säkra transportsträckor. De har oftast kortare accelerations- och retardationssträckor. Då måste tydligheten och hjälpsamheten fungera åndå bättre och det tycker jag definitivt den gör. Man är helt enkelt mer aktiv.

Krister N
 
Toppen