• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Vilken vikt är det man ska gå på.I brochyren står det tillåten maxvikt vid full last 4250 kg i bilen står det totalvikt 4250 kg i regbeviset står det totalvikt 4500kg :confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Vad jag vet Stefan så finns inte våra bilar med 4,5t. Så du får nog kolla med din säljare om det blivit något fel.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Totalvikt

Myndigheter kan ju inte göra fel, så står det 4500kg i reg-beviset är det nog det som gäller.(tror jag):rolleyes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

"Nog" är väl inte tillräkligt när man står där i Tyskland och har fel ID skylt i bilen??

Fast 4,5t skulle sitta bra om det stämmer.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Jaj kollar i morgon förmodligen har någon på transportstyrelsen skrivit in fel.Fast om det är rätt så är jag inte ledsen för det :D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Vad står det på ditt COC intyg? Om du inte har fått något så får du ett gratis från din bilfirma.
Du behöver det om du vill ansöka om billigare GO-box avgift i Österike (Euro4). Österike godtar inga svenska regbevis.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Är det ett 40 H chassie så är totalvikten 4000 kg.
4250 kg chassie heter 43 H
Transportstyrelsen kan visst göra fel.
På den nya bil med 43H chassie som jag ännu inte hämtat ut p g a vädret står på transportstyrelsen att den har 15-tumshjul men den har 16-tum.
När jag påpekade detta för säljaren tog han kontakt med importören som sade att det blivit fel på flera bilar, och att det var transportstyrelsen som skrivit fel.
:mad:
Pass upp, det kan bli problem bl a vid besiktningen om bilen inte stämmer med registreringsbeviset.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Vad står det på ditt COC intyg? Om du inte har fått något så får du ett gratis från din bilfirma.
Du behöver det om du vill ansöka om billigare GO-box avgift i Österike (Euro4). Österike godtar inga svenska regbevis.


Har inte fått mitt COC intyg än ska fråga om det ochså.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Om nu du har fått din bil regbesiktat till 4500kg så grattis då har du nog fått en hel del tillåten last (tjänstevikt minus totalvikt)//Erik
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Gokväll

Nog bra att man får en tot-vikt på 4500kg, men det innebär inte att man per automatik får en högre lastvikt. detta beror på vilka axeltryck man får. Överkrids max axeltryck så är det överlast likt förb...
Dessutom får man inte fortsätta färden om max axeltryck övestiger den tekniska axelbelastningen som sätts av fabrikanten t ex 2 400kg på bakaxeln.
Nåt att tänka på i dessa "överlasttider"

Hejs
Claes 105
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Ja då kan jag säga på en gång att alla siffror är verkar lite skumma. Men om du inte åker utomlands så räcker det med ett svenskt regbevis så har du en vinstlott.

Skulle du bli stoppad utomlands och dom går till botten med alla siffror och din ID plåt på bilen så har du problem.
Eftersom våra bilar är lika och jag har kontrollvägt min så vet jag att min tjänstevikt är riktig. Den är 3,6t drygt. Normallastad bil för helgturer är ca 3,8-3,9t med ca 80% vatten och två personer.

Men som sagt. Kolla med COC intyget som är sluttillverkarintyget som står över allt. Det kan vara att du har en grövre chassie och har 4,5t. Men din tjänste vikt är fel men den har i praktiken ingen betydelse mer än att du får större felprocent på överlasten och det är bra.
 

kristerandersson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Haninge
HBK-Nr
1964
Medlemskap
2024

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Har i dag varit i kontakt med bengt i alvhem han säger att totalvikten är höjd på de nya med hd chassi och hänvisar till skylten inne vid dörren som jag missat där står det på tyska något samt vikt 4500kg har man tur heller :cool:
 
Toppen