• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

F

F.d. 50209

Guest
Sv: Totalvikt

Jag har tjänstevikt 2950 kg och totalvikt 3500 kg. Har hört att tjänstevikt är bil + förare + full tank + färskvatten (140 l). Nån som vet om detta stämmer?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Totalvikt

Vilken härlig dag det varit i dag. Var ute på en korttur i dag passade på att väga bilen och fick följande värden. Fram 1720kg bak 2080kg så totalvikten blev 3800kg då var vi två personer fullt med vatten 1/4 tank med diesel samt lite packning skönt med lite marginal om man fick försig att ta en snabbis till helingehafen :D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

Har i dag varit i kontakt med bengt i alvhem han säger att totalvikten är höjd på de nya med hd chassi och hänvisar till skylten inne vid dörren som jag missat där står det på tyska något samt vikt 4500kg har man tur heller :cool:


Lite konstigt är det iallafall.
Jag har en 2011 Adria med Fiat 43H chassie så jag skrev till Fiat och frågade om skillnaden som följer:

Är det någon skillnad på chassin med beteckning 40H och 43H, och i så fall vilka?
Svaret blev:
Chassierna 43H är förstärkta i de främre upphängningarnas fastsättningsområde.

Då verkar det konstigt att du fått 4500 kg totalvikt med ett 40H-chassie.
På min chassieplåt står det maxvikt 4250 Kg. Vilket enl. uppgift skall vara det "tyngsta" chassiet. Varför är inte min totalvikt höjd kan man fråga sig? Inte för att jag behöver det, men---

Vore jag som dig skulle jag kolla upp det hela noga får att slippa ev problem.



 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt

En husbil som är helfordonsgodkänd,med ett coc då ingår full färskvattentank full gasoltub
i fordonets tjänstevikten:yes:
 
Toppen