PlåtisPillan
HBK Intresserad
- Inlägg
- 6
- Kommun
- Höganäs
Hej! Är ny på detta med husbil men blev lycklig ägare till en Plåtis i november. Vi hann vara ute två gånger, därefter ställde vi av den i en lada för vinterförvaring. Där stod den mellan mitten december till mitten februari. Vi hade läst på att man skulle koppla ifrån elblock och startmotor (detta hade även säljaren rekommenderat). Vi var där en gång i mitten januari och kopplade på och startade utan problem. När vi skulle hämta den mitten feb var det inga problem att starta och köra hem. Efter några dygns uppladdning var vi ute med Plåtisen två nätter. Vi upptäckte att lampan som indikerar att man står på stolpe lyste konstant- oavsett om man var ipluggad eller ej. Vi hade i alla fall tillgång till ström. Några helger senare var vi på vift igen. Trots att bodelsbatteriet stått på laddning hemma visade det nu ingen ladd och vi fick köra på gasol. Vi lämnade in bilen på verkstad och var trygga med att vi hade garanti till juni på bodelen. Nähä - 15 000 kronor fattigare och verkstaden sa att elblocket hade gått sönder. Verkstaden sa sig inte veta varför. Säljaren (som har tätt samarbete med verkstaden) hävdar handhavandefel och menar att garantin inte gäller. Som lök på laxen när vi varit ute första gången efter verkstadsbesöket så verkar nu själva bodelsbatteriet ha gått åt (ska de inte kolla detta om man har den på service?) Vi hade laddat den i över ett dygn, indikatorn visade full laddning när vi åkte och gick ner till 50 procent efter 20 sekunders mobilladdning. Hur skulle vi gjort med vinterförvaringen? Och hur kan man hävda rätt mot säljaren (som är en etablerad handlare men inte ansluten till branschorganisationen) vad gäller garantin? Vi har pratat med en annan verkstad som tyckte det lät konstigt...