• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tji garanti - säljaren hävdar handhavandefel

PlåtisPillan

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Höganäs
Hej! Är ny på detta med husbil men blev lycklig ägare till en Plåtis i november. Vi hann vara ute två gånger, därefter ställde vi av den i en lada för vinterförvaring. Där stod den mellan mitten december till mitten februari. Vi hade läst på att man skulle koppla ifrån elblock och startmotor (detta hade även säljaren rekommenderat). Vi var där en gång i mitten januari och kopplade på och startade utan problem. När vi skulle hämta den mitten feb var det inga problem att starta och köra hem. Efter några dygns uppladdning var vi ute med Plåtisen två nätter. Vi upptäckte att lampan som indikerar att man står på stolpe lyste konstant- oavsett om man var ipluggad eller ej. Vi hade i alla fall tillgång till ström. Några helger senare var vi på vift igen. Trots att bodelsbatteriet stått på laddning hemma visade det nu ingen ladd och vi fick köra på gasol. Vi lämnade in bilen på verkstad och var trygga med att vi hade garanti till juni på bodelen. Nähä - 15 000 kronor fattigare och verkstaden sa att elblocket hade gått sönder. Verkstaden sa sig inte veta varför. Säljaren (som har tätt samarbete med verkstaden) hävdar handhavandefel och menar att garantin inte gäller. Som lök på laxen när vi varit ute första gången efter verkstadsbesöket så verkar nu själva bodelsbatteriet ha gått åt (ska de inte kolla detta om man har den på service?) Vi hade laddat den i över ett dygn, indikatorn visade full laddning när vi åkte och gick ner till 50 procent efter 20 sekunders mobilladdning. Hur skulle vi gjort med vinterförvaringen? Och hur kan man hävda rätt mot säljaren (som är en etablerad handlare men inte ansluten till branschorganisationen) vad gäller garantin? Vi har pratat med en annan verkstad som tyckte det lät konstigt...
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.677
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Förstod det när fick köra på gas använd inverter så lite som möjligt jag slängde min för 10 år sedan. Finns kanske bättre nu men många el prylar är inte bra att köra på inverter har sett att många kör 220 på allt gas är bättre
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej! Är ny på detta med husbil men blev lycklig ägare till en Plåtis i november. Vi hann vara ute två gånger, därefter ställde vi av den i en lada för vinterförvaring. Där stod den mellan mitten december till mitten februari. Vi hade läst på att man skulle koppla ifrån elblock och startmotor (detta hade även säljaren rekommenderat). Vi var där en gång i mitten januari och kopplade på och startade utan problem. När vi skulle hämta den mitten feb var det inga problem att starta och köra hem. Efter några dygns uppladdning var vi ute med Plåtisen två nätter. Vi upptäckte att lampan som indikerar att man står på stolpe lyste konstant- oavsett om man var ipluggad eller ej. Vi hade i alla fall tillgång till ström. Några helger senare var vi på vift igen. Trots att bodelsbatteriet stått på laddning hemma visade det nu ingen ladd och vi fick köra på gasol. Vi lämnade in bilen på verkstad och var trygga med att vi hade garanti till juni på bodelen. Nähä - 15 000 kronor fattigare och verkstaden sa att elblocket hade gått sönder. Verkstaden sa sig inte veta varför. Säljaren (som har tätt samarbete med verkstaden) hävdar handhavandefel och menar att garantin inte gäller. Som lök på laxen när vi varit ute första gången efter verkstadsbesöket så verkar nu själva bodelsbatteriet ha gått åt (ska de inte kolla detta om man har den på service?) Vi hade laddat den i över ett dygn, indikatorn visade full laddning när vi åkte och gick ner till 50 procent efter 20 sekunders mobilladdning. Hur skulle vi gjort med vinterförvaringen? Och hur kan man hävda rätt mot säljaren (som är en etablerad handlare men inte ansluten till branschorganisationen) vad gäller garantin? Vi har pratat med en annan verkstad som tyckte det lät konstigt...
ARN är det en firma så är det ju garanti. Inverter är toppen för övrigt. Sedan så går elblock att reparera och inte ersättas med nytt men batterier är ju en förbrukningsvara men i övrigt så har du inte gjort fel.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Har ni kört värmen på invertern?(utan yttre strömanslutning)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har ni kört värmen på invertern?(utan yttre strömanslutning)
EBL ska inte gå sönder för det, möjligtvis så kan batterierna jäklas men de är ju som sagt en förbrukningsvara. Skulle EBL gå sönder för att man använder inverter så är det en felkoppling och då är det ju ändå en garantisak.
 

PlåtisPillan

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Höganäs
ARN är det en firma så är det ju garanti. Inverter är toppen för övrigt. Sedan så går elblock att reparera och inte ersättas med nytt men batterier är ju en förbrukningsvara men i övrigt så har du inte gjort fel.
Ja, bra - vi tänkte ha invertern på plats då jag kommer jobba en del från husbilen och vill kunna ladda datorn. Mm, de sa att det var så lång leveranstid på elblock från Tyskland men att säljaren råkade ha en hemma... Har också funderat på ARN...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, bra - vi tänkte ha invertern på plats då jag kommer jobba en del från husbilen och vill kunna ladda datorn. Mm, de sa att det var så lång leveranstid på elblock från Tyskland men att säljaren råkade ha en hemma... Har också funderat på ARN...
EBL går att reparera vilket är betydligt billigare än ny. Kul att de "råkade" ha just en sådan hemma. Hoppas att du fick med dig den gamla iaf. Oftast en säkring inne i EBL som gått fö.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, bra - vi tänkte ha invertern på plats då jag kommer jobba en del från husbilen och vill kunna ladda datorn. Mm, de sa att det var så lång leveranstid på elblock från Tyskland men att säljaren råkade ha en hemma... Har också funderat på ARN...
Fundera inte längre. Tyvärr ar ju ARN bara rådgivande men inte snyggt i reklamen om det inte följs.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ouch vilken tråkig erfarenhet. Tycker att ni ska ta en fajt här. Om ni orkar.
Handhavandefel måste väl verkstaden påvisa med fakta om vad de anser att ni gjort för fel, och också visa på att ni fått relevant information mm innan i tex manualer som ni då ska ha brutit emot.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Hej! Är ny på detta med husbil men blev lycklig ägare till en Plåtis i november. Vi hann vara ute två gånger, därefter ställde vi av den i en lada för vinterförvaring. Där stod den mellan mitten december till mitten februari. Vi hade läst på att man skulle koppla ifrån elblock och startmotor (detta hade även säljaren rekommenderat). Vi var där en gång i mitten januari och kopplade på och startade utan problem. När vi skulle hämta den mitten feb var det inga problem att starta och köra hem. Efter några dygns uppladdning var vi ute med Plåtisen två nätter. Vi upptäckte att lampan som indikerar att man står på stolpe lyste konstant- oavsett om man var ipluggad eller ej. Vi hade i alla fall tillgång till ström. Några helger senare var vi på vift igen. Trots att bodelsbatteriet stått på laddning hemma visade det nu ingen ladd och vi fick köra på gasol. Vi lämnade in bilen på verkstad och var trygga med att vi hade garanti till juni på bodelen. Nähä - 15 000 kronor fattigare och verkstaden sa att elblocket hade gått sönder. Verkstaden sa sig inte veta varför. Säljaren (som har tätt samarbete med verkstaden) hävdar handhavandefel och menar att garantin inte gäller. Som lök på laxen när vi varit ute första gången efter verkstadsbesöket så verkar nu själva bodelsbatteriet ha gått åt (ska de inte kolla detta om man har den på service?) Vi hade laddat den i över ett dygn, indikatorn visade full laddning när vi åkte och gick ner till 50 procent efter 20 sekunders mobilladdning. Hur skulle vi gjort med vinterförvaringen? Och hur kan man hävda rätt mot säljaren (som är en etablerad handlare men inte ansluten till branschorganisationen) vad gäller garantin? Vi har pratat med en annan verkstad som tyckte det lät konstigt...
Var köpte ni bilen?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ouch vilken tråkig erfarenhet. Tycker att ni ska ta en fajt här. Om ni orkar.
Handhavandefel måste väl verkstaden påvisa med fakta om vad de anser att ni gjort för fel, och också visa på att ni fått relevant information mm innan i tex manualer som ni då ska ha brutit emot.
Så tycker jag också och efter att ha läst din tråd om truman precis så visar det sig ju att det går att vinna.
 
Toppen