• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C403, kan den orsaka vattenläcka inne i husbilen?

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi är nu ute på vår premiärtur med vår nya husbil. En Bürstner Marano-07. Första natten så stog vi med lite framåtlut. När jag skulle gå på toaletten framåt kvällen så klev jag i vatten. Det kom fram mellan sängen och badrummet. Kan det vara toaletten som är boven? Det är en Thetford c403 som har en svag spolning. Har läst om magnetventilen som krånglar. Men kan det vara den som orsakar inflödet av vatten i husbilen?
 

Bilagor

  • IMG_9813.jpeg
    IMG_9813.jpeg
    804,9 KB · Visningar: 137

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
Hänger på lite när det gäller magnetventilen. Jag har en Sunlight T68 med dränkbar pump i färskvattentanken. När jag nu ska tömma systemet inför vintern har jag tömt tanken och tryckt på toalettspolningen till dess att inget vatten kommer. Ska jag göra något mer för att undvika förfrysning? Jag är ny med husbil och behöver hjälp. Jag tror jag hittat magnetventilen. Det sitter något strax innan spolknappen som är kopplat på el. Alltså ovanför toalettanken, den syns när man tar ut tanken.
Hejsan, bilar är ju olika och ett svar stämmer inte på alla, men du borde ha en tömningskran till själva slang/rörsystemet som du öppnar och samtidigt ha alla kranar öppna (helst med avstängd pump) så det kommer in luft genom kranarna när slangar och rör tömmer sig med hjälp av tömningskranen som brukar sitta nere i golvnivå i något skåp med utsläppet genom golvet, och även toaspolknappen intryckt så magnetventilen står öppen och släpper in luft även där. När det har runnit färdigt så är nog det allra bästa om man kan blåsa (lite försiktigt så det blir luftflöde men inget tryck, in i slangsystemet från där dränkpumpen sitter) Om man har tillgång till luft.

Du måste ju också tömma v..v. beredaren från vatten vilket oftast kan göras genom att öppna frostvakten som brukar finnas, eller ev. en golvkran till vid den andra och långt ifrån själva beredaren.

Beredarens vattenmängd behöver man ha lite koll på när det rinner ut för det finns backventiler i slangsystemet som kan hindra att luften flödar in i beredaren och gör att vattnet "hänger" kvar i beredaren.

Och sedan så har man vattenlåsen som det också står kvar lite vatten i, bör nog också tas om hand. Man kan hälla i lite propylenglykol som inte är giftig, en skvätt rödsprit/spolarsprit som tyvärr kan påverka gummitätningar, blåsa ur dem det mesta, suga ur dem med våtdammsugare är vanligt, skruva itur dem som ofta går men tätningen kan strula på vårkanten....... m. m. :p.

Som sagt ingen instruktion stämmer med alla bilar. Men man bör vara säker på att mesta vattnet är borta ur " v.v.beredaren, slangsystemet och toaspolningen ".

Vet inte vad du ser när du tar ut tanken men tveksamt om det är magnetventilen för till den är ju kopplat rätt grova vattenslangar.
Det kan ev. vara en säkerhetsbrytare som finns i toaletten.
Det brukar sitta en mickrobrytare med sladdar som stänger av spolningen när toakassetten inte är på plats och påverkar den brytaren, det för att förhindra att någon spolar när kassetten inte är på plats.
(Lite komiskt på sätt och vis... För spolar någon så innebär det oftast att de har använt toan innan de spolar..... Resten får du tänka ut själv.... Men man kan väl säga att en större skada än lite vatten har redan skett.)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Når jeg har åbnet alt som JANKRO skriver oven, og det er holdt op med at løbe fra mine 2 rør under bilen (varmtvand i den ene side og ferskvandstanken i den anden side) så forbinder jeg en vådstøvsuger til slangen til bruseren, og så suger jeg med en af de andre haner åbne ad gangen. Jeg skifter mellem højre og venstre på hanen altså mellem varmt og koldt.

Jeg tømmer beholderen på vådstøvsugeren et par gange, så jeg er sikker på at der ikke kommer mere vand.

På den måde får jeg ekstra 2-4 liter ud af rørene, så de i hvert fald ikke kan danne frostpropper der kan give utætheder.

Men dette har jo ikke noget med trådskaberens problem at gøre, så lad os vende tilbage til det.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Hejsan, bilar är ju olika och ett svar stämmer inte på alla, men du borde ha en tömningskran till själva slang/rörsystemet som du öppnar och samtidigt ha alla kranar öppna (helst med avstängd pump) så det kommer in luft genom kranarna när slangar och rör tömmer sig med hjälp av tömningskranen som brukar sitta nere i golvnivå i något skåp med utsläppet genom golvet, och även toaspolknappen intryckt så magnetventilen står öppen och släpper in luft även där. När det har runnit färdigt så är nog det allra bästa om man kan blåsa (lite försiktigt så det blir luftflöde men inget tryck, in i slangsystemet från där dränkpumpen sitter) Om man har tillgång till luft.

Du måste ju också tömma v..v. beredaren från vatten vilket oftast kan göras genom att öppna frostvakten som brukar finnas, eller ev. en golvkran till vid den andra och långt ifrån själva beredaren.

Beredarens vattenmängd behöver man ha lite koll på när det rinner ut för det finns backventiler i slangsystemet som kan hindra att luften flödar in i beredaren och gör att vattnet "hänger" kvar i beredaren.

Och sedan så har man vattenlåsen som det också står kvar lite vatten i, bör nog också tas om hand. Man kan hälla i lite propylenglykol som inte är giftig, en skvätt rödsprit/spolarsprit som tyvärr kan påverka gummitätningar, blåsa ur dem det mesta, suga ur dem med våtdammsugare är vanligt, skruva itur dem som ofta går men tätningen kan strula på vårkanten....... m. m. :p.

Som sagt ingen instruktion stämmer med alla bilar. Men man bör vara säker på att mesta vattnet är borta ur " v.v.beredaren, slangsystemet och toaspolningen ".

Vet inte vad du ser när du tar ut tanken men tveksamt om det är magnetventilen för till den är ju kopplat rätt grova vattenslangar.
Det kan ev. vara en säkerhetsbrytare som finns i toaletten.
Det brukar sitta en mickrobrytare med sladdar som stänger av spolningen när toakassetten inte är på plats och påverkar den brytaren, det för att förhindra att någon spolar när kassetten inte är på plats.
(Lite komiskt på sätt och vis... För spolar någon så innebär det oftast att de har använt toan innan de spolar..... Resten får du tänka ut själv.... Men man kan väl säga att en större skada än lite vatten har redan skett.)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack och bock
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
På billederne kan jeg se at du mangler en slange som denne:


Og så skal du have kabler forbundet til den vippearm der sidder bag det grå aluminiumstykke på billede 5.
Du kan se en monteringsvejledning her:


der burde være et kabel som blot skal forbindes til de kabelsko som hænger ved lågen, men det kan jo være afmonteret. I så fald er du nødt til at afmontere den grå aluminiumsskinne, så du kan se hvad der gemmer sig bag.

Og så vil det nok være en ide at skifte filter:


Se her hvordan


Måske kan du få brug for denne vejledning, såfremt rørføring fra det bagest hul i bunden af rummet og til det forreste hul i rummet er afmonteret eller ude af funktion


Dette forklarer måske den sorte ring rundt det bageste hul i bunden
Tack för all värdefull kunskap du delar. Jag har ett problem till med mitt befintliga system. Under tanken så har man gjort åverkan på ventilen som ska lyftas av den sneda och gummiklädda ringen. Därför kommer det inte att fungera igen med min tank. Jag har beställt en vanlig c400 tank och hoppas att det ska lösa detta problem. Som det är nu så läcker min tank ”vätska” ner i utrymmet under locken.
 

Bilagor

  • IMG_9822.jpeg
    IMG_9822.jpeg
    206,8 KB · Visningar: 43
  • IMG_9820.jpeg
    IMG_9820.jpeg
    129,5 KB · Visningar: 42

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I "gulvet" på kassetterummet er der 2 "klapper" som du kan lirke op. Så kan de se derunder, om der skulle være nogle problemer.

Når du får den nye kassette så vil den grå bøjle i det bageste hul lyfte en ventil inde i kassetten, så SOG kan suge luft ud gennem "gulvet" og hen til det forreste hul, hvor du skal sætte den omtalte slange i så luften kan komme op igennem kassen på lågen hvor sugemotoren sidder.

Men det er vigtigt, at du har el til vippekontakten i "loftet" af kassetterummet. Den vippekontakt aktiveres når du inde i husbilen på dit toilet drejer håndtaget til klappen i kassetten, og så kan du høre sugemotoren starte. (og du kan faktisk også mærke luftstrømmen ned gennem toilettet.

Jeg er sikker på, at det kommer til at virke.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag letade reda på en film där de installerar en SOG i en toa som din (men med inbyggd spolning) så ser du delarna under plastlocken i botten.
1:41in i filmen så visas mickrobrytaren som startar SOG'en när skivan öppnas. Du har ju även den kvar syns på dina bilder så nog skall du väl försöka att komplettera och få igång din SOG med Kaehne4362's hjälp för det verkar inte vara så mycket som fattas mer än slangen och lite sladdar, och man måste ju säga att en SOG ventilation är "skitbra" ;) att ha helt enkelt.
Du skulle ju kunna kolla med ett batteri och några sladdar så att fläkten funkar innan. Det går nog testa med ett 9V batteri om du inte kommer åt ett bilbatteri.

Film.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej, jag letade reda på en film där de installerar en SOG i en toa som din (men med inbyggd spolning) så ser du delarna under plastlocken i botten.
1:41in i filmen så visas mickrobrytaren som startar SOG'en när skivan öppnas. Du har ju även den kvar syns på dina bilder så nog skall du väl försöka att komplettera och få igång din SOG med Kaehne4362's hjälp för det verkar inte vara så mycket som fattas mer än slangen och lite sladdar, och man måste ju säga att en SOG ventilation är "skitbra" ;) att ha helt enkelt.
Du skulle ju kunna kolla med ett batteri och några sladdar så att fläkten funkar innan. Det går nog testa med ett 9V batteri om du inte kommer åt ett bilbatteri.

Film.

M.v.h. JANKRO.
Tack, ser ju skitenkelt ut;)
Detta får jag göra en djupdykning ner i :msn_thumbup:

Hålen mellan behållarna är är övertejpade. Det är jag inte närmare studerat då jag inte vetat funktionen. Nu vet jag och ska kolla närmare på hur det ser ut och fungerar. Det kan mycket väl vara där det läcker. Fick torka ur dem flera dl då jag började felsöka.

Jag är mycket glad för er hjälp:)

Appropå vinterstängning så läste jag att Bürstner rekommenderar koksalt i avloppet som frostskydd.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja jag funderade lite på om det kommer så mycket vatten i dina "baljor" så att det är där det läcker vidare vid borrade hålen, och rinner under toagolvet fram till där vattnet tittade fram.
Då fattas det lite mer delar under locken också men....

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej, ja jag funderade lite på om det kommer så mycket vatten i dina "baljor" så att det är där det läcker vidare vid borrade hålen, och rinner under toagolvet fram till där vattnet tittade fram.

M.v.h. JANKRO.
Blir det första att kolla.

Titta gärna på post #24 och bilderna där. Jag är lite fundersam över den åverkan som någon gjort på tanken och varför. Vad jag kan förstå så är det en fjädrande ventil som satts ur funktion och varför?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har tittat på din kassett, och sabbet borde göra att ventilationen inte öppnar...... Svårt att säga vad som hände, men att desperat till slut använda en flaska i stället för spolningen. Kan det tyda på att det läckte vatten och första tanken var att det läckte ur kassetten så de sabbade den ventilationen och rev bort SOG-delarna, sedan läckte det i alla fall och då övergick de till flaskspolning och läckaget upphörde och de var nöjda och glada över "reparationen".

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag har tittat på din kassett, och sabbet borde göra att ventilationen inte öppnar...... Svårt att säga vad som hände, men att desperat till slut använda en flaska i stället för spolningen. Kan det tyda på att det läckte vatten och första tanken var att det läckte ur kassetten så de sabbade den ventilationen och rev bort SOG-delarna, sedan läckte det i alla fall och då övergick de till flaskspolning och läckaget upphörde och de var nöjda och glada över "reparationen".

M.v.h. JANKRO.
Kan vara så. Undrar vad som var det skälet till läckaget från början? Vet du eller någon om det sitter sådan ventilation på alla tankar eller är det specifikt för sog-tankar? Har beställt ett fresh-up set så jag hoppas att de är likadant konstruerade.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Som du kan se her, så findes en venstre og en højremodel. Det er vigtigt at du får det rette fresh up sæt.

Jeg er temmelig overbevist om at en kassette passer til alle i 400 serien (401, 402, 403), men vær opmærksom venstre og højre, som er markeret med et kryds udenpå papkassen som kassetten kommer i.

Måske passer kassetten til både højre og venstre, men har forskellig procedure for isætning, men det burde fremgå af papkassen, som kassetten kommer i
 

Bilagor

  • FUS C400-C500 A4 Flyer_51057_LR_FINAL_0718.pdf
    790,7 KB · Visningar: 19

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg er temmelig overbevist om at din vandlækage stammer fra en frostskade i spolesystemet eller samlinger eller slanger til det. Og så tror jeg at tidligere ejer ikke har kunnet finde ud af at lokalisere frostskaden.

Jeg tror du bliver nødt til at afmontere den grå aluskinne, så du kan se om du deroppe kan finde lækagen. Det kan være svært at se, men med en mobiltelefon kan man undersøge ved at tage video rundt om installationen. Afspil på PC så billedet bliver større og du derfor bedre kan se, om der findes en revne et sted, eller en slange som er hoppet af. Mest sandsynligt er det nok, at der er en revne i magnetventilen, som så skal udskiftes.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan vara så. Undrar vad som var det skälet till läckaget från början? Vet du eller någon om det sitter sådan ventilation på alla tankar eller är det specifikt för sog-tankar? Har beställt ett fresh-up set så jag hoppas att de är likadant konstruerade.
Hejsan ingen. Uttaget är säkert original och är från början tänkt som bara en ventilation för kassetten, som finns i alla kassetter från början med olika utförande beroende på toamodell och för att undvika under eller övertryck i kassetten vid temp ändringar eller jäsning nere i kassetten.
Stängd luftning, skapligt övertryck i kassetten och en skvätt vatten nere i toaskålen... Ger ett spännande splash när man öppnar skivan.

SOG är ju en firma i Tyskland som utvecklade utsug till de olika modellerna av toaletter, och de har olika varianter av inkoppling av avluftningen/suget på de olika modellerna. En del modeller får man täppa igen originalluftningen på och helt enkelt borra ett hål i kassetten eller i tömningslocket och montera en gummimuff, och sedan ansluta slangen i den. En del byter man ut ventillationslocket på och ersätter med en anslutning till slangen. På din variant av toalett så fick de till en rätt bra variant från original avluftningen.... Men den har inget alls att göra med någon välvilja från Thetford's sida för att montera en SOG till deras toaletter.

Det var därför jag var lite fundersam i första inlägget när du skrev SOG eller soc orignal bortmonterad. För det utvecklades originalutsug från toafirmorna som inte funkade så bra och fläktarna gick ofta sönder och jag tänkte väl att en -07 var lite tidig för det originalutsuget.

Så, din tank är det originalventillation på men kompletterat med SOG först i efterhand troligen. Men senaste åren så har det blivit vanligt att husbilstillverkarna i stället monterar en SOG till toaletten när de bygger bilen (syns oftast på att plastlocket ute på toaluckan har samma lackering som bilen), men ändå så finns det nog inget direkt samarbete mellan de som tillverkar toaletterna och SOG-utsugen än så länge i alla fall. Det är nog mest att SOG har kommit fram med lite finare inkopplingar till toaletterna vartefter.

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Som du kan se her, så findes en venstre og en højremodel. Det er vigtigt at du får det rette fresh up sæt.

Jeg er temmelig overbevist om at en kassette passer til alle i 400 serien (401, 402, 403), men vær opmærksom venstre og højre, som er markeret med et kryds udenpå papkassen som kassetten kommer i.

Måske passer kassetten til både højre og venstre, men har forskellig procedure for isætning, men det burde fremgå af papkassen, som kassetten kommer i
Tack för påpekandet! Jag ska maila firman för att förtydliga det. Vår sitter på höger sida, passagerarsidan :msn_thumbup:
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jeg er temmelig overbevist om at din vandlækage stammer fra en frostskade i spolesystemet eller samlinger eller slanger til det. Og så tror jeg at tidligere ejer ikke har kunnet finde ud af at lokalisere frostskaden.

Jeg tror du bliver nødt til at afmontere den grå aluskinne, så du kan se om du deroppe kan finde lækagen. Det kan være svært at se, men med en mobiltelefon kan man undersøge ved at tage video rundt om installationen. Afspil på PC så billedet bliver større og du derfor bedre kan se, om der findes en revne et sted, eller en slange som er hoppet af. Mest sandsynligt er det nok, at der er en revne i magnetventilen, som så skal udskiftes.
Det är även min misstanke. Bra tips att använda mobilen för att filma!
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hejsan ingen. Uttaget är säkert original och är från början tänkt som bara en ventilation för kassetten, som finns i alla kassetter från början med olika utförande beroende på toamodell och för att undvika under eller övertryck i kassetten vid temp ändringar eller jäsning nere i kassetten.
Stängd luftning, skapligt övertryck i kassetten och en skvätt vatten nere i toaskålen... Ger ett spännande splash när man öppnar skivan.

SOG är ju en firma i Tyskland som utvecklade utsug till de olika modellerna av toaletter, och de har olika varianter av inkoppling av avluftningen/suget på de olika modellerna. En del modeller får man täppa igen originalluftningen på och helt enkelt borra ett hål i kassetten eller i tömningslocket och montera en gummimuff, och sedan ansluta slangen i den. En del byter man ut ventillationslocket på och ersätter med en anslutning till slangen. På din variant av toalett så fick de till en rätt bra variant från original avluftningen.... Men den har inget alls att göra med någon välvilja från Thetford's sida för att montera en SOG till deras toaletter.

Det var därför jag var lite fundersam i första inlägget när du skrev SOG eller soc orignal bortmonterad. För det utvecklades originalutsug från toafirmorna som inte funkade så bra och fläktarna gick ofta sönder och jag tänkte väl att en -07 var lite tidig för det originalutsuget.

Så, din tank är det originalventillation på men kompletterat med SOG först i efterhand troligen. Men senaste åren så har det blivit vanligt att husbilstillverkarna i stället monterar en SOG till toaletten när de bygger bilen (syns oftast på att plastlocket ute på toaluckan har samma lackering som bilen), men ändå så finns det nog inget direkt samarbete mellan de som tillverkar toaletterna och SOG-utsugen än så länge i alla fall. Det är nog mest att SOG har kommit fram med lite finare inkopplingar till toaletterna vartefter.

M.v.h. JANKRO.
Tack för förklaringen. Jag antog att den v från början då det bara varit två ägare innan oss och de vi köpte den hade inte monterat den.

Tror du att jag måste fixa så att avluftningen inte fungerar, dvs fila ner lyftmekanismen som tidigare gjorts om jag sätter igång SOG igen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som du kan se her, så findes en venstre og en højremodel. Det er vigtigt at du får det rette fresh up sæt.

Jeg er temmelig overbevist om at en kassette passer til alle i 400 serien (401, 402, 403), men vær opmærksom venstre og højre, som er markeret med et kryds udenpå papkassen som kassetten kommer i.

Måske passer kassetten til både højre og venstre, men har forskellig procedure for isætning, men det burde fremgå af papkassen, som kassetten kommer i

Hej, det är inte säkert att de har höger och vänster kartonger, för kassetten passar åt båda håll som du misstänker, men man vrider "tallriken" ett halvt varv som skivan och öppningsvredet sitter i. Det verkar inte gå att välja höger eller vänster vid beställning, jag såg en anteckning vid beställning "Passar till båda."

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för förklaringen. Jag antog att den v från början då det bara varit två ägare innan oss och de vi köpte den hade inte monterat den.

Tror du att jag måste fixa så att avluftningen inte fungerar, dvs fila ner lyftmekanismen som tidigare gjorts om jag sätter igång SOG igen?
Hejsan, nej jag 99% ;) säker på att den skall öppna på originalvis när du stoppar in kassetten, för det är ju meningen att SOG'en skall suga den vägen i din kassett, och som bara används till ventilation från början.
De varianter man täpper originalventilationen helt på är de som man måste borra ett nytt hål i kassetten för att ansluta sogslangen i.

M.v.h. JANKRO.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej, det är inte säkert att de har höger och vänster kartonger, för kassetten passar åt båda håll som du misstänker, men man vrider "tallriken" ett halvt varv som skivan och öppningsvredet sitter i. Det verkar inte gå att välja höger eller vänster vid beställning, jag såg en anteckning vid beställning "Passar till båda."

M.v.h. JANKRO.
Hej. Jag är inte så säker på att det går att vrida "tallriken" ett halvt varv. När jag beställde en lös sådan till min C400-kassett så fanns den i höger resp. vänster utförande.

Mvh / Roland
 
Toppen