• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Temp i kyl/frys

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Har problem med temperatur i kyl/Frys. Kommer just nu inte ihåg modell o nummer men frysen är separat ovanför kylskåpet o har en gemensam kontroll (sköts manuellt) o kan drivas på gas/220V eller när man kör på 12V.
Med max blir kylskåpet för kallt (nära minus) medan frysen blir max -14.
Vet inte hur kylementet ser ut för frysen (syns inte inne i den) o tycker att den borde vara källare.
Kylskåpet har sina flänsar o där blir rejält kallt.
Någon som har tips vari felet ligger ??
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Jag har satt en plåt snett uppåt mellan ytterväggen och kondensorn, då måste nästan all luft passera genom kondensorn, lite läckage blir det naturligtvis vid sidorna, tillsammans med två termostatreglerade fläktar i det övre gallret har vi haft riktigt kallt i skåpet även nu under värmeböljan.
Låter som en enkel lösning med plåten. Fläktar blir lite mer "komplicerat" men kanske ett komplement. Kan du beskriva närmare hur ... gärna med bild.
Kylskåpet är ett Dometic i vår mc louis MC2 ny 2015
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Låter som en enkel lösning med plåten. Fläktar blir lite mer "komplicerat" men kanske ett komplement. Kan du beskriva närmare hur ... gärna med bild.
Kylskåpet är ett Dometic i vår mc louis MC2 ny 2015
I denna tråd finns flera varianter, inte speciellt svårt att montera.
 

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Det är väl helt otroligt att kylskåp i husbil/vagn inte fungerar tillfredställande utan att dom flesta måste bygga om eller modifiera med fläktar o plåtar för att styra luften bakom skåpen. Det är ju faktiskt år 2021 och det här problemet har ju funnits i åtskilliga år och dom flesta man pratar med verkar ju ha samma bekymmer , man tycker ju att tillverkarna också borde inse problemet och sätta dit fläktar som standard eller modifiera skåpen så att det fungerar. Hur bär sig husbilsåkare ut nere i Sydeuropa där det ofta är 30-35 grader varmt? Köper man en ny husbil för 1-2-3 miljoner kan man väl kräva att det fungerar utan ombyggnad ! Är vi för flata mot tillverkarna och bara godtar detta? :msn_embarrassed:
Hej Anders, du har helt rätt i vad du skriver. Dom tar rejält betalt , så vi borde ha kvalite därefter. Vi får sluta att vara så flata mot tillverkarna.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
I de senaste bilarna har kylen vetilerats över taket o de har alltid hållit acceptabel temp i både kyl o frys.Inte som hemma men fullt ok.Vi har varit ute nu ca7 veckor i rejäl värme mest hela tiden,har aldrig haft fläktar el liknande
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej Anders, du har helt rätt i vad du skriver. Dom tar rejält betalt , så vi borde ha kvalite därefter. Vi får sluta att vara så flata mot tillverkarna.
Dom har bättre installering i sina Husbilar/Husvagnar ..dom kan det med värme men kanske är lite sämre när det gäller värme i kylan.Kommer ihåg när jag hade Polar vagnar med enbart ett öppningsbar fönster ..håll på att dö i värme ,dock tyska vagnar hade alla fönster öppna både fram och bak.Och min Solifer hade utblås av varm luft från kylen upp i vagnen .Som sagt bra i vinter men förkastligt i söder med den otroliga värme
 
Toppen