• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Temp i kyl/frys

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Har problem med temperatur i kyl/Frys. Kommer just nu inte ihåg modell o nummer men frysen är separat ovanför kylskåpet o har en gemensam kontroll (sköts manuellt) o kan drivas på gas/220V eller när man kör på 12V.
Med max blir kylskåpet för kallt (nära minus) medan frysen blir max -14.
Vet inte hur kylementet ser ut för frysen (syns inte inne i den) o tycker att den borde vara källare.
Kylskåpet har sina flänsar o där blir rejält kallt.
Någon som har tips vari felet ligger ??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
börja med att vrid ner termostaten ! ett sånt kylskåp fungerar tvärtemot !
Tvärtemot? Max ger kallast,jag har just nu steg 4 ,har då +5 i kylen -14 frysen.
Du kan inte räkna med att få mycket mer än -15 grader i frysen,fungerar inte som hemma kylen som är kompressordriven där du kan få mycket kallare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom jag till naturen är väldigt nyfiken, gick jag ut ock kollade i vår husbil som står packad och klar för avfärd.

Utomhustemperatur: 19,5°.
Inomhustemperatur: 23,3°.
Övre delen av schaktet bakom kylskåpet: 34,9°.
Kyl: 1,0°.
Frys: -22,2°.

Energikälla 230 V, men vi har ytterst marginella skillnader mellan 230 V / 12 V / Gasol.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kör kylen som är ett Dometic från 2005 enbart på gas, under förra veckans hetta hade jag,
i frysen -23 - 24,5
i kylen +3 - +5
övre delen bakom kylskåpet alltid >30 grader.
Kör nästan på max, 3,5 av 4
Har 4st 80*80m.m. datafläktar i utblåset på taket, samt en Dometic termostat-fläkt på kylskåpets baksida.

Fungerar över min förväntan, då den la av och slutade kyla förra året, tog då isär brännaren helt och rengjorde den, efter det kyler den som aldrig tidigare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Efter att själv ha haft stora problem med att få ner temperaturen i kyl och frys monterades två 90x90 fläktar under kondensorn på baksidan av kylen. En anliggningstermostat fästes på röret innan kondensorn.
Detta gjorde att tempen i frysen sjönk från -8 till -15.
Tyvärr störde sig frun på det eviga klickandet och till/från slag på fläktarna (mindre lagerljud på båda).
Så idag inhandlades två lite större fläktar (150x150) och monterades i en plywood skiva mitt för det övre gallret (gamla fläktarna kopplades ur men får vara kvar som reserv).
Dessa var av typen "extra tysta" men de hörs ändå lite, dock inte mycket mer än brännaren när skåpet går på gasol.
Satte termostaten på 60grader och fläktarna har gått hela dagen. Ikväll (nu 17grader ute) står fläktarna still men man känner ändå ett visst självdrag över gallret så konvektionen verkar inte störas för mycket.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Egentligen borde kondensorn sticka ut mellan 10-15 cm på alla absorbentkylskåp. Nästan ända ut till väggen. Då skulle kondensorn vara alltid vara i luftströmmen. Då skulle det även bli en bättre konvektion.
När det gäller kylningen av elektroniken borde sitta en fläkt från början i skåpen.
Många verkar ha haft problem elektroniken pga. hög värme.

Jag tror att vi som har husbilar får fortsätta att vara tusenkonstnärer och fixa och trixa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Egentligen borde kondensorn sticka ut mellan 10-15 cm på alla absorbentkylskåp. Nästan ända ut till väggen. Då skulle kondensorn vara alltid vara i luftströmmen. Då skulle det även bli en bättre konvektion.
När det gäller kylningen av elektroniken borde sitta en fläkt från början i skåpen.
Många verkar ha haft problem elektroniken pga. hög värme.

Jag tror att vi som har husbilar får fortsätta att vara tusenkonstnärer och fixa och trixa.

Jag har satt en plåt snett uppåt mellan ytterväggen och kondensorn, då måste nästan all luft passera genom kondensorn, lite läckage blir det naturligtvis vid sidorna, tillsammans med två termostatreglerade fläktar i det övre gallret har vi haft riktigt kallt i skåpet även nu under värmeböljan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har satt en plåt snett uppåt mellan ytterväggen och kondensorn, då måste nästan all luft passera genom kondensorn, lite läckage blir det naturligtvis vid sidorna, tillsammans med två termostatreglerade fläktar i det övre gallret har vi haft riktigt kallt i skåpet även nu under värmeböljan.
Jag har gjort något liknande. En böjd plåt plåt ovanför kondensorn.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Så här ser min installation ut. Fläkten heter Titan 140 och har en panel varifrån man kan köra den temperaturstyrt eller manuellt. Pris ca 500 kr. Har klippt till en plåt så fläkten inte drar ”kyvluft”

94977C57-E988-462A-AF33-67EF420E9258.jpeg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så här ser min installation ut. Fläkten heter Titan 140 och har en panel varifrån man kan köra den temperaturstyrt eller manuellt. Pris ca 500 kr. Har klippt till en plåt så fläkten inte drar ”kyvluft”

Visa bilaga 213264
Det gäller verkligen att fläktarna fungerar när du täppt till ventilationen,jag skulle inte våga ha det så.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag satte en ca 300mm lång 12v centrugalfläkt under kylflänsarna, fläkten styrs av en invändig strömbrytare samt en "knapp termostat" på ca + 45° och blåser nu upp under hela kylflänsen längd :spinny:


På bilden snurrar fläkten..

IMG_20210720_144553.jpg
 

anders o lotta

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
3710
Medlemskap
2025
Det är väl helt otroligt att kylskåp i husbil/vagn inte fungerar tillfredställande utan att dom flesta måste bygga om eller modifiera med fläktar o plåtar för att styra luften bakom skåpen. Det är ju faktiskt år 2021 och det här problemet har ju funnits i åtskilliga år och dom flesta man pratar med verkar ju ha samma bekymmer , man tycker ju att tillverkarna också borde inse problemet och sätta dit fläktar som standard eller modifiera skåpen så att det fungerar. Hur bär sig husbilsåkare ut nere i Sydeuropa där det ofta är 30-35 grader varmt? Köper man en ny husbil för 1-2-3 miljoner kan man väl kräva att det fungerar utan ombyggnad ! Är vi för flata mot tillverkarna och bara godtar detta? :msn_embarrassed:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är väl helt otroligt att kylskåp i husbil/vagn inte fungerar tillfredställande utan att dom flesta måste bygga om eller modifiera med fläktar o plåtar för att styra luften bakom skåpen. Det är ju faktiskt år 2021 och det här problemet har ju funnits i åtskilliga år och dom flesta man pratar med verkar ju ha samma bekymmer , man tycker ju att tillverkarna också borde inse problemet och sätta dit fläktar som standard eller modifiera skåpen så att det fungerar. Hur bär sig husbilsåkare ut nere i Sydeuropa där det ofta är 30-35 grader varmt? Köper man en ny husbil för 1-2-3 miljoner kan man väl kräva att det fungerar utan ombyggnad ! Är vi för flata mot tillverkarna och bara godtar detta? :msn_embarrassed:
Det är fysikens lagar,absorbtionskyl är helt enkelt inte bättre än så.
I svenskt klimat fungerar det bra än så länge.

Kompressorkyl är det som gäller om du ska ha bra kyla även med 35grader ute,med bättre batterier kommer nog många tillverkare att erbjuda kompressorkyl istället.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Visst är kompressorkyl bättre, men precis som @"anders o lotta" skriver så finns det ju enkla lösningar för att förbättra absorptionstekniken, så varför används inte de i produktionen???
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Placeringen kondensorn kan man diskutera. Där finns ett feltänk.
Jag tycker att kondensorn ska ut längre från baksidan av skåpet. I princip ända ut till ytterväggen. Då kommer konvektionen ( uppåtström )och kyleffekten var bra mycket bättre. Kondensorn hamnar då helt och hållet i luftströmmen.

Kylskåpen görs i princip för att de ska passa i alla slags fordon.
Enklast så för tillverkarna.
Sen ska tillverkarna försöka att anpassa campingfordonen.

Principen för konvektion bygger på olika temperaturer. Varm luft stiger.
Är varmt bakom skåpet och solen ligger på mot sidan av bilen.
Då händer det inte mycket med uppåtströmen.

Det går att jämföra med en konvektor till ett värmesystem, även radiator.
Allt för ofta byggs konvektorer in med snygga galler ovanför.
Gallret kan ha en yta av halva konvektorn.
Ingen bra funktion och verkningsgrad på en sån installation.
Eller radiatorn med en tät och djup blombräda ovanför.
 
Toppen