• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Bland övervintrare i företrädesvis Spanien finns en hel del som är på en plats.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Finns nog ett par tusen husbilar från Sverige i Portugal och Spanien som stannar över 4 månader.

Flera sträckkör ner efter Elmia, ställer av bilen och stannar på sitt favoritställe tills dom åker hem till påsk.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Skulle vi kunna vädja till Monica & Robert att ta en förhandling med Telenor?
Det avtal som dom gav oss med surf50 gillar jag :)

Kontakterna kanske finns kvar och en konkret dialog med syfte att utöka det avtalet med en längre tillåten tid och maxfart för HBK:s medlemmar skulle kanske vara möjlig...

/Tommy
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag följer bl.a. denna tråd med stort intresse.
Jag har tillsammans med Telenor planerat ett möte "under våren".
Anledningen till att vi ännu inte haft det mötet är att det tills nu inte funnits klara besked/regler för vad som menas med tillfälligt utanför Sveriges gränser.

En annan anledning till att jag inte drivit på är att det borde bli lite bättre konkurrensläge dvs. att de andra operatörerna ger sig in i leken.
Jag hoppas att vi i ett sådant läge kan få till ett uppdaterat avtal med Telenor.
Vi får avvakta lite till.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Mycket bra förslag Tommy & Robert!
Vi är faktiskt en grupp som man inte kan klassa som "missbrukare". Vad skulle det vara för i så fall. Vi som stannar upp till 6 månader i jakt på solen, om vi inte skonas från extra roaming-kostnader och inte heller får köpa SIM-kort på plats (vilket vi kunde innan), då är vi helt utanför systemet. Detta måste gå att snacka med Telenor om...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Har nu kollat med Telenor och det är 30 dagar max i följd utanför Sverige som gäller och det gäller samtliga kort i familje abonnemanget.
Så länge något kort finns kvar utomlands så räknas detta som roaming och faller under 30 dagars regeln.
Dessutom måste minst 50% av trafiken under en 4 månadersperiod vara i Sverige.
Så Telenor Frihet är ju helt värdelöst numera.
De påstår att det är EU som kräver detta men det stämmer ju inte för EU sätter ju bara minimikraven.

Man har rätt att säga upp abonnemanget utan straffavgifter.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Har nu kollat med Telenor och det är 30 dagar max i följd utanför Sverige som gäller och det gäller samtliga kort i familje abonnemanget.
Så länge något kort finns kvar utomlands så räknas detta som roaming och faller under 30 dagars regeln.
Dessutom måste minst 50% av trafiken under en 4 månadersperiod vara i Sverige.
Så Telenor Frihet är ju helt värdelöst numera.
De påstår att det är EU som kräver detta men det stämmer ju inte för EU sätter ju bara minimikraven.

Man har rätt att säga upp abonnemanget utan straffavgifter.

Pratade med Telenor och till mig sade man att 30 dagar gäller per kort. Så även om ett kort är utomlands 31 dagar kan ett annat åka ut och ha sina 30 dagar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Så då kan man ha två kort och växla varannan månad om man bara använder ett åt gången.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Så då kan man ha två kort och växla varannan månad om man bara använder ett åt gången.

Jag frågade två olika gånger och fick efter lite diskussioner detta bekräftat även om jag mera lade upp det som att om jag är utomlands 30 dagar så måste ju min son kunna åka på sin egen resa med sitt SIM. Man bekräftade även att extra SIM betraktas som ett eget SIM med 30 dagar.

Edit: Du kan ju inte växla mer än en gång. Du måste svänga inom Sverige med korten innan de får 30 nya dagar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Pratade med Telenor och till mig sade man att 30 dagar gäller per kort. Så även om ett kort är utomlands 31 dagar kan ett annat åka ut och ha sina 30 dagar.

För jobbigt och omoget att hålla på med sådant, troligen vinstgivande för Telenor som aldrig hört talas om vad GoodWill är för något! Vi "gamlingar" och trogna kunder borde få lite mer respekt, ty vi har spridit reklam FÖR Telenors räkning till både släkten och alla andra vi känner. Men, men, det går att göra åt andra hållet också...

Ska bli spännande vad andra bolag säger. Vi ville inte binda upp oss och betalade därför lite extra, vi kommer att hoppa av dessa totalt meningslösa 30 dagar så fort detta meddelas officiellt. Åker snart till Norge och då tecknar vi hellre Telias abonnemang.

Hoppas någon operatör har stake att "köra om" Telenor och låta oss pensionärer och andra "långliggare" slippa roaming som det var tänkt. Vi ÄR inte skurkar som vill tjäna pengar på operatörers bekostnad, vi som redan har försörjt främst Telia och sedan resten av landets teleoperatörer i evigheters evigheter.

[YOUTUBE]ohXI3po8hK0[/YOUTUBE]
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

Ska bli spännande se om Telenor håller vad de lovat. Band mitt 50GB abb 2 år i höstas då jag även köpte en telefon. Anledningen var att det lovades dyrt och heligt att jag skulle få behålla abb. oförändrat under bindningstiden. Vilket skulle "rädda" iaf nästa vinter också.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag tog upp precis de problem som JAndersB ovan påpekat och även Majzzans problem om att jag blivit lovad inga förändringar under bindningstiden och efter att personen på kundtjänst rådfrågat någon högre upp under mer än 10 minuter så fick jag samma besked som ovan att 30 dagar gäller per huvudabonnemang inkl. extrakort. som jag skrev ovan.
Verkar vara många på Telenor som "tycker" och det enda erbjudande jag fick var att jag kunde säga upp bindningstiden och betala resterande skuld på mobilen utan straffavgifter.
Orsaken som han angav var att de förlorat mycket på det sätt Frihet används nu.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor frihet som försvann

... Orsaken som han angav var att de förlorat mycket på det sätt Frihet används nu.
Det var synd, så ska det inte heller vara. Hoppas Thailand m.fl. nya satsningar räddar företaget då en del Frihet-abonnenter kommer att fly till andra operatörer. Synd, det funkade så bra med Frihet...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Jo, jag har messat en hel del på Facebook med Telenor Kundtjänst under kvällen men de svarar hela tiden att 30 dagar gäller hela familjeabonnemanget och då åker jag till en Telenorbutik i morgon och avslutar mitt engagemang för andra gången. För de pengar Telenor begär så får man betydligt mer hos andra leverantörer. Enda anledningen var ju EU roamingen. För mindre än halva kostnaden för 50G Telenor Frihet så får man 100G surf hos Tele2 o 2 mobil abb hos Vimla.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

telia chatt

12:28:40 Jessica Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
12:28:57 Mats Eddegård hej angående roaming europa kommer det att vara begränsningar i antalet dagar det får användas? har telenor nu de tänker köra på max 30 dagar
12:29:22 Mats Eddegård har inget bundet o funderar på att byta. fick övrig info från er igår
12:29:41 Mats Eddegård så bara fråganom begränsningar i eroparoamingen återstår
12:30:33 Jessica Jättebra att du hör av dig! Är det dagar i sträck du tänker på?
12:31:16 Mats Eddegård ja , brukar bli 45 dagar en gång om året + några lösa veckor....
12:33:57 Jessica Med roaming Europa alla våra kunder kunna surfa på samma sätt som hemma med det som ingår i din månadssurf, som mest 20GB/månad.
12:34:40 Mats Eddegård Ingen begränsning? i antal dagar? i sträck? per år?
12:36:34 Jessica Nej ingen begränsning i antal dagar, utan begränsningen i jämförelse med är i så fall att man som mest kan surfa 20GB/mån.
12:37:39 Mats Eddegård Helt säkert? Det avgör ju ett byte från telenor till Telia då
12:40:29 Jessica Ja. Om man har exempelvis 12GB på sitt abonnemang, kan man köpa extra surf för samma pris som hemma i Sverige. Men som max surfa 20GB/mån, så inga max dagar i sträck.
12:40:58 Mats Eddegård great
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Jo och med detta otydliga utskick har cheferna på Telenor lämnat sin Kundtjänst i sticket och låter dem gissa och ta skiten från oss missnöjda kunder.
Nu försöker man "mildra" kritiken med att hantera oss som skriver på deras Facebooksida via PM men jag tror inte det är rätt väg.
 
Toppen